OPTA
OPTA presenteert jaarverslag 2004 & visie op de markt 2005
Toename verstrengeling markten elektronische communicatiesector
Den Haag, 19 mei 2005. De markten voor elektronische communicatie,
vooral internet, telefonie en televisie, bewegen steeds meer naar
elkaar toe. Breedbandinternet zorgt ervoor dat de traditionele
verschillen tussen de markten voor IT, media en entertainment
vervagen. Internet wordt steeds meer gebruikt om televisie en
telefonie aan te bieden, vaak in de vorm van bundels van diensten. Dit
maakt Jens Arnbak, collegevoorzitter van OPTA, de Onafhankelijke Post
en Telecommunicatie Autoriteit, vandaag bekend tijdens de presentatie
van OPTA's jaarverslag 2004 & visie op de markt 2005.
Arnbak zegt: `Doordat de structuur van de communicatiemarkten
verandert, nemen de mogelijkheden voor concurrentie tussen diverse
aanbieders van diensten en infrastructuur toe. Maar de economische
machtspositie van de traditionele aanbieders, zoals de
kabelmaatschappijen en KPN, is nog sterk. Toezicht op hun handelen
blijft geboden'.
Inmiddels heeft 45% van de huishoudens in Nederland een
breedbandinternet-aansluiting, waarmee Nederland koploper is in
Europa. De groei van de kabel blijft achter bij die van
DSL-aansluitingen. In deze markt wordt de kwaliteit van de service
steeds belangrijker, maar is de afgelopen jaren vooral geconcurreerd
op prijs en snelheid: voor dezelfde prijs als twee jaar geleden wordt
nu vier maal sneller internet aangeboden. OPTA concentreert zich in
het toezicht op de mogelijkheid tot makkelijk overstappen tussen
aanbieders, het bewaken van het eerlijke concurrentiemogelijkheden en
de bestrijding van allerlei vormen van onveiligheid op internet, zoals
spam.
De daling van het gebruik van het traditionele vaste telefonienet zet
door. Dit wordt veroorzaakt door de opkomst van breedbandinternet en
mobiel bellen. Deze ontwikkeling kan nog versterkt worden door het
bellen over internet, dat dit jaar waarschijnlijk een vlucht neemt.
Dit heeft een verdere daling van de tarieven voor bellen tot gevolg.
OPTA maakte eerder dit jaar al bekend de tarieven van het bellen van
een vast naar een mobiel toestel verder omlaag te brengen.
Marktpartijen bieden in toenemende mate bundels van diensten aan, via
één aansluiting. Hoewel dat veel voordelen voor de consument kan
hebben is OPTA waakzaam voor hoge overstapdrempels, koppelverkoop en
te hoge kortingen door dominante aanbieders en voor een verlies aan
transparantie bij de consument.
In de postmarkt constateert OPTA een voorzichtige opkomst van nieuwe
toetreders, terwijl de postvolumes blijven dalen. De effecten van de
voor 2006 en 2007 geplande verdere liberalisering van de postmarkt
treden naar verwachting vooral in de zakelijke markt op. Naar
verwachting voldeed TPG Post ook afgelopen jaar aan de wettelijke
vereisten bij de uitvoering van het postmonopolie.
Zie www.opta.nl voor de volledige tekst van het jaarverslag 2004 &
visie op de markt 2005.
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit