Gemeente Ede

nummer 105 / Ede, 18 mei 2005

Burgerjaarverslag Ede 2004
`Samen bouwen aan de toekomst`

Het Burgerjaarverslag van 2004 is uit. In dit verslag vertelt burgemeester R.C. Robbertsen aan de inwoners van Ede en de gemeenteraad onder andere hoe het is gesteld met de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente, en op welke manier de inwoners worden betrokken bij de besluitvorming. Het thema van het burgerjaarverslag 2004 is Samen bouwen aan de toekomst.

Het jaar 2004 was dan ook letterlijk een jaar van bouwen aan de toekomst. De gemeente is begonnen met een aantal bouwprojecten die Ede enorm zullen veranderen. De ontwikkeling van Ede-Oost biedt veel kansen voor Ede en de regio, aldus de burgemeester. Ook de wijk Veldhuizen A en de Uitvindersbuurt zullen over een aantal jaren een ander gezicht hebben. Het centrum van Lunteren wordt helemaal vernieuwd en de werkzaamheden in Ede-Centrum zijn nog steeds in volle gang. Het nieuwe winkelcentrum Hof van Gelderland nadert zijn voltooiing. De uitbreiding van de wijk Kernhem en de bouw van het voorzieningencluster zullen ook van grote betekenis zijn voor de toekomst van Ede, aldus de burgemeester.

Een andere belangrijke gebeurtenis in 2004 was de opening van de verbinding tussen de A30 en de A12. Met deze verbindingsweg is Ede nog beter bereikbaar geworden. Bij al deze ontwikkelingen gaat kwaliteit boven kwantiteit.

Dienstverlening
In het burgerjaarverslag wordt gebruik gemaakt van de resultaten van verschillende onderzoeken. Deze resultaten geven een beeld van de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Uit deze onderzoeken blijkt dat de inwoners van Ede over het algemeen tevreden zijn met de gemeentelijke dienstverlening. 95% van de bezoekers van de balie Wet Voorziening Gehandicapten bijvoorbeeld vond de baliemedewerkers vriendelijk, en van de bezoekers van het Informatiecentrum Bouwen, Wonen en Milieu vond 90% dat de medewerker voldoende tijd voor ze nam.

De burgemeester plaatst ook een aantal kritische kanttekeningen bij de kwaliteit van de dienstverlening. De afhandeling van de brieven duurt vaak te lang, en telefoongesprekken breken te vaak af voordat de beller geholpen is. In 2003 constateerde de burgemeester deze punten ook. Er is inmiddels veel verbeterd op dit gebied, maar de resultaten zijn nog niet optimaal. Eind dit jaar moet er structurele verbetering te zien zijn in de dienstverlening via de telefoon en de post.

Bezuinigingen
Ook in 2004 moest de gemeente bezuinigen. Er is een flink aantal zaken in de gemeentelijke organisatie aangepast om kosten te besparen. Op deze manier kunnen de zwakke groepen in de samenleving zoveel mogelijk worden ontzien. Er zijn geen besluiten genomen die onomkeerbaar zijn. De gemeente is nu goed op weg om de financiële huishouding blijvend gezond te houden.

Trots
De burgemeester besluit het burgerjaarverslag met een persoonlijke boodschap: Als inwoner mag je best trots zijn op Ede. Ik ben het wel. Ik ben trots op de veelzijdigheid en de goede mix van wonen, werken en recreeëren. We hebben stedelijke dynamiek, maar ook landbouw en natuur. Als wij met elkaar trots zijn in de goede betekenis van het woord - op onze gemeente ligt er, als we daar de kracht voor mogen ontvangen, een goede toekomst voor Ede.

U kunt het burgerjaarverslag vinden op de website, of opvragen of afhalen bij het Gemeentelijk Infocentrum, stadskantoor de Doelen, Raadhuisplein 2, telefoon 68 02 10, maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur.

---