nummer 105 / Ede, 18 mei 2005
Burgerjaarverslag Ede 2004
`Samen bouwen aan de toekomst`
Het Burgerjaarverslag van 2004 is uit. In dit verslag vertelt
burgemeester R.C. Robbertsen aan de inwoners van Ede en de
gemeenteraad onder andere hoe het is gesteld met de kwaliteit van de
dienstverlening van de gemeente, en op welke manier de inwoners worden
betrokken bij de besluitvorming. Het thema van het burgerjaarverslag
2004 is Samen bouwen aan de toekomst.
Het jaar 2004 was dan ook letterlijk een jaar van bouwen aan de
toekomst. De gemeente is begonnen met een aantal bouwprojecten die Ede
enorm zullen veranderen. De ontwikkeling van Ede-Oost biedt veel
kansen voor Ede en de regio, aldus de burgemeester. Ook de wijk
Veldhuizen A en de Uitvindersbuurt zullen over een aantal jaren een
ander gezicht hebben. Het centrum van Lunteren wordt helemaal
vernieuwd en de werkzaamheden in Ede-Centrum zijn nog steeds in volle
gang. Het nieuwe winkelcentrum Hof van Gelderland nadert zijn
voltooiing. De uitbreiding van de wijk Kernhem en de bouw van het
voorzieningencluster zullen ook van grote betekenis zijn voor de
toekomst van Ede, aldus de burgemeester.
Een andere belangrijke gebeurtenis in 2004 was de opening van de
verbinding tussen de A30 en de A12. Met deze verbindingsweg is Ede nog
beter bereikbaar geworden. Bij al deze ontwikkelingen gaat kwaliteit
boven kwantiteit.
Dienstverlening
In het burgerjaarverslag wordt gebruik gemaakt van de resultaten van
verschillende onderzoeken. Deze resultaten geven een beeld van de
kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Uit deze onderzoeken
blijkt dat de inwoners van Ede over het algemeen tevreden zijn met de
gemeentelijke dienstverlening. 95% van de bezoekers van de balie Wet
Voorziening Gehandicapten bijvoorbeeld vond de baliemedewerkers
vriendelijk, en van de bezoekers van het Informatiecentrum Bouwen,
Wonen en Milieu vond 90% dat de medewerker voldoende tijd voor ze nam.
De burgemeester plaatst ook een aantal kritische kanttekeningen bij de
kwaliteit van de dienstverlening. De afhandeling van de brieven duurt
vaak te lang, en telefoongesprekken breken te vaak af voordat de
beller geholpen is. In 2003 constateerde de burgemeester deze punten
ook. Er is inmiddels veel verbeterd op dit gebied, maar de resultaten
zijn nog niet optimaal. Eind dit jaar moet er structurele verbetering
te zien zijn in de dienstverlening via de telefoon en de post.
Bezuinigingen
Ook in 2004 moest de gemeente bezuinigen. Er is een flink aantal zaken
in de gemeentelijke organisatie aangepast om kosten te besparen. Op
deze manier kunnen de zwakke groepen in de samenleving zoveel mogelijk
worden ontzien. Er zijn geen besluiten genomen die onomkeerbaar zijn.
De gemeente is nu goed op weg om de financiële huishouding blijvend
gezond te houden.
Trots
De burgemeester besluit het burgerjaarverslag met een persoonlijke
boodschap: Als inwoner mag je best trots zijn op Ede. Ik ben het wel.
Ik ben trots op de veelzijdigheid en de goede mix van wonen, werken en
recreeëren. We hebben stedelijke dynamiek, maar ook landbouw en
natuur. Als wij met elkaar trots zijn in de goede betekenis van het
woord - op onze gemeente ligt er, als we daar de kracht voor mogen
ontvangen, een goede toekomst voor Ede.
U kunt het burgerjaarverslag vinden op de website, of opvragen of
afhalen bij het Gemeentelijk Infocentrum, stadskantoor de Doelen,
Raadhuisplein 2, telefoon 68 02 10, maandag tot en met vrijdag van
9:00 tot 17:00 uur.
---
Gemeente Ede