Gemeente Amsterdam

Huisregels, exclusieve standplaatsen en kwaliteitstaxi's in Amsterdam

Amsterdam wil exclusieve standplaatsen voor kwaliteitstaxi en budgettaxi

19 mei 2005
---
Lisa Neves Gonçalves

Amsterdam krijgt huisregels voor hoe taxichauffeurs zich moeten gedragen bij standplaatsen. Daarnaast wil de gemeente taxi's spreiden over de stad door kleinere taxistandplaatsen in te richten en door het reserveren van plekken voor de zogenaamde kwaliteitstaxi op standplaatsen. De gemeente wil zelfs standplaatsen exclusief maken voor kwaliteitstaxi's. Verkeerswethouder Mark van der Horst wil met deze maatregelen rust brengen in de taxibranche in de hoofdstad en daarmee tot een hogere kwaliteit van het taxivervoer in Amsterdam komen. Het college van B&W heeft op dinsdag 17 mei met het actieplan ingestemd.

De gemeente heeft besloten om `huisregels' voor gewenst gedrag te publiceren bij standplaatsen, omdat blijkt dat hieraan op een aantal grotere standplaatsen behoefte is. De gemeente gaat deze huisregels, dit jaar nog, via borden bij de standplaatsen communiceren.

De huisregels zijn: * `genoeg is genoeg', niet meer taxi's dan nodig * de klant mag zelf kiezen * geen weigering korte ritten * stilstaan op de standplaatsen voor het opnemen van klanten * taxi's mogen niet met draaiende motor op de standplaats staan (in verband met de luchtkwaliteit)

Standplaatsen en meer spreiding van taxi's Daarnaast wil de gemeente kleinere taxistandplaatsen om de druk van de taxi op het verkeer te verlichten en om de spreiding van taxi's over de stad te verbeteren. Op korte termijn komen er camera's op de belangrijkste standplaatsen. Amsterdam wil nadere voorwaarden stellen aan de toegang en het gebruik van de standplaatsen. De standplaatsen worden duidelijk herkenbaar gemaakt voor zowel de klant als de taxichauffeur. Daarnaast gaan standplaatscoördinatoren toezicht houden op de belangrijkste standplaatsen. Op deze plaatsen komt ook cameratoezicht. Ook worden diverse keren per jaar grote controleacties uitgevoerd.

Door het introduceren van een netwerk van verschillende, kleine en duidelijk herkenbare taxistandplaatsen en door betere informatievoorziening aan taxi's wordt de druk van de taxi's op de Amsterdamse wegen (vooral rond het Centraal Station en het Leidseplein) beheersbaar gemaakt.

Kwaliteitstaxi Het Rijk is al begonnen met het uitgeven van een landelijk keurmerk taxi. De gemeente gaat extra faciliteiten bieden aan taxi's die in het bezit zijn van dit keurmerk, zoals exclusieve standplaatsen of de betere plekken op de algemene standplaatsen. Zo krijgt de klant echt iets te kiezen en blijkt op termijn door de marktwerking welke taxi's levensvatbaar zijn.

Budgettaxi De gemeente wil, na 2007, een laag taxitarief invoeren voor taxi's met een basiskwaliteit. Deze taxi's zouden dan herkend moeten worden aan een bepaalde kleur.

Actieplan Taxi Net als in de meeste andere steden in de wereld is de taxi in Amsterdam een redelijk ongrijpbare branche. Individueel ingestelde ondernemers proberen allemaal op hun eigen manier hun brood te verdienen in een hectische omgeving. De straattaxi's in Amsterdam kampen met verschillende problemen. Die problemen worden op dit moment vooral zichtbaar doordat teveel taxi's zich op het hetzelfde moment op de belangrijkste standplaatsen aanbieden. Het Actieplan Taxi pakt vooral dit probleem rond de standplaatsen aan.

Taxiwet 2000 Taxibeleid is en blijft rijksbeleid. De minister van Verkeer en Waterstaat is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de taxi, ook in de steden. Daarom heeft de minister in de Tweede Kamer toegezegd om met de steden afspraken te maken over een extra (financiële) inzet van het Rijk op de taxiproblematiek. De gemeente verwacht nog deze zomer met het Rijk een convenant te sluiten. Download Actieplan Taxi