Huisregels, exclusieve standplaatsen en kwaliteitstaxi's in Amsterdam
Amsterdam wil exclusieve standplaatsen voor kwaliteitstaxi en budgettaxi
19 mei 2005
---
Lisa Neves Gonçalves
Amsterdam krijgt huisregels voor hoe taxichauffeurs zich moeten
gedragen bij standplaatsen. Daarnaast wil de gemeente taxi's spreiden
over de stad door kleinere taxistandplaatsen in te richten en door het
reserveren van plekken voor de zogenaamde kwaliteitstaxi op
standplaatsen. De gemeente wil zelfs standplaatsen exclusief maken
voor kwaliteitstaxi's. Verkeerswethouder Mark van der Horst wil met
deze maatregelen rust brengen in de taxibranche in de hoofdstad en
daarmee tot een hogere kwaliteit van het taxivervoer in Amsterdam
komen. Het college van B&W heeft op dinsdag 17 mei met het actieplan
ingestemd.
De gemeente heeft besloten om `huisregels' voor gewenst gedrag te
publiceren bij standplaatsen, omdat blijkt dat hieraan op een aantal
grotere standplaatsen behoefte is. De gemeente gaat deze huisregels,
dit jaar nog, via borden bij de standplaatsen communiceren.
De huisregels zijn:
* `genoeg is genoeg', niet meer taxi's dan nodig
* de klant mag zelf kiezen
* geen weigering korte ritten
* stilstaan op de standplaatsen voor het opnemen van klanten
* taxi's mogen niet met draaiende motor op de standplaats staan (in
verband met de luchtkwaliteit)
Standplaatsen en meer spreiding van taxi's
Daarnaast wil de gemeente kleinere taxistandplaatsen om de druk van de
taxi op het verkeer te verlichten en om de spreiding van taxi's over
de stad te verbeteren. Op korte termijn komen er camera's op de
belangrijkste standplaatsen. Amsterdam wil nadere voorwaarden stellen
aan de toegang en het gebruik van de standplaatsen. De standplaatsen
worden duidelijk herkenbaar gemaakt voor zowel de klant als de
taxichauffeur. Daarnaast gaan standplaatscoördinatoren toezicht houden
op de belangrijkste standplaatsen. Op deze plaatsen komt ook
cameratoezicht. Ook worden diverse keren per jaar grote controleacties
uitgevoerd.
Door het introduceren van een netwerk van verschillende, kleine en
duidelijk herkenbare taxistandplaatsen en door betere
informatievoorziening aan taxi's wordt de druk van de taxi's op de
Amsterdamse wegen (vooral rond het Centraal Station en het
Leidseplein) beheersbaar gemaakt.
Kwaliteitstaxi
Het Rijk is al begonnen met het uitgeven van een landelijk keurmerk
taxi. De gemeente gaat extra faciliteiten bieden aan taxi's die in het
bezit zijn van dit keurmerk, zoals exclusieve standplaatsen of de
betere plekken op de algemene standplaatsen. Zo krijgt de klant echt
iets te kiezen en blijkt op termijn door de marktwerking welke taxi's
levensvatbaar zijn.
Budgettaxi
De gemeente wil, na 2007, een laag taxitarief invoeren voor taxi's met
een basiskwaliteit. Deze taxi's zouden dan herkend moeten worden aan
een bepaalde kleur.
Actieplan Taxi
Net als in de meeste andere steden in de wereld is de taxi in
Amsterdam een redelijk ongrijpbare branche. Individueel ingestelde
ondernemers proberen allemaal op hun eigen manier hun brood te
verdienen in een hectische omgeving. De straattaxi's in Amsterdam
kampen met verschillende problemen. Die problemen worden op dit moment
vooral zichtbaar doordat teveel taxi's zich op het hetzelfde moment op
de belangrijkste standplaatsen aanbieden. Het Actieplan Taxi pakt
vooral dit probleem rond de standplaatsen aan.
Taxiwet 2000
Taxibeleid is en blijft rijksbeleid. De minister van Verkeer en
Waterstaat is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de taxi, ook in
de steden. Daarom heeft de minister in de Tweede Kamer toegezegd om
met de steden afspraken te maken over een extra (financiële) inzet van
het Rijk op de taxiproblematiek. De gemeente verwacht nog deze zomer
met het Rijk een convenant te sluiten.
Download
Actieplan Taxi
Gemeente Amsterdam