Raad voor de Volksgezondheid & Zorg
19 Mei 2005
NHG: geen woorden, maar daden
NHG lanceert keurmerk
Terwijl de huisartsen in een niet-aflatende strijd op leven en dood
lijken te zijn geraakt met de minister van VWS, gebeurt er achter de
schermen veel goeds bij de huisartsen. Het NHG lanceerde in maart 2005
een systeem voor praktijkaccreditering waarmee huisartsenpraktijken
een keurmerk kunnen krijgen. Het NHG deed daarmee een nieuwe stap in
de ontwikkeling van het kwaliteitsbeleid van huisartsenpraktijken. Het
systeem is goed doordacht, professioneel opgezet en het getuigt van
visie. Na de succesvolle introductie van de NHG standaarden -het NHG
liep daarin ook al voorop- toont deze organisatie opnieuw haar kracht.
Hoe werkt het keurmerk?
Het systeem biedt huisartsenpraktijken de mogelijkheid zich door een
onafhankelijke deskundige te laten toetsen aan door de beroepsgroep
vastgestelde eisen. De beoordeling is breed. De kwaliteit van het
medisch handelen, het oordeel van patiënten over de zorg, de
praktijkorganisatie, de bedrijfsvoering en de financiën maken
onderdeel uit van de beoordeling. Het NHG heeft er voor gekozen om de
kwaliteit van het medisch handelen vooral ook te bekijken voor
chronische aandoeningen. Dat is een goed idee. Juist deze patiënten
zijn immers vaak erg afhankelijk van hun huisarts. Zij zijn dus een
belangrijke doelgroep. Het aantal chronische aandoeningen, dat
beoordeeld wordt, groeit jaarlijks. Daardoor lijkt het systeem ook
haalbaar. De huisarts ontvangt jaarlijks een beoordeling met
voorstellen voor verbetering. Indien de praktijk aan de eisen voldoet
krijgt hij een keurmerk. De klant weet dus wat hij krijgt.
Hoe is het tot stand gekomen?
De huisartsen hebben veel mensen betrokken bij de ontwikkeling van het
systeem. Zij hebben samengewerkt met het UMC Radboud (WOK),
patiëntenorganisaties, beleidsmakers en financiers (verzekeraars).
Alle partijen vinden dus de informatie die voor hen noodzakelijk is.
Tevens biedt het systeem de mogelijkheid om nieuwe onderdelen op te
nemen, indien dat noodzakelijk blijkt. Zo kan het onderwerp
`veiligheid' worden uitgebreid met een risicoanalyse.
De RVZ is onder de indruk
De RVZ is een voorstander van transparantie. Daarnaast vindt de raad
dat goede huisartsenzorg een onmisbaar onderdeel is van onze
gezondheidszorg. In deze tijd moeten professionals en organisaties
zich toetsbaar op durven stellen. Dat geld voor alle onderdelen van de
maatschappij; de zorg is geen uitzondering.
Met deze stap van het NHG toont de huisartsenzorg zijn volwassenheid.
Een beroepsgroep die doet waar anderen over praten, die bereid is om
verantwoording af te leggen aan zijn klanten en aan de maatschappij.
Een voorbeeld, wat ons betreft. Wij complimenteren het NHG en hopen
dat de huisartsen hun toegevoegde waarde met dit systeem beter over
het voetlicht kunnen krijgen. Het systeem kan er toe bijdragen dat de
positie die goede huisartsenzorg verdient behouden blijft en
uitgebouwd wordt.
---