Raad voor de Volksgezondheid & Zorg


19 Mei 2005

NHG: geen woorden, maar daden

NHG lanceert keurmerk
Terwijl de huisartsen in een niet-aflatende strijd op leven en dood lijken te zijn geraakt met de minister van VWS, gebeurt er achter de schermen veel goeds bij de huisartsen. Het NHG lanceerde in maart 2005 een systeem voor praktijkaccreditering waarmee huisartsenpraktijken een keurmerk kunnen krijgen. Het NHG deed daarmee een nieuwe stap in de ontwikkeling van het kwaliteitsbeleid van huisartsenpraktijken. Het systeem is goed doordacht, professioneel opgezet en het getuigt van visie. Na de succesvolle introductie van de NHG standaarden -het NHG liep daarin ook al voorop- toont deze organisatie opnieuw haar kracht.

Hoe werkt het keurmerk?
Het systeem biedt huisartsenpraktijken de mogelijkheid zich door een onafhankelijke deskundige te laten toetsen aan door de beroepsgroep vastgestelde eisen. De beoordeling is breed. De kwaliteit van het medisch handelen, het oordeel van patiënten over de zorg, de praktijkorganisatie, de bedrijfsvoering en de financiën maken onderdeel uit van de beoordeling. Het NHG heeft er voor gekozen om de kwaliteit van het medisch handelen vooral ook te bekijken voor chronische aandoeningen. Dat is een goed idee. Juist deze patiënten zijn immers vaak erg afhankelijk van hun huisarts. Zij zijn dus een belangrijke doelgroep. Het aantal chronische aandoeningen, dat beoordeeld wordt, groeit jaarlijks. Daardoor lijkt het systeem ook haalbaar. De huisarts ontvangt jaarlijks een beoordeling met voorstellen voor verbetering. Indien de praktijk aan de eisen voldoet krijgt hij een keurmerk. De klant weet dus wat hij krijgt.

Hoe is het tot stand gekomen?
De huisartsen hebben veel mensen betrokken bij de ontwikkeling van het systeem. Zij hebben samengewerkt met het UMC Radboud (WOK), patiëntenorganisaties, beleidsmakers en financiers (verzekeraars). Alle partijen vinden dus de informatie die voor hen noodzakelijk is. Tevens biedt het systeem de mogelijkheid om nieuwe onderdelen op te nemen, indien dat noodzakelijk blijkt. Zo kan het onderwerp `veiligheid' worden uitgebreid met een risicoanalyse.

De RVZ is onder de indruk
De RVZ is een voorstander van transparantie. Daarnaast vindt de raad dat goede huisartsenzorg een onmisbaar onderdeel is van onze gezondheidszorg. In deze tijd moeten professionals en organisaties zich toetsbaar op durven stellen. Dat geld voor alle onderdelen van de maatschappij; de zorg is geen uitzondering.

Met deze stap van het NHG toont de huisartsenzorg zijn volwassenheid. Een beroepsgroep die doet waar anderen over praten, die bereid is om verantwoording af te leggen aan zijn klanten en aan de maatschappij. Een voorbeeld, wat ons betreft. Wij complimenteren het NHG en hopen dat de huisartsen hun toegevoegde waarde met dit systeem beter over het voetlicht kunnen krijgen. Het systeem kan er toe bijdragen dat de positie die goede huisartsenzorg verdient behouden blijft en uitgebouwd wordt.

---