Gemeente Zwolle

College biedt financiële steun aan Wezo NV

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten de gemeenteraad voor te stellen het aandelenkapitaal Wezogroep NV met ¤ 1.046.000,-- te verhogen. Daarnaast is ingestemd met het eenmalig aanvullen van de subsidie met ¤ 605.000,--. Het College heeft hiertoe besloten vanwege de te verwachten exploitatietekorten van Wezogroep NV. Dit is ontstaan door bezuinigingen van het rijk en opgelegde maatregelen voor ziektekosten en pensioenen.

In een actieplan, opgesteld door Wezogroep NV, zijn oplossingen voor de ontstane problematiek beschreven die inmiddels in gang zijn gezet. De gezamenlijke aandeelhouders, de gemeenten Zwolle, Dalfsen, Hattem, Raalte en Zwartewaterland, hebben hiermee het vertrouwen uitgesproken dat door een gezamenlijke inspanning van alle partijen de Wezogroep NV de juiste weg in slaat. Dit mede gezien het belang van dit bedrijf voor de doelgroep, die werkzaam is binnen de sociale werkvoorziening.

De Wezogroep NV is per 1 januari 2002 verzelfstandigd en kreeg vanuit de betrokken gemeenten een startkapitaal mee. Daarbij hoorde een deel vrije reserve om de te verwachten verliezen voor de eerste paar jaar te dekken en daarna de resultaten in positieve zin uit te bouwen. De bijdragen zijn bijna volledig opgegaan aan de opgelegde maatregelen om voorzieningen te vormen voor ziektekosten (IZA) en pensioenen (FPU+) van de medewerkers van de Wezogroep NV. Dit resulteerde erin dat bij de Wezogroep NV per 2004 een negatief vermogen van ¤ 759.000,-- ontstond. Terwijl het reservekapitaal er nu juist voor was bedoeld om in aanvang aangegeven tekorten te kunnen opvangen. Immers, met de verzelfstandiging verviel ook de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage welke door verbetering van de bedrijfsvoering zou moeten worden gecompenseerd.

In de afgelopen maanden is in nauwe samenwerking met alle betrokken gemeenten gewerkt aan ideeën en plannen die de financiële problematiek oplossen en die voor de toekomst een gezonde bedrijfsvoering mogelijk maken. In dit kader wordt ingezet op de volgende verbeterpunten:

Verbeteren van het operationele resultaat waardoor het tekort minimaal op nul komt;
Het oplossen van het negatieve eigen vermogen van Wezogroep NV door deelnemende gemeenten te verzoeken hun aandelenkapitaal te verhogen; Hieruit voorzieningen treffen voor nagekomen verplichtingen IZA en FPU+;
Voorzieningen treffen voor het jaar 2005 om een éénmalige bijdrage door de deelnemende gemeenten te laten verstrekken ter dekking van het negatieve (rijks)subsidieresultaat.

Moderniseringsnota
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid komt voor de zomer met een 'moderniseringsnota'. Hierin worden beleidslijnen voor de komende jaren gepresenteerd. Tevens is dit een verdere uitwerking en vaststelling van ontwikkelingen die inmiddels in gang zijn gezet en die elkaar snel opvolgen:
De toelatingseisen zijn zodanig aangescherpt dat alleen mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap doelgroep zijn; Ingezet dient te worden op plaatsing van arbeidsgehandicapten in het reguliere arbeidsproces waarbij sprake moet zijn van een verdeling in drie groepen: beschut 'binnen' (intern), begeleid 'buiten' (onder de vlag van Wezogroep) en detachering/begeleid werken en dienstverlening (extern).
De financieringsstroom is fors beperkt.
Gestimuleerd wordt de rechtstreekse invloed van de gemeenten te vergroten, indien dit noodzakelijk geacht wordt. Bij de invoering van de SPAK (loonbelastingkorting op lage lonen) heeft gelijktijdig ook een korting plaatsgevonden op de rijksbijdrage. Vervolgens heeft het rijk besloten deze SPAK-korting in de periode 2003 tot en met 2006 gefaseerd af te bouwen. Tegenover deze afbouw van de loonbelastingkorting is geen vergelijkbare compensatie van de rijksbijdrage toegekend. Dit betekent een dubbel nadeel.

De gemeente Zwolle heeft nu 670 aandelen in de Wezogroep NV wat overeenkomt met 73 procent van het totale aandelenpakket.


---