College biedt financiële steun aan Wezo NV
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten de gemeenteraad
voor te stellen het aandelenkapitaal Wezogroep NV met ¤ 1.046.000,-- te
verhogen. Daarnaast is ingestemd met het eenmalig aanvullen van de subsidie
met ¤ 605.000,--. Het College heeft hiertoe besloten vanwege de te
verwachten exploitatietekorten van Wezogroep NV. Dit is ontstaan door
bezuinigingen van het rijk en opgelegde maatregelen voor ziektekosten en
pensioenen.
In een actieplan, opgesteld door Wezogroep NV, zijn oplossingen voor de
ontstane problematiek beschreven die inmiddels in gang zijn gezet. De
gezamenlijke aandeelhouders, de gemeenten Zwolle, Dalfsen, Hattem, Raalte
en Zwartewaterland, hebben hiermee het vertrouwen uitgesproken dat door
een gezamenlijke inspanning van alle partijen de Wezogroep NV de juiste
weg in slaat. Dit mede gezien het belang van dit bedrijf voor de
doelgroep, die werkzaam is binnen de sociale werkvoorziening.
De Wezogroep NV is per 1 januari 2002 verzelfstandigd en kreeg vanuit de
betrokken gemeenten een startkapitaal mee. Daarbij hoorde een deel vrije
reserve om de te verwachten verliezen voor de eerste paar jaar te dekken
en daarna de resultaten in positieve zin uit te bouwen. De bijdragen zijn
bijna volledig opgegaan aan de opgelegde maatregelen om voorzieningen te
vormen voor ziektekosten (IZA) en pensioenen (FPU+) van de medewerkers van
de Wezogroep NV. Dit resulteerde erin dat bij de Wezogroep NV per 2004 een
negatief vermogen van ¤ 759.000,-- ontstond. Terwijl het reservekapitaal
er nu juist voor was bedoeld om in aanvang aangegeven tekorten te kunnen
opvangen. Immers, met de verzelfstandiging verviel ook de jaarlijkse
gemeentelijke bijdrage welke door verbetering van de bedrijfsvoering zou
moeten worden gecompenseerd.
In de afgelopen maanden is in nauwe samenwerking met alle betrokken
gemeenten gewerkt aan ideeën en plannen die de financiële problematiek
oplossen en die voor de toekomst een gezonde bedrijfsvoering mogelijk
maken. In dit kader wordt ingezet op de volgende verbeterpunten:
Verbeteren van het operationele resultaat waardoor het tekort minimaal
op nul komt;
Het oplossen van het negatieve eigen vermogen van Wezogroep NV door
deelnemende gemeenten te verzoeken hun aandelenkapitaal te verhogen;
Hieruit voorzieningen treffen voor nagekomen verplichtingen IZA en
FPU+;
Voorzieningen treffen voor het jaar 2005 om een éénmalige bijdrage door
de deelnemende gemeenten te laten verstrekken ter dekking van het
negatieve (rijks)subsidieresultaat.
Moderniseringsnota
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid komt voor de zomer met
een 'moderniseringsnota'. Hierin worden beleidslijnen voor de komende
jaren gepresenteerd. Tevens is dit een verdere uitwerking en vaststelling
van ontwikkelingen die inmiddels in gang zijn gezet en die elkaar snel
opvolgen:
De toelatingseisen zijn zodanig aangescherpt dat alleen mensen met een
lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap doelgroep zijn;
Ingezet dient te worden op plaatsing van arbeidsgehandicapten in het
reguliere arbeidsproces waarbij sprake moet zijn van een verdeling in
drie groepen: beschut 'binnen' (intern), begeleid 'buiten' (onder de
vlag van Wezogroep) en detachering/begeleid werken en dienstverlening
(extern).
De financieringsstroom is fors beperkt.
Gestimuleerd wordt de rechtstreekse invloed van de gemeenten te
vergroten, indien dit noodzakelijk geacht wordt.
Bij de invoering van de SPAK (loonbelastingkorting op lage lonen) heeft
gelijktijdig ook een korting plaatsgevonden op de rijksbijdrage.
Vervolgens heeft het rijk besloten deze SPAK-korting in de periode 2003
tot en met 2006 gefaseerd af te bouwen. Tegenover deze afbouw van de
loonbelastingkorting is geen vergelijkbare compensatie van de
rijksbijdrage toegekend. Dit betekent een dubbel nadeel.
De gemeente Zwolle heeft nu 670 aandelen in de Wezogroep NV wat
overeenkomt met 73 procent van het totale aandelenpakket.
---
Gemeente Zwolle