ChristenUnie


Bijdrage debat Verantwoording Jaarverslagen 2004 donderdag 19 mei 2005
- 12:32

Door: André Rouvoet

MdV,

Minister Zalm maakte gisteren van de gelegenheid gebruik om nog eens te benadrukken dat het VBTB-gedachtengoed niet is bedoeld om het gevoerde beleid aan de hand van strikt kwantitatieve maatstaven te beoordelen. VBTB is niet te reduceren tot een kwestie van verzamelen van indicatoren en cijfers. Ook vorig jaar waarschuwde hij al tegen cijferfetisjisme en daar waren we het van harte mee eens: De Tweede Kamer is geen Rekenkamer.
De verantwoordingsdebatten zijn ingesteld om meer continue en systematische aandacht te geven aan de beleidsmatige aspecten van het (gevoerde) beleid. De jaarverslagen en het debat daarover moeten ertoe bijdragen dat we meer inzicht krijgen in de motieven en de effecten van het overheidshandelen. Niet alleen het wel of niet realiseren van doelstellingen van het beleid moeten helder zijn, ook het hoe en het ten koste waarvan tellen mee.
Daarmee is tegelijk duidelijk dat dit debat niet op zichzelf staat, niet geïsoleerd is van de andere debatten. Ook tussendoor vindt verantwoording plaats en soms ook correctie. Ik wil maar zeggen: we moeten voorzichtig zijn met het spreken over het verantwoordingsdebat Dit doet echter niets af van het grote belang van dit debat. Begroten en verantwoorden gaan over dezelfde zaken en moeten dus in nauwe samenhang met elkaar worden gezien. De motie Blok c.s. - door een ruime meerderheid van de Kamer gesteund - heeft dat nadrukkelijk onderstreept en noemt het zelfs een hoogtepunt in het parlementaire jaar. Ik deel het gevoel van collega Bos over de wijze waarop een deel van de Kamer haar aandeel in de opwaardering van dit verantwoordingsdebat inhoud geeft.
Intern moeten we nog maar eens goed evalueren wat we als TK nu eigenlijk willen met het verantwoordingsproces en -debat. Het is toch een rare figuur dat het kabinet de verantwoording ten opzichte van de volksvertegenwoordiging serieuzer neemt dan de controleur zelf!

Rechtmatigheid, Bedrijfsvoering en Beleidsinformatie Terug naar de verantwoording. De ARK heeft het FJR 2004 goedgekeurd. 23 van de 25 jaarverslagen voldoen aan de eisen. Ook de bedrijfsvoering van de ministeries is verbeterd, alleen BuZa en Defensie voerden het bedrijf minder goed in vergelijking met 2003. Ook de beleidsinformatie wordt als deugdelijk beoordeeld , maar bij de bruikbaarheid van beleidsinformatie worden nog vraagtekens gezet. Een punt dat weliswaar onderkend wordt, maar het komt het proces van verantwoorden niet ten goede dat er onvoldoende zicht is op de maatschappelijke effecten (outcome) van beleid. Slechts 16% van alle doelstellingen geeft een concreet en relevant beeld van de beoogde en gerealiseerde maatschappelijke effecten; hierbij de oproep aan het kabinet om prioriteit te geven aan de outcome van gewoon beleid, evenals het kabinet dat ook doet bij hun beleidsprioriteiten!

Niet alles gaat goed. Zo heeft het ministerie van VROM problemen met de controle van huursubsidies en energiepremies en het ministerie van VWS heeft het subsidiebeheer niet op orde. De Rekenkamer acht de aangekondigde maatregelen echter toereikend, zodat de bezwaren zijn opgeheven. Bij uitvoeringsproblemen wordt nogal eens het verbouwingsargument van stal gehaald. Klinkt logisch, maar is een reorganisatie of hervorming een rechtvaardiging voor het feit dat de verkoop tijdens de verbouwing minder goed gaat?

Ten behoeve van een verantwoording midden in een kabinetsperiode - naar we aannemen - wordt eens te meer duidelijk dat niet alleen einddoelen, maar ook tussendoelen nodig zijn om helder te krijgen of uitvoering van beleid op schema ligt. In het FJR worden daarom van een aantal speerpunten de doelstellingen nader geconcretiseerd, maar tussendoelen ontbreken veelal. Operationaliseren van doelstellingen, het realiseren van beleidsdoelen en het meten van effecten zijn niet eenvoudig, met name waar het gaat om de zachte beleidsterreinen. Maar daarmee komt het kabinet wat mij betreft toch niet weg, want ook op de hardere terreinen die eenvoudig te kwantificeren zijn, laat het kabinet steken vallen. Bijvoorbeeld op het terrein van mobiliteit en infrastructuur is de subdoelstelling geformuleerd om op de weginfrastructuur het achterstallig onderhoud te verminderen met 45% in 2007 en vervolgens heeft dat zijn uitwerking gekregen in de begroting 2004 in een te onderhouden areaal, maar streefwaarden of cijfers over achterstallig onderhoud ontbreken. Onderkent het kabinet dat op dit vlak nog volop verbeteringen mogelijk zijn en worden er voor volgend jaar meer afrekenbare tussendoelen geformuleerd, waarbij duidelijk is waar we vandaan komen en wat als referentie dient?

Economie
Als het om de overheidsfinanciën gaat is 2004 nog redelijk afgelopen. Dat was meer geluk dan wijsheid, al zal het kabinet natuurlijk wijzen op de vruchten van de uitvoering van hun hervormingsagenda Feit is dat de economische groei hoger is uitgevallen door de sterk aantrekkende wereldhandelsgroei, waarbij de Nederlandse export een klein graantje kon meepikken (die exportgroei is inmiddels ook weer verdwenen). Deze economische groei lijkt gezien de meest recente gegevens niet het begin van een structureel herstel, maar slechts een tijdelijke opleving (getuige de kleine krimp van het bbp met 0,1% in het eerste kwartaal, al is er nog geen sprake van een recessie ). We doen het in economisch opzicht in ieder geval slechter dan onze buurlanden. En dan kan de minister van financiën misschien niet verrast zijn over de meest recente cijfers, zorgwekkend is het wel.
Pijnpunt aan de aanbodzijde blijft onze concurrentiepositie en aan de vraagzijde het gebrek aan consumentenvertrouwen en dientengevolge een niet aantrekkende binnenlandse consumptie. Vraag aan de M-P: is er zijns inziens een verband tussen het gebrek aan consumentenvertrouwen en het gebrek aan vertrouwen in het kabinet en wat denkt het kabinet te kunnen doen teneinde het consumentenvertrouwen in opwaartse richting te doen bewegen?

Gebrek aan vertrouwen: één van de meest hardnekkige en fundamentele problemen waarmee we momenteel te maken hebben. Weinig vertrouwen in de politiek in het algemeen en in het kabinet in het bijzonder; weinig consumentenvertrouwen, waardoor de hand op de knip blijft. Dit kabinet is dus zeker niet uitgeregeerd. Uitdagingen te over, waarbij het herstellen van vertrouwen door vertrouwenwekkend beleid absolute prioriteit dient te krijgen. Het gaat er niet alleen om de dingen goed te doen - waarin het kabinet getuige de jaarverslagen redelijk goed in geslaagd is, maar juist en vooral ook om de goede dingen goed te doen!
_______________________

Samen te vatten in de drie basis-VBTB-vragen: wat willen we bereiken (beleid) , wat gaan we daarvoor doen (bedrijfsvoering) en wat mag dat kosten (financiën).
Financieel Jaarverslag van het Rijk
Dat betekent dat de informatie betrouwbaar, concreet en relevant is.
Onrechtmatige verplichtingen ter grote van 37 miljoen aangegaan. Immers, boekhoudkundig zit het wel goed, maar de beleidsmatige aspecten laten nog aan duidelijkheid te wensen over. Op jaarbasis betekent dat 0,3% krimp. Ook de werkgelegenheid is in het eerste kwartaal met 78.000 banen gekrompen.
---