Print
C1, een echte Citroën: Charmant en betaalbaar
(19-5-2005)
De C1, het nieuwe instapmodel van Citroën, maakt vanaf juni zijn
debuut in de meeste Europese landen. De C1 is een vrolijke,
aantrekkelijke en compacte (3,43 meter) vierpersoonsauto.
De auto is compromisloos als het gaat over kwaliteit, rijeigenschappen
en â bovenal â veiligheid. De scherpgeprijsde C1 is er als 3- of
5-deurs, met keus uit een benzine- of dieselmotor (vanaf 2006).
Een gezamenlijk project, een uniek design
De ontwikkeling van de C1 is onderdeel van de samenwerking tussen PSA
Peugeot Citroën en Toyota Motor Corporation en wordt geproduceerd in
de Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) fabriek in KolÃn,
Tsjechië. Volgens planning worden hier jaarlijks 100.000 C1âs
geproduceerd.
Het Centre de Style van Citroën nam de gezamenlijke onderdelen van de
drie modellen (bodemplaat, voordeuren en voorruit) als uitgangspunt,
maar kreeg veel speelruimte bij het design van alle andere onderdelen.
Met als resultaat een nieuw instapmodel dat de styling en uitstraling
van het merk reflecteert.
Citroën C1, C2, C3 en C3 Pluriel: een reeks complementaire modellen
De Citroën C1 geldt als de perfecte toevoeging aan Citroëns huidige
modellengamma in het compacte segment, dat verder bestaat uit de C2,
C3 en C3 Pluriel. De compacte afmetingen van de C1, alsmede de
aantrekkelijke prijs en essentiële functies maken hem tot het
instapmodel in dit segment. Hiermee onderscheidt de nieuwe Citroën C1
zich bijvoorbeeld van de C2, waarvan de uitgebreide
standaarduitrusting en de diverse leverbare motoren zijn gericht op
een klantengroep die een veelzijdige auto wenst.
Met dit complete modellenaanbod komt Citroën tegemoet aan de
gevarieerde wensen van klanten in dit segment. In Europa is dit
segment verantwoordelijk voor 35 procent van alle autoverkopen. Door
sinds 2002 diverse nieuwe modellen op de markt te brengen, heeft
Citroën zijn marktaandeel gestaag kunnen uitbreiden. Thans heeft
Citroën in dit segment een marktaandeel van 8,5 procent. Met 267.000
registraties in West-Europa in 2004 is de C3 de best verkochte 5-deurs
in het compacte segment.
Citroën C1: een subtiele mix van styling, veiligheid, ruimte en een
lage prijs
De C1 is onmiddellijk te herkennen als een Citroën. Hij deelt de
typische designkenmerken, zoals de verchroomde dubbele chevrons en de
ronde lijnen, met de andere compacte modellen van het merk. Zijn
moderne design komt inclusief de allernieuwste veiligheidssnufjes en
motoren van de nieuwste generatie. Een ander voordeel van de C1 is dat
zijn compacte design geen negatieve invloed heeft op de wendbaarheid.
De Citroën is daarom ideaal voor dagelijks gebruik, ook al omdat de
gebruikskosten net zo aantrekkelijk zijn als zijn prijskaartje.
Aantrekkelijke styling
De C1 is leverbaar in een 3-deurs en een 5-deurs uitvoering en is met
zijn vrolijke, aantrekkelijke styling een lust voor het oog. De korte
overhang voor en achter, grote bumpers en ronde lijnen weerspiegelen
een vriendelijke charme, maar wekken tegelijkertijd ook een vertrouwde
indruk van robuuste veiligheid. De C1 heeft een aantal specifieke
designkenmerken, zoals de transparante achterklep en achterlichten,
alsmede de innovatieve achterportieren van de 5-deurs uitvoering, die
doorlopen tot aan de achterlichten.
Doordachte veiligheid
Het plezierige weggedrag van de Citroën C1 is net zo geschikt voor de
stad als voor de snelweg. Het onderstel garandeert een uitstekende
wegligging en draagt tegelijkertijd bij aan de actieve veiligheid. De
C1 is daarnaast standaard voorzien van hoogwaardige
veiligheidsvoorzieningen: geventileerde remschijven vóór, ABS, CSC
(Cornering Stability Control) om de auto bij het remmen in een bocht
stabiel te houden, alsmede airbags voor bestuurder en passagier
vóór.
Compact van buiten, ruim van binnen
De C1 is met zijn afmetingen â 3,43 meter lang, 1,63 meter breed en
1,46 meter hoog â ideaal voor gebruik in de stad. De draaicirkel meet
slechts 9,5 meter en de overbrengingsverhoudingen van de transmissie
garanderen de vlotte acceleratie die nodig is voor een ontspannen
stadsrit. De C1 is een auto met vier volwaardige zitplaatsen. Zeker
gezien de buitenafmetingen doet het interieur ruim aan. Voorin dragen
een aanzienlijke elleboog- en hoofdruimte bij aan het comfort van de
inzittenden, terwijl ook voor de passagiers achterin been- en
hoofdruimte is gereserveerd.
Lage prijs, lage kilometerkostprijs
Niet alleen wordt de Citroën C1 verkocht voor een vriendelijke prijs,
dankzij de lage onderhoudskosten en zuinige motoren is de auto ook
buitengewoon economisch in het gebruik. De zeer zuinige benzinemotor
(1.0i met 68 pk) en dieselmotor (1.4 HDi met 55 pk) zijn ideaal voor
stadsgebruik en leveren uiteraard ook ruim voldoende vermogen om
veilig op snelwegen te kunnen rijden.
C1 VULT DE LIJN VAN COMPACTE CITROÃNS GOED AAN
Een reeks compacte autoâs, ontworpen om op verschillende behoeftes in
te spelen
* Verschillende afmetingen, hetzelfde comfort
* Motoren op maat
* Dezelfde nadruk op veiligheid
C1: IN HARMONIE MET DE COMPACTE MODELLEN VAN CITROÃN
Rijeigenschappen
* Alerte reacties
* Elektrische stuurbekrachtiging voor extra comfort
Optimale botsbescherming
* Moderne uitrusting
* Een verstevigde carrosserie
- Om botskrachten te absorberen
- Om voetgangerveiligheid te vergroten
Keuze uit motoren en transmissies
* Zuinige motoren
* Transmissies voor iedere situatie
Compact van buiten, ruim van binnen
* Proporties van een stadsauto
* Een ruim interieur
* Stoelen dragen bij aan interieurruimte
* Bagageruimte
* Eenvoudig bereikbare opbergvakken
Lage gebruikskosten
* Gematigd brandstofverbruik
* Een concurrerend aanbod
* Beperkte reparatiekosten
EEN GEZAMENLIJK PROJECT, EEN UNIEK DESIGN
De C1 is ontwikkeld als deel van een samenwerkingsproject tussen PSA
Peugeot Citroën en Toyota Motor Corporation. Doel van dit project was
het ontwerpen van drie nieuwe compacte auto's voor de Europese markt.
Deze samenwerking, en de expertise van Citroën's Centre de Style,
heeft ertoe geleid dat de C1 een moderne auto is geworden met de
identiteit en waardes die bij Citroën horen.
Een gezamenlijk project
In 2001 kondigden PSA Peugeot Citroën en Toyota Motor Corporation
(TMC) een samenwerkingsproject aan om compacte auto's te ontwerpen,
ontwikkelen en produceren, met gebruikmaking van de nieuwste
technologieën, om aan de groeiende vraag in Europa te kunnen voldoen.
Sinds de aankondiging loopt de gehele operatie op schema: de
ontwikkeling, het bouwen van de fabriek, zelfs de productiestart
gebeurde op het geplande tijdstip. Op 28 februari 2005 reden de eerste
auto's uit de Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) fabriek in
KolÃn in Tsjechië. De TPCA heeft een jaarlijkse productiecapaciteit
van 300.000 eenheden, waarvan 100.000 voor Citroën. Het project
betekende ook een stimulans voor de regio: zowel direct als indirect
zijn veel banen gecreëerd. Alleen al bij TPCA worden drieduizend
mensen aangetrokken. De totale investeringskosten, inclusief
ontwikkelings- en opstartkosten, komen uit op 1,3 miljard euro.
Een uniek design
Dankzij de samenwerking kan Citroën een nieuw instapmodel op de markt
brengen met een modern uiterlijk, met eigen designkenmerken, motoren
van de jongste generatie en de nieuwste veiligheidstechnologie.
Als uitgangspunt voor het ontwerp nam het Centre de Style van Citroën
de gezamenlijke bodemplaat en de identieke voordeuren en voorruit. De
designers drukten Citroëns stempel op de C1 door stijlelementen te
gebruiken die overeenkomen met de andere compacte berlines van het
merk. De ronde daklijn en de driehoekige achterlichtclusters doen
denken aan de C3, de sterk geprononceerde wielkasten hebben duidelijk
iets van de C2, terwijl de hooggemonteerde koplampen een van de
onderscheidende C3 Pluriel-kenmerken zijn. De verchroomde chevrons
zijn op alle compacte Citroëns terug te vinden.
C1 VULT DE LIJN VAN COMPACTE CITROÃNS GOED AAN
De C1 is het instapmodel van Citroën, gepositioneerd aan de basis van
het compacte segment. Hij breidt het huidige aanbod van compacte
Citroëns, dat bestaat uit de C2, de C3 en de C3 Pluriel uit.
Een reeks compacte auto's, ontworpen om op verschillende behoeftes in
te spelen
Sinds 2002 heeft Citroën in het compacte segment vier nieuwe auto's
gelanceerd, elk met een geheel eigen concept en styling:
C3: Maart 2002
C3 Pluriel: Mei 2003
C2: September 2003
C1: Juni 2005
Deze elkaar aanvullende voertuigen komen tegemoet aan de uiteenlopende
eisen van kopers van compacte auto's.
C1: gepositioneerd aan de basis van zijn segment dankzij de compacte
afmetingen en de scherpe prijzen. Verkrijgbaar als 3- en 5-deurs,
voldoet dit model aan alles wat je van een auto mag verwachten. Zeker
op het gebied van veiligheid.
C2: een 3-deurs berline in het hart van het compacte segment. De C2
combineert de sportieve styling van een 3-deurs met compacte
afmetingen en flexibiliteit.
C3: een 5-deurs berline die ruimte en comfort tot uitdrukking brengt
door zijn ruimtelijke architectuur en sterke rondingen. Een auto uit
de hoogste regionen van het compacte segment. De C3 beschikt over
technologie en uitrusting die normaal gesproken pas in hoger
gepositioneerde auto's is terug te vinden.
C3 Pluriel: net als de C3 terug te vinden in top van het segment. De
3-deurs C3 Pluriel heeft een bijzondere styling en originele
kenmerken.
Verschillende afmetingen, hetzelfde comfort
De afmetingen van elke auto zijn verschillend. De C1 is de gemakkelijk
te gebruiken, wendbare compacte berline, de C2 heeft een meer
dynamische uitstraling, de C3 staat voor comfortabel autorijden en de
C3 Pluriel voor veelzijdigheid. Opvallend is dat de vier modellen
allen dezelfde interieurlengte hebben.
Motoren op maat
De reeks motoren is aangepast aan het gebruik van elk voertuig, met
minstens één dieselmotor voor elke auto:
* gematigde kracht en verbruik voor de C1, met de 68 pk 1.0i en de
55 pk HDi.
* een breed aanbod van benzinemotoren en prestaties voor de C2 met
de 1.6i 16V in twee varianten: 110 pk en 125 pk.
* de C3 die leverbaar is met 4 benzinemotoren en de 70 pk sterke
HDi.
* kracht voor de C3 Pluriel, met twee benzinemotoren, de 1.4i met 75
pk en de 1.6i met 110 pk.
Dezelfde nadruk op veiligheid
Klanten hechten veel waarde aan veiligheid. Daarom scharen alle
compacte Citroëns zich onder de leiders in hun segment als het gaat
om veiligheid. Ze hebben alle een verstevigde carrosserie en optimale
aandrijving, en zijn uitgerust met ABS met EBD (elektronische
remkrachtverdeling) en voor-, zij- en gordijnairbags (afhankelijk van
de markt).
De C2, C3 en C3 Pluriel hebben vier sterren behaald in de Euro NCAP
tests.
C1: IN HARMONIE MET DE COMPACTE MODELLEN VAN CITROÃN
De compacte modellen van Citroën laten hun ware aard zien door de
styling van exterieur en interieur. De C1 straalt vrolijkheid uit, de
C2 oogt meer dynamisch, de C3 legt de nadruk op comfort en welzijn,
terwijl de C3 Pluriel een echte vrijetijdsauto is. De C1 is de
weerspiegeling van Citroëns strategie om een complete reeks compacte
modellen te ontwikkelen, en daarmee te voldoen aan de meest
uiteenlopende wensen en eisen van klanten.
De C1 is leverbaar in twee uitvoeringen:
* een fris vormgegeven 3-deurs model voor mensen die vooral de
voorstoelen gebruiken,
* een 5-deurs model voor meer gebruiksgemak en betere
toegankelijkheid, ontworpen om vier inzittenden te vervoeren, met
een design dat afwijkt van de gangbare norm voor 5-deurs modellen
in dit segment.
Aantrekkelijke styling in twee uitvoeringen: 3-deurs en 5-deurs
De C1 oogt als een Citroën met een eigen karakter. Zowel de 3-deurs
als de 5-deurs uitvoering is aan de voorzijde voorzien van een
rondlopende bumper en motorkap en hooggeplaatste koplampen, die met
hun ronde vormen zorgen voor een vriendelijk vooraanzicht.
Het zijdelingse profiel onthult het dynamische karakter van de 3-deurs
C1. De zijkant toont scherpe, glooiende lijnen die worden versterkt
door de vorm van het kleine achterraam en de achterste wielkast.
Doordat de achterdeuren van de 5-deurs C1 doorlopen tot aan de
achterlichten, maken deze een wezenlijk onderdeel uit van het gehele
design. Hiermee zijn de voor- en achterzijde met elkaar in balans, en
komen de proporties van de auto volledig tot hun recht, ondanks de
beperkte afmetingen.
Hoewel de achterruiten een rondere vorm hebben dan die van de 3-deurs
uitvoering, blijft de dynamische vormgeving behouden, en hebben ook de
passagiers achterin een uitstekend zicht naar buiten.
Zowel de 3-deurs als de 5-deurs uitvoering van de C1 is voorzien van
de origineel vormgegeven achterzijde, met een grote achterruit die de
gehele achterklep beslaat. Aan weerszijden bevinden zich de
kristalvormige achterlichten die door hun antracietgrijze kleur een
natuurlijke combinatie vormen met de achterbumper.
Een modern, verzorgd interieur
Het interieur van de C1 is even eenvoudig als origineel, hetgeen wordt
geïllustreerd door de centrale console. Deze is vervaardigd uit
doorschijnend materiaal dat van achteren wordt verlicht. Het ronde
display heeft, net als het instrumentenpaneel en het audiosysteem, een
oranje kleur wanneer de verlichting is ingeschakeld. Het
gebruiksvriendelijke bedieningspaneel sluit met zijn vormgeving fraai
aan bij de rest van het dashboard. Datzelfde geldt voor de bolvormige
ventilatieroosters, die te vinden zijn in alle compacte modellen van
Citroën.
Dit moderne design wordt ook weerspiegeld in het op de bestuurder
gerichte informatiedisplay. Het ronde instrumentenpaneel is voor
betere afleesbaarheid bevestigd op de stuurkolom, met â optioneel â
een separate toerenteller. Het instrumentenpaneel fungeert ook als
snelheidsmeter en als weergave van de gebruikelijke indicatoren
(richtingaanwijzer, koplampen en waarschuwingslampjes).
De bedieningsknoppen zijn rond het driespaaks stuurwiel geplaatst, en
voelen net als het stuurwiel aangenaam aan. De Ambiance uitvoering van
de Citroën C1 kan worden uitgebreid met onder meer een audiosysteem,
dat precies aansluit bij de centrale console, en daarmee uitstekend is
geïntegreerd in het dashboard.
De tweekleurige stoelbekleding van de C1 wordt uitgevoerd in stof of
velours, afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. De deurpanelen
worden voorzien van accenten in dezelfde kleur, wat het gehele
interieur een elegant tintje geeft. Daarbij wordt ook de
carrosseriekleur doorgevoerd in het interieur. Voor de C1 is een
compleet palet van zeven kleuren ontwikkeld, waaronder vijf metallic
kleuren: Bleu dâArgon, Bleu Damas, Noir Caldera, Gris Carlinite en
Gris Gallium. De twee andere kleuren zijn: Jaune Râ en Rouge Scarlet.
Jaune Râ en Bleu dâArgon zijn in 2006 te verkrijgen, de overige
kleuren vanaf introductie.
GEEN COMPROMIS OP GEBIED VAN VEILIGHEID
De Citroën C1 is uitgerust met uitstekende actieve en passieve
veiligheidsvoorzieningen. Het niveau van veiligheid is daarmee even
hoog als dat van de C2, C3 en C3 Pluriel, die in de crashtests van
Euro NCAP werden beoordeeld met vier sterren. De wegligging,
stabiliteit en de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen zijn slechts
drie van de sterke punten waarmee de Citroën C1 zich in dit segment
onderscheidt.
RIJEIGENSCHAPPEN
Alerte reacties
Met zijn toegankelijke rijgedrag en alerte reacties staat de actieve
veiligheid van de C1 op een hoog niveau. Behalve lichtvoetig en
plezierig voor stadsgebruik, begeeft de C1 zich dankzij het
uitstekende onderstel met evenveel gemak op de snelweg.
De C1 is uitgerust met pseudo MacPherson voorwielophanging met een 22
mm dikke stabilisatorstang tussen de driehoekige draagarmen. De
achterwielophanging bestaat uit een torsie-as met hydraulische
schokdempers.
Het remsysteem van de Citroën C1 beschikt over geventileerde
remschijven vóór en trommels achter. ABS en EBD (elektronische
remkrachtverdeling) zijn standaard, net als CSC (Cornering Stability
Control). Dit laatste houdt de auto stabiel, ook wanneer in een bocht
plotseling wordt geremd.
De 14â velgen zijn uitgerust met Michelin banden in de maat 155/65R14.
Elektrische stuurbekrachtiging voor extra comfort
Om het manoeuvreren in de stad gemakkelijker te maken, kan de Citroën
C1 optioneel worden uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging, in
combinatie met een in hoogte verstelbaar stuurwiel. De
stuurbekrachtiging werkt snelheidsafhankelijk en heeft nauwelijks
gevolgen voor het brandstofverbruik, omdat de elektromotor alleen
werkt op het moment dat aan het stuurwiel wordt gedraaid. Belangrijker
is echter dat de geringe benodigde stuurkracht het manoeuvreren
gemakkelijker maakt. De stuuruitslag bedraagt +/- 70,2 mm, met een
overbrengingsverhouding van 43 mm per rondgang, of totaal 3,3
stuuromwentelingen.
Afhankelijk van het land kan de Citroën C1 ook worden uitgerust met
niet-bekrachtigde besturing op de basisuitvoering. Voor beide
besturingssystemen geldt dat de stuurkolom met 73 mm wordt ingetrokken
bij een ongeval. Dat reduceert de kracht die het stuurwiel in
dergelijke situaties uitoefent op de borstkas van de bestuurder.
OPTIMALE BOTSBESCHERMING
Moderne uitrusting
Op het gebied van passieve veiligheid is de C1 uitgerust met een
uitgebreide reeks moderne veiligheidsvoorzieningen die zowel de
bestuurder als de passagiers voor en achter beschermen.
* Airbags voor zijn standaard. De 60 liter grote bestuurdersairbag
bevindt zich in de stuurwielnaaf. Aan passagierszijde kan de 90
liter grote airbag worden uitgeschakeld, om een kinderzitje op de
voorstoel te kunnen plaatsen.
* Twee zijairbags (9 liter) zijn vanaf het tweede uitrustingsniveau
standaard, voor bescherming van de borstkas van bestuurder en
voorpassagier.
* Afhankelijk van het land zijn optioneel twee gordijnairbags (24
liter) leverbaar, voor bescherming van het hoofd van alle
inzittenden.
* De stuurkolom wordt bij een aanrijding 73 mm ingetrokken om de
kracht van het stuurwiel op de borstkas van de bestuurder te
reduceren.
* Het bovenste gedeelte van de pedalen is voorzien van een systeem
dat het binnendringen van de pedalen in het interieur beperkt in
geval van een aanrijding.
* Alle zitplaatsen zijn uitgerust met driepunts veiligheidsgordels.
De inzittenden vóór worden beschermd door veiligheidsgordels met
gordelspanners en spankrachtbegrenzer.
* De veiligheidsgordel van de bestuurder is standaard voorzien van
een signaal dat bij snelheden boven de 15 km/h waarschuwt voor een
niet-vastgemaakte gordel.
* De 50/50 deelbare achterbank is voorzien van drie Isofix
bevestigingspunten. Daarmee loopt Citroën vooruit op strengere
wetgeving op het gebied van kinderbeveiliging, die in 2006 van
kracht wordt.
* De achterportieren zijn voorzien van kindersloten.
Een verstevigde carrosserie
Om botskrachten te absorberen
* Naast de complete veiligheidsvoorzieningen is de Citroën C1 ook
gebouwd op een nieuw platform dat de strengste botsproeven
weerstaat:
* De voor- en achterzijde zijn uitgerust met ingebouwde
kreukelzones, die zijn verbonden aan twee schokdempers en een
verstevigingsbalk.
* Het subframe en de raamstijlen zijn ontwikkeld om energie te
kunnen absorberen, en deze naar de achterzijde van de auto te
geleiden.
* Verstevigingsbalken in de portieren, een dwarsbalk in het
dashboard en hooggeplaatste langsdraagbalken beschermen de
passagiers bij een zijdelingse aanrijding.
Om voetgangerveiligheid te vergroten
De C1 is ook ontworpen om de verwondingen van voetgangers door een
aanrijding zoveel mogelijk te reduceren. Daartoe is de C1 voorzien
van:
* Twee schokabsorberende zones: aan de boven- en onderzijde van de
voorkant om verwondingen aan benen te reduceren.
* Een motorkap die de botsenergie efficiënter verwerkt.
* Spatborden en een afsluitingsmechaniek voor de motorkap die bij
een aanrijding minder gevaarlijk zijn.
Keuze uit motoren en transmissies
In tegenstelling tot de meeste autoâs in dit segment biedt de Citroën
C1 keuze uit diverse motoren en transmissies, passend bij
uiteenlopende wensen en behoeften van klanten. Er kan worden gekozen
tussen een benzine- en dieselmotor, in combinatie met een
handgeschakelde of SensoDrive versnellingsbak. Ongeacht de gekozen
motor neemt de C1 met opvallend gemak deel aan het verkeer, vooral
dankzij zijn lage gewicht. Ook heeft de C1 rijeigenschappen die hem
geschikt maken voor lange ritten.
Zuinige motoren
De Citroën C1 is een stadsauto die ook over voldoende vermogen
beschikt om veilig op de snelweg te kunnen rijden. De moderne motoren
en het lage gewicht van de C1 garanderen een laag brandstofverbruik.
Voor de C1 zijn twee motoren leverbaar, die beide voldoen aan de Euro
IV norm:
Een 68 pk sterke 1.0i benzinemotor, afkomstig van Toyota
De benzinemotor is een nieuw ontwikkelde driecilinder krachtbron met
vier kleppen per cilinder. Het is de lichtste motor in zijn categorie
(67 kilogram) en hierdoor een van de leiders als het gaat om een laag
brandstofverbruik. Het gecombineerde brandstofverbruik van 4,6 l/100
km behoort tot de laagste waarde in dit segment. Ook de emissie van
schadelijke CO (109 g/km) is lager dan de concurrentie.
Deze krachtbron levert een vermogen van 50 kW bij 6.000 tpm en een
maximaal koppel van 93 Nm, dat bij 3.600 tpm beschikbaar is. Variabele
kleptiming (VVT) zorgt voor een optimale vulling van de
verbrandingskamers bij ieder toerental, wat resulteert in een grote
souplesse. Tegelijkertijd kent het motorvermogen een zeer gelijkmatige
opbouw.
Een 55 pk sterke HDi dieselmotor, ontwikkeld door PSA Peugeot
Citroën, leverbaar in 2006
De dieselmotor van de C1 is gebaseerd op de 1.4 liter HDi die wordt
gebruikt voor de andere compacte modellen van Citroën. De motor is
aangepast aan het gewicht en karakter van de C1, en levert bij 4.000
tpm een vermogen van 40 kW. Het maximale koppel bedraagt 130 Nm, en is
reeds beschikbaar bij 1.750 tpm. Dankzij dit hoge koppel biedt de
Citroën C1 vooral in de stad, waar veel wordt afgeremd en weer wordt
opgetrokken, optimaal rijplezier. Deze motor is ideaal voor zowel
intensief stadsverkeer als lange ritten. De C1 met deze motor is
zuinig met brandstof: 4,1 l/100 km.
Transmissies voor iedere situatie
De Citroën C1 komt in iedere situatie moeiteloos met het verkeer mee,
en reageert direct op ieder commando van de bestuurder. Daarbij zijn
de overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak specifiek berekend
op het rijden in de stad.
Net als de C1 met benzinemotor is ook de dieseluitvoering voorzien van
een handgeschakelde vijfbak, ontwikkeld met het oog op een minimaal
brandstofverbruik. Hij maakt gebruik van een specifiek ontwikkelde
olie met lage viscositeit.
Net als de C2, C3 en C3 Pluriel, kan ook de C1 met benzinemotor worden
uitgerust met een SensoDrive automatische transmissie. Deze biedt tal
van voordelen:
* Ontspannen rijden in de stad, vanwege de combinatie tussen het
gemak van automatisch schakelen en het plezier van een
handgeschakelde, sequentiële transmissie,
* Aantrekkelijke prijs,
* Extra veiligheid.
De bestuurder hoeft zijn handen in de automaat-stand nooit meer van
het stuurwiel te halen om te schakelen. De geselecteerde versnelling
en de manier van schakelen worden weergegeven op het
instrumentenpaneel.
De SensoDrive voor de Citroën C1 heeft een aantal aanpassingen
ondergaan die ten goede komen aan het rijcomfort. Een van de
aanpassingen is een gewijzigd schakelpatroon, en er zijn geen flippers
aan weerszijden van het stuurwiel.
De indicatie voor de automatische schakelstand is E (voor easy), een
subtiele verwijzing naar het âeasyâ karakter van de auto. M staat voor
Manual (handmatig schakelen), N voor Neutraal en R voor Reverse
(achteruitrijden). Wanneer de verlichting is ingeschakeld, worden Easy
en Reverse donkergeel verlicht, Neutraal groen en Manual rood.
Ook deze versnellingsbak is optimaal berekend op zijn taken in het
stadsverkeer. Dat blijkt alleen al uit het gemak om de achteruit te
kiezen, de geringe neiging tot kruipen bij lage snelheden en de
soepele schakelwijze tussen de schakelingen in de automatische stand.
Compact van buiten, ruim van binnen
De Citroën C1 is een compacte auto met vier volwaardige zitplaatsen.
Zeker gezien de buitenafmetingen is de ruimte in het interieur
uitzonderlijk. De totale lengte bedraagt 3,43 meter, waarbij de
wielbasis zo groot mogelijk is gehouden. Daardoor beschikken de
passagiers over meer ruimte en comfort. De relatief lange wielbasis
maakt de C1 â de overhang vóór en achter behoren tot de kortste in
dit segment â tot een veelzijdige en lichtvoetige stadsauto.
Met zijn compacte afmetingen en ruime interieur komt de C1 tegemoet
aan de belangrijkste wensen van kopers van stadsautoâs, vooral ook
vanwege de bagageruimte die eenvoudig kan worden vergroot, en de
diverse praktische opbergruimtes.
Proporties van een stadsauto
Zijn compacte afmetingen en toegankelijke rijeigenschappen maken de
Citroën C1 tot een waar natuurtalent. De totale lengte bedraagt 3,43
meter, met een overhang vóór en achter van respectievelijk 65 en 44
centimeter. Deze afmetingen maken een kleine draaicirkel van 9,50
meter mogelijk, ideaal voor een stadsauto. Daarbij heeft de C1 een
laag gewicht en levendige, zuinige motoren.
Een optimaal gebruik van interieurruimte
Hoewel de C1 tot de kortste autoâs in zijn segment behoort, biedt de
2,34 meter lange wielbasis voldoende ruimte aan vier volwassenen. De
elleboogruimte van 1,38 meter is groter dan gemiddeld, zodat de C1 ook
in de breedte ruim genoeg is. De overhang achter â zo kort mogelijk
gehouden â en de lange achterportieren van de 5-deurs uitvoering
dragen bij aan het ruime interieur en maken dit eenvoudig
toegankelijk.
Een van de belangrijkste sterke punten van de C1 is de ruimte voorin,
belangrijk in een segment waar vaak slechts beide voorstoelen worden
bezet. Naast de elleboogruimte, geven ook de hoofdruimte en de
afmetingen van de voorruit de inzittenden een comfortabel gevoel.
Achterin waarderen de passagiers â ook volwassenen â de been- en
hoofdruimte.
Stoelen dragen bij aan interieurruimte
De stoelen van de Citroën C1 zijn voorzien van speciaal ontworpen
rugleuningen, om optimaal gebruik te maken van de beschikbare ruimte,
zonder concessies te doen aan comfort en veiligheid.
De rugleuning van de voorstoelen heeft een totale dikte van slechts 16
centimeter. Dat zorgt voor centimeters extra ruimte tussen de knieën
van de passagiers achterin en de rugleuningen. Deze oplossing maakt de
beschikbare ruimte achterin tot de grootste voor autoâs van dit
formaat.
De stoelen bieden comfort en veiligheid, voor passagiers van ieder
postuur. De voorstoelen, voorzien van geïntegreerde hoofdsteunen,
zijn in dit segment een nieuwe maatstaf op gebied van
anti-submarining, het voorkomen dat je onder de gordel doorschiet.
Optioneel kunnen ze worden uitgerust met zijairbags voor extra
bescherming van de passagiers in geval van een zijdelingse
aanrijding.
Bagageruimte
Om het interieur voor de inzittenden zo groot mogelijk te houden, is
de bagageruimte van de Citroën C1 in normale opstelling relatief
bescheiden. Indien nodig kan de bagageruimte echter eenvoudig worden
vergroot. Het laadvolume onder de hoedenplank bedraagt 139 liter. De
hoedenplank is zo laag mogelijk geplaatst om het zicht naar achteren
zo min mogelijk te belemmeren. Bovendien komt de transparante
achterzijde van de C1 hiermee optimaal tot zijn recht.
Wanneer extra bagageruimte nodig is, kan de gebruiker eenvoudig:
* De hoedenplank op de bodem van de bagageruimte plaatsen om 60
liter te winnen. Hiermee groeit het laadvolume al tot bijna 200
liter.
* De rugleuning van de achterbank (in zijn geheel of voor de helft,
afhankelijk van de uitvoering) naar voren klappen. Het
bagagevolume tot het dak bij de 5-deurs bedraagt dan 751 liter,
bij de 3-deurs 712 liter. De rugleuning wordt ontgrendeld door
middel van twee grijze hendels aan weerszijden van de achterbank,
die vanuit de kofferruimte kunnen worden bediend. Het reservewiel
van normale afmetingen bevindt zich onder de vloerbedekking van de
bagageruimte.
Eenvoudig bereikbare opbergvakken
In het interieur van de Citroën C1 zijn in totaal twaalf opbergvakken
aangebracht, verspreid over het dashboard, de centrale console en de
portieren. Al deze vakken bevinden zich onder handbereik van
bestuurder en passagiers. De vakken in de voorportieren zijn groot
genoeg voor bijvoorbeeld een A4-notitieblok. Achterin bevindt zich
onder de zijramen extra opbergruimte. De 5-deurs versie van de C1 is
uitgerust met klapraampjes, zodat de opbergvakken in de
achterportieren bijna even groot zijn als in de voorportieren.
Hierdoor is voor de passagiers achterin ook meer elleboogruimte
beschikbaar.
Lage gebruikskosten
Naast een aantrekkelijk prijskaartje, biedt de C1 bovendien lage
gebruikskosten dankzij een gematigd brandstofverbruik en beperkte
onderhoudskosten. Diepgaande studie naar botsingen op lage snelheid
resulteert in een goede bescherming van onderdelen en minimale
reparatietijd.
Gematigd brandstofverbruik
Beide motoren gaan economisch om met brandstof. De benzinemotor
verbruikt gemiddeld 4,6 liter/100 km, de diesel is bijzonder zuinig
met 4,1 liter/100 km.
Een concurrerend aanbod
De C1 vormt een zeer concurrerend aanbod in zijn segment, zowel qua
prijs als onderhoud. Waarbij niet alleen de kosten voorop staan, maar
ook een goede bereikbaarheid van het Citroën netwerk. Zoals alle
Citroëns krijgt ook de C1 twee jaar fabrieksgarantie en 12 jaar
garantie tegen doorroesten. Onderhoudskosten zijn gereduceerd door,
bijvoorbeeld, een service-interval van 30.000 km voor de dieselmotor.
Dankzij een uitgebreid Citroën dealernetwerk is het laten uitvoeren
van onderhoud heel eenvoudig. Alleen al in Europa wordt het merk
vertegenwoordigd door meer dan 2.000 dealers en bijna 6.500 Citroën
Erkend Reparateurs.
Beperkte reparatiekosten
Bij de ontwikkeling van de C1 is ook rekening gehouden met het
terugdringen van de tijd en kosten die nodig zijn om schades als
gevolg van lichte aanrijdingen te herstellen. Deze doelstelling wordt
bereikt door:
* Een stootbalk voor en achter, met verwijderbare schokdempers op de
lampdragers voor en op kleine, solide zijrails achter. De
schokdempers zijn berekend op een stootkracht van 8 ton, en de
lampdragers en zijrails zelfs op 10 ton. Dat is hoger dan de
gemiddelde waarde in dit segment, met respectievelijk 6,5 ton en 8
ton;
* De motorkap en koplampen die achter de bumper zijn geplaatst;
* Het bevestigingssysteem van de voor- en achterbumper, die snel
kunnen worden losgeklikt en daarmee de voorspatborden en
achterportieren beschermt;
* De brede, ongelakte stootstrips op de voor- en achterbumper;
* Een hooggeplaatste achterbumper die beschadigingen aan de
achterklep voorkomt.
AutoRai