AutoRai

Print

C1, een echte Citroën: Charmant en betaalbaar

(19-5-2005)
De C1, het nieuwe instapmodel van Citroën, maakt vanaf juni zijn debuut in de meeste Europese landen. De C1 is een vrolijke, aantrekkelijke en compacte (3,43 meter) vierpersoonsauto. De auto is compromisloos als het gaat over kwaliteit, rijeigenschappen en â bovenal â veiligheid. De scherpgeprijsde C1 is er als 3- of
5-deurs, met keus uit een benzine- of dieselmotor (vanaf 2006).

Een gezamenlijk project, een uniek design
De ontwikkeling van de C1 is onderdeel van de samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en Toyota Motor Corporation en wordt geproduceerd in de Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) fabriek in KolÃn, Tsjechië. Volgens planning worden hier jaarlijks 100.000 C1âs geproduceerd.

Het Centre de Style van Citroën nam de gezamenlijke onderdelen van de drie modellen (bodemplaat, voordeuren en voorruit) als uitgangspunt, maar kreeg veel speelruimte bij het design van alle andere onderdelen. Met als resultaat een nieuw instapmodel dat de styling en uitstraling van het merk reflecteert.

Citroën C1, C2, C3 en C3 Pluriel: een reeks complementaire modellen De Citroën C1 geldt als de perfecte toevoeging aan Citroëns huidige modellengamma in het compacte segment, dat verder bestaat uit de C2, C3 en C3 Pluriel. De compacte afmetingen van de C1, alsmede de aantrekkelijke prijs en essentiële functies maken hem tot het instapmodel in dit segment. Hiermee onderscheidt de nieuwe Citroën C1 zich bijvoorbeeld van de C2, waarvan de uitgebreide standaarduitrusting en de diverse leverbare motoren zijn gericht op een klantengroep die een veelzijdige auto wenst.

Met dit complete modellenaanbod komt Citroën tegemoet aan de gevarieerde wensen van klanten in dit segment. In Europa is dit segment verantwoordelijk voor 35 procent van alle autoverkopen. Door sinds 2002 diverse nieuwe modellen op de markt te brengen, heeft Citroën zijn marktaandeel gestaag kunnen uitbreiden. Thans heeft Citroën in dit segment een marktaandeel van 8,5 procent. Met 267.000 registraties in West-Europa in 2004 is de C3 de best verkochte 5-deurs in het compacte segment.

Citroën C1: een subtiele mix van styling, veiligheid, ruimte en een lage prijs
De C1 is onmiddellijk te herkennen als een Citroën. Hij deelt de typische designkenmerken, zoals de verchroomde dubbele chevrons en de ronde lijnen, met de andere compacte modellen van het merk. Zijn moderne design komt inclusief de allernieuwste veiligheidssnufjes en motoren van de nieuwste generatie. Een ander voordeel van de C1 is dat zijn compacte design geen negatieve invloed heeft op de wendbaarheid. De Citroën is daarom ideaal voor dagelijks gebruik, ook al omdat de gebruikskosten net zo aantrekkelijk zijn als zijn prijskaartje.

Aantrekkelijke styling
De C1 is leverbaar in een 3-deurs en een 5-deurs uitvoering en is met zijn vrolijke, aantrekkelijke styling een lust voor het oog. De korte overhang voor en achter, grote bumpers en ronde lijnen weerspiegelen een vriendelijke charme, maar wekken tegelijkertijd ook een vertrouwde indruk van robuuste veiligheid. De C1 heeft een aantal specifieke designkenmerken, zoals de transparante achterklep en achterlichten, alsmede de innovatieve achterportieren van de 5-deurs uitvoering, die doorlopen tot aan de achterlichten.

Doordachte veiligheid
Het plezierige weggedrag van de Citroën C1 is net zo geschikt voor de stad als voor de snelweg. Het onderstel garandeert een uitstekende wegligging en draagt tegelijkertijd bij aan de actieve veiligheid. De C1 is daarnaast standaard voorzien van hoogwaardige veiligheidsvoorzieningen: geventileerde remschijven vóór, ABS, CSC (Cornering Stability Control) om de auto bij het remmen in een bocht stabiel te houden, alsmede airbags voor bestuurder en passagier vóór.

Compact van buiten, ruim van binnen
De C1 is met zijn afmetingen â 3,43 meter lang, 1,63 meter breed en
1,46 meter hoog â ideaal voor gebruik in de stad. De draaicirkel meet slechts 9,5 meter en de overbrengingsverhoudingen van de transmissie garanderen de vlotte acceleratie die nodig is voor een ontspannen stadsrit. De C1 is een auto met vier volwaardige zitplaatsen. Zeker gezien de buitenafmetingen doet het interieur ruim aan. Voorin dragen een aanzienlijke elleboog- en hoofdruimte bij aan het comfort van de inzittenden, terwijl ook voor de passagiers achterin been- en hoofdruimte is gereserveerd.

Lage prijs, lage kilometerkostprijs
Niet alleen wordt de Citroën C1 verkocht voor een vriendelijke prijs, dankzij de lage onderhoudskosten en zuinige motoren is de auto ook buitengewoon economisch in het gebruik. De zeer zuinige benzinemotor (1.0i met 68 pk) en dieselmotor (1.4 HDi met 55 pk) zijn ideaal voor stadsgebruik en leveren uiteraard ook ruim voldoende vermogen om veilig op snelwegen te kunnen rijden.

C1 VULT DE LIJN VAN COMPACTE CITROÃNS GOED AAN

Een reeks compacte autoâs, ontworpen om op verschillende behoeftes in te spelen

* Verschillende afmetingen, hetzelfde comfort
* Motoren op maat

* Dezelfde nadruk op veiligheid

C1: IN HARMONIE MET DE COMPACTE MODELLEN VAN CITROÃN

Rijeigenschappen

* Alerte reacties

* Elektrische stuurbekrachtiging voor extra comfort

Optimale botsbescherming

* Moderne uitrusting

* Een verstevigde carrosserie

- Om botskrachten te absorberen

- Om voetgangerveiligheid te vergroten

Keuze uit motoren en transmissies

* Zuinige motoren

* Transmissies voor iedere situatie

Compact van buiten, ruim van binnen

* Proporties van een stadsauto

* Een ruim interieur

* Stoelen dragen bij aan interieurruimte

* Bagageruimte

* Eenvoudig bereikbare opbergvakken

Lage gebruikskosten

* Gematigd brandstofverbruik

* Een concurrerend aanbod

* Beperkte reparatiekosten

EEN GEZAMENLIJK PROJECT, EEN UNIEK DESIGN

De C1 is ontwikkeld als deel van een samenwerkingsproject tussen PSA Peugeot Citroën en Toyota Motor Corporation. Doel van dit project was het ontwerpen van drie nieuwe compacte auto's voor de Europese markt. Deze samenwerking, en de expertise van Citroën's Centre de Style, heeft ertoe geleid dat de C1 een moderne auto is geworden met de identiteit en waardes die bij Citroën horen.

Een gezamenlijk project
In 2001 kondigden PSA Peugeot Citroën en Toyota Motor Corporation (TMC) een samenwerkingsproject aan om compacte auto's te ontwerpen, ontwikkelen en produceren, met gebruikmaking van de nieuwste technologieën, om aan de groeiende vraag in Europa te kunnen voldoen.

Sinds de aankondiging loopt de gehele operatie op schema: de ontwikkeling, het bouwen van de fabriek, zelfs de productiestart gebeurde op het geplande tijdstip. Op 28 februari 2005 reden de eerste auto's uit de Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) fabriek in KolÃn in Tsjechië. De TPCA heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 300.000 eenheden, waarvan 100.000 voor Citroën. Het project betekende ook een stimulans voor de regio: zowel direct als indirect zijn veel banen gecreëerd. Alleen al bij TPCA worden drieduizend mensen aangetrokken. De totale investeringskosten, inclusief ontwikkelings- en opstartkosten, komen uit op 1,3 miljard euro.

Een uniek design
Dankzij de samenwerking kan Citroën een nieuw instapmodel op de markt brengen met een modern uiterlijk, met eigen designkenmerken, motoren van de jongste generatie en de nieuwste veiligheidstechnologie. Als uitgangspunt voor het ontwerp nam het Centre de Style van Citroën de gezamenlijke bodemplaat en de identieke voordeuren en voorruit. De designers drukten Citroëns stempel op de C1 door stijlelementen te gebruiken die overeenkomen met de andere compacte berlines van het merk. De ronde daklijn en de driehoekige achterlichtclusters doen denken aan de C3, de sterk geprononceerde wielkasten hebben duidelijk iets van de C2, terwijl de hooggemonteerde koplampen een van de onderscheidende C3 Pluriel-kenmerken zijn. De verchroomde chevrons zijn op alle compacte Citroëns terug te vinden.

C1 VULT DE LIJN VAN COMPACTE CITROÃNS GOED AAN

De C1 is het instapmodel van Citroën, gepositioneerd aan de basis van het compacte segment. Hij breidt het huidige aanbod van compacte Citroëns, dat bestaat uit de C2, de C3 en de C3 Pluriel uit.

Een reeks compacte auto's, ontworpen om op verschillende behoeftes in te spelen
Sinds 2002 heeft Citroën in het compacte segment vier nieuwe auto's gelanceerd, elk met een geheel eigen concept en styling: C3: Maart 2002
C3 Pluriel: Mei 2003
C2: September 2003
C1: Juni 2005

Deze elkaar aanvullende voertuigen komen tegemoet aan de uiteenlopende eisen van kopers van compacte auto's.

C1: gepositioneerd aan de basis van zijn segment dankzij de compacte afmetingen en de scherpe prijzen. Verkrijgbaar als 3- en 5-deurs, voldoet dit model aan alles wat je van een auto mag verwachten. Zeker op het gebied van veiligheid.

C2: een 3-deurs berline in het hart van het compacte segment. De C2 combineert de sportieve styling van een 3-deurs met compacte afmetingen en flexibiliteit.

C3: een 5-deurs berline die ruimte en comfort tot uitdrukking brengt door zijn ruimtelijke architectuur en sterke rondingen. Een auto uit de hoogste regionen van het compacte segment. De C3 beschikt over technologie en uitrusting die normaal gesproken pas in hoger gepositioneerde auto's is terug te vinden.

C3 Pluriel: net als de C3 terug te vinden in top van het segment. De 3-deurs C3 Pluriel heeft een bijzondere styling en originele kenmerken.

Verschillende afmetingen, hetzelfde comfort
De afmetingen van elke auto zijn verschillend. De C1 is de gemakkelijk te gebruiken, wendbare compacte berline, de C2 heeft een meer dynamische uitstraling, de C3 staat voor comfortabel autorijden en de C3 Pluriel voor veelzijdigheid. Opvallend is dat de vier modellen allen dezelfde interieurlengte hebben.

Motoren op maat
De reeks motoren is aangepast aan het gebruik van elk voertuig, met minstens één dieselmotor voor elke auto:

* gematigde kracht en verbruik voor de C1, met de 68 pk 1.0i en de 55 pk HDi.

* een breed aanbod van benzinemotoren en prestaties voor de C2 met de 1.6i 16V in twee varianten: 110 pk en 125 pk.
* de C3 die leverbaar is met 4 benzinemotoren en de 70 pk sterke HDi.

* kracht voor de C3 Pluriel, met twee benzinemotoren, de 1.4i met 75 pk en de 1.6i met 110 pk.

Dezelfde nadruk op veiligheid
Klanten hechten veel waarde aan veiligheid. Daarom scharen alle compacte Citroëns zich onder de leiders in hun segment als het gaat om veiligheid. Ze hebben alle een verstevigde carrosserie en optimale aandrijving, en zijn uitgerust met ABS met EBD (elektronische remkrachtverdeling) en voor-, zij- en gordijnairbags (afhankelijk van de markt).

De C2, C3 en C3 Pluriel hebben vier sterren behaald in de Euro NCAP tests.

C1: IN HARMONIE MET DE COMPACTE MODELLEN VAN CITROÃN

De compacte modellen van Citroën laten hun ware aard zien door de styling van exterieur en interieur. De C1 straalt vrolijkheid uit, de C2 oogt meer dynamisch, de C3 legt de nadruk op comfort en welzijn, terwijl de C3 Pluriel een echte vrijetijdsauto is. De C1 is de weerspiegeling van Citroëns strategie om een complete reeks compacte modellen te ontwikkelen, en daarmee te voldoen aan de meest uiteenlopende wensen en eisen van klanten.

De C1 is leverbaar in twee uitvoeringen:

* een fris vormgegeven 3-deurs model voor mensen die vooral de voorstoelen gebruiken,

* een 5-deurs model voor meer gebruiksgemak en betere toegankelijkheid, ontworpen om vier inzittenden te vervoeren, met een design dat afwijkt van de gangbare norm voor 5-deurs modellen in dit segment.

Aantrekkelijke styling in twee uitvoeringen: 3-deurs en 5-deurs De C1 oogt als een Citroën met een eigen karakter. Zowel de 3-deurs als de 5-deurs uitvoering is aan de voorzijde voorzien van een rondlopende bumper en motorkap en hooggeplaatste koplampen, die met hun ronde vormen zorgen voor een vriendelijk vooraanzicht.

Het zijdelingse profiel onthult het dynamische karakter van de 3-deurs C1. De zijkant toont scherpe, glooiende lijnen die worden versterkt door de vorm van het kleine achterraam en de achterste wielkast.

Doordat de achterdeuren van de 5-deurs C1 doorlopen tot aan de achterlichten, maken deze een wezenlijk onderdeel uit van het gehele design. Hiermee zijn de voor- en achterzijde met elkaar in balans, en komen de proporties van de auto volledig tot hun recht, ondanks de beperkte afmetingen.
Hoewel de achterruiten een rondere vorm hebben dan die van de 3-deurs uitvoering, blijft de dynamische vormgeving behouden, en hebben ook de passagiers achterin een uitstekend zicht naar buiten.

Zowel de 3-deurs als de 5-deurs uitvoering van de C1 is voorzien van de origineel vormgegeven achterzijde, met een grote achterruit die de gehele achterklep beslaat. Aan weerszijden bevinden zich de kristalvormige achterlichten die door hun antracietgrijze kleur een natuurlijke combinatie vormen met de achterbumper.

Een modern, verzorgd interieur
Het interieur van de C1 is even eenvoudig als origineel, hetgeen wordt geïllustreerd door de centrale console. Deze is vervaardigd uit doorschijnend materiaal dat van achteren wordt verlicht. Het ronde display heeft, net als het instrumentenpaneel en het audiosysteem, een oranje kleur wanneer de verlichting is ingeschakeld. Het gebruiksvriendelijke bedieningspaneel sluit met zijn vormgeving fraai aan bij de rest van het dashboard. Datzelfde geldt voor de bolvormige ventilatieroosters, die te vinden zijn in alle compacte modellen van Citroën.

Dit moderne design wordt ook weerspiegeld in het op de bestuurder gerichte informatiedisplay. Het ronde instrumentenpaneel is voor betere afleesbaarheid bevestigd op de stuurkolom, met â optioneel â een separate toerenteller. Het instrumentenpaneel fungeert ook als snelheidsmeter en als weergave van de gebruikelijke indicatoren (richtingaanwijzer, koplampen en waarschuwingslampjes).

De bedieningsknoppen zijn rond het driespaaks stuurwiel geplaatst, en voelen net als het stuurwiel aangenaam aan. De Ambiance uitvoering van de Citroën C1 kan worden uitgebreid met onder meer een audiosysteem, dat precies aansluit bij de centrale console, en daarmee uitstekend is geïntegreerd in het dashboard.

De tweekleurige stoelbekleding van de C1 wordt uitgevoerd in stof of velours, afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. De deurpanelen worden voorzien van accenten in dezelfde kleur, wat het gehele interieur een elegant tintje geeft. Daarbij wordt ook de carrosseriekleur doorgevoerd in het interieur. Voor de C1 is een compleet palet van zeven kleuren ontwikkeld, waaronder vijf metallic kleuren: Bleu dâArgon, Bleu Damas, Noir Caldera, Gris Carlinite en Gris Gallium. De twee andere kleuren zijn: Jaune Râ en Rouge Scarlet. Jaune Râ en Bleu dâArgon zijn in 2006 te verkrijgen, de overige kleuren vanaf introductie.

GEEN COMPROMIS OP GEBIED VAN VEILIGHEID

De Citroën C1 is uitgerust met uitstekende actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Het niveau van veiligheid is daarmee even hoog als dat van de C2, C3 en C3 Pluriel, die in de crashtests van Euro NCAP werden beoordeeld met vier sterren. De wegligging, stabiliteit en de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen zijn slechts drie van de sterke punten waarmee de Citroën C1 zich in dit segment onderscheidt.

RIJEIGENSCHAPPEN

Alerte reacties
Met zijn toegankelijke rijgedrag en alerte reacties staat de actieve veiligheid van de C1 op een hoog niveau. Behalve lichtvoetig en plezierig voor stadsgebruik, begeeft de C1 zich dankzij het uitstekende onderstel met evenveel gemak op de snelweg.

De C1 is uitgerust met pseudo MacPherson voorwielophanging met een 22 mm dikke stabilisatorstang tussen de driehoekige draagarmen. De achterwielophanging bestaat uit een torsie-as met hydraulische schokdempers.

Het remsysteem van de Citroën C1 beschikt over geventileerde remschijven vóór en trommels achter. ABS en EBD (elektronische remkrachtverdeling) zijn standaard, net als CSC (Cornering Stability Control). Dit laatste houdt de auto stabiel, ook wanneer in een bocht plotseling wordt geremd.
De 14â velgen zijn uitgerust met Michelin banden in de maat 155/65R14.

Elektrische stuurbekrachtiging voor extra comfort Om het manoeuvreren in de stad gemakkelijker te maken, kan de Citroën C1 optioneel worden uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging, in combinatie met een in hoogte verstelbaar stuurwiel. De stuurbekrachtiging werkt snelheidsafhankelijk en heeft nauwelijks gevolgen voor het brandstofverbruik, omdat de elektromotor alleen werkt op het moment dat aan het stuurwiel wordt gedraaid. Belangrijker is echter dat de geringe benodigde stuurkracht het manoeuvreren gemakkelijker maakt. De stuuruitslag bedraagt +/- 70,2 mm, met een overbrengingsverhouding van 43 mm per rondgang, of totaal 3,3 stuuromwentelingen.

Afhankelijk van het land kan de Citroën C1 ook worden uitgerust met niet-bekrachtigde besturing op de basisuitvoering. Voor beide besturingssystemen geldt dat de stuurkolom met 73 mm wordt ingetrokken bij een ongeval. Dat reduceert de kracht die het stuurwiel in dergelijke situaties uitoefent op de borstkas van de bestuurder.

OPTIMALE BOTSBESCHERMING

Moderne uitrusting
Op het gebied van passieve veiligheid is de C1 uitgerust met een uitgebreide reeks moderne veiligheidsvoorzieningen die zowel de bestuurder als de passagiers voor en achter beschermen.
* Airbags voor zijn standaard. De 60 liter grote bestuurdersairbag bevindt zich in de stuurwielnaaf. Aan passagierszijde kan de 90 liter grote airbag worden uitgeschakeld, om een kinderzitje op de voorstoel te kunnen plaatsen.

* Twee zijairbags (9 liter) zijn vanaf het tweede uitrustingsniveau standaard, voor bescherming van de borstkas van bestuurder en voorpassagier.

* Afhankelijk van het land zijn optioneel twee gordijnairbags (24 liter) leverbaar, voor bescherming van het hoofd van alle inzittenden.

* De stuurkolom wordt bij een aanrijding 73 mm ingetrokken om de kracht van het stuurwiel op de borstkas van de bestuurder te reduceren.

* Het bovenste gedeelte van de pedalen is voorzien van een systeem dat het binnendringen van de pedalen in het interieur beperkt in geval van een aanrijding.

* Alle zitplaatsen zijn uitgerust met driepunts veiligheidsgordels. De inzittenden vóór worden beschermd door veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzer.

* De veiligheidsgordel van de bestuurder is standaard voorzien van een signaal dat bij snelheden boven de 15 km/h waarschuwt voor een niet-vastgemaakte gordel.

* De 50/50 deelbare achterbank is voorzien van drie Isofix bevestigingspunten. Daarmee loopt Citroën vooruit op strengere wetgeving op het gebied van kinderbeveiliging, die in 2006 van kracht wordt.

* De achterportieren zijn voorzien van kindersloten.

Een verstevigde carrosserie
Om botskrachten te absorberen

* Naast de complete veiligheidsvoorzieningen is de Citroën C1 ook gebouwd op een nieuw platform dat de strengste botsproeven weerstaat:

* De voor- en achterzijde zijn uitgerust met ingebouwde kreukelzones, die zijn verbonden aan twee schokdempers en een verstevigingsbalk.

* Het subframe en de raamstijlen zijn ontwikkeld om energie te kunnen absorberen, en deze naar de achterzijde van de auto te geleiden.

* Verstevigingsbalken in de portieren, een dwarsbalk in het dashboard en hooggeplaatste langsdraagbalken beschermen de passagiers bij een zijdelingse aanrijding.

Om voetgangerveiligheid te vergroten

De C1 is ook ontworpen om de verwondingen van voetgangers door een aanrijding zoveel mogelijk te reduceren. Daartoe is de C1 voorzien van:

* Twee schokabsorberende zones: aan de boven- en onderzijde van de voorkant om verwondingen aan benen te reduceren.
* Een motorkap die de botsenergie efficiënter verwerkt.
* Spatborden en een afsluitingsmechaniek voor de motorkap die bij een aanrijding minder gevaarlijk zijn.

Keuze uit motoren en transmissies
In tegenstelling tot de meeste autoâs in dit segment biedt de Citroën C1 keuze uit diverse motoren en transmissies, passend bij uiteenlopende wensen en behoeften van klanten. Er kan worden gekozen tussen een benzine- en dieselmotor, in combinatie met een handgeschakelde of SensoDrive versnellingsbak. Ongeacht de gekozen motor neemt de C1 met opvallend gemak deel aan het verkeer, vooral dankzij zijn lage gewicht. Ook heeft de C1 rijeigenschappen die hem geschikt maken voor lange ritten.

Zuinige motoren
De Citroën C1 is een stadsauto die ook over voldoende vermogen beschikt om veilig op de snelweg te kunnen rijden. De moderne motoren en het lage gewicht van de C1 garanderen een laag brandstofverbruik.

Voor de C1 zijn twee motoren leverbaar, die beide voldoen aan de Euro IV norm:

Een 68 pk sterke 1.0i benzinemotor, afkomstig van Toyota De benzinemotor is een nieuw ontwikkelde driecilinder krachtbron met vier kleppen per cilinder. Het is de lichtste motor in zijn categorie (67 kilogram) en hierdoor een van de leiders als het gaat om een laag brandstofverbruik. Het gecombineerde brandstofverbruik van 4,6 l/100 km behoort tot de laagste waarde in dit segment. Ook de emissie van schadelijke CO (109 g/km) is lager dan de concurrentie.

Deze krachtbron levert een vermogen van 50 kW bij 6.000 tpm en een maximaal koppel van 93 Nm, dat bij 3.600 tpm beschikbaar is. Variabele kleptiming (VVT) zorgt voor een optimale vulling van de verbrandingskamers bij ieder toerental, wat resulteert in een grote souplesse. Tegelijkertijd kent het motorvermogen een zeer gelijkmatige opbouw.

Een 55 pk sterke HDi dieselmotor, ontwikkeld door PSA Peugeot Citroën, leverbaar in 2006
De dieselmotor van de C1 is gebaseerd op de 1.4 liter HDi die wordt gebruikt voor de andere compacte modellen van Citroën. De motor is aangepast aan het gewicht en karakter van de C1, en levert bij 4.000 tpm een vermogen van 40 kW. Het maximale koppel bedraagt 130 Nm, en is reeds beschikbaar bij 1.750 tpm. Dankzij dit hoge koppel biedt de Citroën C1 vooral in de stad, waar veel wordt afgeremd en weer wordt opgetrokken, optimaal rijplezier. Deze motor is ideaal voor zowel intensief stadsverkeer als lange ritten. De C1 met deze motor is zuinig met brandstof: 4,1 l/100 km.

Transmissies voor iedere situatie
De Citroën C1 komt in iedere situatie moeiteloos met het verkeer mee, en reageert direct op ieder commando van de bestuurder. Daarbij zijn de overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak specifiek berekend op het rijden in de stad.

Net als de C1 met benzinemotor is ook de dieseluitvoering voorzien van een handgeschakelde vijfbak, ontwikkeld met het oog op een minimaal brandstofverbruik. Hij maakt gebruik van een specifiek ontwikkelde olie met lage viscositeit.

Net als de C2, C3 en C3 Pluriel, kan ook de C1 met benzinemotor worden uitgerust met een SensoDrive automatische transmissie. Deze biedt tal van voordelen:

* Ontspannen rijden in de stad, vanwege de combinatie tussen het gemak van automatisch schakelen en het plezier van een handgeschakelde, sequentiële transmissie,

* Aantrekkelijke prijs,

* Extra veiligheid.

De bestuurder hoeft zijn handen in de automaat-stand nooit meer van het stuurwiel te halen om te schakelen. De geselecteerde versnelling en de manier van schakelen worden weergegeven op het instrumentenpaneel.

De SensoDrive voor de Citroën C1 heeft een aantal aanpassingen ondergaan die ten goede komen aan het rijcomfort. Een van de aanpassingen is een gewijzigd schakelpatroon, en er zijn geen flippers aan weerszijden van het stuurwiel.

De indicatie voor de automatische schakelstand is E (voor easy), een subtiele verwijzing naar het âeasyâ karakter van de auto. M staat voor Manual (handmatig schakelen), N voor Neutraal en R voor Reverse (achteruitrijden). Wanneer de verlichting is ingeschakeld, worden Easy en Reverse donkergeel verlicht, Neutraal groen en Manual rood.

Ook deze versnellingsbak is optimaal berekend op zijn taken in het stadsverkeer. Dat blijkt alleen al uit het gemak om de achteruit te kiezen, de geringe neiging tot kruipen bij lage snelheden en de soepele schakelwijze tussen de schakelingen in de automatische stand.

Compact van buiten, ruim van binnen
De Citroën C1 is een compacte auto met vier volwaardige zitplaatsen. Zeker gezien de buitenafmetingen is de ruimte in het interieur uitzonderlijk. De totale lengte bedraagt 3,43 meter, waarbij de wielbasis zo groot mogelijk is gehouden. Daardoor beschikken de passagiers over meer ruimte en comfort. De relatief lange wielbasis maakt de C1 â de overhang vóór en achter behoren tot de kortste in dit segment â tot een veelzijdige en lichtvoetige stadsauto.

Met zijn compacte afmetingen en ruime interieur komt de C1 tegemoet aan de belangrijkste wensen van kopers van stadsautoâs, vooral ook vanwege de bagageruimte die eenvoudig kan worden vergroot, en de diverse praktische opbergruimtes.

Proporties van een stadsauto
Zijn compacte afmetingen en toegankelijke rijeigenschappen maken de Citroën C1 tot een waar natuurtalent. De totale lengte bedraagt 3,43 meter, met een overhang vóór en achter van respectievelijk 65 en 44 centimeter. Deze afmetingen maken een kleine draaicirkel van 9,50 meter mogelijk, ideaal voor een stadsauto. Daarbij heeft de C1 een laag gewicht en levendige, zuinige motoren.

Een optimaal gebruik van interieurruimte
Hoewel de C1 tot de kortste autoâs in zijn segment behoort, biedt de
2,34 meter lange wielbasis voldoende ruimte aan vier volwassenen. De elleboogruimte van 1,38 meter is groter dan gemiddeld, zodat de C1 ook in de breedte ruim genoeg is. De overhang achter â zo kort mogelijk gehouden â en de lange achterportieren van de 5-deurs uitvoering dragen bij aan het ruime interieur en maken dit eenvoudig toegankelijk.

Een van de belangrijkste sterke punten van de C1 is de ruimte voorin, belangrijk in een segment waar vaak slechts beide voorstoelen worden bezet. Naast de elleboogruimte, geven ook de hoofdruimte en de afmetingen van de voorruit de inzittenden een comfortabel gevoel. Achterin waarderen de passagiers â ook volwassenen â de been- en hoofdruimte.

Stoelen dragen bij aan interieurruimte
De stoelen van de Citroën C1 zijn voorzien van speciaal ontworpen rugleuningen, om optimaal gebruik te maken van de beschikbare ruimte, zonder concessies te doen aan comfort en veiligheid.

De rugleuning van de voorstoelen heeft een totale dikte van slechts 16 centimeter. Dat zorgt voor centimeters extra ruimte tussen de knieën van de passagiers achterin en de rugleuningen. Deze oplossing maakt de beschikbare ruimte achterin tot de grootste voor autoâs van dit formaat.

De stoelen bieden comfort en veiligheid, voor passagiers van ieder postuur. De voorstoelen, voorzien van geïntegreerde hoofdsteunen, zijn in dit segment een nieuwe maatstaf op gebied van anti-submarining, het voorkomen dat je onder de gordel doorschiet. Optioneel kunnen ze worden uitgerust met zijairbags voor extra bescherming van de passagiers in geval van een zijdelingse aanrijding.

Bagageruimte
Om het interieur voor de inzittenden zo groot mogelijk te houden, is de bagageruimte van de Citroën C1 in normale opstelling relatief bescheiden. Indien nodig kan de bagageruimte echter eenvoudig worden vergroot. Het laadvolume onder de hoedenplank bedraagt 139 liter. De hoedenplank is zo laag mogelijk geplaatst om het zicht naar achteren zo min mogelijk te belemmeren. Bovendien komt de transparante achterzijde van de C1 hiermee optimaal tot zijn recht.

Wanneer extra bagageruimte nodig is, kan de gebruiker eenvoudig:
* De hoedenplank op de bodem van de bagageruimte plaatsen om 60 liter te winnen. Hiermee groeit het laadvolume al tot bijna 200 liter.

* De rugleuning van de achterbank (in zijn geheel of voor de helft, afhankelijk van de uitvoering) naar voren klappen. Het bagagevolume tot het dak bij de 5-deurs bedraagt dan 751 liter, bij de 3-deurs 712 liter. De rugleuning wordt ontgrendeld door middel van twee grijze hendels aan weerszijden van de achterbank, die vanuit de kofferruimte kunnen worden bediend. Het reservewiel van normale afmetingen bevindt zich onder de vloerbedekking van de bagageruimte.

Eenvoudig bereikbare opbergvakken
In het interieur van de Citroën C1 zijn in totaal twaalf opbergvakken aangebracht, verspreid over het dashboard, de centrale console en de portieren. Al deze vakken bevinden zich onder handbereik van bestuurder en passagiers. De vakken in de voorportieren zijn groot genoeg voor bijvoorbeeld een A4-notitieblok. Achterin bevindt zich onder de zijramen extra opbergruimte. De 5-deurs versie van de C1 is uitgerust met klapraampjes, zodat de opbergvakken in de achterportieren bijna even groot zijn als in de voorportieren. Hierdoor is voor de passagiers achterin ook meer elleboogruimte beschikbaar.

Lage gebruikskosten
Naast een aantrekkelijk prijskaartje, biedt de C1 bovendien lage gebruikskosten dankzij een gematigd brandstofverbruik en beperkte onderhoudskosten. Diepgaande studie naar botsingen op lage snelheid resulteert in een goede bescherming van onderdelen en minimale reparatietijd.

Gematigd brandstofverbruik
Beide motoren gaan economisch om met brandstof. De benzinemotor verbruikt gemiddeld 4,6 liter/100 km, de diesel is bijzonder zuinig met 4,1 liter/100 km.

Een concurrerend aanbod
De C1 vormt een zeer concurrerend aanbod in zijn segment, zowel qua prijs als onderhoud. Waarbij niet alleen de kosten voorop staan, maar ook een goede bereikbaarheid van het Citroën netwerk. Zoals alle Citroëns krijgt ook de C1 twee jaar fabrieksgarantie en 12 jaar garantie tegen doorroesten. Onderhoudskosten zijn gereduceerd door, bijvoorbeeld, een service-interval van 30.000 km voor de dieselmotor. Dankzij een uitgebreid Citroën dealernetwerk is het laten uitvoeren van onderhoud heel eenvoudig. Alleen al in Europa wordt het merk vertegenwoordigd door meer dan 2.000 dealers en bijna 6.500 Citroën Erkend Reparateurs.

Beperkte reparatiekosten
Bij de ontwikkeling van de C1 is ook rekening gehouden met het terugdringen van de tijd en kosten die nodig zijn om schades als gevolg van lichte aanrijdingen te herstellen. Deze doelstelling wordt bereikt door:

* Een stootbalk voor en achter, met verwijderbare schokdempers op de lampdragers voor en op kleine, solide zijrails achter. De schokdempers zijn berekend op een stootkracht van 8 ton, en de lampdragers en zijrails zelfs op 10 ton. Dat is hoger dan de gemiddelde waarde in dit segment, met respectievelijk 6,5 ton en 8 ton;

* De motorkap en koplampen die achter de bumper zijn geplaatst;
* Het bevestigingssysteem van de voor- en achterbumper, die snel kunnen worden losgeklikt en daarmee de voorspatborden en achterportieren beschermt;

* De brede, ongelakte stootstrips op de voor- en achterbumper;
* Een hooggeplaatste achterbumper die beschadigingen aan de achterklep voorkomt.