Print
Historische Zandvoort Trophy 7 & 8 mei
(19-5-2005)
In het weekend van 7 & 8 mei was het weer zover voor het Nederlands
Kampioenschap Historische Tourwagens & GT's (NK HTGT). De eerste race
van het seizoen op het prachtige Circuit van Zandvoort. Blinkende
racemonsters die hun motoren flink lieten brullen tijdens de twee
races die verreden zouden worden in dit weekend. Ondanks de slechte
weersvoorspellingen lieten rijders en toeschouwers zich er niet van te
weerhouden om te genieten van de dit prachtige evenement.
Het historisch racen wordt steeds populairder in Nederland. Dit is
zeker te zien aan het aantal groeiende deelnemers dat zich iedere jaar
weer aansluit bij het NK HTGT. In deze NK klasse rijden racebolides
met een heuse racehistorie. Elk type raceauto (met FIA homologatie)
mag deelnemen aan het veld van zeer bijzondere en overweldigende
racers. Zo rijden er diverse racers mee van het merk Porsche, Ford
(Mustang), Alfa Romeo, Fiat, Jaguar, Renault, Lotus etc. alle in hun
eigen klasse. De autoâs onderverdeeld in klasse afhankelijk van
cilinderinhoud en bouwjaar. De Porsche rijders worden onder andere
gesteund door Pon Porsche Import, die het historisch racen met deze
krachtpatsers wil stimuleren.
Op zaterdag werd er in de stromende regen de kwalificatie verreden.
Snelle ronde tijden bleven uit maar spectaculaire drift en slip
partijen (zonder schades) kwamen daarvoor in de plaats. Eveneens werd
op zaterdag de eerste race van dit weekend verreden. Na nog een aantal
tussentijdse regenbuien kwam de zon door en droogde de baan snel op.
Na een spectaculaire start en sensationele race kwam Jos Koster met
zijn gele Bizzarini (zie foto) als eerste over de streep. Een tweede
en derde plaats waren weggelegd voor Hans Hugenholtz (Shelby Mustang)
en Martin Bijleveld (Ford Falcon).
Op de zondag werd er nogmaals een race van 30 minuten (+ 1 ronde)
verreden. De race begon in de regen, maar de baan droogde snel op
waardoor er snelle rondetijden gereden werden. Wederom was Jos Koster
(beste ronde tijd 2:07.385) het gehele veld te snel af, gevolgd door
Hans Hugenholtz en Theo van Gammeren (Ford Escort). Na de
overhandiging van de bekers en een regen van champagne werd dit
historische race weekend afgesloten. Onder het genot van een drankje
in de hospitality unit van de HARC werd nog lang nagepraat over de
gebeurtenissen tijdens de races.
AutoRai