AutoRai

Print

Vijf sterren voor de nieuwe Opel Zafira

(19-5-2005)

De nieuwe Opel Zafira krijgt de maximale score van vijf sterren voor de bescherming van de inzittenden in de Euro NCAP crashtests. De architectuur van de Zafira van de tweede generatie is gebaseerd op die van de Opel Astra, die eveneens vijf sterren in de wacht sleepte. De nieuwe Zafira kreeg bovendien een score van vier sterren voor de bescherming van kinderen. Daarnaast voldoet hij nu reeds aan de Europese richtlijnen voor voetgangersbescherming die vanaf oktober 2005 in de hele EU van kracht worden.
Volgens Hans H. Demant, Managing Director Adam Opel AG, is dit positieve resultaat een bevestiging van de veiligheidsfilosofie van Opel. "De nieuwe Zafira garandeert alle inzittenden het hoogste veiligheidsniveau. Maar actieve veiligheid is voor ons uiteraard even belangrijk als passieve veiligheid en dat betekent dat onze autoâs erg gemakkelijk te controleren zijn in noodsituaties, om ongevallen in de eerste plaats te vermijde â dankzij bijvoorbeeld het uiterst geavanceerde IDSPlus-chassisconcept en innovaties zoals de meesturende Bi-Xenon AFL-koplampen (Adaptive Forward Lighting).â

SAFETEC omvat alle actieve en passieve veiligheidssystemen De Zafira dankt zijn geoptimaliseerde crashbestendigheid vooral aan de nieuw ontwikkelde carrosserie. De energie die frontale botsingen genereren, wordt geabsorbeerd door de voorgeprogrammeerde kreukelzones die zich vlak voor het uiterst stijve passagierscompartiment bevinden. Bij zijdelingse aanrijdingen wordt de kracht van de aanrijding via de stijve flanken verdeeld over een breed oppervlak van de carrosseriestructuur. Deze constructie vormt een stevige basis voor het SAFETEC-systeem, dat alle standaard actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen omvat. Talloze actieve rijhulpsystemen zoals het IDS-chassis (Interactive Driving System) met ESPPlus, TC^Plus (Tractiecontrole), CBC (Cornering Brake Control), ABS, remhulpsysteem en vier schijfremmen helpen ongevallen te voorkomen. Als een aanrijding toch onvermijdelijk is, garandeert een compleet netwerk van beschermingssystemen het hoogst mogelijke passieve veiligheidsniveau. Er zijn onder meer frontale airbags voor de bestuurder en voorpassagier, zijdelingse airbags vóór, die borstkas/bekken maar ook de heupruimte beschermen en zijdelingse hoofdairbags voor de voorstoelen en de twee buitenste zitplaatsen op de tweede zitrij.