Print
Vijf sterren voor de nieuwe Opel Zafira
(19-5-2005)
De nieuwe Opel Zafira krijgt de maximale score van vijf sterren voor
de bescherming van de inzittenden in de Euro NCAP crashtests. De
architectuur van de Zafira van de tweede generatie is gebaseerd op die
van de Opel Astra, die eveneens vijf sterren in de wacht sleepte. De
nieuwe Zafira kreeg bovendien een score van vier sterren voor de
bescherming van kinderen. Daarnaast voldoet hij nu reeds aan de
Europese richtlijnen voor voetgangersbescherming die vanaf oktober
2005 in de hele EU van kracht worden.
Volgens Hans H. Demant, Managing Director Adam Opel AG, is dit
positieve resultaat een bevestiging van de veiligheidsfilosofie van
Opel. "De nieuwe Zafira garandeert alle inzittenden het hoogste
veiligheidsniveau. Maar actieve veiligheid is voor ons uiteraard even
belangrijk als passieve veiligheid en dat betekent dat onze autoâs erg
gemakkelijk te controleren zijn in noodsituaties, om ongevallen in de
eerste plaats te vermijde â dankzij bijvoorbeeld het uiterst
geavanceerde IDSPlus-chassisconcept en innovaties zoals de meesturende
Bi-Xenon AFL-koplampen (Adaptive Forward Lighting).â
SAFETEC omvat alle actieve en passieve veiligheidssystemen
De Zafira dankt zijn geoptimaliseerde crashbestendigheid vooral aan de
nieuw ontwikkelde carrosserie. De energie die frontale botsingen
genereren, wordt geabsorbeerd door de voorgeprogrammeerde kreukelzones
die zich vlak voor het uiterst stijve passagierscompartiment bevinden.
Bij zijdelingse aanrijdingen wordt de kracht van de aanrijding via de
stijve flanken verdeeld over een breed oppervlak van de
carrosseriestructuur. Deze constructie vormt een stevige basis voor
het SAFETEC-systeem, dat alle standaard actieve en passieve
veiligheidsvoorzieningen omvat. Talloze actieve rijhulpsystemen zoals
het IDS-chassis (Interactive Driving System) met ESPPlus, TC^Plus
(Tractiecontrole), CBC (Cornering Brake Control), ABS, remhulpsysteem
en vier schijfremmen helpen ongevallen te voorkomen. Als een
aanrijding toch onvermijdelijk is, garandeert een compleet netwerk van
beschermingssystemen het hoogst mogelijke passieve veiligheidsniveau.
Er zijn onder meer frontale airbags voor de bestuurder en
voorpassagier, zijdelingse airbags vóór, die borstkas/bekken maar
ook de heupruimte beschermen en zijdelingse hoofdairbags voor de
voorstoelen en de twee buitenste zitplaatsen op de tweede zitrij.
AutoRai