Rechtbank Zwolle-Lelystad
Botsing op een zogenaamde turborotonde
De kantonrechter in Lelystad heeft op 18 mei 2005 uitspraak gedaan in
een geschil tussen twee automobilisten die met elkaar in botsing
kwamen op een zogenaamde turborotonde: een rotonde met twee rijbanen,
waarbij de verkeersstromen vóór de rotonde worden gescheiden.
Automobilist A nadert de rotonde (vergeleken met de klokindeling)
vanaf 6 uur met de intentie om naar 12 uur te gaan, en neemt de
binnenbaan van de rotonde. Automobilist B komt vanaf 3 uur, wil ook op
12 uur de rotonde verlaten en rijdt de buitenbaan op. Op dat moment
wisselt A, ter hoogte van 3 uur, over de daar onderbroken belijning
van buiten- naar binnenbaan; B rijdt tegen de rechterachterzijde van
zijn auto.
Op de binnenbaan tussen 6 uur en 3 uur staat een pijl op het wegdek
die rechtdoor aangeeft; op die baan staat tussen 3 uur en 12 uur een
pijl voor rechtdoor en rechtsaf.
B vordert vergoeding van de schade aan haar auto waarbij zij aanvoert
dat zij niets fout deed: voor A gold een verplichte rijrichting en hij
gaf geen richting aan naar rechts. A betwist dat hij geen richting
aangaf en voert ook aan dat er geen verkeerstekens waren die het hem
bij de onderbroken belijning verboden daarover naar de buitenbaan te
gaan. Bovendien moest B bij het oprijden van de rotonde aan alle
verkeer daarop voorrang geven.
De kantonrechter is van oordeel dat beide partijen verkeersfouten
hebben gemaakt. B was nog niet helemaal op de rotonde en moest verkeer
daarop voorrang verlenen; A mocht niet vóór de pijl die rechtsaf
gaan toestond naar rechts de andere rijstrook oprijden.
De kantonrechter legt vervolgens uit waarom hij van oordeel is dat A
80% van de schade van B moet betalen.
LJ Nummer
AT5871
Bron: Rechtbank Zwolle-Lelystad
Datum actualiteit: 23 mei 2005 Naar boven