Politiemonitor 2005: onveiligheid neemt steeds meer af
TILBURG, 18 mei 2005
Politiemonitor 2005: onveiligheid neemt steeds meer af
Uit het landelijke onderzoek Politiemonitor Bevolking 2005 blijkt dat
de burger zich veiliger voelt in de politieregio Midden en West
Brabant. Deze tendens heeft zich in 1999 ingezet en wordt in de
laatste meting weer bevestigd. Veiligheidsgevoelens zijn met name
gebaseerd op buurtproblemen en slachtofferschap. Ook op deze punten is
voortgang geboekt in 2005. Voor het eerst sinds enkele jaren blijkt
ook dat de burger meer bereid is tot het doen van meldingen en
aangiften. Daarnaast komt naar voren dat de burger vindt dat de
politie meer beschikbaar en zichtbaar is. Tevens vinden de
ondervraagden dat deze beter optreedt en functioneert. Op een aantal
punten verbetert de politie Midden en West Brabant niet alleen haar
eigen resultaten maar scoort zij ook beter ten opzichte van het
landelijke gemiddelde. De tevredenheid over de politie bij het laatste
contact is iets toegenomen. Het aantal burgers dat contact heeft gehad
met de politie is fors afgenomen.
Het percentage burgers in Midden en West Brabant dat zich wel eens
onveilig voelt is vergeleken met de meting in 2004 sterk afgenomen. In
2005 voelt een op de vijf (20,2%) zich wel eens onveilig. In 2004
bedroeg dit percentage nog 27.3%. De landelijke score geeft hier 24%
aan. Het aantal mensen dat zich vaak onveilig voelt is de afgelopen
jaren sterk gedaald. In de meting van 2005 stabiliseert dit met 4% ten
opzichte van 2004.
Buurtproblemen, slachtofferschap
Het aantal burgers dat aangeeft zelf in aanraking te zijn geweest met
criminaliteit of dit uit hun directe omgeving hebben vernomen neemt op
alle onderzochte onderwerpen af. Zo ervaren de ondervraagden minder
vermogensdelicten, verkeersoverlast, verloedering en dreiging in
wijken (vermogensdelicten 2005: 3,8%; 2004: 4,1%. Verkeersoverlast
2005: 4,2%; 2004: 4,5%. Verloedering 2005: 3,7%; 2004: 3,8%. Dreiging
in wijken 2005: 2,0%; 2004: 2,2%).
Uit de monitor blijkt verder dat het aantal burgers dat slachtoffer is
geworden van een misdrijf fors is afgenomen. Bij (poging tot) inbraak
daalt het percentage naar 3,6% in 2005 was dat 5,3% in 2004. Bij
autocriminaliteit is ook een daling waarneembaar (2005: 19,7%; 2004:
31,6). Tevens nemen de fietsendiefstallen af van 4,6 naar 3,9% en
bedreiging met geweld naar 4,0% ( 5,9% in 2004). Midden en West
Brabant blijft ook met deze cijfers stevig onder het landelijke
gemiddelde.
Door afname van de buurtproblemen en slachtofferschap voelt de burger
zich veiliger. Anderzijds ziet de burger de politie vaker in de wijken
en wordt het optreden van de politie meer gewaardeerd. Hierdoor kan
gesteld worden dat het vertrouwen in de politie groeit. Dit blijkt uit
een toename van meldings- en aangiftebereidheid.
De meldingsbereidheid in Midden en West Brabant is enorm toegenomen.
In 2005 bleek dit 40,9% te zijn; in 2004 was dit nog 36,2% Dezelfde
tendens is waar te nemen bij de aangiftebereidheid. De uitkomst
bedraagt hier 31,6%; in 2004 was dit nog 28,2%. Midden en West Brabant
komt met deze twee percentages ruim boven het landelijke gemiddelde.
Ook de beschikbaarheid van de politie in de woonbuurten gaat omhoog.
Scoorde het korps in 2004 nog 4,2%, in 2005 kwam dit op 4,8%. Midden
en West Brabant is hiermee de sterkst stijgende regio in Nederland.
Ook de zichtbaarheid is toegenomen. In 2005 gaf 34,9% van de
ondervraagden aan de politie meer dan een keer per week te zien. Het
jaar daarvoor was dat nog 34,4%. Ook is de burger meer content over
het optreden (2005: 6 en 2004: 5,6) en het functioneren (2005: 6,3;
2004: 5,9) van de politie.
Tevredenheid laatste contact
De tevredenheid van de ondervraagden over het laatste politie contact
is licht toegenomen: van 61,4% naar 61,5%. De verbetering van de
tevredenheid doet zich voor bij het doen van aangifte. Vooral bij
handhaving, denk aan het schrijven van bekeuringen, neemt de
tevredenheid af. Bij alle andere contacten, bijvoorbeeld hulpverlening
en nazorg, neemt de tevredenheid juist sterk toe.
Prestatiecontract
In 2002 heeft het korps Midden en West Brabant afspraken gemaakt met
de minister van Binnenlandse Zaken om de beschikbaarheid en
tevredenheid van het laatste politiecontact te verbeteren. Deze
afspraken zijn opgenomen in een prestatiecontract. Op basis daarvan
blijkt dat in Midden en West Brabant deze twee onderwerpen
bovengemiddeld gewaardeerd worden. Daarmee voldoet de regio ruim aan
haar verplichtingen.
Een eerste reactie van korpschef Frans Heeres: Ik ben blij met de
resultaten van deze Politiemonitor. Op een aantal punten is een
behoorlijke verbetering waar te nemen. Dit past ook in het beleid dat
wij vorig jaar hebben ingezet. Meer luisteren naar de wensen van de
burger in onze regio en daar met onze bedrijfsvoering op in spelen. Ik
denk dan aan de verruiming van de openingstijden van onze bureaus,
telefonische bereikbaarheid, wijkagenten zichtbaar in de wijk en
diverse manieren waarop de burger aangifte kan doen. Uiteraard zie ik
tegelijkertijd dat er ook nog verbeterpunten zijn, zoals tevredenheid
over het laatste politiecontact. Dit percentage is wel toegenomen,
maar zit nog niet op het juiste niveau. Hierop blijven we investeren.
Ik vind het een grote uitdaging voor ons korps om daar verder mee aan
de slag te gaan.
Het onderzoek Politiemonitor Bevolking is in heel Nederland uitgevoerd
in opdracht van de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties. De vragen uit de enquête hebben o.a. betrekking
op problemen in de buurt, (on)veiligheid, criminaliteit,
preventiemaatregelen en het functioneren van de politie. De uitvoering
van het telefonisch onderzoek werd gedaan door de onderzoeksbureaus
B&A groep uit Den Haag en bureau Intomart uit Hilversum. In de regio
Midden en West Brabant werden 1600 inwoners ondervraagd.
Auteur: Enny de Wit
Politie Midden- en West Brabant