Politie Midden- en West Brabant

Politiemonitor 2005: onveiligheid neemt steeds meer af

TILBURG, 18 mei 2005

Politiemonitor 2005: onveiligheid neemt steeds meer af

Uit het landelijke onderzoek Politiemonitor Bevolking 2005 blijkt dat de burger zich veiliger voelt in de politieregio Midden en West Brabant. Deze tendens heeft zich in 1999 ingezet en wordt in de laatste meting weer bevestigd. Veiligheidsgevoelens zijn met name gebaseerd op buurtproblemen en slachtofferschap. Ook op deze punten is voortgang geboekt in 2005. Voor het eerst sinds enkele jaren blijkt ook dat de burger meer bereid is tot het doen van meldingen en aangiften. Daarnaast komt naar voren dat de burger vindt dat de politie meer beschikbaar en zichtbaar is. Tevens vinden de ondervraagden dat deze beter optreedt en functioneert. Op een aantal punten verbetert de politie Midden en West Brabant niet alleen haar eigen resultaten maar scoort zij ook beter ten opzichte van het landelijke gemiddelde. De tevredenheid over de politie bij het laatste contact is iets toegenomen. Het aantal burgers dat contact heeft gehad met de politie is fors afgenomen.

Het percentage burgers in Midden en West Brabant dat zich wel eens onveilig voelt is vergeleken met de meting in 2004 sterk afgenomen. In 2005 voelt een op de vijf (20,2%) zich wel eens onveilig. In 2004 bedroeg dit percentage nog 27.3%. De landelijke score geeft hier 24% aan. Het aantal mensen dat zich vaak onveilig voelt is de afgelopen jaren sterk gedaald. In de meting van 2005 stabiliseert dit met 4% ten opzichte van 2004.

Buurtproblemen, slachtofferschap

Het aantal burgers dat aangeeft zelf in aanraking te zijn geweest met criminaliteit of dit uit hun directe omgeving hebben vernomen neemt op alle onderzochte onderwerpen af. Zo ervaren de ondervraagden minder vermogensdelicten, verkeersoverlast, verloedering en dreiging in wijken (vermogensdelicten 2005: 3,8%; 2004: 4,1%. Verkeersoverlast 2005: 4,2%; 2004: 4,5%. Verloedering 2005: 3,7%; 2004: 3,8%. Dreiging in wijken 2005: 2,0%; 2004: 2,2%).

Uit de monitor blijkt verder dat het aantal burgers dat slachtoffer is geworden van een misdrijf fors is afgenomen. Bij (poging tot) inbraak daalt het percentage naar 3,6% in 2005 was dat 5,3% in 2004. Bij autocriminaliteit is ook een daling waarneembaar (2005: 19,7%; 2004: 31,6). Tevens nemen de fietsendiefstallen af van 4,6 naar 3,9% en bedreiging met geweld naar 4,0% ( 5,9% in 2004). Midden en West Brabant blijft ook met deze cijfers stevig onder het landelijke gemiddelde.

Door afname van de buurtproblemen en slachtofferschap voelt de burger zich veiliger. Anderzijds ziet de burger de politie vaker in de wijken en wordt het optreden van de politie meer gewaardeerd. Hierdoor kan gesteld worden dat het vertrouwen in de politie groeit. Dit blijkt uit een toename van meldings- en aangiftebereidheid.

De meldingsbereidheid in Midden en West Brabant is enorm toegenomen. In 2005 bleek dit 40,9% te zijn; in 2004 was dit nog 36,2% Dezelfde tendens is waar te nemen bij de aangiftebereidheid. De uitkomst bedraagt hier 31,6%; in 2004 was dit nog 28,2%. Midden en West Brabant komt met deze twee percentages ruim boven het landelijke gemiddelde.

Ook de beschikbaarheid van de politie in de woonbuurten gaat omhoog. Scoorde het korps in 2004 nog 4,2%, in 2005 kwam dit op 4,8%. Midden en West Brabant is hiermee de sterkst stijgende regio in Nederland. Ook de zichtbaarheid is toegenomen. In 2005 gaf 34,9% van de ondervraagden aan de politie meer dan een keer per week te zien. Het jaar daarvoor was dat nog 34,4%. Ook is de burger meer content over het optreden (2005: 6 en 2004: 5,6) en het functioneren (2005: 6,3; 2004: 5,9) van de politie.

Tevredenheid laatste contact

De tevredenheid van de ondervraagden over het laatste politie contact is licht toegenomen: van 61,4% naar 61,5%. De verbetering van de tevredenheid doet zich voor bij het doen van aangifte. Vooral bij handhaving, denk aan het schrijven van bekeuringen, neemt de tevredenheid af. Bij alle andere contacten, bijvoorbeeld hulpverlening en nazorg, neemt de tevredenheid juist sterk toe.

Prestatiecontract

In 2002 heeft het korps Midden en West Brabant afspraken gemaakt met de minister van Binnenlandse Zaken om de beschikbaarheid en tevredenheid van het laatste politiecontact te verbeteren. Deze afspraken zijn opgenomen in een prestatiecontract. Op basis daarvan blijkt dat in Midden en West Brabant deze twee onderwerpen bovengemiddeld gewaardeerd worden. Daarmee voldoet de regio ruim aan haar verplichtingen.

Een eerste reactie van korpschef Frans Heeres: Ik ben blij met de resultaten van deze Politiemonitor. Op een aantal punten is een behoorlijke verbetering waar te nemen. Dit past ook in het beleid dat wij vorig jaar hebben ingezet. Meer luisteren naar de wensen van de burger in onze regio en daar met onze bedrijfsvoering op in spelen. Ik denk dan aan de verruiming van de openingstijden van onze bureaus, telefonische bereikbaarheid, wijkagenten zichtbaar in de wijk en diverse manieren waarop de burger aangifte kan doen. Uiteraard zie ik tegelijkertijd dat er ook nog verbeterpunten zijn, zoals tevredenheid over het laatste politiecontact. Dit percentage is wel toegenomen, maar zit nog niet op het juiste niveau. Hierop blijven we investeren. Ik vind het een grote uitdaging voor ons korps om daar verder mee aan de slag te gaan.

Het onderzoek Politiemonitor Bevolking is in heel Nederland uitgevoerd in opdracht van de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De vragen uit de enquête hebben o.a. betrekking op problemen in de buurt, (on)veiligheid, criminaliteit, preventiemaatregelen en het functioneren van de politie. De uitvoering van het telefonisch onderzoek werd gedaan door de onderzoeksbureaus B&A groep uit Den Haag en bureau Intomart uit Hilversum. In de regio Midden en West Brabant werden 1600 inwoners ondervraagd.

Auteur: Enny de Wit