Persbericht: 18 mei 2005, no. 112
In Eindhoven wordt momenteel gebouwd aan het
Nationaal Zwemcentrum de Tongelreep. Met het enige 10-baans 50 meter
wedstrijdbad in Nederland, het 4-baans 50 meter trainingsbad (met het
in Europa unieke Training Vision System) en het 25 meter springbassin
kan het zwemcentrum zich meten met de allergrootste zwembaden in
Europa. In 2006 opent dit unieke zwemcentrum met ruim 3.000
zitplaatsen haar deuren. Meer informatie: www.zwemcentrum.nl
Uniek spantentransport voor zwemcentrum Tongelreep
Vanavond komen via buitengewoon transport twee zogenaamde super
uitschuiftrailers - de eerste twee spantbenen aan op de bouwplaats van
het Nationaal Zwemcentrum De Tongelreep te Eindhoven. Dit transport is
zeer bijzonder vanwege het omvangrijke volume; één spantbeen is maar
liefst 35 meter lang, 4,90 meter breed en 3 meter hoog. De totale
lengte van één super uitschuiftrailer betreft 39 meter!
De nieuwe zwemhal van het Nationaal Zwemcentrum De Tongelreep wordt
zonder tussenkolommen in één boog overspannen. Eén vrije overspanning
meet 70 meter1 en weegt 7 ton. Totaal worden 9 spanten gemonteerd,
waarvan het hoogste punt 20 meter boven het vloerniveau ligt.
Transport
Vanavond wordt het eerste spant onder politiebegeleiding vanuit
Hamont-Achel naar Eindhoven vervoerd. Eén transport bestaat uit twee
vrachtwagens; één vrachtwagen vervoert het linker- en de ander het
rechter spantbeen. De 9 spanten worden gedurende twee
transportperiodes vervoerd (één transport per avond); 5 spanten in de
weken 20 en 21, de 4 overige spanten in week 23.
Montage
Vanwege de uitzonderlijke afmetingen vindt de montage deels plaats
vanaf de openbare weg. Een 150 ton mobiele hijskraan hijst het eerste
spant op vanaf de openbare weg naar het zwembad. Aldaar neemt een 160
ton mobiele rupskraan dit spant over. Na het ophijsen van het tweede
spant, worden beide spanten op zodanige wijze gekanteld dat ze zich in
de situatie bevinden als na de montage. De spanten worden door beide
hijskranen naar hun plaats gehesen. Met hulp van een hoogwerker worden
vanuit het onderliggende bad beide spanten in het midden aan elkaar
gekoppeld door middel van een boutverbinding.
Daarna volgt het stellen van de spanvoeten en het lassen aan de
onderliggende prefab betonspant. Terwijl de ene mobiele hijskraan het
spant stabiel houdt, worden met behulp van de andere hijskraan de
montageverbanden tussen de overige spanten gemonteerd. Deze montage
neemt de gehele dag in beslag.
In verband met de veiligheid en de continuïteit van de werkzaamheden,
worden belangstellenden gedurende deze operatie op veilige afstand
gehouden door de organisatie.
Het Belgische staalconstructiebedrijf CSM uit Hamont-Achel levert en
monteert de spanten. Het buitengewoon transport wordt uitgevoerd door
de firma Van Riel uit Tilburg.
Transporttijden
Woensdagmorgen om ca 08.00 uur worden de twee vrachtwagens geladen in
Hamont-Achel, België. s Avonds om ca 20.00 vertrekt het transport naar
Eindhoven, waar de vrachtwagens rond 21.30 uur worden verwacht.
(Onvoorziene omstandigheden voorbehouden.)
Route
Via Hamont-Achel naar Budel, via de A2 en rotonde Leenderheide rijden
de vrachtwagens de gemeente Eindhoven in. Na de Leenderweg slaan ze op
de rotonde linksaf de Floralaan in, waarna ze aankomen op de splitsing
Antoon Coolenlaan / Willem Elschotlaan.
Hier worden de spanten met behulp van een mobiele hijskraan van de
vrachtwagens getild, waarna de vrachtwagens de bocht naar links met
ingeschoven trailers kunnen maken. Vervolgens worden de trailers weer
uitgeschoven en de spanten geladen op de vrachtwagens zodat de laatse
200 meter wordt afgelegd.
Hoogste punt
Het moment waarop de laatste dakplaat geplaatst wordt, nadert. Meer
informatie hierover kunt u tegemoet zien in de tweede helft van juni
aanstaande.
© 2005 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven