Contactpersoon
-
Datum
18 mei 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.003526/BV/EM
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040513070
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Van Huijm
inzake de stabiliteitseis voor skûtsjes.
1. Hebt u kennisgenomen van het artikel 'nieuwe stabiliteitseis is
onhaalbaar voor skûtsjes' over de stabiliteitseisen van het nieuwe
Binnenschepenbesluit?
1. Ja, daar heb ik kennis van genomen. Een skûtsje in wedstrijduitvoering
voldoet in principe niet aan de stabiliteitseisen voor passagierschepen.
De voorschriften in het
Binnenschepenbesluit zijn echter niet van toepassing op wedstrijdvaren
maar toegespitst op het varen met passagiers. Voor het veilig varen met
passagiers zal het wedstrijdskûtsje veelal moeten worden aangepast of
zich aangepast moeten gedragen, zoals reven en minder scherp aan de wind
varen.
2. Klopt het dat de helling van skûtsjes als gevolg van het
Binnenschepenbesluit wordt beperkt tot 20 graden, om mogelijk omslaan te
voorkomen?
2. Nee, je mag wel meer helling hebben bij het zeilen. Bij de keuring
wordt echter ter indicatie van de kwaliteit van de stabiliteit op één
punt een relatie vastgelegd tussen winddruk en hellingshoek. Deze luidt
als volgt: het kenterend moment, veroorzaakt door de winddruk op het
standaardzeil van het schip mag in alle beladingtoestanden maximaal de
waarde bedragen die een helling van het zeilschip van 200, of de helling
waarbij het dek te water komt indien deze kleiner is dan 200 ,
veroorzaakt.
Hierbij wordt gerekend met een stationaire windbelasting van 7 kg/m2 (zie
artikel 3.02, van Bijlage VII bij het Binnenschepenbesluit).
Hoofdregel voor zeilende passagierschepen is dat het schip bij alle
zeilconfiguraties stabiel moet zijn.
3. Is het waar dat in 2010 alle skûtsjes aan deze nieuwe eis moeten
voldoen? Voor welke schepen geldt deze eis nog meer?
3. Deze eis geldt reeds voor alle zeilende passagierschepen. Nieuwe
zeilende passagiers-schepen moeten vanaf 1 januari 2001 aan deze eis
voldoen. In artikel 12.01, tweede lid, van Bijlage VII van het
Binnenschepenbesluit is bepaald dat bij het onderzoek van bestaande
zeilende passagiersschepen gedurende vijf jaren vanaf de datum van het
eerste onderzoek artikel 3.02 van Bijlage VII van het Binnenschepen-
besluit niet van toepassing is.
4. In hoeverre vloeien de nieuwe eisen van het Binnenschepenbesluit voort
uit de
Europese regels voor (zeilende) passagiersschepen?
4. Deze eisen vloeien niet voort uit Europese regelgeving. Echter, de
eisen zoals opgenomen in Bijlage VII van het Binnenschepenbesluit worden
overgenomen in de in voorbereiding zijnde Europese richtlijn met
betrekking tot technische eisen aan binnenschepen.
5. Kunt u een overzicht geven van alle nieuwe eisen waaraan historische
zeilschepen vanaf 2007 moeten voldoen als zij passagiers willen
vervoeren?
5. Ja. Sinds 1 januari 2001 moeten zeilende passagierschepen voldoen aan
de relevante voorschriften van het Binnenschepenbesluit zoals beschreven
in de Bijlage II, III en VII. In combinatie met de overgangsbepalingen is
precies aan te geven aan welke regels moet worden voldaan. (Door het
Klassebureau Register Holland is een gebruikershandleiding uitgegeven met
alle, voor zeilende passagierschepen relevante, regelgeving, bekend als
de "gele Rules"uit november 2000.)
6. Kunt u aangeven waarop de norm van 20 graden helling is gebaseerd?
Deelt u de mening dat deze stabiliteitseis op geen enkele wijze aansluit
bij de realiteit van het zeilen met skûtsjes en andere (historische)
zeilschepen?
6. Zie mede het antwoord op vraag 2. Deskundigen uit de bedrijfstak
hebben de eisen voor de stabiliteit zoals opgetekend in de Bijlage VII
van het Binnenschepenbesluit zelf voorgesteld en deze zijn ook zo
overgenomen. Zowel in 1997 toen de Bijlage VII is getoetst op het effect
op skûtsjes als in 2003 toen de zogenaamde "skûtsjesregeling" met de
skûtsjesverenigingen werd besproken is ook het fenomeen stabiliteit aan
de orde geweest. Bij die gelegenheden is geconcludeerd dat skûtsjes in
principe aan de stabiliteitseisen konden voldoen.
7. Kunt u aangeven hoeveel ongelukken zich in de afgelopen jaren hebben
voorgedaan als gevolg van het omslaan van skûtsjes? Welk effect mag
worden verwacht van de nieuwe stabiliteitseis?
7. Het precieze aantal is niet bekend ondanks een meldingspicht voor
schippers. Het interpreteren van de risico's, wanneer moet worden
gereefd etc. vereist kundigheid en behoort tot de eigen
verantwoordelijkheid van de schipper.
De voorschriften zorgen er nu juist voor dat het schip over een bepaalde
mate van stabiliteit beschikt die samen met de kundigheid van de schipper
erin resulteert dat skûtsjes niet zo gemakkelijk omslaan (waarborg voor
de veiligheid) en met een op de omstandigheden aangepaste zeilvoering
blijven in de praktijk de meeste skûtsjes gewoon overeind.
8. Hoe wilt u de nieuwe stabiliteitseis handhaven?
8. Bij de certificaatverlening wordt vastgesteld dat men aan de eisen
voldoet. De politie op het water (zijnde het Korps Landelijke Politie
Diensten) controleert of de technische staat van het skûtsje overeenkomt
met de staat van het skûtsje waaronder het certificaat is verleend en of
voldaan is aan de operationele eisen.
9. Hoe verhoudt de nieuwe regelgeving zich tot het voornemen om regels en
bureaucratie terug te dringen en meer ruimte te geven aan zelfregulering?
Deelt u de mening dat we hier te maken hebben met doorgeschoten
regelgeving? Bent u bereid de stabiliteitseis in het Binnenschepenbesluit
te schrappen dan wel te versoepelen?
9. Het omgaan met zeilschepen houdt in dat de zeilen op de wind worden
gezet. Het kenmerkt een goede schipper dat zijn tuigage op de heersende
omstandigheden is afgestemd. In de regelgeving is zelfs de mogelijkheid
opgenomen dat op alternatieve wijze mag worden aangetoond dat men aan de
eisen kan voldoen. Naar mijn mening is er dan ook geen sprake van
onwerkbare regelgeving. Ik zie op dit moment dan ook geen noodzaak de
stabiliteitseisen te schrappen of te versoepelen en ik word daarin onder
andere gesteund door bijvoorbeeld de Bond van Beroeps Zeilschippers.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat