Onderwijsraad
P E R S B E R I C H T KENMERK
20050157/824
DATUM
18 mei 2005
Lokale oplossingen voor onderwijsintegratie
ONDERWIJSRAAD ZIET RUIMTE VOOR
SPREIDINGSBELEID
De Onderwijsraad vindt het belangrijk dat het onderwijs bijdraagt
aan het realiseren van integratie. Van dé ultieme oplossing door het
onderwijs is echter geen sprake, want integratie vindt slechts voor
een deel plaats binnen de schoolmuren. De raad deelt het oordeel
van de Commissie Gelijke Behandeling dat een wachtlijst op basis
van (nationale) herkomst, zoals basisschool De Pijler in Rotterdam
hanteert, juridisch niet is toegestaan. Het spreiden op basis van an-
dere criteria zoals (taal)achterstand, is volgens de Onderwijsraad
echter wel mogelijk. Internationale en nationale wetgeving biedt
daarvoor ruimte. `Hiervoor ziet de raad meer mogelijkheden dan de
Commissie Gelijke Behandeling', aldus voorzitter Van Wieringen.
Vandaag overhandigt de Onderwijsraad zijn advies Bakens voor
spreiding en integratie aan minister Van der Hoeven van Onderwijs
en wethouder Geluk van Rotterdam.
De Onderwijsraad is van oordeel, dat initiatieven van scholen om onderlinge
contacten tussen bevolkingsgroepen in de Nederlandse samenleving (binnen
en door het onderwijs) te bevorderen steun verdienen: leren óver de ander is
eenvoudiger mét de ander. Scholen en gemeenten die op lokaal niveau inte-
gratie willen bevorderen of het ontstaan van `zwarte' en `witte' scholen (se-
gregatie) willen tegengaan, moeten daarvoor meer mogelijkheden krijgen.
Maatregelen moeten lokaal worden afgewogen en aan bepaalde randvoor-
waarden voldoen.
Integratieafspraken verplicht; spreiden blijft keuze van gemeente
De politiek moet het belang van integratie benadrukken en opnemen in de
wet, en vastleggen dat gemeenten met scholen een integratieplan moeten
maken. Omdat elke lokale situatie anders is, moeten gemeenten in samen-
spraak met de scholen bepalen in hoeverre zij de opbrengsten van een sprei-
dingsbeleid vinden opwegen tegen de inperking van (keuze)vrijheid van ou-
ders, leerlingen en schoolbesturen en mogelijke neveneffecten (witte vlucht).
Het besluit om tot spreiden over te gaan moet daarom op lokaal niveau ge-
nomen worden. Met deze opvatting sluit de raad aan bij zijn advies Vaste
grond onder de voeten (2002).
Lokale en integrale aanpak noodzakelijk
Maatregelen voor één school in een specifieke wijk hebben weinig zin, vindt
de Onderwijsraad. Om verschuiving van het probleem naar andere scholen te
voorkomen, is een integrale aanpak noodzakelijk. Een succesvol plan om
segregatie tegen te gaan bestaat volgens de raad uit een combinatie van drie
maatregelen:
1. Steun ouderinitiatieven die bijdragen aan een gemengde schoolpopu-
latie, bijvoorbeeld: autochtone ouders die hun kinderen aanmelden
bij een overwegend zwarte buurtschool.
KENMERK
Pagina 2
2. Onderwijshuisvestingsbeleid: de wetgever moet aangeven dat inte-
gratiebevordering een criterium is voor het toewijzen van huisves-
tingsvoorzieningen voor scholen.
3. Probeer wanneer daar zinvolle mogelijkheden voor zijn leerlingen
met een (taal)achterstand te spreiden over diverse scholen.