Gemeente Alkmaar
Servicepunt wil multifunctionele accommodaties vooral gastvrije uitstraling
geven
Alkmaar, 18 mei 2005
De Stichting Servicepunt Accommodatie beheer, opgericht op 10 mei jl.,
gaat het beheer en de exploitatie van een flink aantal
multifunctionele accommodaties op zich nemen. De aangeboden diensten
variëren van het verzorgen van een diner tot het gebouwonderhoud. Maar
ook het ondersteunen van de gebruikers van het pand of het verwerven
van nieuwe activiteiten kunnen tot de taken van het Servicepunt
behoren. De gemeente Alkmaar nam vorig jaar het initiatief tot de
oprichting van het Servicepunt.
Aanleiding voor de oprichting van het Servicepunt zijn de toegenomen
verwachtingen van gebruikers, maar ook de steeds strengere eisen die
wet- en regelgeving aan multifunctionele accommodaties (zoals
buurthuizen) stellen. De gemeente Alkmaar heeft daarom gekozen voor
een nieuwe aanpak van gebouwenbeheer, in de vorm van een centraal
Servicepunt.
Van kopje koffie tot flip-over
Het Servicepunt Accommodatiebeheer neemt, in nauw overleg met de
gebruikers, het beheer en de exploitatie van een aantal
multifunctionele accommodaties in Alkmaar op zich. Uitgangspunt is
vooral gastvrij beheer. Het taakgebied van het servicepunt kan
variëren van het schenken van een kopje koffie tot het verzorgen van
een compleet buffet of diner of bijvoorbeeld het leveren van een
beamer of flip-over voor vergaderingen. Daarnaast faciliteert het
Servicepunt de (hoofd)gebruikers van de accommodatie bij hun
activiteiten op sociaal, cultureel, sportief, educatief of recreatief
gebied. Het onderhoud en de inrichting van de gebouwen valt ook onder
de verantwoordelijkheden van het Servicepunt, evenals het stimuleren
van nieuwe activiteiten. Tot slot verleent het Servicepunt
Accommodatiebeheer diensten aan instellingen die verantwoordelijk zijn
voor de exploitatie van een eigen accommodatie. Dit kan gaan om
dienstverlening op maat of indien gewenst het totale beheer van een
accommodatie.
Het Servicepunt stemt het beheer van een accommodatie steeds
nauwkeurig af op de wensen van de (hoofd)gebruikers. Het beheer moet
immers aansluiten bij de activiteiten die in het pand plaatsvinden, en
bij de identiteit van de accommodatie. Iedere aangesloten accommodatie
krijgt een eigen beheerder. De beheerder is het vaste aanspreekpunt
van de accommodatie.
Operationeel vanaf 1-7-2005
Het Servicepunt, gevestigd in de nieuwe multifunctionele accommodatie
van Vroonermeer, is vanaf 1 juli operationeel. Het neemt dan de MFA
Vroonermeer, MFA Schermereiland, De Blekerij en 't Vlijthof in beheer.
Later komen daar ook MFA De Mare bij en MFA Wijkwaard bij.
Wie meer wil weten over het Servicepunt, kan contact opnemen met
Ronald van Schoorl, bedrijfsleider Servicepunt Accommodatiebeheer,
telefoonnummer (072) 548 81 07 of met J. Louter, voorzitter van het
stichtingsbestuur, telefoonnummer (0226) 39 43 57.
18 mei 2005