Gemeente Boxmeer


Minder snel over vernieuwde straten

Afbeelding bij bericht

Niet alleen het 14 Oktoberplein is bijna onherkenbaar veranderd, ook een aantal straten voor doorgaand verkeer in het centrum van Overloon is flink onder handen genomen. Zoals de Vierlingsbeekseweg. Op het eerste stuk - na het begin van de bebouwde kom - geldt nog een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, maar enkele honderden meters verder mogen voertuigen niet sneller dan 30 kilometer per uur. Deze snelheid geldt trouwens voor bijna de gehele kern van Overloon. Naast de Vierlingsbeekseweg is uit veiligheidsoverwegingen een vrijliggend fietspad aangelegd. Het laatste stuk tot aan het 14 Oktoberplein heeft een volledig ander profiel gekregen om de verblijfsfunctie van dit stuk openbare ruimte te benadrukken. Het asfalt is vervangen door klinkers, de erfverharding van de naastliggende panden is wat materiaalgebruik betreft in overeenstemming gebracht met die van de Vierlingsbeekseweg.

Ook de eerste gedeelten van de Venrayseweg en de Engelseweg hebben een vrijliggend fietspad gekregen. De inrichting van het laatste stuk van beide wegen tot aan het 14 Oktoberplein is eveneens zodanig dat er aangenaam vertoefd kan worden. Dat geldt tevens voor de Irenestraat, waar het asfalt heeft plaatsgemaakt voor klinkers. De voorrangskruisingen in het 30 km-gebied zijn alle gelijkwaardige kruisingen geworden.

De Museumlaan is een van de straten die van en naar het Nationaal Oologs- en Verzetsmuseum leiden. Door een uitgekiende keuze van bestratingsmaterialen en verlichting is voor iedere, niet in Overloon bekende bezoeker meteen duidelijk dat hij via de Museumlaan het museum kan bereiken of verlaten. De dieren van de kunstroute die op kruisingen staan, sluiten elke mogelijke vergissing al bij voorbaat uit.