Gemeente Boxmeer
Minder snel over vernieuwde straten
Afbeelding bij bericht
Niet alleen het 14 Oktoberplein is bijna onherkenbaar veranderd, ook
een aantal straten voor doorgaand verkeer in het centrum van Overloon
is flink onder handen genomen. Zoals de Vierlingsbeekseweg. Op het
eerste stuk - na het begin van de bebouwde kom - geldt nog een
maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, maar enkele honderden meters
verder mogen voertuigen niet sneller dan 30 kilometer per uur. Deze
snelheid geldt trouwens voor bijna de gehele kern van Overloon. Naast
de Vierlingsbeekseweg is uit veiligheidsoverwegingen een vrijliggend
fietspad aangelegd. Het laatste stuk tot aan het 14 Oktoberplein heeft
een volledig ander profiel gekregen om de verblijfsfunctie van dit
stuk openbare ruimte te benadrukken. Het asfalt is vervangen door
klinkers, de erfverharding van de naastliggende panden is wat
materiaalgebruik betreft in overeenstemming gebracht met die van de
Vierlingsbeekseweg.
Ook de eerste gedeelten van de Venrayseweg en de Engelseweg hebben een
vrijliggend fietspad gekregen. De inrichting van het laatste stuk van
beide wegen tot aan het 14 Oktoberplein is eveneens zodanig dat er
aangenaam vertoefd kan worden. Dat geldt tevens voor de Irenestraat,
waar het asfalt heeft plaatsgemaakt voor klinkers. De
voorrangskruisingen in het 30 km-gebied zijn alle gelijkwaardige
kruisingen geworden.
De Museumlaan is een van de straten die van en naar het Nationaal
Oologs- en Verzetsmuseum leiden. Door een uitgekiende keuze van
bestratingsmaterialen en verlichting is voor iedere, niet in Overloon
bekende bezoeker meteen duidelijk dat hij via de Museumlaan het museum
kan bereiken of verlaten. De dieren van de kunstroute die op
kruisingen staan, sluiten elke mogelijke vergissing al bij voorbaat
uit.