Persbericht
SBS 090505.019
Den Haag, woensdag 18 mei 2005
Onderzoek Siemens Business Services: productiviteitsachterstand Europa
op VS kan worden ingelopen door investeren in informatietechnologie
Maar liefst 72 procent van de Chief Information Officers (CIOs) en
Chief Technology Officer (CTOs) in Europa denkt dat hogere
investeringen in informatietechnologie Europas
productiviteitsachterstand op de Verenigde Staten aanzienlijk kan
verminderen. Dat is de conclusie van een onderzoek dat door Siemens
Business Services is uitgevoerd onder hoofden van IT-afdelingen van de
grootste Europese ondernemingen. Siemens Business Services nu met een
nieuwe oplossing voor outsourcing: SieQuence Solution. Deze oplossing
zorgt voor een hogere productiviteit en betere resultaten door middel
van IT-investeringen op maat.
Het overgrote deel van de CIOs en CTOs geeft aan dat de Europese
investeringen de Amerikaanse investeringen moeten evenaren (53%) of
overtreffen (19%). Historisch gezien hebben de investeringen in de
Verenigde Staten altijd veel hoger gelegen dan in Europa. In 2004 is
door de EU15-landen ongeveer 2,3% van het bruto nationaal product
(BNP) geïnvesteerd in informatietechnologie, terwijl dit niveau in de
Verenigde Staten op 3,4% van het BNP lag (bron: Internationaal
Monetair Fonds en IDC). Bijna vijftig procent geeft aan dat hun
IT-budget voor 2005 gelijk blijft of zelfs lager ligt dan het jaar
ervoor. Kostenbesparing en toewijzing van bestaande budgetten aan
strategische activiteiten blijft dan ook een prioriteit voor de
ondervraagden.
De uitkomsten van het onderzoek komen op een moment dat Siemens
Business Services een nieuwe oplossing voor IT-outsourcing lanceert in
Europa. Onder de naam SieQuence Solution wordt een oplossing geboden
aan organisaties die via IT-investeringen een hogere productiviteit en
betere resultaten willen behalen. SieQuence Solution integreert
mensen, processen en technologie en zorgt ervoor dat IT- en
bedrijfsstrategieën op elkaar worden afgestemd. Zo komt de oplossing
tegemoet aan alle mogelijke wensen op het gebied van support,
variërend van een kostenefficiënte helpdesk tot volledige
IT-outsourcing.
SieQuence Solution is het antwoord op de groeiende vraag van
ondernemingen om hun concurrentiepositie te verbeteren en strategisch
voordeel te halen uit hun IT-infrastructuur. Met SieQuence Solution
wordt de productiviteit van de IT-omgeving van onze klanten blijvend
verhoogd, aldus Thomas Westerhoff, hoofd IT Outsourcing Strategy van
Siemens Business Services.
David Tapper is programma-manager bij IDC, het wereldwijd
toonaangevende marktanalysebureau op het gebied van
informatietechnologie. Hij formuleert het als volgt: Om ondernemingen
zo veel mogelijk voordeel te bieden bij hun IT-outsourcing moeten
dienstverleners geïntegreerde oplossingen bieden die enerzijds
dusdanig gestandaardiseerd zijn dat een optimale kostenbesparing
mogelijk is, maar die anderzijds flexibel genoeg zijn om aan de
veranderende markteisen tegemoet te kunnen komen.
Veel klanten profiteren reeds van SieQuence Solution van Siemens
Business Services: MetLife, Morgan Stanley, The Guardian Life
Insurance Company of America, Genzyme, Advanced Medical Optics (AMO),
Owens Corning, Biogen Idec, Millennium Pharmaceuticals. De totale
contractwaarde van SieQuence Solution heeft wereldwijd de grens van
USD 1 miljard al overschreden, waarbij Europa goed is voor een aandeel
van USD 125 miljoen.
Achtergrond
Voor het onderzoek voerde Siemens Business Services uitgebreide
gesprekken met de hoofden van IT-afdelingen bij honderd van Europas
grootste ondernemingen. De ondervraagden werkten allen bij
ondernemingen met een bedrijfsopbrengst van ten minste USD 1 miljard
of met minimaal 1500 werknemers. Het onderzoek werd tussen januari en
maart 2005 uitgevoerd in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Italië,
Scandinavië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Over SieQuence Solution
Aangezien SieQuence Solution in vier fasen is opgebouwd biedt het een
flexibele oplossing en kan het worden aangepast aan de
bedrijfsdoelstellingen van de klant. Elke fase borduurt voort op de
eigenschappen van de vorige fase, variërend van het oplossen van acute
problemen en het voorkomen van storingen tot het bereiken van een
maximale beschikbaarheid van bedrijfskritische systemen en
toepassingen. Verdere gegevens over SieQuence Solution vindt u door
het gratis evaluatiedocument van IDC, getiteld Driving Efficiency with
Siemens Business Services SieQuence Solution, te downloaden via:
http://usa.siemens.com/sbs-idc-whitepaper.
Siemens Business Services is een internationaal toonaangevende IT
service-provider. De Siemens-divisie heeft eigen oplossingen voor de
hele IT-dienstverleningsketen van consulting en systeemintegratie tot
en met het beheer van IT-infrastructuren. Met haar uitgebreide
know-how en specifieke branchekennis biedt de onderneming haar klanten
een stuk meetbare toegevoegde waarde. Op het gebied van outsourcing en
IT-maintenance hoort Siemens Business Services wereldwijd tot de top
10. In het boekjaar 2004 (ultimo september 2004) bedroeg de omzet ca.
EUR 4,7 miljard, waarvan 76 procent buiten het Siemens-concern werd
behaald. Thans heeft de onderneming wereldwijd ca. 36.100 medewerkers
in dienst. Meer informatie vindt u op www.siemens.com/sbs.
Nadere inlichtingen voor de redactie:
Afdeling Persvoorlichting, Josje Mosies
Tel.: (070) 333 2095, e-mail: josje.mosies@siemens.com
Zie voor alle persberichten internet: www.siemens.nl/persinfo
Siemens