Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Leerlingen breken lans voor VMBO
.Het VMBO biedt volop mogelijkheden. Op een paar knelpunten na zijn
leerlingen positief over het VMBO als onderwijsvorm.. Dit blijkt uit
onderzoek dat het LAKS heeft uitgevoerd op 21 VMBO-scholen waar meer
dan 90 leerlingen hun ongezouten mening hebben gegeven. Op 17 mei
heeft minister Van der Hoeve het eerste exemplaar van het rapport .GO
VMBO?!. in ontvangst genomen, met de belofte stages in het VMBO
nogmaals op de agenda te zetten.
Behalve het LAKS vindt ook de minister dat de mening van de leerlingen
een belangrijke peiler is in onderwijsland. In de publieke opinie is
deze mening veel te weinig naar voren gekomen. Via dit onderzoek geeft
het LAKS de VMBO.er een stem. De leerlingen zelf kunnen het VMBO
immers het best beoordelen aangezien zij degenen zijn die dit
onderwijs ervaren. De bevindingen die uit het onderzoek naar voren
komen zijn dan ook divers en veelbelovend; de stages worden als
leerzaam en zinvol ervaren, het innovatieve onderwijs speelt in op de
wens zelfstandiger en praktischer om te gaan met een aantal vakken en
de zorgstructuur biedt een uitstekend vangnet voor leerlingen die
extra aandacht nodig hebben. Op een paar knelpunten na zijn leerlingen
overwegend positief over het VMBO als onderwijsvorm.
Een van de winstpunten is dat leerlingen zich prettiger en veiliger
blijken te voelen op scholen dan vooraf werd verondersteld. Een aantal
scholen waar in het verleden problemen zijn geweest, heeft maatregelen
genomen om de sfeer te verbeteren en dit heeft volgens de leerlingen
gewerkt. Verder blijkt de zorgstructuur op VMBO scholen voor veel
zorgleerlingen een goed perspectief te bieden. Leerlingen met
leerproblemen krijgen extra aandacht en leerlingen die meer tot hun
recht komen als ze praktijkvakken volgen, kunnen in een
leerwerktraject geplaatst worden. Dit heeft een duidelijk gunstig
effect voor deze leerlingen. Zij worden dankzij deze alternatieve
routes uiteindelijk zorgvuldig naar een VMBO diploma geloodst.
Waar leerlingen bijna unaniem enthousiast over zijn, zijn de stages.
Leerlingen ontdekken of een beroep wel of niet bij ze past en doen de
nodige werkervaring op. Een van de leerlingen verwoordt dit als volgt;
.je krijgt door zo.n stage een indruk wat er in die business gaande is
en hoe dat met bazen gaat enzo, je kunt ook al wennen aan
werktijden..
Zorgwekkend zijn signalen afkomstig van leerlingen uit zogenaamde
achterstandswijken in grote steden. Zij benadrukken dat er leerlingen
uit gezinnen met weinig financiële middelen zijn uitgevallen vanwege
de schoolkosten. Een ander knelpunt ligt binnen de begeleiding en
informatievoorziening rondom vervolgopleiding. Leerlingen weten de weg
naar een decaan maar moeilijk te vinden. Sommige leerlingen zien de
meerwaarde van een decaan niet, anderen weten niet eens wie de decaan
op school is. Leerlingen baseren hun keuze voor een vervolgopleiding
veelal op het bezoeken van open dagen op een ROC. De expertise van een
decaan blijft in veel gevallen onbenut.
Aan de hand van dit onderzoek wil het LAKS de scholen en de
onderwijsinstellingen een spiegel voorhouden met als boodschap; dit is
hoe de leerlingen over het VMBO denken, laat dit meewegen in
beleidsbeslissingen!
Vanaf heden kunt u het onderzoek downloaden op www.laks.nl. Voor
vragen kunt u contact opnemen met het LAKS (020 638 17 92).
Noot voor redactie,