Veiligheid neemt toe, inwoners tevreden over politie in de wijk
Utrecht 18-05-2005 - Eerste resultaten Politiemonitor Bevolking in
regio Utrecht bekend
Utrecht Inwoners van de regio (provincie) Utrecht voelen zich steeds
veiliger. Ook zijn zij in toenemende mate tevreden over het optreden
van de politie in hun woonbuurt. Dat blijkt uit de eerste resultaten
van de jaarlijkse Politiemonitor Bevolking 2005 (PMB) die sinds 1993
in alle politieregios wordt gehouden. Het feitelijke slachtofferschap
is eveneens gedaald, hoewel het aantal slachtoffers van woninginbraken
licht stijgt ten opzichte van het jaar daarvoor. De volledige uitslag
is half juni bekend. De eerste resultaten werden vandaag door het
ministerie van BZK bekend gemaakt.
In de regio Utrecht werden in 2004 1000 inwoners geënquêteerd in het
kader van de PMB. Dit sinds 2003 jaarlijkse (en daarvoor
tweejaarlijkse) onderzoek vindt onder auspiciën van het ministerie van
BZK plaats. Met de onveiligheidsgevoelens in de regio Utrecht gaat het
wederom beter. Een kleiner aantal inwoners voelt zich wel eens of vaak
onveilig. Hiermee zit de regio op het landelijk gemiddelde. De afname
van de onveiligheidsgevoelens gaat samen met een afname van de mate
waarin bewoners overlast ervaren op de vier categorieën:
vermogensdelicten, verkeersoverlast, verloedering en bedreiging.
Ook het feitelijke slachtofferschap is gedaald ten opzichte van
voorgaande jaren, hoewel het slachtofferschap van woninginbraken ten
opzichte van 2003 toenam. Dit is echter nog steeds onder het niveau
van 2002. Deze daling volgens de PMB komt overeen met de cijfers waar
de politie zelf over beschikt. De meldings- en aangiftebereidheid in
onze regio is een paar procenten gestegen. De tevredenheid over het
optreden van de politie in de woonbuurt, evenals over het
functioneren, is eveneens gestegen. Alleen de tevredenheid over de
zichtbaarheid is gedaald.
Zowel in de regio als landelijk is de tevredenheid van het publiek
over het laatste politiecontact verder gedaald. Dit gaat met name over
de tevredenheid bij aangifte en melding. Omdat deze trend al langer te
zien was, is de Utrechtse korpsleiding inmiddels met een aantal
ontwikkelingen gestart ter verbetering van de dienstverlening aan de
burgers. Zo is internetaangifte mogelijk gemaakt, wordt in een
aangiftefolder uitleg gegeven over hoe de aangifte werkt en is ter
verbetering van de bejegening een beroepscode ingevoerd. De Utrechtse
politie neemt het onderwerp dienstverlening serieus. Om continue zicht
te houden op de kwaliteit van de dienstverlening en de tevredenheid
daarover, zal de regio binnenkort na elke aangifte de burger om
zijn/haar mening hierover vragen.
Inwoners zijn tot slot wel tevreden over de beschikbaarheid van de
politie. Hiermee zit het Utrechtse korps een fractie boven het
landelijke gemiddelde. De totale uitslag van de PMB zal via het
ministerie van BZK in de loop van juni verschijnen. Het overzicht van
de cijfers (Kerngegevens Nederlandse Politie 2004) die nu al
beschikbaar zijn gekomen, zijn op de internetsite www.minbzk.nl te
vinden.