Lijst Pim Fortuyn
LPF blij met advies Onderwijsraad over spreiding en integratie
Den Haag, 18/05/2005 -
Het Onderwijsraad-advies Bakens voor spreiding
en integratie, dat vandaag wordt gepresenteerd, kan op instemming
rekenen van LPF-onderwijswoordvoerder Margot Kraneveldt. Zij beschouwt
het advies als een zeer waardevolle bijdrage aan de discussie over het
tegengaan van vrijwel geheel zwarte scholen en de vlucht van
autochtone ouders naar witte scholen in de buitenwijken van de grote
steden.
Het is van het grootste belang dat we achterstanden van zowel
autochtone als allochtone leerlingen en de segregatie in het onderwijs
tegengaan. We moeten als wetgever scholen en gemeenten de ruimte
bieden om creatieve oplossingen op maat te verzinnen, want niet in
iedere regio zijn de problemen gelijk, zegt Kraneveldt. Hoewel de
Onderwijsraad niet ten onrechte vraagtekens zet bij de wettelijke
houdbaarheid van de Rotterdamse dubbele wachtlijsten, heb ik
bewondering voor de gemeente Rotterdam, die er, sinds de frisse wind
die er vanaf 2002 waait, alles aan doet om oplossingen te verzinnen
voor de grote onderwijsproblemen die de stad kent. Daarbij zoekt men
weliswaar de grenzen van de wet op, maar men brengt het onderwijsveld
goed in beweging en de gemeente weet de scholen om de tafel te
krijgen. Ik vind de voortvarendheid van Rotterdam een voorbeeld voor
andere steden waar de problemen ook groot zijn.
Kraneveldt vervolgt: De Onderwijsraad heeft volkomen gelijk dat het
onderscheid allochtoon-autochtoon niet houdbaar is, aldus Kraneveldt,
die blij is dat ook minister Van der Hoeven daar bij de nieuwe
gewichtenregeling vanaf wil. We hebben in absolute aantallen net
zoveel autochtone als allochtone achterstandsleerlingen. Voor veel
autochtone achterstandsleerlingen krijgen scholen nu geen extra geld
van de overheid, omdat ze onder een bepaald minimumpercentage blijven.
Dat betekent dat deze kinderen niet optimaal geholpen kunnen worden,
en dat is natuurlijk onacceptabel.
De LPF-woordvoerder is enorm geschrokken van het laatste
Onderwijs-jaarverslag van de Inspectie. Als je de cijfers over
bijvoorbeeld leesachterstanden ziet, rijzen de haren je te berge. Tien
procent van onze leerlingen verlaat de basisschool met een niet in te
halen achterstand van bijna drie jaar in technisch lezen. En dat
terwijl bij 60% van de zwakke lezers geen sprake is van een laag IQ.
Veel scholen merken leesproblemen niet tijdig op en hebben geen
systematisch taalbeleid. Allochtone leerlingen zijn bezig hun
taalachterstand in te lopen en dat is goed nieuws, maar de achterstand
van autochtone kinderen neemt toe, dus per saldo gaan we er misschien
wel op achteruit, terwijl we honderden miljoenen euros investeren.
Waar zijn we dan mee bezig?.
Op dit moment ligt er een initiatiefwetsvoorstel van PvdA en LPF bij
de Tweede Kamer, dat burgerschap, integratie en taalbeleid wil
vastleggen als wettelijke opdrachten voor het onderwijs, net zoals de
Onderwijsraad adviseert. De minister heeft eveneens een wetsvoorstel
ingediend dat veel gelijkenis vertoont met dit initiatiefwetsvoorstel,
maar ook enkele significante verschillen bevat. De Kamer heeft ons
gevraagd om te overleggen met de minister of wij beide wetsvoorstellen
niet samen kunnen voegen. Na overleg is besloten beiden met een nota
van wijziging te komen, zodat beide wetsvoorstellen elkaar aanvullen
en aangenomen kunnen worden, aldus Kraneveldt. Daarmee is de
integratiedoelstelling in de wet neergelegd en zullen scholen zich ook
in hun schoolplan moeten verantwoorden voor hun taalbeleid en de wijze
waarop zij omgaan met taalachterstanden. Het is nu taak om de
juridische grenzen aan te geven waarbinnen lokale onderwijsbestuurders
met elkaar afspraken op maat kunnen maken. Wat ons betreft komt er
overigens ook een toelatingsplicht voor scholen. Ook daarover zijn
diverse partijen al met elkaar in gesprek om dit wettelijk te gaan
regelen.