Print
Podium en pech voor Peugeot
(18-5-2005)
De derde plaats voor Markko Märtin en een vroegtijdige opgave van
Marcus Grönholm: dat was het resultaat voor het Peugeot Total Team in
de loodzware Rally van Cyprus, de zesde wedstrijd van het
wereldkampioenschap.
Grönholm moest al in de eerste klassementsproef de strijd staken toen
de distributieriem in zijn 307 WRC brak. Märtin handhaafde zich
ondanks een lekke band keurig in de top van het klassement en eiste de
derde plaats op achter de Citroëns van winnaar Sébastien Loeb en
Manfred Stohl. De Zweed Daniel Carlsson werd met een Peugeot 206 WRC
van Bozian Racing knap achtste in de slijtageslag. Peugeot blijft
koploper bij de constructeurs; in het rijdersklassement klom Markko
Märtin naar de met Petter Solberg gedeelde tweede plaats achter
Sébastien Loeb.
Intense hitte, afgewisseld door een enkele regenbui, en barre
wegcondities die hier en daar deden denken aan de Safari Rally,
kenmerkten de Rally van Cyprus, de wedstrijd met de laagste gemiddelde
snelheid op de WRC-kalender. Toch was het tempo op het zeer slechte,
onverharde parcours met grote keien, hobbels en kuilen hoog genoeg om
voor talrijke uitvallers te zorgen. Marcus Grönholm had de
twijfelachtige eer van de uitvalprimeur. Op de lange openingsproef
begaf de distributieriem het. âGeleidelijk aan verloor de motor aan
power en gedurende zoân zes, zeven kilometer liep de
koelvloeistoftemperatuur op, tot de motor afsloeg en niet meer aan de
praat was te krijgenâ, vertelde Grönholm. âEr was niets aan te doen.
Heel spijtig, want onze tussentijden waren beter dan die van Loeb en
Solberg, terwijl we niet eens voor de volle honderd procent ertegenaan
gingen.â Teambaas Jean-Pierre Nicolas begreep er niets van: âDit euvel
hebben we niet eerder gehad. We zullen dan ook grondig onderzoeken hoe
dit kon gebeuren. Het heeft in elk geval niets te maken met de
reputatie van deze rally.â
Geen herstart voor Grönholm
Naderhand bleek dat de kleppen door het mankement te zeer waren
beschadigd om van de herstartregel gebruik te kunnen maken, waarbij
Grönholm door het missen van vijf proeven vijf keer vijf minuten
tijdstraf zou hebben opgelopen. Ook Petter Solberg (Subaru) moest de
strijd definitief staken. Dat herstarten na pech wel zinvol kan zijn,
bewees Harri Rovanperä, wiens Mitsubishi weer startklaar kon worden
gemaakt, waarna de Fin nog als zevende wist te finishen en een paar
WK-puntjes mee naar huis kon nemen. Op de middag van de tweede etappe
waren ook Anthony Warmbold (Ford) en Armin Schwarz (Skoda) het haasje,
terwijl Toni Gardemeister (Ford) door mechanische problemen ver
terugviel. Op een van de proeven werden zelfs normtijden gegeven,
nadat François Duval van de weg was geraakt en zijn Citroën
vervolgens geheel was afgebrand. Dit voorval resulteerde bovendien in
een heftige ruzie tussen Duval en zijn navigator Stéphane Prevot, die
tot een breuk in de equipe leidde.
Märtins derde podium
Markko Märtin, die op de lange eerste proef met een lekke band had
gekampt, klom gedurende de openingsdag van de veertiende naar de
vierde plaats en bleef in het verdere verloop van de rally gevrijwaard
van problemen. âHet was een kwestie van overleven en dat is geluktâ,
zei de man uit Estland. Niettemin gaf de tweede Peugeot-rijder zijn
307 WRC in de derde en laatste etappe goed de sporen. âAls ik op het
podium wilde eindigen, moest ik hard pushen. Enerzijds lonkte die
derde plaats; anderzijds wilde ik de constructeurspunten niet op het
spel zetten. Dus het was moeilijk en spannend, maar we zijn ervoor
gegaan en het lukte om Henning Solberg in de rangschikking te
passeren.â Märtin zette in de laatste zes proeven snelle tijden op de
klokken en won de voorlaatste KP van de wedstrijd. Het werd voor de
Est zijn derde podium van het seizoen: âLeuk, maar ik kan er niet lang
bij stilstaan, want met Turkije, Griekenland en Argentinië in het
verschiet krijgen we nog veel van hetzelfde te verduren als hier op
Cyprus.â
AutoRai