Print
Mitsubishi Lancer WRC05âs in de punten op Cyprus
(18-5-2005)
De rally van Cyprus is â hoe vreemd dat ook moge klinken - niet alleen
de langzaamste, maar ook de zwaarste in het World Rally Championship.
Dat heeft te maken met de extreem hoge temperaturen en de bar slechte,
rotsachtige wegen in het Troodos gebergte op het Mediterrane eiland.
Beide Mitsubishi-equipes werden net als de concurrentie getroffen door
het nodige malheur, maar wisten toch weer belangrijke WK-punten de
scoren.
Isao Torii, Directeur Mitsubishi Motor Sport voorspelde het al aan de
vooravond van de rally: âDit wordt een kwestie van overleven.â Zijn
keiharde gelijk werd vrijwel meteen na de start bevestigd. De
gebroeders Pannizi kregen ondanks de speciale maatregelen om de
koeling te optimaliseren meteen motorproblemen, hetgeen een oponthoud
van maar liefst twintig minuten betekende. Alsof dat niet genoeg was,
liepen ze ook nog twee lekke banden op. Daarmee vielen ze subiet
buiten de top-10 en dan is het uiteraard heel lastig om terug te
vechten. Ook Harri Rovanpera en zijn navigator Risto Pietiläinen
bleven niet gevrijwaard van problemen. Maar de verre van optimale
werking van de transmissie (schakelproblemen en een niet goed
functionerend differentieel) weerhield de Fin er niet van top-5 tijden
te realiseren en de zeer zware eerste dag van de rally af te sluiten
met een zevende plaats in het algemeen klassement.
Geluk bij een ongeluk voor Rovanpera
Dag twee van de rally was iets minder gruwelijk voor mens en machine.
Rovanpera wist daar aanvankelijk van te profiteren en was met Toni
Gardemeister in gevecht om de vijfde plaats. Totdat hij op de laatste
proef van de dag zân voorwielophanging beschadigde. âExtra frustrerend
omdat Gardemeister in uitgerekend dezelfde bocht lek reed en 90
seconden verloorâ, aldus Rovanpera. Geluk bij een ongeluk was, dat hij
ondanks de straftijd (wegens het niet volbrengen van de proef) de
zevende plaats kon behouden en dat de auto gerepareerd kon worden voor
de laatste rallydag. Helaas kon Rovanpera vervolgens niet veel meer
doen dan zijn positie consolideren om daarmee zijn WK-punten veilig te
stellen. Intussen slaagde Gilles Panizzi erin zich langzaam maar zeker
naar boven te worstelen in het klassement, teneinde het laatste
WK-punt op te eisen. âAl met al een goede teamprestatieâ, aldus
technisch directeur Mario Fornaris. âMaar we blijven achter met het
gevoel dat er een veel beter resultaat in had gezeten als we wat
minder pech hadden gehad.â
AutoRai