Nederlandse Vereniging van journalisten

Fotojournalistiek, een vak voor jonge mensen?
(17 mei 2005)

De digitale journalist vraagt zich of fotojournalistiek nog een vak is voor jonge mensen. In het verleden zou Bill Pierce die vraag volmondig met `ja' beantwoorden, maar inmiddels is het `ja' voorzien van enkele kanttekeningen. Fotojournalistiek gaat om gedrevenheid, om getuige te zijn van geschiedenis en daar zelf over te berichten met pakkende foto's. Maar, toch komt er een tijd, dat je geld nodig hebt, al is het maar voor je gezin.

Bill Pierce herinnert zich een begaafd fotojournalist die door een Brits Magazine naar de Verenigde Staten werd gestuurd en daar door hem als freelance journalist werd opgevangen om luchthaven- en hotelkosten te vermijden. Uit gesprekken met de Britse jongeman bleek dat hij met andere fotografen samen een klein appartement bewoonde en voor zichzelf weinig nodig had. Om zijn inkomen wat te verhogen, adviseerde Bill hem meer commercieel te gaan werken, zeker als hij zou trouwen, waarop de fotograaf verbaasd reageerde met de opmerking dat hij al voor 50 procent commercieel werkte. Nog een voorbeeld. Enige maanden geleden ontmoette Bill een jonge fotograaf die een van de beste opleidingen in de journalistiek had gevolgd, "the University of Missouri in Columbia. Na enige jaren voor de krant te hebben gewerkt bleek dat hij nauwelijks geld overhield om van te leven. Deze jongen is gaan freelancen in de advertentiewereld en nu werkt hij per dag minder lang dan voor de krant en hij verdient veel meer. Bill Pierce hoorde ook een verhaal over een persagentschap dat voor een fotoreportage in Irak 450 dollar bood in plaats van de begrote 900 dollar per dag. Bij de prijsonderhandelingen zouden ze wel hoger bieden. En wat bleek? 90% van de fotografen zou het laagste bod accepteren! Zijn vraag of er sprake was van verzekeringen bij die 450 dollardeal is niet bevestigd.

En Bill zelf? Twintig jaar geleden ontving hij op reportage in oorlogsgebieden 450 dollar per dag. Alles was verzorgd. Hij woonde in hotels waar de internationale pers bivakkeerde en hij kreeg een auto met chauffeur, die hem overal introduceerde en wegwijs maakte maken in het land en de landsaard. En fotojournalistiek, bedreven in een oorlogsgebied is volgens Bill dé manier om je doctoraal examen te halen in de studie van de menselijk soort.
En tenslotte het belangrijkste. Bill Pierce bleef eigenaar van zijn foto's. Tegenwoordig verkopen fotografen hun beeld inclusief hun auteursrechten. Ze verliezen daarmee niet alleen inkomen met doorverkoop of heropenbaarmaking, maar soms zelf de mogelijkheid om hun `eigen' foto's opnieuw zelf te gebruiken voor portfolio's, exposities of eigen websites!!

Bill Pierce is heel positief over internet. Het woord massamedia staat niet meer synoniem voor massaal. Veel kranten verliezen abonnees en televisiestations boeien hun kijkers steeds minder. Op het internet verschijnt een groeiend aantal interessante nieuwsbronnen. Sommige ontwikkelt vanuit persagentschappen, dagbladen of televisie, andere als weborigineel zoals the digital journalist, een moderne versie van the yellow journalist. Op
http://www.nytimes.com/pages/multimedia/index/html is te zien wat fotojournalistiek kan betekenen voor internet. Documentaire series bestaan meestal uit een enkele foto's, maar samengevoegd met geluid wordt het anders. Het is beslist geen televisiedocumentaire, want stills bevriezen een belkangrijk moment en onderdrukken het onbelangrijke nieuws. Stanley Forman en Eddie Adams maakte hun Pulitzer Prize winnende foto toen er ook tvcamera's draaiden. En niemand herinnert zich de bewegende beelden!!
Kijk op The New York Times web naar het fotoverhaal van Gilles Peress "Army of the Night" of naar "Vietnam: 30 Years Later" van Philip Jones Griffiths. Zo kan de toekomst van de fotojournalistiek eruit zien. Bill maakt in dat kader een vergelijing met beeldverhalen uit de oude Life and Look-bladen. (samenvatting artikel Bill Pierce in The Digital Journalist - `Nuts and Bolts')