Prestatieagenda OCW en HBO-raad
Hogescholen in de kennissamenleving: kwaliteit centraal 18-05-2005
Vandaag hebben staatssecretaris Mark Rutte van het ministerie van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Doekle Terpstra, voorzitter van de
HBO-raad, een prestatieagenda ondertekend. Het doel van deze agenda is
om de kwaliteit van het onderwijs te versterken, de deelname te
vergroten en te investeren in de kwaliteit van de docent. De afspraken
in de prestatieagenda zijn gebaseerd op een gezamenlijke visie op de
centrale rol die hogescholen vervullen bij de vergroting van het
aantal opgeleiden en bij de versterking van de innovatiekracht van
bedrijven en instellingen, door het dichter bij elkaar brengen van
state of the art kennis en de praktijk op de werkvloer. Met de
afspraken in de prestatieagenda stimuleren de staatssecretaris en de
HBO-raad deze ontwikkelingen.
De deelname aan het hoger onderwijs moet toenemen tot 50% van alle
jongeren in 2010. Hiervoor is het belangrijk dat er meer mboâers
doorstromen naar het hbo. De samenwerking met het mbo wordt daarom
verder versterkt. Daarnaast moeten meer mensen die al werken een
hbo-diploma halen. Hogescholen zullen voor deze groep studenten
maatwerkprogrammaâs ontwikkelen. Deze individuele programmaâs sluiten
aan op de kennis en ervaring die zij tijdens hun werk al hebben
opgedaan. OCW stelt een bedrag van in totaal 20 miljoen Euro
beschikbaar in de periode 2005-2008, waarmee hogescholen instrumenten
kunnen ontwikkelen om deze verworven competenties te toetsen.
Hogescholen werken al nauw samen met werkgeversorganisaties en
onderzoeksinstituten om kennis om te zetten in concrete innovaties in
het bedrijfsleven. De staatssecretaris en de HBO-raad spreken af deze
activiteiten voor bedrijven en instellingen in de publieke sector
verder uit te bouwen. Hiervoor wordt extra geld vrijgemaakt.
De kwaliteit van het onderwijs is voldoende tot goed. Dat blijkt uit
analyses van de Inspectie van het Onderwijs. Maar met name de bewaking
van de kwaliteit kan worden verbeterd. De hogescholen gaan werken aan
de verbetering van de interne kwaliteitszorg en versterken de
kwaliteit van de toetsing. De voortgang hiervan wordt intensief
gevolgd en de resultaten worden inzichtelijk gemaakt.
De veranderende rol van de hogeschool vereist ook dat meer wordt
geïnvesteerd in de professionalisering van docenten. Daarvoor is het
nodig om het aantal gepromoveerde docenten sterk te verhogen. Vanaf
2006 starten daarom 40 hbo-docenten met een professional doctorate,
oplopend tot 200 in 2009. De focus van het professional doctorate ligt
op het doen van toegepast en praktijkgericht onderzoek.
Tenslotte is er een toenemende behoefte aan afgestudeerden op
masterniveau. Vanuit het beroepenveld komt er de komende jaren meer
vraag naar hoogwaardige professionals op masterniveau. OCW en de
HBO-raad gaan daarom de mogelijke uitbreiding van het aantal
hbo-masteropleidingen verkennen.
Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap en de HBO-raad
HBO-Raad