Ingezonden persbericht

Verplaatsing van 's werelds grootste zwevende betonfabriek

Enerpac hydraulische systemen voor het IRR-project in Bangkok

BANGKOK, 20050517 -- In Bangkok wordt een industriële rondweg gebouwd om de verkeersdrukte in Bangkoks belangrijkste industriegebieden te verlichten. Het enorme IRR-project omvat twee 700 meter lange en 172 meter hoge hangbruggen die aansluiten op een rondweg met een lengte van 13 kilometer. Voor het project zijn hydraulische systemen ontwikkeld om de zwaarste (1200 ton) mobiele bekistingsdelen in Zuidoost-Azië te verplaatsen.


THAILAND - het land van de glimlach ligt in Zuidoost-Azië bij de Andamanse Zee en telt 64 miljoen inwoners, waarvan er 11 miljoen in de hoofdstad Bangkok wonen. Al die mensen moeten elke dag weer de weg op wat leidt tot chaotische verkeerssituaties en het verkeer voor de meeste weggebruikers een nachtmerrie betekent.

De milieubelasting als gevolg van de hedendaagse verstedelijking heeft vele oorzaken. Het verkeer in Bangkok groeit met 400 à 600 voertuigen per dag, wat zorgt voor enorme verkeersopstoppingen met de bijbehorende grote maatschappelijke en economische problemen. De gemiddelde snelheid in centraal Bangkok tijdens piekuren is dan ook slechts 12 kilometer per uur!

De infrastructuur zoals beloofd door de Thaise overheid moet daarom zodanig worden dat deze geschikt is voor het groeiend aantal gebruikers zodat zowel de lokale bevolking als bezoekers zich gemakkelijker kunnen verplaatsen in Bangkok. Hoewel het niet erg aannemelijk klinkt, was Bangkok de eerste stad in Zuidoost-Azië met plannen voor het terugdringen van het aantal verkeersopstoppingen. Een aantal manieren om verkeersopstoppingen tegen te gaan is reeds geïntroduceerd. Zo heeft Bangkok veel bruggen, zowel in het stadscentrum als in de buitenwijken. Verder verzorgt een 'sky train' vervoer van en naar het centrum van de stad. In 2004 is het MRTA-metrosysteem geïntroduceerd. In een poging de voortdurende verkeersproblemen in Bangkok aan te pakken, heeft de overheid ook te kennen gegeven de komende tien jaar grote sommen te willen investeren in uitbreiding van het wegen- en spoornetwerk.

Het idee van een industriële rondweg was oorspronkelijk van de Thaise koning met de bedoeling de verkeersdrukte rond de haven van Bangkok te verlichten, evenals op de hoofdwegen Poochao Saming Phrai en Suksawat, wat de belangrijkste industriegebieden zijn. De details en de logistiek die bij zo'n omvangrijk project in de stad komen kijken, zijn in kaart gebracht. Daarbij is ook rekening gehouden met de aankoop van grond en vastgoed, de sloop van 881 woningen en fabrieken, de bouw van bruggen en wegen door moerassen en overstroomgebieden en het verplaatsen van veerdiensten en industrieel verkeer. Het project omvat twee hangbruggen. De bruggen zijn respectievelijk 702 meter lang en 172 meter hoog, en 582 meter lang en 162 meter hoog en rusten op betonnen pylonen. De bruggen bestaan uit opritten van 3500 meter, een brugdek van 500 meter en 9,1 km hellende weg. Voor dit megaproject wordt 's werelds grootste Movable Scaffolding System (MSS) of 'zwevende betonfabriek' ingezet. De aannemers die de brug voor de industriële ringweg zullen gaan bouwen (waarvan 20% al klaar is), zijn de TNNS joint venture (Tai Sei, Nishimatsu, NKK en Sino Thai) en het KTU-consortium (Kajima, Tokyo Construction en Unique Engineering).
Wat deze unieke dubbele brug nog specialer maakt is de toepassing van technische oplossingen die uniek in de wereld zijn! De brug moet 50 meter hoog worden zodat schepen via de Chao Phraya-rivier de Klong Toey-haven van Bangkok binnen kunnen. Door de grillige loop van de Chao Phraya-rivier in de richting van de Golf van Thailand, moet de brug de rivier twee keer overspannen zonder daarbij de grond te raken. Ten slotte zal op een hoogte van 50 meter een knooppunt worden aangelegd tussen de twee bruggen. Dit betekent dat weggebruikers richting het noorden niet de tweede brug over hoeven! Voor dit ontwerp is gekozen omdat het stuk grond in de rivierbocht te smal is voor een regulier knooppunt.

De bouw van dit deel van het project is pas begonnen. Als het klaar is zal het deel uitmaken van de industriële rondweg die Samut Prakarn (aan de oostkant van de rivier) verbindt met Phra Pradaeng (aan de westkant). De bouw van het project kost het Thaise Ministerie voor Publieke Werken 6 miljard Baht (116 miljoen Euro), de kosten van de grondaankopen niet meegerekend. Japan financiert 60 procent van dit enorme bedrag in de vorm van een lening. De resterende 40 procent wordt gefinancierd door lokale overheden.
Het project is in handen van het Thaise Ministerie voor Publieke Werken (PWD). De diverse delen van het project zijn verdeeld over drie contracten die zijn gegund aan twee verschillende joint ventures van aannemers.

Contract één en twee betreffen de noordelijke en zuidelijke bruggen en worden uitgevoerd door de TNNS joint ventures (Taisei, NKK Corporation, Nishimatsu en Sino Thai Construction).

Het derde contract voor de westelijke, zwevende aan- en afvoerwegen wordt uitgevoerd door de KTU joint ventures (Tokyo Construction, Kajima en Unique Engineering).
Om de enorme staalconstructies hoog boven de grond veilig, efficiënt en nauwkeurig te kunnen verplaatsen (met 1200 ton gaat het hier waarschijnlijk om de zwaarste mobiele bekisting in Zuidoost-Azië), zijn zware hydraulische systemen noodzakelijk.

Enerpac, bekend om zijn veilige en betrouwbare producten, is door de hoofdaannemer Taisei gevraagd om de hydraulische systemen te ontwikkelen en leveren welke deel zullen gaan uitmaken van de 'zwevende betonfabriek'. Voor de standaardbekisting zijn twee op maat gemaakte hydraulische lage-drukpompen van 7,5 kW noodzakelijk om 24 horizontale cilinders van 100 ton en 60 verticale cilinders aan te drijven welke zijn voorzien van scharnierogen en montagedelen en welke de bekisting naar de gewenste positie kunnen verplaatsen. Vier speciaal ontworpen Enerpac CLL-25010 borgmoervijzels met een capaciteit van 250 ton (bij 700 bar hydraulische druk) zorgen, gekoppeld aan twee standaard RRH-6010 holle-plunjercilinders helpen bij het heffen, laten zakken en het spannen van de hoofddrager van de bekisting.

Bij de 'zwevende betonfabriek' wordt gebruik gemaakt van een groot aantal verschillende groepen van geïntegreerde hydraulische hoge- en lage-drukpompen en -cilinders in allerlei maten. Deze dienen voor verschillende toepassingen, zoals verticale compensatie, verplaatsing in de lengte- en zijrichting, vouwen van de bodemplaat en laten rijden van wagens. Dit zijn slechts enkele van de vele toepassingen in het complexe systeem. Alleen al bij de verticale verplaatsing van de externe bekisting werden 72 lage-drukcilinders van 50 ton gebruikt.

Als wereldwijde organisatie werkte Enerpac nauw samen met de vestigingen in Japan, Singapore en Thailand en liet zien over veel deskundigheid te beschikken als het gaat om de levering en inzet van systemen.

Door de zorgvuldige omgang met haar relaties en regelmatige terugkoppeling met alle grote aannemers ter plekke is het vertrouwen in ENERPAC gegroeid en is de goede naam in de hele wereld nog eens versterkt.




Ingezonden persbericht