Nuffic

Den Haag, 17 mei 2005

Nuffic organiseert wereldconferentie over hoger onderwijs en ontwikkelingshulp

Op maandag 23 mei zijn zestig experts uit de hele wereld naar het Atlantic Hotel in Kijkduin in Den Haag gekomen voor een conferentie over de rol van het hoger onderwijs in de ontwikkelingshulp. Organisatrice is de Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs. Steun aan universiteiten en andere instellingen voor
hoger onderwijs in de Derde Wereld maakt al sinds jaar en dag deel uit van de ontwikkelingshulp. Van de experts wordt verwacht, dat zij met aanbevelingen komen om de kwaliteit van die hulp te verbeteren. Hun papers en discussiebijdragen staan nu al op het internet. Ga naar www.nuffic.nl/expertmeeting.

De zestig deskundigen hebben hun sporen in de ondersteuning van het hoger onderwijs in het Zuiden verdiend. Zij zijn niet alleen werkzaam op universiteiten, maar ook bij ministeries, bij donororganisaties en bij particuliere organisaties voor ontwikkelingshulp. Een aantal van hen is
onafhankelijk wetenschappelijk onderzoeker.

Dit alles vindt plaats in het kader van de driedaagse conferentie A changing landscape making support to higher education and research more effective. Op de laatste dag woensdag 25 mei gaan de experts in gesprek met een groot aantal betrokkenen uit Nederland zelf. Zij zijn werkzaam bij het hoger onderwijs of bij de overheid. Minister Agnes van Ardenne geeft in de vorm van een slotwoord haar visie op het thema.

Al sinds het eind van de jaren zestig beheert de Nuffic in opdracht van de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking programmas waaruit beurzen worden gefinancierd voor studenten uit ontwikkelingslanden en voor ontwikkelingsprojecten die gezamenlijk uitgevoerd worden door instellingen van hoger onderwijs in Nederland en in een aantal ontwikkelingslanden.

De conferentie is mede bedoeld om alle opgedane ervaring - goed en slecht - nog eens stevig op een rij te zetten, zodat daaruit lering kan getrokken worden voor de toekomst.

De benadering is echter breder en niet uitsluitend op de relatie tussen Nederland en ontwikkelingslanden gericht. Overal in de wereld is de waardering voor de rol van het hoger onderwijs in de ontwikkelingshulp toegenomen sinds in 2002 de Wereldbank twee rapporten uitbracht: Peril and Promise (in samenwerking met de Unesco) en Constructing knowledge societies: new challenges for tertiary education. Daarin wordt aangetoond, hoe wezenlijk een intellectuele elite is voor werkelijk democratische processen, behoorlijk bestuur, management van bedrijven in de particuliere sector en voor sociaal/economische ontwikkeling in het algemeen.

In de eenentwintigste eeuw maakt niet langer een industriële basis of een dominante positie in handel en vervoer het verschil uit tussen armoede en rijkdom. Die rol komt steeds duidelijker terecht bij de factor kennis. Wie ontwikkelingslanden écht wil helpen, besteedt dan ook veel aandacht aan kennisoverdracht en vooral aan het opbouwen van een hoger onderwijssector, die genoeg bekwame krachten kan afleveren voor een zelfstandig maatschappelijk ontwikkelingsproces.