Den Haag, 17 mei 2005
Nuffic organiseert wereldconferentie over hoger onderwijs en
ontwikkelingshulp
Op maandag 23 mei zijn zestig experts uit de hele wereld naar het
Atlantic Hotel in Kijkduin in Den Haag gekomen voor een conferentie
over de rol van het hoger onderwijs in de ontwikkelingshulp.
Organisatrice is de Nuffic, de Nederlandse organisatie voor
internationale samenwerking in het hoger onderwijs. Steun aan
universiteiten en andere instellingen voor
hoger onderwijs in de Derde Wereld maakt al sinds jaar en dag deel uit
van de ontwikkelingshulp. Van de experts wordt verwacht, dat zij met
aanbevelingen komen om de kwaliteit van die hulp te verbeteren. Hun
papers en discussiebijdragen staan nu al op het internet. Ga naar
www.nuffic.nl/expertmeeting.
De zestig deskundigen hebben hun sporen in de ondersteuning van het
hoger onderwijs in het Zuiden verdiend. Zij zijn niet alleen werkzaam
op universiteiten, maar ook bij ministeries, bij donororganisaties en
bij particuliere organisaties voor ontwikkelingshulp. Een aantal van
hen is
onafhankelijk wetenschappelijk onderzoeker.
Dit alles vindt plaats in het kader van de driedaagse conferentie A
changing landscape making support to higher education and research
more effective. Op de laatste dag woensdag 25 mei gaan de experts in
gesprek met een groot aantal betrokkenen uit Nederland zelf. Zij zijn
werkzaam bij het hoger onderwijs of bij de overheid. Minister Agnes
van Ardenne geeft in de vorm van een slotwoord haar visie op het
thema.
Al sinds het eind van de jaren zestig beheert de Nuffic in opdracht
van de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking programmas waaruit
beurzen worden gefinancierd voor studenten uit ontwikkelingslanden en
voor ontwikkelingsprojecten die gezamenlijk uitgevoerd worden door
instellingen van hoger onderwijs in Nederland en in een aantal
ontwikkelingslanden.
De conferentie is mede bedoeld om alle opgedane ervaring - goed en
slecht - nog eens stevig op een rij te zetten, zodat daaruit lering
kan getrokken worden voor de toekomst.
De benadering is echter breder en niet uitsluitend op de relatie
tussen Nederland en ontwikkelingslanden gericht. Overal in de wereld
is de waardering voor de rol van het hoger onderwijs in de
ontwikkelingshulp toegenomen sinds in 2002 de Wereldbank twee
rapporten uitbracht: Peril and Promise (in samenwerking met de Unesco)
en Constructing knowledge societies: new challenges for tertiary
education. Daarin wordt aangetoond, hoe wezenlijk een intellectuele
elite is voor werkelijk democratische processen, behoorlijk bestuur,
management van bedrijven in de particuliere sector en voor
sociaal/economische ontwikkeling in het algemeen.
In de eenentwintigste eeuw maakt niet langer een industriële basis of
een dominante positie in handel en vervoer het verschil uit tussen
armoede en rijkdom. Die rol komt steeds duidelijker terecht bij de
factor kennis. Wie ontwikkelingslanden écht wil helpen, besteedt dan
ook veel aandacht aan kennisoverdracht en vooral aan het opbouwen van
een hoger onderwijssector, die genoeg bekwame krachten kan afleveren
voor een zelfstandig maatschappelijk ontwikkelingsproces.
Nuffic