Schuitema NV
Persberichten
A A A
Netto resultaat Schuitema aanzienlijk gestegen ( 20,8 miljoen)
Amersfoort, 17 mei 2005
Schuitema, de organisatie achter C1000, heeft vandaag de resultaten
tot en met het eerste kwartaal 2005 bekend gemaakt alsmede de
vergelijkende cijfers over het boekjaar 2004 op basis van
International Financial Reporting Standards (IFRS).
Commentaar directievoorzitter drs. J.G.B. Brouwer: Ondanks toegenomen
concurrentie en een krimpende markt is C1000 in omzet en marktaandeel
gestegen. De succesvolle positie van C1000 hebben we weten te
handhaven. Het netto resultaat van Schuitema is, dankzij lagere
kosten, in dit kwartaal aanzienlijk hoger (+ 34,2%). Door de invoering
van IFRS zullen vanaf 2005 de financiële kwartaalresultaten sterker
schommelen dan voorheen, en dat zal voor iedereen best even wennen
zijn. Omzet C1000 en Schuitema De C1000 detailhandelsomzet is met 0,4%
gestegen van 1.167 miljoen in het eerste kwartaal 2004 naar 1.171
miljoen in 2005. Daarentegen daalde de markt met 0,3% (bron:
ACNielsen). De gemiddelde prijzen voor voedingsmiddelen en
alcoholvrije dranken zijn in maart 2005 1,2% lager dan maart 2004
(bron: CBS). De gemiddelde weekomzet C1000 steeg van 154.000 in het
eerste kwartaal 2004 naar 155.000 in 2005. De netto-omzet van
Schuitema in het eerste kwartaal 2005 bedraagt 942 miljoen en is
daarmee gelijk aan 2004. In de netto-omzet is rekening gehouden met
compensatie aan de detailhandel van 9 miljoen in verband met de
prijzenslag (2004: 6 miljoen). Exclusief de compensatie aan de
detailhandel bedraagt de groei van de netto-omzet in het eerste
kwartaal 2005 0,3% ten opzichte van 2004. Marktaandeel en aantal
winkels C1000 Het C1000 marktaandeel bedraagt 15,64% en is daarmee
licht gestegen ten opzichte van 2004 (15,55%) (bron: ACNielsen). Het
aantal C1000 supermarkten ultimo het eerste kwartaal 2005 bedraagt 472
(2004: 472). Door de toename van het aantal m2 verkoopvloeroppervlakte
C1000 van 413.000 m2 ultimo het eerste kwartaal 2004 naar 428.000 m2
in 2005 is de omzet per m2 licht gedaald van 177 per m2 in het eerste
kwartaal 2004 naar 172 per m2 in 2005. Het aantal omschakelingen naar
het 3e generatieconcept van C1000 bedraagt 41 gerekend vanaf begin
tweede kwartaal 2004. Resultaten en balans Schuitema Het
bedrijfsresultaat in het eerste kwartaal 2005 bedraagt 34,7 miljoen en
is 7,3 miljoen hoger dan 2004. Dit wordt veroorzaakt door lagere
verkoop- en beheerskosten. Het netto resultaat in het eerste kwartaal
2005 neemt aanzienlijk toe van 15,5 miljoen in het eerste kwartaal
2004 naar 20,8 miljoen in 2005. Ook de winst per aandeel stijgt
aanzienlijk van 0,44 in het eerste kwartaal van 2004 naar 0,60 in
2005. De solvabiliteit neemt toe van 26,6 % ultimo 2004 naar 29,4 % in
2005. Tot en met het eerste kwartaal 2005 heeft Schuitema 11,1 miljoen
geïnvesteerd, tegenover 31,2 miljoen in 2004. Deze investeringen
betreffen met name investeringen in winkelpanden. Vooruitzichten Zoals
bij de publicatie van de jaarcijfers is aangegeven, zijn de financiële
consequenties van de huidige marktsituatie thans niet goed in te
schatten. Dientengevolge is besloten voor het jaar 2005 af te zien van
het geven van een winstverwachting. Dit persbericht, inclusief de
bijlagen zijn niet gecontroleerd door een deskundige als bedoeld in
artikel 2:393 BW.