Gemeente Overbetuwe


Aanpak gedrag scooters: Gas Terug!

Gemeente Overbetuwe en politie gaan samen verkeersgedrag en overlast van scooters en brommers aanpakken, onder de noemer `Gas terug!'. Voorlichting, een grotere pakkans en vooral het registreren van overtredingen, met als mogelijk gevolg het in beslag nemen van de scooter, zijn de belangrijkste acties om scooterrijders tot een ander gedrag aan te zetten. De gemeente en de politie in Overbetuwe voeren deze campagne in het kader van een bredere aanpak om de verkeersveiligheid te bevorderen.

De overlast bestaat er vooral uit dat scooters vaak te hard rijden en dus verkeersgevaarlijk zijn, op trottoirs rijden of andere voetgangersdomeinen, roekeloos rijden, verkeerslichten negeren en andere regels overtreden. Dat alles vaak zonder helm. Omdat veel scooters opgevoerd zijn, maken ze meer geluid dan wettelijk voorgeschreven. Daarbij komt, dat zij ook regelmatig langer op een plek zijn, waardoor buurtbewoners geluid en herrie, oftewel veel overlast ervaren.

Het doel van het project is om in een gezamenlijke aanpak van alle betrokkenen de overlast te verminderen. Meest effectief daarbij is om de bestuurder daar te treffen, waarvoor hij of zij het meest gevoelig is: de scooter zelf. De aanpak bestaat uit een aantal onderdelen.

Scooterrijders zullen meer voorlichting gaan krijgen. Nu al krijgen de jongeren die zestien jaar worden een brief thuis om het behalen van een bromfietscertificaat te stimuleren (de kans op ongelukken wordt dan met veertig procent verminderd). Via posters en borden langs de weg worden jongeren op de actie Gas terug! gewezen. Ook op de websites van politie en gemeente kunnen jongeren meer informatie vinden. Daarnaast gaan gemeente en politie jongeren na de zomervakantie via de scholen benaderen.

Maar voorlichting kan vooral effectief worden als ook de pakkans tegelijk groter wordt. De politie gaat vanaf half mei dan ook meer controleren op het rijgedrag en de technische staat van de scooter zelf. Er worden motoragenten ingezet die extra met deze taak belast zullen worden.

Omdat echter ook bekeuringen vaak een korte-termijneffect hebben, gaat de politie nu ook starten met het vastleggen van de overtredingen in persoonlijke dossiers. Bij vijf overtredingen komen de overtreders op een Scooter Top X-lijst te staan. Die overtreders krijgen dan een waarschuwingsbrief van de burgemeester. Als een scooterrijder een strafbaar feit begaat, krijgt hij of zij ook een brief. Daarin wordt ervoor gewaarschuwd dat bij een herhaling van zo'n strafbaar feit binnen twee jaar, de scooter in beslag kan worden genomen en door de rechter verbeurd verklaard.

Deze integrale aanpak van scooteroverlast is eerder in gemeenten Duiven en Westervoort op ongeveer dezelfde manier opgezet en uitgevoerd. Uit de evaluatie is gebleken dat daar de overlast door scooters minder is geworden en dat er ook minder overtredingen zijn geconstateerd.