Gemeente Overbetuwe
Aanpak gedrag scooters: Gas Terug!
Gemeente Overbetuwe en politie gaan samen verkeersgedrag en overlast
van scooters en brommers aanpakken, onder de noemer `Gas terug!'.
Voorlichting, een grotere pakkans en vooral het registreren van
overtredingen, met als mogelijk gevolg het in beslag nemen van de
scooter, zijn de belangrijkste acties om scooterrijders tot een ander
gedrag aan te zetten. De gemeente en de politie in Overbetuwe voeren
deze campagne in het kader van een bredere aanpak om de
verkeersveiligheid te bevorderen.
De overlast bestaat er vooral uit dat scooters vaak te hard rijden en
dus verkeersgevaarlijk zijn, op trottoirs rijden of andere
voetgangersdomeinen, roekeloos rijden, verkeerslichten negeren en
andere regels overtreden. Dat alles vaak zonder helm. Omdat veel
scooters opgevoerd zijn, maken ze meer geluid dan wettelijk
voorgeschreven. Daarbij komt, dat zij ook regelmatig langer op een
plek zijn, waardoor buurtbewoners geluid en herrie, oftewel veel
overlast ervaren.
Het doel van het project is om in een gezamenlijke aanpak van alle
betrokkenen de overlast te verminderen. Meest effectief daarbij is om
de bestuurder daar te treffen, waarvoor hij of zij het meest gevoelig
is: de scooter zelf. De aanpak bestaat uit een aantal onderdelen.
Scooterrijders zullen meer voorlichting gaan krijgen. Nu al krijgen de
jongeren die zestien jaar worden een brief thuis om het behalen van
een bromfietscertificaat te stimuleren (de kans op ongelukken wordt
dan met veertig procent verminderd). Via posters en borden langs de
weg worden jongeren op de actie Gas terug! gewezen. Ook op de websites
van politie en gemeente kunnen jongeren meer informatie vinden.
Daarnaast gaan gemeente en politie jongeren na de zomervakantie via de
scholen benaderen.
Maar voorlichting kan vooral effectief worden als ook de pakkans
tegelijk groter wordt. De politie gaat vanaf half mei dan ook meer
controleren op het rijgedrag en de technische staat van de scooter
zelf. Er worden motoragenten ingezet die extra met deze taak belast
zullen worden.
Omdat echter ook bekeuringen vaak een korte-termijneffect hebben, gaat
de politie nu ook starten met het vastleggen van de overtredingen in
persoonlijke dossiers. Bij vijf overtredingen komen de overtreders op
een Scooter Top X-lijst te staan. Die overtreders krijgen dan een
waarschuwingsbrief van de burgemeester. Als een scooterrijder een
strafbaar feit begaat, krijgt hij of zij ook een brief. Daarin wordt
ervoor gewaarschuwd dat bij een herhaling van zo'n strafbaar feit
binnen twee jaar, de scooter in beslag kan worden genomen en door de
rechter verbeurd verklaard.
Deze integrale aanpak van scooteroverlast is eerder in gemeenten
Duiven en Westervoort op ongeveer dezelfde manier opgezet en
uitgevoerd. Uit de evaluatie is gebleken dat daar de overlast door
scooters minder is geworden en dat er ook minder overtredingen zijn
geconstateerd.