Print
Klasseoverwinning voor Suzuki in loodzware Rally van Cyprus
(17-5-2005)
Suzuki-rijders Guy Wilks en P-G Andersson zijn respectievelijk als
eerste en tweede geëindigd in de klasse A6 tijdens de gruwelijk
zware, onverharde Rally van Cyprus. In het algemeen klassement waren
de Suzuki-coureurs op de 29e en 33e plaats terug te vinden.
Cyprus is de zesde rally uit het Wereld Rallykampioenschap en maakt
deel uit van het Suzuki rallyprogramma dat bestaat uit acht rallies
naast de evenementen van het Junior World Rally Championship. De
doelstelling van het Suzuki rallyteam: ervaring en kennis verzamelen
voor de toekomst.
De omstandigheden in Cyprus waren extreem heet en ruig, waardoor
diverse rijders het evenement vergeleken met de legendarische Safari
Rally in Afrika. Cyprus is tevens de langzaamste rally uit het
Wereldkampioenschap en wordt gekenmerkt door scherpe rotsstenen en
vele, scherpe haarspeldbochten. Die kenmerken de rally tot een van de
meest uitdagende rally-evenementen van het jaar, met een enorme
uitdaging voor de rijders, de auto's en de banden. De temperaturen
lopen op Cyprus vaak op tot boven de dertig graden en een lekke band
ligt voortdurend op de loer.
De doelstelling van Suzuki in Cyprus was om de rally aan te wenden als
een testsessie voor de Acropolis Rally in juni, de volgende ronde in
het Junior World Rally Championship dat Suzuki's voornaamste focus dit
jaar is. De Acropolis Rally wordt onder soortgelijke omstandigheden
verreden, hoewel de snelheden daar hoger liggen en met bochten die
vloeiender verlopen.
Guy Wilks nam tijdens de openingsproef direct de leiding in zijn
klasse in handen en stond deze de gehele rally niet meer af, ondanks
dat zijn banden na de eerste omloop tot op het canvas versleten waren
door het zeer slechte wegdek. Hij verkoos om strafminuten te pakken en
door de service nieuwe banden te laten monteren, dankzij de nieuwe
herstart-regels die dit jaar gelden. Op de tweede dag ging Guy voort
met het realiseren van supersnelle tijden totdat hij een rotsblok
raakte en hij de wielophanging beschadigde. De laatste dag werd
gebruikt om nieuwe onderdelen te testen die in Griekenland gebruikt
zullen gaan worden.
De Engelsman, die momenteel op de tweede plaats staat in de ranglijst
van het Junior World Rally Championship: "Dit waren veruit de zwaarste
omstandigheden waaronder ik ooit heb gereden: de proeven zijn in het
geheel niet geschikt voor een Super 1600 auto. Je kunt op geen enkele
manier lekke banden voorkomen en sommige rotsstenen zijn groter dan
een voetbal. Desondanks ben ik diep onder de indruk van de manier
waarop de Ignis zich onder deze zware omstandigheden heeft gehouden.
Het is leuk om weer een klasseoverwinning te hebben behaald, maar het
belangrijkste is dat we tijdens deze rally een heleboel hebben
geleerd. We steken dan ook in goede vorm voor Griekenland."
Regering Junior World Rally kampioen P-G Andersson werd ook
geconfronteerd met de nodige problemen door de extreem slechte
omstandigheden, waardoor hij tijd verloor met diverse lekke banden
tijdens de eerste proeven. Ook hij maakt gebruik van de nieuwe
reglementen, waardoor hij de tweede dag aan de start kon verschijnen,
maar hij raakte ongelofelijk genoeg het zelfde rotsblok als teamgenoot
Wilks. Daardoor moest hij langs de kant van de weg een reparatie aan
de wielophanging uitvoeren, waardoor hij veel tijd verloor. Ook P-G
koos er vervolgens voor nieuwe onderdelen te testen en de finish te
halen.
P-G: "De rally was een soort eye-opener; meer een kwestie van
overleven! Toen ik dat rotsblok raakte dacht ik dat ik aan de rol zou
gaan. En hoe voorzichtig en netjes je op Cyprus ook rijdt, je kunt die
rotsblokken niet vermijden. Maar het was goed om hier de nodige
kilometers te rijden en de nodige onderdelen te testen voor de
volgende Junior World Championship Rally in Griekenland. Het was ook
goed om onze fysieke conditie te testen, want het was superheet in de
auto met weinig frisse lucht. Ik denk dat we nu dan ook alles aan
kunnen!"
Team manager Risto Laine aan de finish: "Vanaf het begin was het niet
onze bedoeling om voluit te gaan, omdat wij deze auto's over twee
weken ook in Turkije zullen inzetten. We wilden ze in een redelijk
goede conditie houden. De wegen waren zo ongelooflijk slecht dat de
kans groot was dat de auto's volledig vernield zouden worden. Daarom
hebben wij ons geconcentreerd op het testwerk van onderdelen voor
Griekenland. De Ignis is altijd een sterke auto geweest en we hebben
een paar dingen geleerd, zodat de auto in de toekomst nog sterker zal
zijn. Op de proeven waar wij geen problemen hadden was de Ignis
supersnel en werden er tijden gezet die vergelijkbaar waren met die
van auto's uit de top tien van de Production Car World Championship
klasse. De winnaar van die productiecategorie was Brice Tirabassi, de
voormalig JWRC kampioen in 2003, en wij waren op de meeste proeven
sneller dan hij. Dit ondanks het feit dat hij beschikte over
vierwielaandrijving, een turbo en een 2-liter motor. Terwijl wij
slechts tweewielaandrijving en 1.600 cc hadden!"
De volgende ronde in het Junior World Rally Championship, de Acropolis
Rally, vindt over een maand plaats, maar de Suzuki's komen al over
twee weken, van 3 t/m 5 juni, weer in actie voor de gravel Rally van
Turkije.
AutoRai