AutoRai

Print

Klasseoverwinning voor Suzuki in loodzware Rally van Cyprus

(17-5-2005)
Suzuki-rijders Guy Wilks en P-G Andersson zijn respectievelijk als eerste en tweede geëindigd in de klasse A6 tijdens de gruwelijk zware, onverharde Rally van Cyprus. In het algemeen klassement waren de Suzuki-coureurs op de 29e en 33e plaats terug te vinden. Cyprus is de zesde rally uit het Wereld Rallykampioenschap en maakt deel uit van het Suzuki rallyprogramma dat bestaat uit acht rallies naast de evenementen van het Junior World Rally Championship. De doelstelling van het Suzuki rallyteam: ervaring en kennis verzamelen voor de toekomst.

De omstandigheden in Cyprus waren extreem heet en ruig, waardoor diverse rijders het evenement vergeleken met de legendarische Safari Rally in Afrika. Cyprus is tevens de langzaamste rally uit het Wereldkampioenschap en wordt gekenmerkt door scherpe rotsstenen en vele, scherpe haarspeldbochten. Die kenmerken de rally tot een van de meest uitdagende rally-evenementen van het jaar, met een enorme uitdaging voor de rijders, de auto's en de banden. De temperaturen lopen op Cyprus vaak op tot boven de dertig graden en een lekke band ligt voortdurend op de loer.

De doelstelling van Suzuki in Cyprus was om de rally aan te wenden als een testsessie voor de Acropolis Rally in juni, de volgende ronde in het Junior World Rally Championship dat Suzuki's voornaamste focus dit jaar is. De Acropolis Rally wordt onder soortgelijke omstandigheden verreden, hoewel de snelheden daar hoger liggen en met bochten die vloeiender verlopen.

Guy Wilks nam tijdens de openingsproef direct de leiding in zijn klasse in handen en stond deze de gehele rally niet meer af, ondanks dat zijn banden na de eerste omloop tot op het canvas versleten waren door het zeer slechte wegdek. Hij verkoos om strafminuten te pakken en door de service nieuwe banden te laten monteren, dankzij de nieuwe herstart-regels die dit jaar gelden. Op de tweede dag ging Guy voort met het realiseren van supersnelle tijden totdat hij een rotsblok raakte en hij de wielophanging beschadigde. De laatste dag werd gebruikt om nieuwe onderdelen te testen die in Griekenland gebruikt zullen gaan worden.

De Engelsman, die momenteel op de tweede plaats staat in de ranglijst van het Junior World Rally Championship: "Dit waren veruit de zwaarste omstandigheden waaronder ik ooit heb gereden: de proeven zijn in het geheel niet geschikt voor een Super 1600 auto. Je kunt op geen enkele manier lekke banden voorkomen en sommige rotsstenen zijn groter dan een voetbal. Desondanks ben ik diep onder de indruk van de manier waarop de Ignis zich onder deze zware omstandigheden heeft gehouden. Het is leuk om weer een klasseoverwinning te hebben behaald, maar het belangrijkste is dat we tijdens deze rally een heleboel hebben geleerd. We steken dan ook in goede vorm voor Griekenland."

Regering Junior World Rally kampioen P-G Andersson werd ook geconfronteerd met de nodige problemen door de extreem slechte omstandigheden, waardoor hij tijd verloor met diverse lekke banden tijdens de eerste proeven. Ook hij maakt gebruik van de nieuwe reglementen, waardoor hij de tweede dag aan de start kon verschijnen, maar hij raakte ongelofelijk genoeg het zelfde rotsblok als teamgenoot Wilks. Daardoor moest hij langs de kant van de weg een reparatie aan de wielophanging uitvoeren, waardoor hij veel tijd verloor. Ook P-G koos er vervolgens voor nieuwe onderdelen te testen en de finish te halen.

P-G: "De rally was een soort eye-opener; meer een kwestie van overleven! Toen ik dat rotsblok raakte dacht ik dat ik aan de rol zou gaan. En hoe voorzichtig en netjes je op Cyprus ook rijdt, je kunt die rotsblokken niet vermijden. Maar het was goed om hier de nodige kilometers te rijden en de nodige onderdelen te testen voor de volgende Junior World Championship Rally in Griekenland. Het was ook goed om onze fysieke conditie te testen, want het was superheet in de auto met weinig frisse lucht. Ik denk dat we nu dan ook alles aan kunnen!"

Team manager Risto Laine aan de finish: "Vanaf het begin was het niet onze bedoeling om voluit te gaan, omdat wij deze auto's over twee weken ook in Turkije zullen inzetten. We wilden ze in een redelijk goede conditie houden. De wegen waren zo ongelooflijk slecht dat de kans groot was dat de auto's volledig vernield zouden worden. Daarom hebben wij ons geconcentreerd op het testwerk van onderdelen voor Griekenland. De Ignis is altijd een sterke auto geweest en we hebben een paar dingen geleerd, zodat de auto in de toekomst nog sterker zal zijn. Op de proeven waar wij geen problemen hadden was de Ignis supersnel en werden er tijden gezet die vergelijkbaar waren met die van auto's uit de top tien van de Production Car World Championship klasse. De winnaar van die productiecategorie was Brice Tirabassi, de voormalig JWRC kampioen in 2003, en wij waren op de meeste proeven sneller dan hij. Dit ondanks het feit dat hij beschikte over vierwielaandrijving, een turbo en een 2-liter motor. Terwijl wij slechts tweewielaandrijving en 1.600 cc hadden!"

De volgende ronde in het Junior World Rally Championship, de Acropolis Rally, vindt over een maand plaats, maar de Suzuki's komen al over twee weken, van 3 t/m 5 juni, weer in actie voor de gravel Rally van Turkije.