KLM

05/016

Passagiers werden ook wel 'de moedigen' genoemd.

KLM: 85 JAAR AMSTERDAM-LONDEN

AMSTELVEEN, 13 mei 2005 - Komende dinsdag is het precies 85 jaar geleden dat de eerste KLM-vlucht tussen Londen en Amsterdam werd uitgevoerd. Voor de eerste vlucht huurde KLM een De Havilland DH-16, en een piloot van de Britse luchtvaartmaatschappij Aircraft Transport and Travel Ltd.(AT&T). Er konden vier passagiers in de gesloten cabine; de piloot, Jerry Shaw, zat echter in de open lucht. Onder zeer slechte weersomstandigheden werd de vlucht, via Frankrijk en België over een afstand van 482 kilometer in ruim twee uur afgelegd.

De cockpit was voorzien van een kompas, maar piloten maakten toen vooral gebruik van oriëntatiepunten als een stad of dorp. Een radio was er ook niet; informatie over weersomstandigheden kreeg de piloot via schoolborden, die op vaste plaatsen langs de route stonden. Hierdoor kon er niet hoger dan 300 meter worden gevlogen, wat de vlucht er niet comfortabeler op maakte. Ook werd gebruik gemaakt van het zicht op spoorlijnen en wegen zodat met meer nauwkeurigheid kon worden genavigeerd. Maar betrouwbaar waren de dienstregelingen allerminst. Het waren voornamelijk avonturiers die er daadwerkelijk gebruik van maakten. Passagiers werden ook wel 'de moedigen' genoemd.

Tot halverwege de jaren twintig varieerde de bezettingsgraad van de lijndienst tussen de 33 en 50 procent. Een retourtje kostte in het begin zo'n 200,- gulden wat lang niet voor iedereen op te brengen was. Zakenlieden vonden reizen per vliegtuig vaak niet degelijk en comfortabel genoeg.