Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

zorg?'

Meldpunt 'Last van veranderingen in de zorg?'
---

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) start op 17 mei aanstaande met het meldpunt 'Last van veranderingen in de zorg?'. Patiënten die als gevolg van veranderingen in de zorg problemen ondervinden of hierover vragen hebben, kunnen contact opnemen met het melpunt. In eerste instantie ligt het accent op knelpunten die het gevolg zijn van veranderingen die dit jaar zijn ingegaan. Dit zijn de Diagnose Behandel Combinaties (DBC's), vergoeding diëtist, vergoeding van fysiotherapie en de no-claimregeling.

Het telefonisch meldpunt is bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag van 10 tot 16 uur op telefoonnummer 030-2916777. Een andere mogelijkheid is het melden van knelpunten via www.npcf.nl

Ook is het mogelijk om andere knelpunten in de zorg - dan over de vier hierboven genoemde onderwerpen - te melden bij het melpunt 'Last van veranderingen in de zorg?'. Per kwartaal worden de trends in kaart gebracht. Onder meer op basis hiervan worden onderwerpen en de meeste gestelde vragen en antwoorden aan het melpunt toegevoegd. In de loop van het jaar wordt het meldpunt aangevuld met de veranderingen die in 2006, als gevolg van de Zorgverzekeringswet, ingaan. Het meldpunt 'Last van veranderingen in de zorg?' blijft ook dan de rest van het jaar en in 2006 in de lucht.

Waarom een meldpunt?

Met de Zorgverzekeringswet in 2006 verdwijnt het verschil tussen ziekenfonds- en particulierverzekerden. De ingevoerde veranderingen gaan dan ook gelden voor mensen die nu nog particulier verzekerd zijn. Problemen die mensen ondervinden als gevolg van de al ingevoerde en op hande zijnde maatregelen, kunnen een aanwijzing zijn dat aanpassingen noodzakelijk zijn. Het meldpunt 'Last van veranderingen in de zorg?' is bedoeld om in kaart te brengen op welke punten dat nodig is. De NPCF gaat de geconstateerde knelpunten onder de aandacht brengen bij het Ministerie van VWS en bij zorgverzekeraars. Ook zal zij trachten aan te geven hoe de knelpunten opgelost kunnen worden.

---