MILLWARD BROWN
Markt van particuliere beleggers stagneert
Millward Brown (voorheen: Centrum voor Marketing Analyses) heeft in
het voorjaar van 2005 weer haar jaarlijkse onderzoek onder
particuliere beleggers uitgevoerd. Wij hebben 1.000 beleggende
huishoudens ondervraagd. Het handelt om huishoudens die beleggen in
individuele aandelen, obligaties, beleggingsfondsen, derivaten of
aandelenleaseconstructies. Hier volgen enkele opvallende resultaten:
= Momenteel telt Nederland 1,4 miljoen beleggende huishoudens en dat
betekent een afname van 20.000 ten opzichte van een jaar geleden. De
groei van het aantal beleggers, die we in 2004 voor het eerst sinds
jaren constateerden, zet dus niet door.
= De netto instroom is het resultaat van 45.000 toegestroomde
beleggende huishoudens en 65.000 vertrekkers. De 45.000 betreders van
de markt zijn vrijwel allemaal terugkerende beleggers die de weg naar
de beurs weer hebben gevonden. Er zijn dus weinig consumenten die als
nieuweling beginnen met beleggen.
= Welbeschouwd stabiliseert de particuliere markt: sinds 2003
schommelt deze rond de 1,4 miljoen beleggende huishoudens (2003: 1,37
mln, 2004: 1,42 mln, 2005: 1,4 mln).
= Omdat in de afgelopen jaren er weinig instroom van jonge beleggers
plaatsvond, zijn vooral ervaren beleggers aktief.Momenteel heeft 82%
meer dan 3 jaar beleggerservaring. Ten tijde van de beurshausse in
2000 had slechts 56% zoveel jaren ervaring met beleggen.
= Sinds 2001 verandert de asset mix van particuliere beleggers in een
voorzichtiger samenstelling en aan deze trend lijkt vooralsnog geen
einde te komen. In het voorjaar van 2005 ziet de spreiding van het
belegd vermogen er als volgt uit:
= 53% in beleggingsfondsen
= 29% in aandelen
= 11% in obligaties
= 7% in derivaten
= In het vroege voorjaar van 2005 zijn beleggers uiterst optimistisch
over het koersverloop van de AEX. Een uitzonderlijk groot aantal onder
hen denkt dat de AEX aan het einde van het kalenderjaar een hoger
niveau zal hebben bereikt. Slechts een keer eerder zagen we een
dergelijk positieve blik op de toekomst, en dat was in het voorjaar
van 2002. Met de wijsheid van vandaag weten we dat het 2002 optimisme
geen bewaarheid werd. Het roept de vraag op of particuliere beleggers
het nu wel bij het rechte eind zullen hebben.
= Internet is onveranderd het sterkst groeiende transactiekanaal.
Inmiddels beleggen al circa 550.000 huishoudens on-line en dat is een
toename van 100.000 in een jaar tijd. Omdat vooral actieve beleggers
van dit kanaal gebruikmaken, kunnen we concluderen dat inmiddels meer
dan de helft van de particuliere orders on-line wordt aangeboden.
= On-line beleggen stimuleert het beleggen op buitenlandse beurzen.
Momenteel doet al 15% van de beleggers dit en daarmee is deze
penetratie in vier jaar tijd verdubbeld.
= Na de turbulente beursjaren, eerst in positieve, later in negatieve
zin, is de markt van particuliere beleggers aan het stagneren. De
doorgewinterde beleggers zijn overgebleven. Verontrustend is evenwel
dat er weinig new business wordt aangetrokken: er zijn nauwelijks nog
particulieren die zich over laten halen om voor het eerst met beleggen
te beginnen.
Tot zover een selectie van de onderzoeksresultaten. Voor meer
informatie over dit onderzoek kunt u zich wenden tot Millward Brown.
Contactpersonen: Reg van Steen (directeur) tel 020-55 66 666 (of 06-53
24 30 47 buiten kantoortijden), e-mail:
reg.van.steen@millwardbrown.nl, Peter Zegwaart (directeur) tel 020-55
66 666 (of 06 - 547 253 11),e-mail: peter.zegwaart@millwardbrown.nl,
Jan Willem Gehrels (senior projectmanager) tel 020-55 66 666, e-mail:
jan-willem.gehrels@millwardbrown.nl.
16 mei 05 14:00