Loonsverhoging plus bijdrage in levensloopregeling voor railbouwers
De 3500 railbouwers krijgen 4,3 procent meer loon en een eenmalige
uitkering van 1,25 procent in een cao van ruim twee jaar, tot
september 2007. Bovendien dragen de werkgevers vijf jaar lang telkens
0,75 procent per jaar als eenmalige uitkeringen bij aan de
levensloopregeling.
Dat staat in het principeakkoord waarover vrijdag overeenstemming is
bereikt. "Na dertien ronden zijn de werkgevers eindelijk tot bezinning
gekomen", zegt vakbondsbestuurder Frans Szablewski.
In de sector railinfrastructuur (RIS) onderhandelen FNV Bondgenoten en
FNV Bouw samen met de werkgevers.
Arbeidstijden
Het heikele punt in de onderhandelingen, de arbeidstijden, is in dit
akkoord onbeslist gebleven. Werkgevers wilden achteraf roostervrije
tijd van werknemers kunnen afschrijven als door onvoorziene
omstandigheden niet alle uren is gewerkt.
De vakbonden wezen dat af. Leegloop van uren is een werkgeversrisico,
zeker als vanwege de treinenloop werk opeens niet kan worden
uitgevoerd. Kaderleden van de bonden hadden een eigen systeem voor
inroostering ontworpen dat meer flexibiliteit en productiviteit biedt.
De werkgevers waren daarvan echter niet overtuigd.
Nu is afgesproken dat een werkgroep van werkgevers en bonden bepaalt
hoe een dienst met tijdcompensatie, roostervrije uren en reisuren
wordt aangevuld.
De bonden gaan voorlichtingsbijeenkomsten houden over het
principeakkoord, waarbij zij vooral dit punt van de arbeidstijden met
de leden bespreken.
Levensloop
Met de levensloopregeling wordt ook uittreden vóór 62 jaar mogelijk,
het uitgangspunt dat voor het vroegpensioen is afgesproken. Voor de
levensloopregeling kunnen werknemers ook andere elementen gebruiken,
zoals roostervrije dagen.
Het functionele leeftijdsontslag wordt afgeschaft; daarbij is
overgangsrecht afgesproken voor werknemers boven de 55 jaar.
Loon
In de loonsverhoging van in totaal 4,3 procent is 0,3 procent
inbegrepen voor het inkomensverlies dat optreedt door de overgang van
de `vakantiebon' op 8 procent vakantiegeld plus doorbetaalde vrije
dagen.
Nog in mei krijgen de werknemers 1,25 procent als eenmalige uitkering.
In januari 2006 krijgen zij 2,25 procent structurele loonsverhoging
plus 0,15 procent vanwege de vakantiebon. In januari 2007 volgt
opnieuw 0,15 procent voor de vakantiebon en in april 2007 is er dan
opnieuw 1,75 procent structurele loonsverhoging. Ook voor de toeslagen
die in de vakantiebon werden verwerkt, komt een compensatie in de vorm
van eenmalige uitkeringen.
Wie als railbouwer begint, krijgt een lager aanvangssalaris. Ook de
uitloop is lager, maar deze kan hoger uitkomen dan nu via een systeem
van variabele beloning. Daarin zijn garanties opgenomen dat werkgevers
niet iedereen met een bonus van nul procent kunnen afschepen. Voor de
huidige werknemers blijft het loonsysteem ongewijzigd.
Gezond werken
In het eerste ziektejaar wordt 100 procent doorbetaald, in het tweede
80, met een bonus van 20 procent bij geslaagde werkhervatting. Verder
is loopbaanbeleid vooral gericht op reïntegratie van gedeeltelijk
arbeidsgehandicapten. Gewerkt wordt aan een aanvullende collectieve
ziektekostenverzekering.
FNV Bondgenoten en FNV Bouw hebben verder met de werkgevers in de
sector railinfrastructuur een protocol afgesproken tot behoud van
zoveel mogelijk werkgelegenheid.
FNV