FNV

Loonsverhoging plus bijdrage in levensloopregeling voor railbouwers

De 3500 railbouwers krijgen 4,3 procent meer loon en een eenmalige uitkering van 1,25 procent in een cao van ruim twee jaar, tot september 2007. Bovendien dragen de werkgevers vijf jaar lang telkens 0,75 procent per jaar als eenmalige uitkeringen bij aan de levensloopregeling.
Dat staat in het principeakkoord waarover vrijdag overeenstemming is bereikt. "Na dertien ronden zijn de werkgevers eindelijk tot bezinning gekomen", zegt vakbondsbestuurder Frans Szablewski.

In de sector railinfrastructuur (RIS) onderhandelen FNV Bondgenoten en FNV Bouw samen met de werkgevers.

Arbeidstijden

Het heikele punt in de onderhandelingen, de arbeidstijden, is in dit akkoord onbeslist gebleven. Werkgevers wilden achteraf roostervrije tijd van werknemers kunnen afschrijven als door onvoorziene omstandigheden niet alle uren is gewerkt.

De vakbonden wezen dat af. Leegloop van uren is een werkgeversrisico, zeker als vanwege de treinenloop werk opeens niet kan worden uitgevoerd. Kaderleden van de bonden hadden een eigen systeem voor inroostering ontworpen dat meer flexibiliteit en productiviteit biedt. De werkgevers waren daarvan echter niet overtuigd.

Nu is afgesproken dat een werkgroep van werkgevers en bonden bepaalt hoe een dienst met tijdcompensatie, roostervrije uren en reisuren wordt aangevuld.

De bonden gaan voorlichtingsbijeenkomsten houden over het principeakkoord, waarbij zij vooral dit punt van de arbeidstijden met de leden bespreken.

Levensloop

Met de levensloopregeling wordt ook uittreden vóór 62 jaar mogelijk, het uitgangspunt dat voor het vroegpensioen is afgesproken. Voor de levensloopregeling kunnen werknemers ook andere elementen gebruiken, zoals roostervrije dagen.

Het functionele leeftijdsontslag wordt afgeschaft; daarbij is overgangsrecht afgesproken voor werknemers boven de 55 jaar.

Loon

In de loonsverhoging van in totaal 4,3 procent is 0,3 procent inbegrepen voor het inkomensverlies dat optreedt door de overgang van de `vakantiebon' op 8 procent vakantiegeld plus doorbetaalde vrije dagen.

Nog in mei krijgen de werknemers 1,25 procent als eenmalige uitkering. In januari 2006 krijgen zij 2,25 procent structurele loonsverhoging plus 0,15 procent vanwege de vakantiebon. In januari 2007 volgt opnieuw 0,15 procent voor de vakantiebon en in april 2007 is er dan opnieuw 1,75 procent structurele loonsverhoging. Ook voor de toeslagen die in de vakantiebon werden verwerkt, komt een compensatie in de vorm van eenmalige uitkeringen.

Wie als railbouwer begint, krijgt een lager aanvangssalaris. Ook de uitloop is lager, maar deze kan hoger uitkomen dan nu via een systeem van variabele beloning. Daarin zijn garanties opgenomen dat werkgevers niet iedereen met een bonus van nul procent kunnen afschepen. Voor de huidige werknemers blijft het loonsysteem ongewijzigd.

Gezond werken

In het eerste ziektejaar wordt 100 procent doorbetaald, in het tweede 80, met een bonus van 20 procent bij geslaagde werkhervatting. Verder is loopbaanbeleid vooral gericht op reïntegratie van gedeeltelijk arbeidsgehandicapten. Gewerkt wordt aan een aanvullende collectieve ziektekostenverzekering.

FNV Bondgenoten en FNV Bouw hebben verder met de werkgevers in de sector railinfrastructuur een protocol afgesproken tot behoud van zoveel mogelijk werkgelegenheid.