Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

VURIG SLOT VOOR TOM CORONEL VAN WTCC-WEEKEND OP SILVERSTONE

In het mekka van de internationale autosport, op het Circuit van Silverstone, vonden de vijfde en zesde ronde van het World Touring Car Championship 2005 plaats. Na de desillusie tijdens het vorige raceweekend, had Tom Coronel zijn zinnen gezet op een sportieve revanche. En die kreeg de SEAT TEAM Holland coureur tijdens deze Britse ronde van het WTCC. Vanaf zijn dertiende startpositie eindigde hij zijn eerste race weliswaar als 14e , maar was daarmee wel de snelste Privateer met de door GR-Asia ingezette SEAT Toledo Cupra. De tweede race bracht aanvankelijk een gelijk beeld en ook ditmaal eindigde de Nederlander als veertiende. Toch had er meer ingezeten, want in de voorlaatste ronde passeerde hij nog binnen de top tien. Een motorbrandje twee bochten voor de finish kostte hem uiteindelijk vier plaatsen. Na het succes van Alfa in de eerste race (Tarquini voor Thompson en Giovanardi) bracht deze tweede race een SEAT 1-2 met als winnaar Rickard Rydell voor Jason Plato.

Tom Coronel toonde zich ingenomen met de manier waarop de voorbereidingen voor deze dubbele race verliepen. "Wij reden op het korte circuit en daar moest ik eerst wel even aan wennen, omdat ik er nooit eerder had gereden. Daarbij bleek de SEAT het bijzonder goed te doen. Op basis van oude ervaringen kon het team mij nog wat helpen met de afstelling van de auto die het hier opmerkelijk goed deed. Daarnaast is Silverstone door zijn vele richtingveranderingen bijzonder geschikt voor een voorwielaandrijver. Verder kenden wij dit weekend natuurlijk een behoorlijk gewichtsvoordeel op de achterwielaangedreven auto's. De set-up bezorgde mij tijdens de warm-up een vijfde tijd op oude banden. Het was voor iedereen een vraag hoe wij zo snel kwamen. En eerlijk gezegd was het voor mij ook een verrassing dat het zo snel ging. De eerste race kwam ik redelijk weg en heb daarna weinig noemenswaardige gevechten gevoerd. Dat verklaart ook die 14e plaats. Ik lag op een gegeven moment op kop in de Privateer-klasse en dat was het enige doel. Geen onnodige risico's nemen en zo naar de finish rijden", aldus de SEAT Holland Team coureur.
Met vertrouwen begon Coronel aan zijn tweede optreden. "In die tweede race had ik een goede start maar kwam achter Hennerici te rijden. Die gaat aan de leiding van het Privateer-kampioenschap en vormde dus voor mij het doel. Na flink wat aandringen lukte het om er langs te komen en zelfs wat afstand te nemen. Daarna meldden Dirk Muller en Tarquini zich en die heb ik alle ruimte gegeven. Je kunt met die mannen immers geen risico's nemen door verdedigd te gaan rijden. Later hield de Honda van Roberto Colciago mij duidelijk op. Het duurde langer dan verwacht voor ik er langs kon. Daar profiteerde Hennerici weer van en die ging in de slotfase de strijd weer volop met mij aan. Het werd superspannend maar ik kon hem voorblijven. Tot ik twee bochten voor de finish stevig terugschakelde en vervolgens wat rook en later vlammen zag. Het is mij gelukt de brandende auto over de finish te krijgen en hem daar te laten blussen. Op die manier pakte ik nog een vijfde plaats bij de Privateers en toch weer kostbare punten."

Na Silverstone doet het WTCC in het weekend van 29 mei het circuit van San Marino in Imola-Italië aan. Ook dan wordt Tom Coronel gesteund door: SEAT-Pon Car, BBS, McGregor en Splitfire Sparkplugs.

Huizen, 15 mel 2005