Ministerie van Algemene Zaken


1red15607
13-5-2005, NOS, Met het oog op morgen, Radio 1, 23.07 uur

VICE-MINISTER-PRESIDENT ZALM, NA AFLOOP VAN DE MINISTERRAAD, OVER DE MAATREGELEN OM DE TOESTROOM VAN KANSARME ANTILLIAANSE JONGEREN TE BEPERKEN


CARASSO:
De Graaf was niet enthousiast om groepen binnen het Koninkrijk anders te behandelen. Die is weg, dus nu de vraag of dat de weg vrijmaakt om het nu toch in te voeren?


ZALM:
Dat kan ik niet helemaal overzien. Ze waren er nog niet mee klaar toen hij vertrok. Waar we wel heel serieus naar hebben gekeken is naar allerlei juridische aspecten, van kan het eigenlijk wel? En zou je niet door de rechter in het ongelijk worden gesteld doordat dit een niet-proportionele maatregel is? Nou, daarom hebben we juist niet een algemene toelatingsregel gemaakt, maar een toegespitst op de risicogroep jongeren. Het is natuurlijk niet zo dat jongeren helemaal niet meer naar Nederland mogen komen. Ze mogen hier op vakantie komen, ze mogen komen als ze een baan hebben, ze mogen hier ook komen studeren. En waar het om gaat, is dat niet kansloze jongeren van de Antillen, die geen fatsoenlijke opleiding hebben, die hier niet verder gaan studeren of ook niet verder hier een baan hebben, dat die allemaal naar Nederland komen en op straat hangen en van kwaad tot erger vervallen.


CARASSO:
Ze hebben een Nederlands paspoort. Betekent dat niet dat je je sowieso altijd vrijelijk mag bewegen in het Nederlandse Koninkrijk?


ZALM:
Nee. Dat is nu ook al niet zo. Je mag ook als Nederlander niet zeggen: Ik ga zo maar op Curaçao wonen of op Aruba wonen. Want ook die stellen eisen. Waar het om gaat, het zijn natuurlijk kleinere landen dan Nederland. Daarvan heeft de rechter in het verleden al gezegd: Juist omdat ze zo klein zijn, mogen ze ook wel wat meer eisen stellen. Aan de andere kant, dit is nu ook een maatregel die slechts een beperkte doelgroep heeft. Namelijk de kansloze jongeren.


CARASSO:
In 2001 heeft het kabinet ook al eens gekeken naar een toelatingsregel. U zat ook in dat kabinet. En toen schreef het kabinet aan de Kamer: We kunnen het maarbeter niet doen. En een van de belangrijkste redenen toen was om onderscheid te kunnen maken moet je een apart paspoort hebben. Anders weet je niet of je een Antilliaanse Nederlander bent of niet. Betekent dat nu dat er een Antilliaans paspoort gaat komen?


ZALM:
Nou, dat detail kan ik u niet vertellen. Misschien dat minister Pechtold - die gaat over paspoorten - daar beter op kan antwoorden.


CARASSO:
Maar het was toen een van de belangrijkste argumenten van het kabinet om het niet te doen.


ZALM:
Nou, we kunnen wel onderscheiden waar mensen geboren zijn en waar ze vandaan komen. Dan kunnen we ook voor die groep die eis stellen.


CARASSO:
Toen zei het kabinet: er is geen rijksregeling om vast te stellen wie wel en niet Antilliaanse Nederlanders zijn. Hoe weet u zeker dat de jongeren die op Schiphol aankomen, hun hele leven op de Antillen hebben doorgebracht?


ZALM:
Dit zou je dus moeten gaan definiëren in die nadere regelgeving. Wat we nu hebben gedaan als kabinet is niet een wetsontwerp behandelen, maar zeggen van: deze kant willen we op.


CARASSO:
Maar u weet dus niet hoe die jongeren op Schiphol worden geïdentificeerd?


ZALM:
Dat zal verder moeten worden uitgewerkt in de regelgeving die dan echt ter tafel komt. Het is nu een beleidsnota, om het zo te zeggen. De details komen dan vervolgens in het wetsontwerp. En dan moet bijvoorbeeld ook die definitie 'wanneer ben je een Antilliaan en wanneer niet?' ook moeten worden vastgelegd.


CARASSO:
Maar dat was een paar jaar geleden het probleem waarom het niet door zou kunnen gaan. Het is toch opmerkelijk dat het kabinet nu zegt dat het wel kan?


ZALM:
Er was destijds ook het probleem, zoals ik mij herinner, dat de regeling toen een echt algemeen karakter had, die voor alle Antillianen zou gaan gelden. Dat doen we dus nu niet. We spitsen het toe op de jongeren.


CARASSO:
Maar het ging toen ook over de jongeren.


ZALM:
Ja, het was naar aanleiding van de jongeren, maar de regeling werd heel breed getroffen. En daarom was hij ook niet proportioneel.


CARASSO:
Een ander bezwaar bij de uitwerking in 2001 was: het was niet waterdicht te maken, want ze kunnen bijvoorbeeld in Brussel landen met een Nederlands paspoort en ze komen er gewoon door.


ZALM:
Daar heeft u gelijk in. Het is wel zo als je ze dan aantreft, kan je wel vaststellen: hoe ben jij hier binnengekomen, voldoe je aan de eisen, volg je een opleiding, heb je een baan? Als dat allemaal niet het geval is, dan kan je ze wel terugsturen naar de Antillen.


CARASSO:
Dus het probleem wat in 2001 werd geconstateerd van die sluiproute, dat is er nog steeds. Alleen, het kabinet denkt: dat lost zich in de praktijk uiteindelijk wel op.


ZALM:
Want je kan ook als iemand niet via Schiphol binnen is gekomen, en je komt hem tegen en hij voldoet niet aan de eisen, dan kan je hem terugsturen naar de Antillen.


CARASSO:
De Antilliaanse regering die hoorde dat via de media deze week. Waarom is ervoor gekozen om dit zonder de Antilliaanse regering te beslissen?


ZALM:
Er is eerder een gemeenschappelijke werkgroep geweest, die ook al op deze lijn zat, maar daar hebben de Antillen hun handen vanaf getrokken. We gaan natuurlijk met de Antillen spreken. Maar het is natuurlijk voor de minister die het aangaat wel belangrijk om eerst te weten of het kabinet het er wel mee eens is. En we hebben daar eerder in kleiner verband over gesproken. Maar het was nu voor het eerst dat het echt in het kabinet kwam. En het kabinet heeft zeker aangegeven dat we met de Tweede Kamer en de Antillen verder spreken.


CARASSO:
De Nederlandse Antillen willen het niet, bleek al eerder uit die commissie.


ZALM:
Ja, dat is jammer want het is ook niet in het belang van die jongeren dat zij kansloos hier op straat hangen hier in Nederland. We willen de Nederlandse Antillen ook graag helpen bij de sociale vormingsplicht en bij het ervoor zorgen dat al die Antilliaanse allemaal een basisvorming krijgen. En daar steunen wij ze ook financieel in.


CARASSO:
Kan de maatregel werken als de Nederlandse Antillen niet meewerken?


ZALM:
Het zou prettig zijn als ze wel meewerken. Want dan kan je al voordat die jongeren überhaupt naar Nederland komen vliegen, vaststellen: ben je wel welkom? Als dat niet zo is, dan moeten we ze op Schiphol controleren of ze aan die eisen voldoen en dan weer terugsturen. Dus, het allerbeste zou zijn dat je op de Antillen eigenlijk al de controle pleegt voordat men vertrekt naar Nederland.


CARASSO:
U heft gisteren premier Ys aan de telefoon gehad. Had u het idee dat hij bereid is om uiteindelijk wel mee te gaan werken?


ZALM:
Het is een betrekkelijk kort gesprek geweest. Hij zei van: "Ik zou liever hebben dat jullie daar niet over gaan praten in de ministerraad." Ik zei: "Hoor eens, we moeten toch wel eens een keer een standpunt hebben als kabinet."


CARASSO:
Hij wilde het in de Rijksministerraad bespreken?


ZALM:
Daar heb ik geen enkel bezwaar tegen om dat vervolgens ook te doen. Het kabinet wil echt met iedereen praten, ook met de Tweede Kamer zullen we moeten spreken of die het er wel mee eens zijn.


CARASSO:
De SP zegt: Het is nogal een koloniale houding van minister Pechtold om dit zo maar te doen zonder de Antilliaanse regering.


ZALM:
Nee, we gaan met de Antilliaanse regering spreken. Maar minister Pechtold kan natuurlijk ook pas echt goed met de Antilliaanse regering spreken als hij weet dat de voorstellen die hij samen met Verdonk en Donner heeft gebrouwen, ook steun hebben vanuit het kabinet. Nou, die steun is vandaag gebleken. Dus nu kunnen we er ook over spreken met de Antillen. En ik hoop ook dat we echt tot samenwerking komen. Want het is ook niet in het belang van die Antilliaanse jongeren dat ze hier op straat lopen, kansloos zijn en in de criminaliteit belanden. Dat zou de Antilliaanse regering zich ook aan moeten trekken.
(Letterlijke tekst, ongecorrigeerd, GB)