PERSBERICHT - 2005-05-13

'Tot nu toe geen duidelijkheid gegeven over aanleiding stopzetten vluchten'

Turkije: uitleg Onur-kwestie onbevredigend

Het Turkse ministerie van Transport heeft van de Nederlandse autoriteiten tot nu toe geen bevredigende uitleg gekregen over de reden voor het vliegverbod, dat donderdag is opgelegd aan de Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air. Dat staat in een verklaring, die het ministerie vrijdagmiddag heeft verspreid. Het ministerie heeft ook via Buitenlandse Zaken om bemiddeling in de kwestie gevraagd.

De persverklaring over van het Turkse ministerie van Transport luidt als volgt:

Zoals bekend worden er sinds 1996 in het kader van het SAFA Programma (Safety Assessment of Foreign Aircraft), dit als onderdeel van de ECAG, waarvan Onur Air ook lid is, Ramp-controles uitgevoerd op de vliegvelden in Europa. Bij deze controles wordt gekeken of de fysieke toestand van het vliegtuig, de licenties van de bemanning en andere documenten die in het vliegtuig aanwezig moeten zijn, in overeenkomst zijn met de daarvoor vastgestelde normen.

Toename controles
Er is in de laatste tijd een toename vastgesteld in de controles door de Nederlandse Civiele Luchtvaartdienst op in Turkije geregistreerde vliegtuigen, waaronder die van Onur Air. In verband met geconstateerde onregelmatigheden, in het bijzonder bij de toestellen van Onur Air, heeft de Nederlandse Civiele Luchtvaartdienst op 12 mei 2005 om 12.00 uur (Nederlandse tijd) besloten om de vluchten van Onur Air stil te leggen en zij heeft dit op dezelfde dag aan het Turkse Ministerie van Transport meegedeeld.

Het is echter nog niet duidelijk geworden waarop dit besluit van de Nederlandse Civiele Luchtvaartdienst gebaseerd is.

Geen bevredigend antwoord
Men heeft onmiddellijk contact opgenomen met de autoriteiten van de Nederlandse Civiele Luchtvaartdienst en heeft hen verzocht meer informatie te geven betreffende de redenen voor dit besluit; een bevredigend antwoord is echter nog niet ontvangen. In gelijksoortige gevallen is het internationaal gebruikelijk dat men contact opneemt met de Civiele Luchtvaartdienst van het land waar de onderneming bij wie gebreken zijn geconstateerd, is geregistreerd, om een passende oplossing te vinden voor het probleem. In dit geval is dit echter niet gebeurd en ofschoon er tussen beide civiele luchtvaartdiensten een bijeenkomst was gepland, is er voordat deze plaats kon hebben, eenzijdig een besluit genomen en dit besluit is vervolgens ten uitvoer gebracht.

Vereiste controles
De controles van de toestellen, het personeel en het management van de Turkse vliegmaatschappijen die door het Ministerie van Transport zijn geautoriseerd, wordt geheel uitgevoerd overeenkomstig de nationale en de internationale regels. De controles volgens de, ook door Nederland gehanteerde JAA normen, die bekend staan als de JARS, worden regelmatig uitgevoerd in dezelfde lijn door alle andere landen die lid zijn van JAA.

Geen gebreken
Als resultaat van deze controles zijn er zowel bij Onur Air als bij andere Turkse vliegmaatschappijen geen gebreken aan het licht gekomen die een risico zouden vormen voor de veiligheid tijdens de vlucht. Zou een dergelijk mankement geconstateerd worden dan zou het Ministerie van Transport absoluut geen toestemming verlenen om te vliegen. De in Turkije geregistreerde vliegmaatschappijen vliegen al vele jaren lang op veilige wijze naar Europese bestemmingen.

Diplomatieke weg
Ook bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken is een verzoek ingediend om bemiddeling via de diplomatieke weg voor een spoedige oplossing in deze kwestie.

Ministerie van Transport
13 mei 2005

Turkse Ambassade
Turks Verkeersbureau
Hofweg 1c 2511 AA
Den Haag
Tel: 070 346 99 98
Fax: 070 364 44 68
=================