PERSBERICHT - 2005-05-13
'Tot nu toe geen duidelijkheid gegeven over aanleiding stopzetten
vluchten'
Turkije: uitleg Onur-kwestie onbevredigend
Het Turkse ministerie van Transport heeft van de Nederlandse
autoriteiten tot nu toe geen bevredigende uitleg gekregen over de
reden voor het vliegverbod, dat donderdag is opgelegd aan de Turkse
luchtvaartmaatschappij Onur Air. Dat staat in een verklaring, die het
ministerie vrijdagmiddag heeft verspreid. Het ministerie heeft ook via
Buitenlandse Zaken om bemiddeling in de kwestie gevraagd.
De persverklaring over van het Turkse ministerie van Transport luidt
als volgt:
Zoals bekend worden er sinds 1996 in het kader van het SAFA Programma
(Safety Assessment of Foreign Aircraft), dit als onderdeel van de
ECAG, waarvan Onur Air ook lid is, Ramp-controles uitgevoerd op de
vliegvelden in Europa. Bij deze controles wordt gekeken of de fysieke
toestand van het vliegtuig, de licenties van de bemanning en andere
documenten die in het vliegtuig aanwezig moeten zijn, in overeenkomst
zijn met de daarvoor vastgestelde normen.
Toename controles
Er is in de laatste tijd een toename vastgesteld in de controles door
de Nederlandse Civiele Luchtvaartdienst op in Turkije geregistreerde
vliegtuigen, waaronder die van Onur Air. In verband met geconstateerde
onregelmatigheden, in het bijzonder bij de toestellen van Onur Air,
heeft de Nederlandse Civiele Luchtvaartdienst op 12 mei 2005 om 12.00
uur (Nederlandse tijd) besloten om de vluchten van Onur Air stil te
leggen en zij heeft dit op dezelfde dag aan het Turkse Ministerie van
Transport meegedeeld.
Het is echter nog niet duidelijk geworden waarop dit besluit van de
Nederlandse Civiele Luchtvaartdienst gebaseerd is.
Geen bevredigend antwoord
Men heeft onmiddellijk contact opgenomen met de autoriteiten van de
Nederlandse Civiele Luchtvaartdienst en heeft hen verzocht meer
informatie te geven betreffende de redenen voor dit besluit; een
bevredigend antwoord is echter nog niet ontvangen. In gelijksoortige
gevallen is het internationaal gebruikelijk dat men contact opneemt
met de Civiele Luchtvaartdienst van het land waar de onderneming bij
wie gebreken zijn geconstateerd, is geregistreerd, om een passende
oplossing te vinden voor het probleem. In dit geval is dit echter niet
gebeurd en ofschoon er tussen beide civiele luchtvaartdiensten een
bijeenkomst was gepland, is er voordat deze plaats kon hebben,
eenzijdig een besluit genomen en dit besluit is vervolgens ten uitvoer
gebracht.
Vereiste controles
De controles van de toestellen, het personeel en het management van de
Turkse vliegmaatschappijen die door het Ministerie van Transport zijn
geautoriseerd, wordt geheel uitgevoerd overeenkomstig de nationale en
de internationale regels. De controles volgens de, ook door Nederland
gehanteerde JAA normen, die bekend staan als de JARS, worden
regelmatig uitgevoerd in dezelfde lijn door alle andere landen die lid
zijn van JAA.
Geen gebreken
Als resultaat van deze controles zijn er zowel bij Onur Air als bij
andere Turkse vliegmaatschappijen geen gebreken aan het licht gekomen
die een risico zouden vormen voor de veiligheid tijdens de vlucht. Zou
een dergelijk mankement geconstateerd worden dan zou het Ministerie
van Transport absoluut geen toestemming verlenen om te vliegen. De in
Turkije geregistreerde vliegmaatschappijen vliegen al vele jaren lang
op veilige wijze naar Europese bestemmingen.
Diplomatieke weg
Ook bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken is een verzoek ingediend
om bemiddeling via de diplomatieke weg voor een spoedige oplossing in
deze kwestie.
Ministerie van Transport
13 mei 2005
Turkse Ambassade
Turks Verkeersbureau
Hofweg 1c 2511 AA
Den Haag
Tel: 070 346 99 98
Fax: 070 364 44 68
=================