Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB05-058
13 mei 2005
Al twee jaar lang omzetverlies detailhandel
In het eerste kwartaal van 2005 heeft de detailhandel 3,2 procent minder
omgezet dan in hetzelfde kwartaal van 2004. Dit is het achtste kwartaal op rij
dat de omzet van de detailhandel is afgenomen. Winkelen was in het eerste
kwartaal 1,0 procent goedkoper. Het omzetvolume was 2,2 procent kleiner. Dit
blijkt uit cijfers van het CBS.
Omzet non-foodwinkels 4,5 procent lager
In het eerste kwartaal van 2005 was de omzet van de non-foodsector 4,5
procent lager dan een jaar eerder. De winkels in consumentenelektronica
leden het grootste omzetverlies, bijna 11 procent. Ook opvallend hoog was de
omzetdaling bij de drogisterijen. Hier bedroeg het omzetverlies ruim 7 procent.
Van de onderscheiden non-foodbranches realiseerden alleen de
textielsupermarkten een omzetstijging.
Ook omzetverlies in foodsector
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in het eerste kwartaal van
dit jaar 1,7 procent minder omgezet dan een jaar eerder. De speciaalzaken,
zoals groentewinkels en slagerijen, zagen hun omzet met 3,4 procent
teruglopen. De supermarkten behaalden 1,3 procent minder omzet.
Omzetstijging detailhandel in maart
Anders dan in het eerste kwartaal als geheel, was de omzetontwikkeling in
maart positief. De detailhandel heeft in maart 1,6 procent meer omgezet dan
een jaar eerder. Hierbij moet rekening worden gehouden met het verschil in
koopdagen tussen maart 2005 en maart 2004. Ook het feit dat Pasen dit jaar
in maart viel, kan een positief effect hebben gehad op de omzet. De winkels in
ln....
voedings- en genotmiddelen zagen in maart hun omzet met 5,6 procent
stijgen. De non-foodwinkels boekten een bescheiden omzetdaling.
sbc.... De gegevens hebben een voorlopig karakter. Cijfers van voorafgaande
Technische toelichting
perioden kunnen zijn aangepast op grond van de meest recente gegevens. In
w de tabel zijn de bijgestelde cijfers cursief aangegeven.
w De totale detailhandelsomzet omvat zowel de door winkels (food en non-food)
behaalde omzet als de omzet van de postorderbedrijven en de ambulante
w handel.
CBS Persbericht PB05-058 pagina 1 van 3
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van
consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn
echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom
geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare
artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald
door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht.
Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten
Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening
worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft maart 2005 een
donderdag meer en een maandag minder dan maart 2004. Pasen viel in 2005
in maart en in 2004 in april. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd.
Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van
dezelfde periode een jaar eerder.
Omzet detailhandel, totaal 1) 2)
procentuele mutatie t.o.v. hetzelfde kwartaal een jaar eerder
2002 2003 2004 2005
IV I II III IV I II III IV I
1,9 1,0 -1,6 -3,4 -3,7 -2,9 -1,7 -1,4 -2,4 -3,2
1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven
2) Cijfers laatste twee kwartalen zijn voorlopig
Bron: CBS
Omzet detailhandel, totaal 1)2)
procentuele mutatie t.o.v. hetzelfde kwartaal een jaar
eerder
3
2
1
0
-1
-2
-3
-4
2002 2003 2004 2005
IV I II III IV I II III IV I
1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven
2) Cijfers laatste twee kwartalen zijn voorlopig
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-058 pagina 2 van 3
Omzetontwikkeling detailhandel 1)2)
2005 2004
mrt. febr.1e kwartaal jaar
%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
Detailhandel, totaal 1)
Omzet 1,6 -3,3 -3,2 -2,1
Prijs -0,8 -1,0 -1,0 -1,5
Volume 2,4 -2,4 -2,2 -0,6
Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 5,6 -1,2 -1,7 -0,7
Prijs -0,2 -0,4 -0,7 -1,9
Volume 5,8 -0,7 -1,0 1,2
Supermarkten
Omzet 5,9 -0,6 -1,3 0,1
Prijs -0,6 -0,8 -1,1 -2,4
Volume 6,6 0,3 -0,2 2,6
Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet 3,7 -4,1 -3,4 -4,8
Non-foodwinkels
Omzet -0,6 -5,7 -4,5 -2,9
Prijs -1,1 -1,3 -1,3 -1,3
Volume 0,5 -4,5 -3,3 -1,7
Omzet in:
Drogisterijen 3,4 -9,7 -7,2 0,4
Bovenkledingwinkels 5,1 -7,0 -2,2 -3,0
Textielsupermarkten 3,9 1,9 0,7 -2,2
Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) -4,3 -3,0 -4,4 -3,0
Winkels in consumenten-
elektronica 4) -7,0 -11,8 -10,8 -7,5
Doe-het-zelfwinkels 5) -3,5 -2,1 -3,7 -3,7
Bouwmarkten -1,1 0,0 -1,8 -3,1
Winkels in huishoudelijke
artikelen -3,3 -2,5 -5,2 0,6
1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven
2) Voorlopige cijfers
3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking
4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en
computers
5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout
Bijgestelde cijfers zijn cursief weergegeven.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-058 pagina 3 van 3
---- --