Stadsenquête peilt meningen Almeerders over stad en gemeente
Veel Almeerders zijn (redelijk) tevreden over de klantvriendelijkheid
van de gemeente. Bijvoorbeeld over de manier waarop zij als klant te
woord worden gestaan en over de informatie over besluiten van het
gemeentebestuur. Daarnaast staat de gemeente met experimenten als de
Politieke Markt bekend als vernieuwend. De laatste Stadsenquête laat
daarnaast op veel andere terreinen zien hoe Almeerders denken over het
functioneren van de gemeentelijke organisatie en over de stad.
De gemeente zal de resultaten die niet altijd wijzen op tevredenheid
gebruiken om haar beleid en werkwijze te verbeteren.
Zesde Stadsenquête
Eind 2004 heeft de gemeente voor de zesde keer een uitgebreide
Stadsenquête georganiseerd. Ook nu was de respons zeer hoog (47% van
de 4000 aangeschrevenen), zodat de gegevens een betrouwbaar beeld
geven van de opvattingen van Almeerders over onder meer de informatie
van de gemeente, dienstverlening, politieke betrokkenheid, werk en
inkomen, recreatie, milieu, en omgang tussen jongeren en ouderen. De
enquête is voor het laatst twee jaar geleden georganiseerd.
Voldoende informatie over besluiten gemeentebestuur
Almeerders vinden over het algemeen dat ze voldoende worden
geïnformeerd over voornemens en besluiten van het gemeentebestuur. De
meeste burgers interesseren zich voor ontwikkelingen van de stad als
geheel, evenementen, maar vooral ook voor wat er in de eigen wijk
gebeurt. De belangrijkste informatiebronnen zijn Almere Vandaag (met
de Stadhuis-aan-huispagina), de nieuwsbrieven van het stadsdeel en TV
Flevoland.
De gemeente wil de informatievoorziening nog dit jaar verder
verbeteren. Uitgangspunten daarbij zijn minder versnippering,
verbetering van de kwaliteit van de belangrijkste middelen en bredere
bekendheid van deze middelen.
Meer tevredenheid over wachttijden, minder over privacy en
bewegwijzering
Over het algemeen zijn burgers redelijk tevreden over telefonisch
contact met de gemeente en over de wijze waarop ze aan de centrale
receptie van het stadhuis te woord worden gestaan. Burgers zijn minder
te spreken over de mate van privacy bij de receptie.
Vernieuwingen op het gebied van de dienstverlening blijken nog bij
veel burgers onbekend te zijn (Digitaal Loket).
De gemeente zet ook de komende jaren sterk in op verdere verbetering
van de dienstverlening. Onder meer door servicenormen in te voeren,
die duidelijk stellen aan welke eisen de dienstverlening moet voldoen.
Daarnaast moet promotie van het Digitale Loket burgers laten
kennismaken met het gemak van de dienstverlening via Internet.
Veel burgers noemen gemeente klantvriendelijk en vernieuwend
Burgers erkennen de gemeente expliciet als een organisatie die sterk
is in vernieuwing. Tweederde van de Almeerders is op de hoogte van de
nieuwe werkwijze van de gemeenteraad. De Politieke Markt als
experiment trekt nog wekelijks belangstellenden uit heel Nederland.
Burgers blijken echter minder tevreden over het gemeentebestuur zelf.
Ze waarderen dat met een krappe voldoende.
Blijvende noodzaak investeringen in Almeerse werkgelegenheid
Ook uit dit onderzoek blijkt dat veel Almeerders graag in hun eigen
stad zouden werken. Voor de gemeente blijft dit ook speerpunt van
beleid. Daarom worden onder meer - op korte termijn de mogelijkheden
verruimd om een beroep aan huis te kunnen uitoefenen. Almeerders
vinden dit een goed plan, al zien ze deze ontwikkeling in eigen straat
niet altijd zitten.
Uit het onderzoek blijkt verder dat veel bewoners leningen of schulden
hebben. En sommigen daarvan ook betalingsachterstanden. De gemeente
wil de mogelijkheden voor schuldhulpverlening verder propageren, ook
om problemen in de toekomst zo veel mogelijk tegen te gaan.
Burgers vinden vaker de weg naar Almeerse bossen
De meeste Almeerders zijn tevreden over de bossen rond hun stad, maar
missen voorzieningen als horeca, bankjes en prullenbakken. Daarnaast
zijn er klachten over onderhoud en beplanting. Het huidige
recreatiebeleid springt voor een belangrijk deel al in op deze
behoeften en is gericht op bevordering van het wandelen en fietsen in
de bossen. De gegevens zijn goed bruikbaar voor het sturen van de
verdere ontwikkeling van de bosgebieden.
Overige resultaten
Op tal van terreinen biedt de enquête informatie die de gemeente goed
kan gebruiken om haar inzet voor de stad effectiever te maken. Op
grond van de resultaten kan de brandweer effectiever informeren over
brandpreventie, kan de marketing voor de nieuwe Stadshart worden
verscherpt en wederzijds begrip tussen jongeren en ouderen worden
bevorderd.
Gemeente Almere