Chipkaart: consumentenorganisaties bereiken doorbraak bij NS
13 mei 2005
De consumentenorganisaties in het LOCOV constateren dat de NS met
betrekking tot de OV-chipkaart in belangrijke mate aan hun wensen
tegemoet wil komen. Zo zal het op aandringen van de
consumentenorganisaties mogelijk worden op de treinreis "reizend te
specificeren" (aan begin en eind van een reis langs een kaartlezer, en
alles gaat vanzelf). Dit reizend specificeren ligt ten grondslag aan
het gebruiksgemak dat de reiziger altijd is beloofd. Wel moet er nog
met de NS worden gepraat over de kosten die dat voor de treinreiziger
met zich meebrengt.
In het stads- en streekvervoer was al geregeld dat reizend wordt
gespecificeerd, zonder extra kosten voor de reiziger. De
consumentenorganisaties vinden dat ook het spoorvervoer niet duurder
mag worden ten gevolge van het invoeren van de chipkaart. Om de
chipkaart op een positieve manier te introduceren, stelden de
consumentenorganisaties de "50-kaart" voor: tegen betaling van
ongeveer 50 Euro krijgt de reiziger in de daluren 50% korting. Dit
voorstel is door de NS voor klanten die reizend specificeren
overgenomen.
De consumentenorganisaties in het LOCOV zouden graag zien dat de NS de
potentie van de OV-chipkaart ten volle zou benutten door een zo
klantvriendelijk mogelijke opstelling te kiezen. Het wervende principe
mag niet teniet worden gedaan doordat reizigers die "reizend
specificeren" (aan begin en eind van een reis langs een kaartlezer, en
alles gaat vanzelf) in de sommige gevallen een hoger tarief moeten
gaan betalen dan reizigers die kiezen voor het omslachtige "vooraf
specificeren" (twee keer langs een kaartlezer, maar eerst ook nog op
het beginstation bij een automaat intoetsen wat de bestemming is).
Volgens de huidige voorstellen van de NS is het zo, dat mensen die
"reizend specificerend" een retourreis maken, twee keer de prijs van
een enkeltje betalen. Dat is echter duurder dan de prijs van een
"vooraf gespecificeerd" retourtje. Over dit probleem, dat overigens
wel is op te lossen, wordt begin juni door de consumentenorganisaties
en NS verder gepraat. De consumentenorganisaties zijn blij met de
toezegging van NS, dat op dit vlak tot dan geen onomkeerbare stappen
worden gezet.
Ook zijn de consumentenorganisaties fel gekant tegen de voorgestelde
aanschafprijs van 7 euro 50 voor de chipkaart. Voor dit bedrag kan de
reiziger nog geen meter reizen, en dit zal de acceptatie van de
OV-chipkaart niet ten goede komen. Deze aanschafprijs geldt overigens
niet voor abonnementhouders. Minister Peijs heeft laten weten dat voor
de chipkaart tijdens de introductiefase een gematigde aanschafprijs
moet gelden.
De consumentenorganisaties zijn tevreden dat er bij NS gehoor is voor
hun mening dat reizigers probleemloos moeten kunnen overstappen tussen
stads- en streekvervoer en de trein: met één kaart en zonder extra
kosten (zoals twee keer instaptarief, of twee keer dure kilometers).
Ook dit zal de komende tijd nader moeten worden uitgewerkt.
Consumentenbond