mei 2005
B en W: Tramlijn 16 en nieuwe buslijn 37 naar Wateringse Veld (13 mei)
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft vandaag ingestemd met
de financiering van het doortrekken van tramlijn 16 en een nieuwe
buslijn 37 naar Wateringse Veld. Ook lijn 17 wordt doorgetrokken naar
de nieuwe eindhalte van lijn 16. Deze extra OV-verbindingen kunnen in
2007 volledig in gebruik worden genomen. In totaal is er ruim 40
miljoen euro aan investeringen mee gemoeid. Over de bijdrage hiervoor
uit het regionale OV-fonds en de OV-dienstregelingen zal het
stadsgewest Haaglanden naar verwachting voor de zomer een besluit
nemen.
Wethouder Bruno Bruins (Verkeer): De nieuwe OV-verbindingen zorgen
voor een enorme verbetering van de bereikbaarheid van Wateringse Veld.
Maar omdat het Rijk enkele jaren terug fors heeft bezuinigd op de
exploitatiebijdrage voor deze OV-lijnen, was de financiering ervan een
probleem geworden. Ik ben dan ook zeer verheugd dat we desondanks toch
een sluitend plan hebben kunnen opstellen. Het betekent dat álle
Haagse Vinexwijken binnenkort op een volwaardige manier ontsloten
worden door tram, bus en Randstadrail
De financiering is rond gekomen door geld beschikbaar te stellen uit
het regionale OV-fonds (Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer), een
gemeentelijke bijdrage van 3 miljoen en efficiëntere
OV-dienstregelingen dankzij de effecten van diverse
doorstromingsmaatregelen op het tramnet en aanpassingen in het
busnet.
Nieuwe tramsporen
Tramlijn 16 gaat vanaf de Erasmusweg, via achtereenvolgens de
Loevesteinlaan, de Melis Stokelaan, langs het winkelcentrum Leyweg
(samen met tramlijn 9) en via de Dedemsvaartweg doorrijden naar
Wateringse Veld. Dit door nieuwe tramsporen van de Melis Stokelaan
naar Wateringse Veld door te trekken en een verbindingsspoor over de
Loevesteinlaan aan te leggen vanuit het huidige keerpunt van tramlijn
16. Hierdoor ontstaat ook vanuit Moerwijk een betere aansluiting op
het Winkelcentrum Leyweg. Buslijn 37 wordt een nieuwe busverbinding
tussen Den Haag Zuidwest via Wateringse Veld en het nieuwe
bedrijventerrein Harnaschpolder naar Delft. Voor buslijn 37
(Delft-Leyenburg) zijn aanvullende maatregelen op de rijbaan in
Wateringse Veld nodig. Het gaat daarbij onder meer om
doorstromingsmaatregelen op de kruispunten en optimale locaties van
haltes en halte-voorzieningen. De tram heeft door Wateringse Veld wel
een geheel vrije baan, die in het gras wordt uitgevoerd.
Uitbreiding noodzakelijk
Op dit moment wordt Wateringse Veld gedeeltelijk ontsloten door het
huidige tracé van tramlijn 17. Met de verdere ontwikkeling van
Wateringse Veld en met de ontwikkeling van Essellanden en
bedrijventerrein Zwethove/Wateringse Veld was al voorzien dat een
uitbreiding van de OV-voorzieningen naast tramlijn 17 noodzakelijk zou
worden. De tramlijnen 16 en 17 krijgen beiden hun eindpunt nabij
bedrijventerrein Zwethove. Met deze investeringen is de OV-ontsluiting
van Wateringse Veld definitief.
Gemeente Den Haag