Gemeente Den Haag

mei 2005
B en W: Tramlijn 16 en nieuwe buslijn 37 naar Wateringse Veld (13 mei) Het college van Burgemeester en Wethouders heeft vandaag ingestemd met de financiering van het doortrekken van tramlijn 16 en een nieuwe buslijn 37 naar Wateringse Veld. Ook lijn 17 wordt doorgetrokken naar de nieuwe eindhalte van lijn 16. Deze extra OV-verbindingen kunnen in 2007 volledig in gebruik worden genomen. In totaal is er ruim 40 miljoen euro aan investeringen mee gemoeid. Over de bijdrage hiervoor uit het regionale OV-fonds en de OV-dienstregelingen zal het stadsgewest Haaglanden naar verwachting voor de zomer een besluit nemen.

Wethouder Bruno Bruins (Verkeer): De nieuwe OV-verbindingen zorgen voor een enorme verbetering van de bereikbaarheid van Wateringse Veld. Maar omdat het Rijk enkele jaren terug fors heeft bezuinigd op de exploitatiebijdrage voor deze OV-lijnen, was de financiering ervan een probleem geworden. Ik ben dan ook zeer verheugd dat we desondanks toch een sluitend plan hebben kunnen opstellen. Het betekent dat álle Haagse Vinexwijken binnenkort op een volwaardige manier ontsloten worden door tram, bus en Randstadrail

De financiering is rond gekomen door geld beschikbaar te stellen uit het regionale OV-fonds (Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer), een gemeentelijke bijdrage van 3 miljoen en efficiëntere OV-dienstregelingen dankzij de effecten van diverse doorstromingsmaatregelen op het tramnet en aanpassingen in het busnet.

Nieuwe tramsporen
Tramlijn 16 gaat vanaf de Erasmusweg, via achtereenvolgens de Loevesteinlaan, de Melis Stokelaan, langs het winkelcentrum Leyweg (samen met tramlijn 9) en via de Dedemsvaartweg doorrijden naar Wateringse Veld. Dit door nieuwe tramsporen van de Melis Stokelaan naar Wateringse Veld door te trekken en een verbindingsspoor over de Loevesteinlaan aan te leggen vanuit het huidige keerpunt van tramlijn 16. Hierdoor ontstaat ook vanuit Moerwijk een betere aansluiting op het Winkelcentrum Leyweg. Buslijn 37 wordt een nieuwe busverbinding tussen Den Haag Zuidwest via Wateringse Veld en het nieuwe bedrijventerrein Harnaschpolder naar Delft. Voor buslijn 37 (Delft-Leyenburg) zijn aanvullende maatregelen op de rijbaan in Wateringse Veld nodig. Het gaat daarbij onder meer om doorstromingsmaatregelen op de kruispunten en optimale locaties van haltes en halte-voorzieningen. De tram heeft door Wateringse Veld wel een geheel vrije baan, die in het gras wordt uitgevoerd.

Uitbreiding noodzakelijk
Op dit moment wordt Wateringse Veld gedeeltelijk ontsloten door het huidige tracé van tramlijn 17. Met de verdere ontwikkeling van Wateringse Veld en met de ontwikkeling van Essellanden en bedrijventerrein Zwethove/Wateringse Veld was al voorzien dat een uitbreiding van de OV-voorzieningen naast tramlijn 17 noodzakelijk zou worden. De tramlijnen 16 en 17 krijgen beiden hun eindpunt nabij bedrijventerrein Zwethove. Met deze investeringen is de OV-ontsluiting van Wateringse Veld definitief.