Arriva
Arriva Corporate, personenvervoer per bus, trein, taxi en touringcar.
Persbericht
13 mei 2005
PERSBERICHT
VANAF SEPTEMBER 2006 IN NOORD-NEDERLAND
Nieuwe trein van Arriva is licht, ruim en comfortabel
Vervoersmaatschappij Arriva gaat vanaf volgend jaar met een geheel nieuwe
trein rijden op het regionale netwerk in Noord-Nederland. De Stadler GTW
is een ruime en comfortabele lighttrain, speciaal ontwikkeld voor snelle
regioverbindingen. Arriva heeft 43 van deze treinen bij de Zwitserse bouwer
Stadler besteld: 16 stuks met twee treinstellen en 27 met drie. Met de order
is een bedrag gemoeid van meer dan honderd miljoen euro.
De nieuwe trein is een innovatieve, lichtgewicht comforttrein, die plaats
biedt aan 115 respectievelijk 178 passagiers per treinstel. De opvallend
rode buitenkant is geheel van aluminium. Het interieur van de trein kent
geen gesloten wanden. De deur naar de bestuurderscabine is van glas.
Deze open constructie geeft de trein een frisse, lichte, transparante en
veilige uitstraling.
Toegankelijk
De nieuwe treinen van Arriva voldoen aan de allerhoogste eisen op het
gebied van gebruiksgemak en reiscomfort. Dat begint al bij het instappen,
want de vloerhoogte van de trein is gelijk aan de perronhoogte. Er kan
dus traploos worden in- en uitgestapt; belangrijk voor rolstoelgebruikers.
Bovendien zijn alle deuren voorzien van een automatisch werkende
uitschuiftrede naar de perronrand. Het in de trein aanwezige toilet is
gemakkelijk toegankelijk voor rolstoelgebruikers en mindervaliden.
Arriva toont nieuwe visie op reiscomfort
Dankzij de grotere rompbreedte (+ 20 cm) kent de trein extra brede gangpaden.
Grote ramen bieden een weids uitzicht rondom. Doordat de motor
van de trein zich in een afzonderlijke, luchtgeveerde power car bevindt,
volledig geïsoleerd, heerst er in de reizigerscompartimenten een laag
geluidsniveau. Daarnaast zorgen airconditioning, een indirecte verlichting
en modern design voor een plezierige ambiance. In het eersteklasgedeelte
van de trein bevinden zich 220 V-aansluitingen voor de laptop. Kortom;
de nieuwste aanwinst van Arriva is voor de reiziger een aangename en
efficiënte manier om zich te verplaatsen.
. .
Arriva Nederland
Trambaan 3
8441 BH Heerenveen
Postbus 626
8440 AP Heerenveen
Internet www.arriva.nl
EMBARGO: VRIJDAG 13 MEI 2005, 10.00 UUR
Veiligheid aan boord
Indachtig het motto safety first is de nieuwe trein uitgerust met een intern
beveiligingssysteem. In elk treincompartiment bevinden zich vier camera's
en een aantal intercommicrofoons, waarmee telefonisch contact met de
machinist kan worden gelegd. In geval van nood reageren de camera's
automatisch op het intercomcontact.
Ook qua crashbestendigheid is deze trein innovatief. De neusconstructie,
bijvoorbeeld, voldoet aan nieuwe, Nederlandse veiligheidsnormen, die
gelden als de strengste van Europa.
Informatiesysteem
De nieuwe Arriva-trein voorziet de reiziger van actuele informatie. Zo zorgt
het geavanceerde reizigersinformatiesysteem ervoor dat men tijdig wordt
geïnformeerd. De lichtkrant in de trein beidt stationsinformatie en dankzij
de GPS-satellietcoördinatie kan worden gezorgd voor optimale aansluitingen
met vervolgvervoer.
De heer A. Hettinga, directeur van Arriva Nederland, meldt over de
nieuwe trein: "Dit is opnieuw een bewijs van het innovatieve karakter
van ons bedrijf. Wij willen in onze organisatie een innovatief beleid
voeren om onze reizigers - nu en in de toekomst - een optimale
dienstverlening te bezorgen."
----------------------------------------- Einde persbericht ----------------------------------------
Heerenveen, 13 mei 2005
Wilt u meer informatie over de inhoud van dit persbericht,
dan kunt u contact opnemen met:
mevrouw B. Hoekstra,
tel.: 06 - 22 94 85 46.