Waddenmodel genomineerd voor Europese prijs van
12 mei 2005
Het Waddenmodel Noord Groningen is uit 200 Europese projecten
geselecteerd als kandidaat voor de Carl Bertelsmann prijs 2005. De
prijs bestaat uit een bedrag van EUR 150.000,-. Het Waddenmodel is een
succesvolle aanpak van jeugdwerkloosheid in Noord Groningen.
In het model worden voortijdig schoolverlaters goed geregistreerd en
krijgen zij persoonlijke begeleiding om weer terug naar school te gaan
of werk te vinden. Van de gemiddeld 700 jongeren per jaar wordt
gemiddeld de helft herplaatst naar scholing en werk. Meer dan 80% van
deze 350 jongeren gaat terug naar school en probeert alsnog een
diploma te halen. Uit landelijke cijfers blijkt dat zij zo meer kans
hebben om werk te vinden. Het Waddenmodel is in de race voor de prijs
met zeven andere Europese projecten. In september 2005 wordt de
uitslag bekend gemaakt.
Het motto van het Waddenmodel is: alle jongeren met een diploma op zak
aan het werk. Het gaat dan minimaal om een diploma op het niveau 2 van
het MBO of een HAVO/VWO-diploma (startkwalificatie). Door intensievere
samenwerking en informatie-uitwisseling tussen het Regionaal Meld- en
Coördinatiepunt Voortijdig Schoolverlaten (RMC), het Centrum voor Werk
en Inkomen (CWI), de leerplichtambtenaar en de consulent van de
sociale dienst komt elke schoolverlater zonder diploma of jongere
zonder werk in beeld. Ze krijgen allemaal een eigen begeleider en
worden gevolgd tot het doel - een diploma en werk - bereikt is. Het
waddenmodel is dus een zgn. sluitende aanpak.
Noord-Groningen
Het Waddenmodel wordt uitgevoerd door de acht gemeenten in het
gemeentelijk samenwerkingsverband Regioraad Noord Groningen (Delfzijl,
Appingedam, Loppersum, Ten Boer, Bedum, Winsum, Eemsmond en De Marne)
samen met de CWI's Delfzijl en Winsum en het RMC Noord Groningen. Het
model is in opdracht van de provincie Groningen ontwikkeld en het
ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid betaalt mee aan het
project. De projectleiding is in handen van het Centrum voor
Maatschappelijke Ontwikkeling (CMO) Groningen en het Breuer Institute.
Bertelsmann Stichting
De Bertelsmann Stichting is een private Duitse stichting, die
praktische projecten initieert op het gebied van politiek, zorg en
welzijn, onderwijs en arbeidsmarkt. De stichting looft ieder jaar de
Carl Bertelsmann prijs uit, dit jaar voor een succesvol en aansprekend
project dat jongeren helpt bij de overgang van onderwijs naar de
arbeidsmarkt en op deze wijze jeugdwerkloosheid voorkomt. Afgelopen
maandag 9 mei 2005 waren drie medewerkers van de stichting in Noord
Groningen om uitleg te krijgen over het project. Zij vonden het
daarbij met name belangrijk om te praten met jongeren en werkgevers
die in de praktijk met het Waddenmodel te maken hebben gehad.
Verspreiding over de provincie
Gedeputeerde Ineke Mulder van de provincie Groningen ontving de
gasten. Zij benadrukte het belang van het Waddenmodel voor de regio en
de provincie. De provincie Groningen ondersteunt de verspreiding van
de sluitende aanpak van jongeren naar scholing en werk. In
Menterwolde, Pekela en Veendam is het model succesvol aangepast aan de
plaatselijke situatie. In Stadskanaal, Vlagtwedde,
Hoogezand-Sappemeer, Haren en Slochteren ontwikkelen de gemeenten met
de provincie ook een model dat in hun gebied past.
Inzet gemeenten
Gedeputeerde Mulder prees de inzet van de gemeenten en het CWI in
Noord Groningen. Zij hebben ambitie en durf getoond om met dit model
aan de slag te gaan. Zij hebben enorm geïnvesteerd in de uitbreiding
van leerplichtcapaciteit en RMC trajectbegeleiding. De
jeugdwerkloosheid in Noord Groningen is beperkt gebleven tot 3% tegen
een landelijke stijging van 11% en een stijging van 12% in onze
provincie. Dit betekent uiteindelijk een besparing op de uitkeringen,
en een investering in de toekomst: meer jongeren met een goede
opleiding, die een betere positie op de arbeidsmarkt hebben.
Nico gaat examen doen
Vervolgens bezocht de delegatie Nico bij het Alfa College aan de
Vechtstraat in Groningen. Nico, 18 jaar oud, volgt daar het laatste
jaar van het VMBO. In uitstekend Engels vertelde Nico zijn verhaal.
Twee keer blijven zitten, 15 jaar oud. Vervolgens naar een speciaal
auto techniek programma. Hij kwam erachter dat dat niets voor hem was
en zat thuis. Janke Buter, leerplichtambtenaar van de gemeente De
Marne en Winsum, kreeg een melding op haar bureau dat hij de school
opnieuw verlaten had en voerde meerdere gesprekken met hem. Vervolgens
verwees zij hem naar een van de twee RMC trajectbegeleiders in Noord
Groningen (Petra Struijs en Roel Delies), specialisten op het terrein
van onderwijs, arbeidsmarkt en motiveren van schoolverlaters.
Nico ging naar een avondopleiding VMBO, maar had daar te veel
zelfdiscipline voor nodig. Toen toch naar een dagschool voor jong
volwassenen van het Alfa College. Dit jaar doet hij examen en hij
geeft zichzelf een goede kans om te slagen. Hij wil daarna direct door
naar het MBO SPW opleiding. Hij wil met jongeren werken, omdat "hij
zelf weet hoe het is om het soms lastig te hebben".
Waarom redt hij het nu wel en toen niet?: "Mijn houding, ik was toen
meer bezig met anderen dan met mijn toekomst en ik wist absoluut niet
wat ik wilde worden". Volgens Nico zou het erg moeilijk geworden zijn
als Janke en Petra hem niet geholpen zouden hebben. Het liefst zou hij
direct naast school werken, maar de laatste jaren is dat moeilijk,
omdat werkgevers minder van deze werkplekken hebben of beschikbaar
stellen. Zijn doel is om vier jaar naar school te gaan, stage te lopen
en eventueel door te stromen naar het HBO.
Angela wordt monteur
De volgende stop van de delegatie was in Rodeschool, waar Angela (18
jaar) stage loopt bij garagebedrijf Bol. Zij volgt een opleiding om
monteur te worden. Zij heeft het VMBO richting zorg en welzijn
afgerond, maar wilde niet doorleren, omdat zij de verzorgende beroepen
toch niet leuk vond. Ze was al een poosje her en der aan het werk en
werd opgeroepen door de leerplichtambtenaar van Eemsmond Martha
Wouters. Ook zij had een aantal gesprekken, voordat de
trajectbegeleider aan het werk ging met haar. Via Ability
(reintegratiebedrijf) werd Angela voor een korte stage geplaatst bij
dhr. Bol in Roodeschool. Na een half jaar wilde ze graag blijven. Dat
kon als ze ook een opleiding ging volgen. De gemeente hielp haar
daarbij. Ze vindt het werk leuk. Wordt er niet gek aangekeken tegen
een meisje dat aan auto's sleutelt? "Ja" zegt Angela "sommigen vinden
het vreemd, maar dat kan mij niet schelen. Ik vind het leuk". Ze is
met nog een meisje in een groep van 25 jongens op school en dat gaat
prima. Als de leerplichtambtenaar haar niet had gebeld, dan "dan had
ik nog steeds her en der gewerkt in een fabriek als inpakster of bij
een bakker of een winkel".
Een vrouwelijke monteur in het bedrijf
Volgens de heer Bol doet Angela het goed, maar moet hard studeren. Hij
wil haar een kans geven en vindt het ook goed voor zijn bedrijf en
zijn klanten dat er een vrouwelijke monteur aanwezig is. De laatste
jaren is het vak sterk veranderd en daar vergissen veel leerlingen
zich in. Het is niet alleen sleutelen, want bij de huidige auto's is
veel kennis van electronica nodig, en dan valt voor velen niet mee. Op
dit moment valt het niet mee in de autobranche werk te vinden. Angela
wil daarom ook carrosserie erbij gaan doen, zodat ze meer kans heeft
op de arbeidsmarkt.
EUR 150.000,-
Mocht het Waddenmodel de prijs in de wacht slepen, dan bepalen de
gemeenten wat er met het geld gebeurt. Mogelijk wordt het geld
gebruikt als extra ondersteuning om werkgevers te vinden die
werkplekken ter beschikking stellen en/of om gerichte aandacht te
kunnen besteden aan jongeren met een handicap.
Provincie Groningen