PERSBERICHT - 2005-05-13
Kleurige en informatie begeleider bij elke 'safari' naar het
Waterfront
Maasmap Rotterdam: reisgids én plattegrond
Rotterdam heeft met de 'Nieuwe Maasmap' donderdag een bijzonder
combinatie van plattegrond én reisgids geïntroduceerd. De kaart
prikkelt avonturiers en leidt langs trendy plekken en authentieke
vergezichten. Rotterdam wil met de nieuwe kaart nog eens nadrukkelijk
de aandacht vestigen op het 'goud van de stad', het fraaie Waterfront.
De Nieuwe Maasmap is een niet
alleen interessante maar ook spannende ontdekkingskaart voor iedereen,
bezoekers en bewoners van Rotterdam. Gebieden als de Oude Haven, de
Leuvehaven, het Scheepvaartkwartier, het Noordereiland en de Kop van
Zuid komen aan bod. En ook bekende attracties zoals Spido, Euromast en
Hotel New York ontbreken ook niet op de kaart.
De Nieuwe Maasmap is door het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam en
Rotterdam Marketing als speciale editie uitgebracht in het kader van
het project Waterfront en ter promotie van dit gebied tijdens het
Nationaal Waterjaar van het Nederlands Bureau voor Toerisme en
Congressen (NBTC).
Met het project Waterfront wordt ingezet op de ontwikkeling van het
gebied gelegen tussen Tropicana en Parkhaven en de Wilhelminakade,
Noordereiland en Kop van Zuid. Met de Nieuwe Maasmap wordt het gebied
positief, prikkelend en uitnodigend onder de aandacht gebracht bij
bezoekers en media.
Vrolijk en kleurig
De Nieuwe Maasmap is een vrolijke en kleurig getekende kaart. Een
ontdekkaart waar de bijzondere elementen van het gebied centraal
staan. De kaart heeft een historisch karakter, is voorzien van
anekdotes maar bestaande en succesvolle voorzieningen ontbreken ook
niet op de kaart. Het speelse, creatieve tekenwerk is van
ontwerper/vormgever René Stoute, de goed gedocumenteerde, prettig
leesbare teksten zijn van Annemarie Sour, die de inhoudelijke research
deed. De kaart is uitgebracht in een oplage van 25.000
(Nederlandstalig) en 10.000 (Engelstalig).
Voor iedereen
Het Rotterdamse Waterfront is boeiend voor iedereen. De eerste aanezet
ervoor werd al in 1985 gegeven en sindsdien is er bijna continu aan
gewerkt. Het is nog steeds niet klaar, en het is ook allerminst te
voorspellen, wanneer het wel gereed zal zijn. Steeds weer worden er
nieuwe projecten aangepakt en worden nieuwe ideeën en initiatieven
gerealiseerd.
Montevideo
Op de Kop van Zuid bijvoorbeeld de prestigieuze nieuwe woontoren
Montevideo van ING Real Estate, van waaruit de bewoners straks kunnen
uitkijken over het hele havengebied. Of op het MS Noordereiland, het
virtuele schip van kunstenaar en bewoner Joe Cillen, die daar allerlei
boeiende initiatieven ontwikkelt.
Hipste club
Schitterend van aankleding is Rotterdams hipste nieuwe restaurant en
club, Jackie RC, waar je niet zomaar de avond doorbrengt, maar door
het modieuze mannelijke team letterlijk op niveau wordt onderhouden.
En natuurlijk is er het mooie Westelijk Handelsterrein, niet ver van
de Veerhaven, waar nostalgie en design hand in hand gaan.
City Safari
Wie dat allemaal begeleid wil ontdekken kan terecht bij City Safari
van Marjolijn Masselink, die met haar team zowel individuele gasten
als groene en bedrijven op maat kan bedienen. Inclusief desgewenst het
vervoer met de, ook spannende, want racebootsnelle, Rotterdamse
Watertaxi.
BIJ DE FOTO: Het team dat de Nieuwe Maasmap bedacht en maakte. Van
links naar rechts: René Stoute (ontwerper/vormgever Maasmap),
Annemarie Sour (verantwoordelijk voor inhoudelijke research Maasmap),
Paul Stoute (verantwoordelijk voor inkleuren Maasmap), Pieter Kuster
(accountmanager thema Water/Rotterdam Marketing), Esther Langendoen
(projectmanager Vakgroep Economie/OBR).