PERSBERICHT - 2005-05-13

Kleurige en informatie begeleider bij elke 'safari' naar het Waterfront

Maasmap Rotterdam: reisgids én plattegrond

Rotterdam heeft met de 'Nieuwe Maasmap' donderdag een bijzonder combinatie van plattegrond én reisgids geïntroduceerd. De kaart prikkelt avonturiers en leidt langs trendy plekken en authentieke vergezichten. Rotterdam wil met de nieuwe kaart nog eens nadrukkelijk de aandacht vestigen op het 'goud van de stad', het fraaie Waterfront.

De Nieuwe Maasmap is een niet alleen interessante maar ook spannende ontdekkingskaart voor iedereen, bezoekers en bewoners van Rotterdam. Gebieden als de Oude Haven, de Leuvehaven, het Scheepvaartkwartier, het Noordereiland en de Kop van Zuid komen aan bod. En ook bekende attracties zoals Spido, Euromast en Hotel New York ontbreken ook niet op de kaart.

De Nieuwe Maasmap is door het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam en Rotterdam Marketing als speciale editie uitgebracht in het kader van het project Waterfront en ter promotie van dit gebied tijdens het Nationaal Waterjaar van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).

Met het project Waterfront wordt ingezet op de ontwikkeling van het gebied gelegen tussen Tropicana en Parkhaven en de Wilhelminakade, Noordereiland en Kop van Zuid. Met de Nieuwe Maasmap wordt het gebied positief, prikkelend en uitnodigend onder de aandacht gebracht bij bezoekers en media.

Vrolijk en kleurig De Nieuwe Maasmap is een vrolijke en kleurig getekende kaart. Een ontdekkaart waar de bijzondere elementen van het gebied centraal staan. De kaart heeft een historisch karakter, is voorzien van anekdotes maar bestaande en succesvolle voorzieningen ontbreken ook niet op de kaart. Het speelse, creatieve tekenwerk is van ontwerper/vormgever René Stoute, de goed gedocumenteerde, prettig leesbare teksten zijn van Annemarie Sour, die de inhoudelijke research deed. De kaart is uitgebracht in een oplage van 25.000 (Nederlandstalig) en 10.000 (Engelstalig).

Voor iedereen
Het Rotterdamse Waterfront is boeiend voor iedereen. De eerste aanezet ervoor werd al in 1985 gegeven en sindsdien is er bijna continu aan gewerkt. Het is nog steeds niet klaar, en het is ook allerminst te voorspellen, wanneer het wel gereed zal zijn. Steeds weer worden er nieuwe projecten aangepakt en worden nieuwe ideeën en initiatieven gerealiseerd.

Montevideo
Op de Kop van Zuid bijvoorbeeld de prestigieuze nieuwe woontoren Montevideo van ING Real Estate, van waaruit de bewoners straks kunnen uitkijken over het hele havengebied. Of op het MS Noordereiland, het virtuele schip van kunstenaar en bewoner Joe Cillen, die daar allerlei boeiende initiatieven ontwikkelt.

Hipste club
Schitterend van aankleding is Rotterdams hipste nieuwe restaurant en club, Jackie RC, waar je niet zomaar de avond doorbrengt, maar door het modieuze mannelijke team letterlijk op niveau wordt onderhouden. En natuurlijk is er het mooie Westelijk Handelsterrein, niet ver van de Veerhaven, waar nostalgie en design hand in hand gaan.

City Safari
Wie dat allemaal begeleid wil ontdekken kan terecht bij City Safari van Marjolijn Masselink, die met haar team zowel individuele gasten als groene en bedrijven op maat kan bedienen. Inclusief desgewenst het vervoer met de, ook spannende, want racebootsnelle, Rotterdamse Watertaxi.

BIJ DE FOTO: Het team dat de Nieuwe Maasmap bedacht en maakte. Van links naar rechts: René Stoute (ontwerper/vormgever Maasmap), Annemarie Sour (verantwoordelijk voor inhoudelijke research Maasmap), Paul Stoute (verantwoordelijk voor inkleuren Maasmap), Pieter Kuster (accountmanager thema Water/Rotterdam Marketing), Esther Langendoen (projectmanager Vakgroep Economie/OBR).