Nederlandse Spoorwegen
13 mei 2005
Nieuwe reismogelijkheden met OV Chipkaart
Korting buiten de spitsuren tot 50%
De introductie van de OV-chipkaart op de Hoekse Lijn biedt mogelijkheden voor de
introductie van nieuwe vormen van betalen en verschillende soorten kortingen. NS heeft
na overleg met de consumentenorganisaties besloten drie nieuwe `kaartsoorten' aan te
gaan bieden, waarbij kortingen tot maar liefst 50% mogelijk worden. Daarnaast behoudt
de treinreiziger de mogelijkheid om gebruik te maken van de bestaande kaartsoorten als
enkele reizen, retours en abonnementen, die in elektronische vorm op de chipkaart gezet
worden. De introductie van de chipkaart gaat treinreizigers meer keuzemogelijkheden
bieden.
De OV-chipkaart is het elektronische vervoerbewijs waarmee in de toekomst met al het
openbaar vervoer in heel Nederland gereisd kan worden. De OV-chipkaart wordt momenteel
getest in de regio Rotterdam, bij RET (metro), Connexxion (bussen) en NS (spoorlijn naar Hoek
van Holland). In de komende maanden zullen steeds meer reizigers gebruik kunnen gaan
maken van de OV-chipkaart.
De OV-chipkaart biedt veel mogelijkheden voor andere manieren van reizen en betalen. Om
de overgang voor de treinreizigers geleidelijk te laten verlopen en de reizigers de keuze te
bieden uit verschillende nieuwe mogelijkheden, heeft NS besloten de bestaande kaartsoorten
met enkele reizen, retours en abonnementen te handhaven. De klant kan deze in
elektronische vorm op de chipkaart te zetten. De klant kiest dus, net als nu, vóór hij vertrekt
voor een bepaald `product'. Deze manier van reizen noemen we dan ook `een reisproduct
laden'.
Daarnaast wil NS aan de reizigers verschillende nieuwe aanbiedingen doen om te kunnen
profiteren van de extra mogelijkheden die de OV-chipkaart biedt.
In overleg met de consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV, is besloten drie nieuwe
`kaartsoorten' te gaan aanbieden. Ze hebben gemeen dat de klant niet vooraf hoeft te kiezen
waarheen hij reist en dus niet vooraf een bepaalde reis op zijn chipkaart hoeft te `laden'. De
reiziger kan onbekommerd inchecken op het vertrekstation, mits er voldoende geld op zijn
kaart staat. Hoeveel geld de reiziger aan het einde van de rit overhoudt, wordt automatisch
bepaald bij het uitchecken op het bestemmingsstation. Deze nieuwe manier van reizen krijgt
de naam `reizen op saldo'. Reizen met tram, bus en metro gaat ook volgens deze manier
verlopen.
De drie aangeboden varianten van `reizen op saldo' verschillen op een aantal punten,
waaronder de reductie die de reiziger krijgt. De meest opvallende en op verzoek van de
consumentenorganisaties toegevoegde variant is de mogelijkheid om buiten de spitsuren te
reizen met 50% korting.
Details van de verschillende varianten van `reizen op saldo' zijn opgenomen op de volgende
pagina.
Voor alle varianten geldt dat ze eerst beproefd worden op de Hoekse Lijn en dat ze bij
gebleken succes in de toekomst landelijk worden ingevoerd. De consumentenorganisaties zijn
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum 13 mei 2005
Pagina 2/2
en blijven nauw betrokken bij de verdere uitwerking en bijstelling van de nieuwe
reismogelijkheden die de OV Chipkaart gaat bieden.
NS zal in de komende tijd ook voorstellen doen voor nieuwe varianten van `reizen op saldo' in
samenwerking met de andere OV-bedrijven in de regio Rotterdam, speciaal voor reizigers die
van het ene bedrijf overstappen op het andere en anders te maken zouden krijgen met kosten
van de `eerste aanslag' bij het overstappen.
Wat zijn de drie mogelijkheden voor reizen op saldo waaruit de klant
binnenkort een keuze kan maken?
1. Voor reizigers die `anoniem' op saldo willen reizen. Eenmalige aanschaf van chipkaart à
7,50 via automaat of balie. Laden van saldo aan automaat of balie. Geen reductie.
Minimaal benodigd saldo: 7,50
2. 20% korting. Persoonsgebonden chipkaart, met pasfoto. Abonnementsrecht kost 15,-
per jaar. Chipkaart alleen aan balie verkrijgbaar, wordt gratis verstrekt. Laden van saldo
aan automaat of balie, of `autoload'(in een later stadium). 20% reductie na de
ochtendspits. Minimaal benodigd saldo: 5,-
3. 50% korting. Persoonsgebonden chipkaart, met pasfoto. Abonnementsrecht kost 55 per
jaar. Voor de introductie op de Hoekse Lijn komt er een actieprijs . Chipkaart alleen aan
balie verkrijgbaar, wordt gratis verstrekt. Laden van saldo aan automaat of balie, of
`autoload ' (in een later stadium). 50% reductie, behalve in de spitsuren. Minimaal
benodigd saldo: 5,-
---
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting, tel. 030-2357070
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd
en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten
het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland
beheert NS 388 stations. Bijna 25.000 NS-medewerkers zetten zich in voor de dienstverlening aan de reizigers.
In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail
rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de
spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --