FloraHolland
Overzicht Vraag en antwoord Kringavonden
FLORAHOLLAND (13 mei 2005) - Onderstaand vindt u de antwoorden op de
vragen die tijdens de kringavonden in maart
naar voren zijn gebracht.
Logistieke middelen
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de ontwikkeling van één
landelijke stapelwagen? Hierbij is tevens de suggestie gedaan om gelet
op het gunstige financiële resultaat en de lage rente juist nu deze
investering in één landelijke veilingstapelwagen te doen.
Hier is een landelijke werkgroep mee bezig. Medio Juni zal deze aan de
directies van VBA en FloraHolland rapporteren. Belangrijkste problemen
zijn de verwachte onbalans (vooral tussen VBA , Naaldwijk en
Rijnsburg), de investeringen in nieuwe stapelwagens en aanpassen van
de Shuttle te Aalsmeer. Het ziet er dat de exploitatiekosten hoger
zullen zijn
dan in de huidige situatie.
Kunnen er minder Chrysantendozen op een stapelwagen bij 3 legborden?
Op de FloraHolland stapelwagen met 3 legborden kunnen 29/30 meermalige
chrysantendozen (fc519) net zoals dat het geval was met 2 legborden.
De beladingsgraad gaat dan ook niet achteruit bij de FloraHolland
stapelwagen. Momenteel worden de plantenkarren (4 legborden)
mondjesmaat aangepast naar 3 bledders. Deze karren zijn nu nog niet
uitgevoerd met de "oortjes" die de stapelwagen verhogen en
noodzakelijk zijn bij de aanvoer van met name Chrysanten. Dit betreft
echter slechts een klein aantal karren. Na de komende piek worden de
betreffende oortjes geleverd en zullen ook alle plantenkarren daarmee
uitgevoerd worden, zodat alle karren geschikt zijn voor Chrysanten.
In hoeverre is het mogelijk om bij een partij bestaande uit meerdere
stapelwagens, wagens met 5 legborden en drie vaste legborden + twee
losse legborden te gebruiken?
Het is geen enkel probleem om bij een partij verschillende
stapelwagens met een verschillend aantal losse legborden aan te
voeren. Wel dient rekening te worden gehouden met de
beladingsvoorschriften per productgroep. Bijv. chrysanten mogen niet
worden aangevoerd op een stapelwagen met meer dan 3 bledden, er wordt
dan ook geen
onderscheid gemaakt tussen vaste en losse legborden.
Wanneer is de aanpassing van de stapelwagen van 2 naar 3 legborden
afgerond?
Er wordt gestart met de ombouw in najaar 2005 en in voor het voorjaar
van 2006 moet de ombouw zijn afgerond.
Wanneer zijn de nieuwe losse legborden beschikbaar?
Er zijn 33.000 losse legborden besteld (3x zoveel als nu beschikbaar)
met een blauwe rand en een gele band. Deze zijn vanaf najaar 2005
beschikbaar.
Wordt er bij het onderhoud van de stapelwagens ook voldoende aandacht
besteed aan de wielen en de (kromme) legborden?
Er wordt erg veel aandacht aan wielen en kromme legborden besteed. Er
worden een kleine 27.000 wielen vervangen. Tijdens de ombouw actie van
2 en 4 naar 3 bledden wordt er extra aandacht aan de legborden
besteed.
Om welke reden wordt eenmalig fust bij de vestigingen van FloraHolland
en de VBA onderling niet verrekend?
Eenmalig fust wordt in tegenstelling tot het meermalig fust (via
SiVePo) door de veiling zelf ingekocht. Onderling vindt op dit moment
geen verrekening plaats, dit betekent dus dat u voor een FloraHolland
doos op de VBA geen verrekenvergoeding ontvangt. Dit is op dit moment
in onderzoek. Er wordt gekeken of het mogelijk is om ook eenmalige
verpakkingen landelijk in te kopen en vervolgens de mogelijkheid te
bieden om deze op alle veilingen aan te kunnen voeren en te kunnen
verrekenen.
Uniforme Aanvoer Brief
Aangegeven is dat op de nieuwe veilingbrief de plakstrook gemist
wordt.
Een beperkt aantal aanvoerders heeft aangegeven dat ze graag met een
plakstrook willen werken. Dit heeft geleid tot een proef met brief met
plakstrook. Tevens zijn prijzen aangevraagd. De brief met plakstrook
zal duurder worden dan een brief en een plakzak. Daarnaast is er nog
de vraag hoe om te gaan met de brief in relatie tot het denenveilen op
Naaldwijk. Over dit alles volgt binnenkort meer informatie.
Het gebruik van partijkaartjes wordt als arbeidsintensief en
gebruiksonvriendelijk ervaren. Zou, tenminste bij doosproducten, niet
beter van stickers of stempels gebruik gemaakt kunnen worden?
Bij doosproducten wordt stempelen bij de meeste vestigingen
geaccepteerd mits alle eenmalige fusten (duidelijk) gestempeld worden.
Na de invoering van de UAB gaat er nogal eens wat mis bij met name de
aanvoer en veilvolgorde van GP's. Soms blijven karren zelfs staan tot
de volgende dag. Wat wordt er gedaan om dit probleem op te lossen?
Met het verdwijnen van het gele GP-document is het onderscheid tussen
moederkar en volgkar niet meer in een oogopslag zichtbaar. Hierdoor
worden bij het splitsen van moederkar en volgkar sinds de invoering
van de Uniforme Aanvoerbrief meer fouten gemaakt. Hoewel er van
uitgegaan wordt dat het een kwestie van gewenning is voor medewerkers,
is in Naaldwijk besloten om voorlopig een markering aan de kar te
hangen, zodat fouten bij het splitsen worden voorkomen. De sleutelaars
nemen deze extra taak op zich. Overigens is het de taak van de
aanvoerder om de producten in de goede volgorde aan te leveren. Ofwel
moederkar voorop en daarna de volgwagens. Dit gaat niet altijd goed
en we vragen om aandacht hiervoor bij aanvoerder en transporteurs.
Er moet op dit moment nog met karnummers gewerkt worden op de nieuwe
aanvoerbrief en wat zijn de consequenties wanneer een foutief
karnummer op de aanvoerbrief is vermeld?
Het invullen van het karnummer is niet verplicht maar mag wel. Indien
er een foutief nummer ingevuld is zal dit hoogstwaarschijnlijk bij de
binnenkomstscan (kowala-scan) overschreven worden waardoor het geen
probleem geeft. Als om een of andere reden deze scan niet heeft plaats
gevonden zou een foutief ingevuld karnummer mogelijk op een bepaalde
vestiging een probleem kunnen geven.
De suggestie is gedaan om bij grote partijen met meer stapelwagens te
werken met één brief met barcode-stickers voor de volgwagens.
Principe is dat er een document bij een stapelwagen zit (vergelijk
pakbon bij de post). Als er alleen een sticker op zit dan is alleen
briefnummer volgkar en barcode zichtbaar. Deze
gegevens zijn zonder scanner niet leesbaar. Dit betekent dat
medewerkers niet in een oogopslag kunnen zien waar de betreffende
stapelwagen naar toe moet. Dit geeft problemen in de logistieke
processen.
Overige zaken
In hoeverre is het mogelijk een eigen bedrukking voor Gerberadozen te
ontwikkelen?
In principe mogen gerberakwekers dozen aanvoeren met een eigen
bedrukking, deze zullen echter niet verrekend worden. Importkwekers
van Gerbera's hebben veelal een eigen doos welke wel verrekend wordt.
Hier komt echter binnenkort verandering in. Voor deze importkwekers is
een VBN-bedrukking ontwikkeld vergelijkbaar met de huidige
gerberabedrukking. Ook zij hebben een deel op de doos waar ze het
bedrijfslogo kunnen drukken. Vanaf 1 september krijgen alleen
importkwekers, die dozen met de nieuwe VBN-bedrukking aanvoeren, de
doos verrekend. Ook voor deze importkwekers zal gelden: je mag een
doos met een eigen bedrukking wel aanvoeren, maar de doos wordt niet
verrekend. Hiermee wordt ook voor de importgerbera's een uniforme
uitstraling bewerkstelligd en het verpakkingsbeleid gelijkgetrokken
met het Nederlandse product.
Wanneer wordt de handel verplicht om afwasbare stickers te gebruiken?
De handel wordt nu geïnformeerd wat er verwacht wordt. Overigens heeft
meer dan 50% van de handelaren al afwasbare stickers besteld bij hun
leveranciers. Dit zijn met name de grootste handelaren en dit betreft
dus veel meer dan 50% van het fustgebruik! De deelname van de handel
is dus zeer hoog. Als de oude voorraden zijn opgebruikt zullen de
effecten hiervan merkbaar worden. De komende maanden wordt dit
gevolgd. In het najaar van 2005 zal dan de verplichting ingaan. Tot
die tijd zullen handelaren die deze stickers nog niet gebruiken hier
op aangesproken worden.
Op zaterdag is er op vestiging Naaldwijk geen toezicht op dockboards.
Kan hier iets aan gedaan worden?
Er loopt gedurende de gehele piek 2005 een proef waarbij de bezetting
van de docktoren is uitgebreid en er tevens een tweetal dockbeheerders
zijn aangesteld om de binnenkant van de docks te beheren. Verder zijn
hun roosters aangepast zodat zij ook zaterdagochtend aanwezig zijn.
Klok Naaldwijk
Heeft FloraHolland het voornemen om een transactieheffing in te voeren
en vindt hier overleg over plaats met de handel? Hierbij is opgemerkt
dat de handel steeds vaker meerdere transacties koopt van een partij.
Er loopt op dit moment een onderhandelingsproces met de handel,
waarbij ook de transactieheffing aan de orde is.
Met name op klok 1 (lelies) vinden veel verstoringen van het
veilproces plaats. Wat is de oorzaak hiervan en wat doet de veiling er
aan om dit op te lossen?
De continuïteit van het veilproces is doorlopend onder de aandacht. In
de eerste periode van dit jaar zijn er meer procesverstoringen geweest
als gevolg van de invoering van de uniforme aanvoerbrief. Inmiddels is
dat onder controle, mede door een aantal aanpassingen in de werkwijze.
Het grotere aantal verstoringen bij klok 1 is met name het gevolg van
kettingbaanverstoringen door defecte stapelwagens. Klok 1 en 2 hebben
daar meer last van als gevolg van een lange kettingbaan en
hellingbaan. De veiling heeft de afgelopen periode zeer veel energie
gestopt in de reparatie van stapelwagens.
Is het beleid erop gericht om in navolging van Metz nog meer
onderdelen te verkopen?
Nee, het is geen beleid om bestaande onderdelen van het handelscomplex
te verkopen. Alleen bij hoge uitzondering en als het 'perceel/gebouw'
het toelaat.
Zijn in de berekening van de kosten voor het veilen op Deense
containers eveneens de ketenvoordelen meegenomen?
De berekening van het veilen van planten op Deense containers is
inderdaad uitgevoerd op de keten van aanvoerder, veilen en koper. Dat
is ook de reden dat de veiling niet heeft gekozen voor 100% denen
veilen bij planten, omdat zeker niet voor alle partijen en producten
een ketenvoordeel te behalen is.
Hoe wordt de veilvolgorde voor de klok bepaald. Wordt hierbij rekening
gehouden met het binden van koopkracht tot het einde van de veiltijd?
Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met het binden van de
koopkracht. Het blijft echter moeilijk om alle partijen tevreden te
stellen.
Gaat de veiling iets doen aan het late tijdstip van de tulpen op
vestiging Naaldwijk?
Het antwoord op deze vraag is ja. Er is inmiddels een project gestart
met als doelstelling de eindtijd van de snijbloemenklokken zo weinig
mogelijk te laten verschillen. Voor het begin van het tulpenseizoen
moet dit opgelost zijn.
Product-Markt en Relatiemanagement
Nadere informatie is gevraagd over het initiatief Exclusive Flowers en
de betrokkenheid van FloraHolland hierbij. Aanvullend is gevraagd
welke criteria FloraHolland hanteert bij de ondersteuning van
dergelijke activiteiten. Specifieke vraag hierbij is welke
(financiële) risico's de veiling hierbij loopt.
Exclusive Flowers, een initiatief vanuit kwekers om exclusieve
marktsegmenten te beleveren met exclusieve bloemen, wordt door zowel
FloraHolland als de VBA (financieel) ondersteund. Dit initiatief wordt
gezien als een kansvol nieuw concept om de afzet van (exclusieve)
bloemen in het (exclusieve) bloemistenkanaal te stimuleren. Hiermee
krijgt dit kanaal weer een goede impuls om haar positie ten opzichte
van het groeiende grootwinkelbedrijf te behouden/versterken. De gehele
sierteeltsector kan hiervan profiteren en dus ook de leden
(aanvoerders) en klanten (handel) van FloraHolland. Dit wordt dan ook
als criterium gezien om dit initiatief te ondersteunen. FloraHolland
is als aandeelhouder van Exclusive Flowers betrokken bij de verdere
ontwikkeling.
Vraag wat de functie van de FPC's is en wat er van de individuele
FPC-leden wordt verwacht.
De FloraHolland Product Commissies hebben de volgende taken/functies:
- Analyseren markt- en productieontwikkelingen
- Toetsen en adviseren product/marktplannen
- Volgen ontwikkelingen verkoopsystemen
- Adviseren fust- en verpakkingszaken
- Bespreken specificaties met betrekking tot productkwaliteit
- Betrokkenheid bij praktijktoetsen en pilots
- Signaleren knelpunten in bedrijfsproces met betrekking tot het
product
- Gevraagd en ongevraagd advies geven (op persoonlijke titel)
De suggestie is gedaan om bij het product anjers een GP van 2 x 9
fusteenheden mogelijk te maken. Deze suggestie is al eerder gedaan
binnen de FPC Anjers en dit bleek toen niet mogelijk te zijn.
Deze suggestie is uitgebreid besproken binnen de FPC Anjer en wordt
meegenomen in een notitie over vernieuwing van het veilschema anjers
Naaldwijk, waaraan momenteel wordt gewerkt.
Wat zijn de achtergronden van het verlies aan marktaandeel en wat gaat
FloraHolland hieraan doen? Hierbij is het belang van de versterking
van de koopkracht benadrukt.
Door middel van een aantal commerciële taskforces wordt zowel aan
aanbodsversterking als aan koopkrachtbenutting gewerkt.
Wat gaat er gebeuren met de Betrouwbaarheidsindex voor het product
Zomerbloemen?
Naar aanleiding van een discussie met zomerbloemenkwekers is, samen
met Aalsmeer, een overleg gestart met vertegenwoordigers van deze
aanvoerders van beide veilingen om landelijk afspraken te maken over
de indeling van de BI-groep Zomerbloemen. Onderzocht wordt de
invoering van een BI-groep Zomerbloemen.
Wanneer je als aanvoerder een zware negatieve keurcode (B1) meegeeft
en de keurmeester verandert dit in twee lichtere codes, zijn dit
meerdere fouten voor de BI? Moet de keurmeester zich hier wel mee
bemoeien?
In principe hanteert de keurmeester bij zelfkeur de werkwijze dat hij
dit niet corrigeert en de teler adviseert de volgende keer de juiste
codering te gebruiken. Betreft het een vergissing van de kweker die de
prijsvorming sterk nadelig beïnvloedt, dan kan de keurmeester
besluiten toch te corrigeren. Indien per partij meer dan één fout
wordt gemaakt, dan telt dit voor de BI toch maar voor één fout.
Is het systeem van de BI en correctie van fouten van aanvoerinformatie
niet wat kinderachtig? Zeker als het om verschil van interpretatie
(gebogen of krom) of een correctie in een lichtere keurcode gaat.
De basis van zelfkeur is de koper te voorzien van de juiste
informatie. Dit is de verantwoordelijkheid van de kweker. De
keurmeester en de kwekerbegeleider helpen de aanvoerder hierbij. Bij
verschil van interpretatie krom of gebogen wordt de kweker veelal
geadviseerd de volgende keer de juiste codering te gebruiken. Om te
komen tot een uniforme beoordeling van wat gebogen of krom is, wordt
op dit moment door de kwaliteitsdienst een protocol ontwikkeld.
Klopt het dat bij een BI > 90% geen correctiekosten in rekening worden
gebracht?
Ja, maar de kosten worden wel eerst in rekening gebracht. Indien
achteraf blijkt dat een aanvoerder per periode per BI-groep gemiddeld
90% of meer van de partijen van de juiste aanvoerinformatie heeft
voorzien, ontvangt hij de doorbelaste correctiekosten terug.
Vrijwel alle tulpen zijn voor wat betreft de rijpheidssortering te
classificeren in rijpheidscode 2-3. Is het geen tijd voor een verdere
verfijning van dit systeem?
Het systeem is het afgelopen jaar reeds verfijnd. De vroegere
rijpheidstadia 1,2 en 3 zijn uitgebreid naar 5 stadia waarvan de
middelste 3 de gewenste aanvoerstadia zijn. De meeste aanvoerders
voeren momenteel aan met rijpheid 2 en/of 3.
Wanneer je op twee vestigingen aanvoert, is er dan sprake van een of
twee verschillende BI's?
De Betrouwbaarheidsindex wordt per vestiging opgebouwd.
Als slechts een deel van de partij retour komt (zeg 10%), is het dan
terecht dat de partij teruggenomen wordt en dat er ook nog kosten
(10,--) in rekening gebracht worden?
De correctiekosten zijn afgeleid van de kosten die de veiling maakt
bij een correctie op de aanvoerinformatie. Daarbij maakt het
nauwelijks tot niet uit of deze handeling voor een emmer of een hele
partij moet worden uitgevoerd. Bij meerdere correcties in een partij
telt per partij maximaal 1 fout, waarvan die met het hoogste tarief
wordt doorbelast.
Bemiddelingsbureau
Ingeleverde brief
Op dit moment geldt tot eind 2006 voor de oud Flora aanvoerders voor
de ingeleverde brief een tarief van 2,5%. Wordt er al nagedacht over
het tarief na 2006. Specifieke vraag hierbij is of na afloop van deze
overgangsregeling de partijheffing bij dergelijke transacties in
rekening gebracht wordt?
FloraHolland gaat 1 januari 2006 haar provisie (bij de klokken en het
BB) sterk verlagen (onder voorwaarde van goedkeuring van de Algemene
Ledenvergadering). Daarvan profiteren alle aanvoerders.
Daarnaast wordt de staffel van het BB verder doorgezet (tot een
minimum van 1%). Met die maatregelen wil FloraHolland nog beter
aansluiten bij de ontwikkelingen in de markt.
De overgangsregeling Ingeleverde Brief is een tijdelijke maatregel,
die eindigt op 31 december 2006. Daarna zijn alle uitzonderingen op de
standaard afspraken vervallen. Iedere kweker betaalt dan (een lagere)
provisie én partij- en stapelwagenheffing.
Er is na de verlaging van de provisie op 1 januari 2006 geen
aanleiding om een vergelijkbare regeling voort te zetten voor deze
selecte groep aanvoerders. Met de aanpassing van de provisie is
FloraHolland in staat om standaarddienstverlening te leveren voor een
tarief, dat vrijwel gelijk of lager is dan het oude Ingeleverde Brief
tarief.
IEAB
Waarom moet bij het BB naast de EAB verzonden brief de brief nog
gefaxed worden?
Op dit moment worden de transacties, die via het Bemiddelingsbureau
van FloraHolland plaatsvinden, administratief afgehandeld door de
afdeling BB Financieel. In 15% van de gevallen vindt de uitbetaling
geheel automatisch plaats via de gegevens uit de Elektronische
Aanvoerbrief. De komende jaren werkt het BB aan de uitbreiding van het
'leidend maken' van de Elektronische Aanvoerbrief. De afdeling BB
Financieel krijgt nu nog 85% van de aanvoerbrieven onder ogen. Op dit
moment doen hoofdzakelijk snijbloemenkwekers mee aan het direct
factureren vanuit EAB. In het administratieve systeem van de veiling
worden momenteel nog enkele knelpunten opgelost. Daarna kunnen
kwekers, die op Deense Containers aanvoeren, vooral potplantenkwekers,
ook meedoen. Alleen als betrouwbaar bekend staande aanvoerders - met
betrekking tot het juist invullen van de aanvoergegevens - mogen
meedoen met het direct factureren vanuit EAB. Meer informatie 0174 -
63 58 51
Daghandel
Bemiddelaars moeten vroeger bereikbaar zijn om vroege bestellingen
voor daghandel ook aan verder gelegen aanvoerders door te kunnen
geven, zodat daghandel gerealiseerd kan worden.
In de voorjaarspiek heeft BB Planten een verruimde openingstijd. Dat
houdt dienstverlening buiten de gebruikelijke openingstijd van 8.00
tot 17.00 uur gedurende maandag t/m vrijdag in. Dit betekent, dat in
die verruimde openingstijd bemiddelaars vanuit de marktteams
commercieel actief zijn ten behoeve van kwekers en kopers. Per
marktteam wordt dit nader ingevuld, waarbij behoeften en werkwijzen
van klanten leidend zijn. De piekperiode loopt van 14 maart t/m 1
juni (week 11 t/m 22).
Ikea
Wat zijn de achtergronden dat bedrijven zoals Ikea zich steeds meer
rechtstreeks richten op de producent. Bestaat hierbij het gevaar dat
de veiling uitgeschakeld wordt?
De meeste ketens (retailers) kopen bij voorkeur alle producten
rechtstreeks bij de producent in. Dat is zonder tussenkomst van
derden. Ze hebben de indruk, dat dit de goedkoopste werkwijze is. Het
inkoopvoordeel, dat zij realiseren bij het eventueel uitschakelen van
tussenpersonen, vertalen ze direct naar lagere consumentenprijzen of
meer rendement voor hun eigen organisatie. De sierteeltsector is voor
retailers echter complex en ondoorzichtig. Er is sprake van
kleinschaligheid, productie is soms onvoorspelbaar en vrije
marktprijzen en kostprijzen lopen niet altijd parallel. Hierdoor
hebben tussenhandelaren en exporteurs meerwaarde. Ze ondervangen deze
specifieke knelpunten. Tegen relatief lage kosten leveren
tussenhandelaren een pakket diensten en overbruggen ze deze risico's
voor kwekers en retailers.
Er is toenemende druk op consumentenprijzen als gevolg van felle
concurrentie tussen retailers. Dit noodzaakt retailers om alle
ketenkosten en functies opnieuw te beoordelen. In sommige situaties
blijft na een onderzoek alles zoals het was. In andere situaties
worden functies verschoven of komen deze te vervallen. Dit is
afhankelijk van de relatie, die er is tussen toegevoegde waarde en
toegevoegde kosten.
Indien een schakel in de keten in de ogen van retailers of kwekers
geen toegevoegde waarde heeft of de kosten in relatie tot de geboden
dienstverlening te hoog zijn, kan deze in de toekomst worden
uitgeschakeld.
Van de eerste ervaringen, die wij inmiddels opdoen in gesprekken met
retailers, handelaren en kwekers, leren wij, dat de veiling heel veel
toegevoegde waarde kan leveren in rechtstreekse contacten tussen
partijen.
De veiling beschikt over markt, product en marketingkennis, waar
retailers, tussenhandelaren en kwekers graag gebruik van willen maken.
Om hun functie beter of tegen lagere kosten te kunnen vervullen.
Specifieke retailkennis wordt momenteel binnen de veiling ontwikkeld
om gericht in te kunnen spelen op retailers, die achterwaarts bewegen
en kwekers die voorwaarts willen bewegen. Dit gebeurt altijd in open
overleg met hun huidige leveranciers.
Facility Management
In hoeverre zijn er garanties verstrekt voor de bouw van een of
meerdere volgende kantoortorens?
Met projectontwikkelaar AM Vastgoed is destijds afgesproken dat zij
kantoorgebouw 1 konden ontwikkelen. Hierbij zijn er specifieke
afspraken gemaakt ten aanzien van de prijs die AM Vastgoed voor de
grond heeft betaald in combinatie met zekerheden rond de verhuur.
Bovendien is met AM Vastgoed, onder voorwaarden, een voorkeurspositie
afgesproken ten aanzien van de ontwikkeling van de overige kantoren op
TPW fase 1 en 2. Inmiddels is met AM Vastgoed afgesproken dat er op
TPW fase 2 geen kantoorgebouwen ontwikkeld zullen worden. Voor het 2e
kantoorgebouw op TPW fase 1 heeft AM, onder voorwaarden,
een voorkeurspositie ten aanzien van de ontwikkeling. Deze voorwaarden
hebben voornamelijk betrekking op het deel dat verhuurd dient te zijn
voor de aanvang van de bouw.
Daarnaast heeft het Bestuur besloten dat FloraHolland, samen met een
drietal andere partijen, het eigendom van het Horti Business Center
van AM Vastgoed overneemt. FloraHolland zal hierin een
minderheidsbelang nemen. Door middel van de participatie heeft
FloraHolland wel zeggenschap over de huurders die hun intrek gaan
nemen in het pand.
Informatiemanagement & Automatisering
Vraag op welke wijze je als aanvoerder direct na het veilen de
prijsinformatie kan opvragen.
Voor alle vestigingen kan hier de Internetdienst FloraNet voor
gebruikt worden, zowel voor de eigen prijsinformatie als voor de
veilingprijzen.
De eerste weken van het nieuwe jaar waren er problemen met de
terugkoppeling vande EAB. Deze fout werd (onterecht) toegeschreven aan
de software leverancier. Waarom geeft de veiling in zo'n geval niet
direct haar fouten toe?
Bedoeld wordt waarschijnlijk het laat verzenden van de
opbrengstgegevens (EPT) en het elektronische dagafschrift (IDA) voor
de vestigingen Naaldwijk en Bleiswijk. Probleem wordt al langer
onderkend. Er loopt momenteel een vervangingstraject voor de
infrastructuur waarover berichten met de ketenpartners uitgewisseld
worden. De problemen met de te late verzending zouden hiermee direct
worden opgelost. Helaas loopt de uitwerking hiervan onvoorziene
vertraging op, waardoor het probleem niet op de gewenste termijn
opgelost kan worden. Daarom is nu besloten alsnog in de huidige
infrastructuur aanpassingen door te voeren om het probleem op kortere
termijn tot aanvaardbare normen terug te brengen
Wat is de oorzaak van de vele storingen in Floranet en wat wordt hier
aan gedaan?
De storingen betreffen hoofdzakelijk het te laat aanwezig of
onvolledig zijn van de informatie van de vestigingen Naaldwijk,
Bleiswijk, Venlo en Eelde. De applicatie draait op Rijnsburg. De
infrastructuur voor de toelevering van de informatie van de overige
vestigingen is de oorzaak van de problemen. Er vinden op dit moment
verbeteringen in deze infrastructuur plaats. Daarnaast worden de
procedures voor het aanleveren aangescherpt.
FloraHolland heeft sinds 1 januari een EAB. Echter, sinds 1 januari
vindt er een aparte terugkoppeling van transactiegegevens plaats
vanuit Naaldwijk en Bleiswijk. Dit is ook nog eens in verschillende
formaten (Excel en PDF). Dit is eigenlijk weer een stap terug. Kan dit
nog eens opnieuw bekeken worden?
Het uniformeren van de informatie in de elektronische dagafschriften
is een aandachtspunt van Keteninformatisering. De realisatie hiervan
vergt echter geruime tijd, met name door de verschillende systemen op
de vestigingen. De standaardisatie van de lay-out die verzonden wordt,
kan sneller vorm gegeven worden: de PDF versie (alleen lezen-bestand)
is reeds als standaard vastgesteld, de overige lay-outs die verzonden
worden zullen uitgefaseerd worden.
Verzoek om op de vestiging in Naaldwijk bij Florinet de begin en
eindtijd van de veilgroepen bekend te maken. Voor de vestiging
Rijnsburg is deze informatie wel beschikbaar.
FloraHolland is voornemens om deze informatie ook voor vestiging
Naaldwijk via Florinet beschikbaar te stellen. Op dit moment is er
echter nog geen concrete planning wanneer dit gerealiseerd gaat
worden.
Communicatie en Coöperatiezaken
Staan Bestuur en Directie niet te ver af van de dagelijkse praktijk
(lees telers) en kan het contact niet regelmatiger plaatsvinden?
Bestuur en Directie staan dicht bij de praktijk. Er vindt veelvuldig
overleg plaats met zowel aanvoerders als kopers, onder andere via de
ledenkringen, de productcommissies en de commissies van de handel.
Daarnaast wordt er ook veel tijd en energie gestoken in
bezoeken aan individuele aanvoerders en kopers en vinden er regelmatig
marktbezoeken plaats. Dit jaar is nog specifiek aandacht besteed aan
de grotere aanvoerders. In de periode januari t/m april zijn ca. 15
grote aanvoerders bezocht.
Hoe is de omzetverhouding leden-niet-leden op vestiging Venlo?
In 2004 werd op vestiging Venlo 48 procent van de omzet opgebracht
door de leden. 52 procent van de omzet kwam voor rekening van
gastzenders, importzenders en
overige niet-leden.
De belangstelling voor de kringavond op vestiging Venlo valt nu wat
tegen. Geldt dit eveneens voor de overige regio's?
Gebleken is dat de belangstelling voor de kringavonden in het voorjaar
beperkt is. Gezien de opgedane ervaringen is afgesproken dat in het
najaar met de kringbesturen zal worden gesproken over de opzet en de
organisatie van de kringbijeenkomsten in het voorjaar.
De website van FloraHolland ziet er in vergelijking tot andere
websites nogal amateuristisch uit en is daarbij slecht leesbaar. Wordt
de website binnenkort verbeterd?
Over het uiterlijk van de lay-out kan gezegd worden dat sommige
achtergrondkleuren niet goed leesbaar zijn. Ook zijn niet alle logo's
even helder in hun betekenis. Verder is het uiterlijk conform
huisstijl en dit blijkt vaak een kwestie van smaak. Ten aanzien van de
navigatie, het terugvinden van informatie, is inderdaad het nodige te
verbeteren. Er is destijds, voor de fusie, gekozen voor een navigatie
gebaseerd op zoekgedrag vanuit de vijf vestigingen. In de praktijk
blijkt, zeker tegenwoordig, dat men niet meer zoekt via de
vestigingen. De navigatiestructuur moet worden aangepast waardoor de
informatie ontvangergericht wordt aangeboden. Aanpassing brengt hoge
kosten met zich mee, maar staat op de planning. Via deeloplossingen
wordt wel zoveel mogelijk ontvangergericht gecommuniceerd. Denk
daarbij aan de nieuwspagina en e-mailmarketing (wekelijkse
nieuwsbrief). Verder staat op de site 'veilingwijzer' waarop de
dienstverlening van FloraHolland is te vinden.
Vestiging Rijnsburg
Sierteelttransporteurs hebben veel moeite om op vestiging Rijnsburg de
gewenste stapelwagens (met 3 of 4 legborden) te krijgen. Deze staan
vaak achter in de hal en zijn moeilijk te vinden. Wanneer is dit naar
verwachting opgelost?
Voor het tulpenseizoen zijn er 8.000 stapelwagens met 3 legborden
uitgevoerd. Hiermee zijn wij grotendeels het tulpenseizoen goed
doorgekomen, ondanks de grote aanvoerstijging. Op sommige dagen is het
enigszins spannend geweest. Na de piek in 2005 wordt gestart met het
uniformeren van de stapelwagens naar standaard 3 vaste legborden en
zal het probleem de wereld uit zijn.
Sinds de fusie zijn er op vestiging Rijnsburg geen
zomerbloemenbijeenkomsten meer georganiseerd, maar wel in Naaldwijk.
Waarom gebeurt dit niet meer in Rijnsburg?
Het organiseren van zomerbloemenbijeenkomsten wordt afgestemd met de
FloraHolland Product Commissie Zomerbloemen. Er is vorig jaar geen
grote bijeenkomst georganiseerd, maar er zijn wel enkele kleine
bijeenkomsten in het land geweest. Zoals gebruikelijk met grote
productdagen wordt elke keer afgewogen waar het beste de
zomerbloemenbijeenkomst kan plaatsvinden. In het laatste geval is
gekozen voor Naaldwijk en een volgende keer wellicht weer in
Rijnsburg.
Vraag of het gerucht juist is dat Logistiek Plan Rijnsburg duurder
uitvalt dan begroot.
Dit gerucht berust niet op waarheid. Het Logistiek Plan Rijnsburg
loopt financieel gezien binnen het budget. Overigens zijn geruchten
meestal niet de objectieve bronnen.
Er ligt veel vuil op de karren die van vestiging Rijnsburg afkomstig
zijn. Het lijkt erger dan voorheen. Worden hier maatregelen tegen
genomen?
Helaas zijn in de afgelopen periode niet alle lege karren door de
karrenblazer gereden. Hier wordt verscherpt controle op gehouden.
Er wordt gestreefd naar maximale uniformering van administratieve,
logistieke en overige dienstverlening vanuit de vestigingen van
FloraHolland. Waarom kan een aanvoerder in Rijnsburg geen fust halen
op de dag dat het besteld wordt en in Naaldwijk wel?
Ook in Rijnsburg kan een aanvoerder dezelfde dag fust bestellen en
halen, mits het fust vóór 10.30 uur wordt besteld.
Gewezen is op de beperkte ruimte die beschikbaar is voor de
aanvoerprocessen op vestiging Rijnsburg.
In de aanvoerruimte en de aanvoerroute vinden op dit moment diverse
andere activiteiten plaats, waaronder de verlading van kopers en de
opslag van Deense containers. Op drukke dagen is er op sommige
momenten van de dag sprake van krapte omdat kopers er ook wat langer
staan dan gebruikelijk. Op die momenten is er echter wel ruimte
aanwezig, maar moet men soms iets verder rijden of lopen.
Vestiging Bleiswijk
Vestiging Bleiswijk heeft een nieuw automatiseringssysteem in gebruik
genomen. Intern mag dit voordelen opleveren, extern is het "een ramp".
Bij aanvoer op Bleiswijk en Naaldwijk krijgt een aanvoerder nu twee
verschillende dag- en/of weekafschriften,
die bovendien nog in een verschillend formaat (pdf en excel) verzonden
worden.
Daarnaast staan er veel fouten op de weekafrekening. In hoeverre is er
bij de keuze voor een nieuw systeem rekening gehouden met de gevolgen
voor de kweker.
De invoering van het PAS-systeem is inmiddels geheel afgerond. Alle
systeemfouten zijn hersteld en alle fouten richting aanvoerders zijn
gecorrigeerd. Wat resteert zijn systeem- verbeteringen. Deze worden
gezamenlijk met Eelde en Venlo besloten. Daarnaast is vanuit de
Directie het project 'Uniformering administratieve output FloraHolland
aanvoerders' gestart om voor de aanvoerders tot een uniforme en
overzichtelijke dag- en weekafrekening te komen voor de 5 vestigingen
en het Bemiddelingsbureau.
Vraag om welke reden op de vestiging Bleiswijk wel geveild wordt op
Hemelvaartsdag en op vestiging Naaldwijk niet?
Dit levert voor de collectief vervoerders problemen op bij de
collectie van het product. De reden voor het veilen op Hemelvaartdag
is gelegen in de datum van moederdag. Gelet op de kopersdoelgroep van
vestiging Bleiswijk (binnenland) ligt het voor de hand om op donderdag
een koopmoment te creëren voor haar klanten. Ook voor de aanvoerders
van vestiging Bleiswijk is dit een goede dag gezien de prijsvorming.
Alle regionale vestigingen van FloraHolland zijn op Hemelvaartsdag
geopend en onderstrepen daarmee het "binnenlands belang" van deze dag.
Het collectief vervoer is vroegtijdig op de hoogte gebracht van deze
koopdag en heeft dus alle kans hier op in te spelen.
Vestiging Venlo
Het vervoer van daghandel vanuit de regio Venlo naar de andere
vestigingen is een probleem en vormt een nadeel. De veiling kan dit
verbeteren door hier beter op in te spelen met haar dienstverlening
door volle vrachten te realiseren voor de vervoerders?
Door middel van het project Vervoerder/telercluster/FloraHolland gaan
we deze problematiek scherper in beeld krijgen. Daarbij willen we
onder andere door een betere informatie tussen de schakels komen tot
een betere planning en een bredere dienstverlening.
Het gevoel bestaat dat de aanvoerders na de integratie van veiling ZON
in FloraHolland minder informatie krijgen dan er voor. Hierbij is
tevens opgemerkt dat voor de integratie met FloraHolland er meer
veilingmensen op het bedrijf kwamen dan nu het geval is.
Vestiging Venlo heeft een eigen Nieuwsbrief naar kwekers en kopers die
één keer per vier weken verschijnt. Daarnaast worden aanvoerders
regelmatig geïnformeerd via FloraHolland visie. Tevens heeft vestiging
Venlo vorig jaar zomer een aantal kantinebijeenkomsten georganiseerd.
Het doel van deze kantinebijeenkomsten is om de contacten met de
aanvoerders verder te versterken. Naast beleidsmatige onderwerpen zijn
eveneens veel praktische zaken besproken. Wanneer de indruk bestaat
dat leden van vestiging Venlo na
de integratie met veiling ZON minder informatie ontvangen dan er voor
is het gewenst om inzicht te krijgen waaruit die extra
informatiebehoefte moet bestaan, (marktinformatie, het bedrijf
vestiging Venlo, de regio Venlo), zodat daar adequaat op ingespeeld
kan worden.
Financieel en Economische Zaken
In maart 2004 is de begroting naar beneden bijgesteld. Wanneer de
financiële cijfers in maart 2005 gunstiger blijken te zijn dan
verwacht wordt de begroting dan naar boven bijgesteld?
In de Planning & Control cyclus van FloraHolland wordt in mei een
prognose opgesteld. In 2004 is dit vervroegd naar maart in verband met
de tegenvallende omzetontwikkeling.
In 2005 wordt als gevolg van de meevallende omzetontwikkeling weer een
meiprognose opgesteld waarbij wordt uitgegaan van een toename van de
omzet met 3 procent.
Gelijktijdige uitbetaling van veilinggeld op vestiging Naaldwijk en
Rijnsburg was toegezegd, maar er zit op dit moment nog een dag
verschil tussen de uitbetaling.
De veilinggelden worden wel degelijk gelijktijdig uitbetaald op de
vestigingen Naaldwijk en Rijnsburg. Er kan echter een verschil
optreden omdat vestiging Naaldwijk gebruik maakt van de diensten van
een andere bank dan vestiging Rijnsburg. Overboekingen tussen
verschillende banken levert een dag vertraging op. Deze effecten zijn
door FloraHolland niet te ondervangen.
Waarom zijn er nu twee verschillende administratieve systemen op
vestiging Naaldwijk en Bleiswijk? Dit geeft alleen maar aanleiding tot
fouten.
Op vestiging Bleiswijk is als gevolg van verouderde systemen besloten
over te gaan op het PAS systeem. Dit heeft tot gevolg gehad dat er
eveneens diverse andere systemen, waaronder het administratieve
systeem, aangepast moesten worden. De komende
maanden wordt er veel tijd en energie gestoken om het PAS-systeem
verder te optimaliseren. Overigens wordt met de introductie van PAS
een stap voorwaarts gezet
met de harmonisering van de veilingsystemen op de 'kleine
vestigingen'.
Het brievenlokaal gaat dicht. Komt er nog een alternatief voor de
algemene prijslijsten?
Voor de algemene prijslijsten zijn diverse alternatieven. De algemene
prijslijsten informatie kan verkregen worden door middel van ons
prijsinformatiesysteem via Internet, het zogenaamde Floranet. Een
abonnement kost 75 euro op jaarbasis en daarvoor krijg je als
aanvoerder niet alleen deze 'algemene' statistieken, maar kan eveneens
specifieke informatie worden opgevraagd over een bepaald product op
alle vestigingen van FloraHolland. Daarnaast kan de kweker ook contact
opnemen met PMI om op basis van specifieke informatiebehoefte een
week- of dagabonnement af te sluiten. Ook kunnen aanvoerders op de
hoogte blijven door het lezen van de Westlandsche Courant, het
Agrarisch Dagblad of het vakblad van de Bloemisterij.
Komt er op termijn wel één FloraHolland dagafschrift en één
FloraHolland weekafrekening?
Op dit moment zijn er diverse (financiële) projecten in uitvoering. Zo
wordt er o.a. hard gewerkt aan electronische facturen en centraal
salderen. Ook wordt een studie opgestart naar de uniformering van
facturen binnen FloraHolland. Het dagafschrift en de
weekafrekening worden hierin meegenomen.
---