FloraHolland


Overzicht Vraag en antwoord Kringavonden

FLORAHOLLAND (13 mei 2005) - Onderstaand vindt u de antwoorden op de vragen die tijdens de kringavonden in maart
naar voren zijn gebracht.

Logistieke middelen
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de ontwikkeling van één landelijke stapelwagen? Hierbij is tevens de suggestie gedaan om gelet op het gunstige financiële resultaat en de lage rente juist nu deze investering in één landelijke veilingstapelwagen te doen. Hier is een landelijke werkgroep mee bezig. Medio Juni zal deze aan de directies van VBA en FloraHolland rapporteren. Belangrijkste problemen zijn de verwachte onbalans (vooral tussen VBA , Naaldwijk en Rijnsburg), de investeringen in nieuwe stapelwagens en aanpassen van de Shuttle te Aalsmeer. Het ziet er dat de exploitatiekosten hoger zullen zijn
dan in de huidige situatie.

Kunnen er minder Chrysantendozen op een stapelwagen bij 3 legborden? Op de FloraHolland stapelwagen met 3 legborden kunnen 29/30 meermalige chrysantendozen (fc519) net zoals dat het geval was met 2 legborden. De beladingsgraad gaat dan ook niet achteruit bij de FloraHolland stapelwagen. Momenteel worden de plantenkarren (4 legborden) mondjesmaat aangepast naar 3 bledders. Deze karren zijn nu nog niet uitgevoerd met de "oortjes" die de stapelwagen verhogen en noodzakelijk zijn bij de aanvoer van met name Chrysanten. Dit betreft echter slechts een klein aantal karren. Na de komende piek worden de betreffende oortjes geleverd en zullen ook alle plantenkarren daarmee uitgevoerd worden, zodat alle karren geschikt zijn voor Chrysanten.

In hoeverre is het mogelijk om bij een partij bestaande uit meerdere stapelwagens, wagens met 5 legborden en drie vaste legborden + twee losse legborden te gebruiken?
Het is geen enkel probleem om bij een partij verschillende stapelwagens met een verschillend aantal losse legborden aan te voeren. Wel dient rekening te worden gehouden met de beladingsvoorschriften per productgroep. Bijv. chrysanten mogen niet worden aangevoerd op een stapelwagen met meer dan 3 bledden, er wordt dan ook geen
onderscheid gemaakt tussen vaste en losse legborden.

Wanneer is de aanpassing van de stapelwagen van 2 naar 3 legborden afgerond?
Er wordt gestart met de ombouw in najaar 2005 en in voor het voorjaar van 2006 moet de ombouw zijn afgerond.

Wanneer zijn de nieuwe losse legborden beschikbaar? Er zijn 33.000 losse legborden besteld (3x zoveel als nu beschikbaar) met een blauwe rand en een gele band. Deze zijn vanaf najaar 2005 beschikbaar.

Wordt er bij het onderhoud van de stapelwagens ook voldoende aandacht besteed aan de wielen en de (kromme) legborden? Er wordt erg veel aandacht aan wielen en kromme legborden besteed. Er worden een kleine 27.000 wielen vervangen. Tijdens de ombouw actie van 2 en 4 naar 3 bledden wordt er extra aandacht aan de legborden besteed.

Om welke reden wordt eenmalig fust bij de vestigingen van FloraHolland en de VBA onderling niet verrekend?
Eenmalig fust wordt in tegenstelling tot het meermalig fust (via SiVePo) door de veiling zelf ingekocht. Onderling vindt op dit moment geen verrekening plaats, dit betekent dus dat u voor een FloraHolland doos op de VBA geen verrekenvergoeding ontvangt. Dit is op dit moment in onderzoek. Er wordt gekeken of het mogelijk is om ook eenmalige verpakkingen landelijk in te kopen en vervolgens de mogelijkheid te bieden om deze op alle veilingen aan te kunnen voeren en te kunnen verrekenen.

Uniforme Aanvoer Brief

Aangegeven is dat op de nieuwe veilingbrief de plakstrook gemist wordt.
Een beperkt aantal aanvoerders heeft aangegeven dat ze graag met een plakstrook willen werken. Dit heeft geleid tot een proef met brief met plakstrook. Tevens zijn prijzen aangevraagd. De brief met plakstrook zal duurder worden dan een brief en een plakzak. Daarnaast is er nog de vraag hoe om te gaan met de brief in relatie tot het denenveilen op Naaldwijk. Over dit alles volgt binnenkort meer informatie.

Het gebruik van partijkaartjes wordt als arbeidsintensief en gebruiksonvriendelijk ervaren. Zou, tenminste bij doosproducten, niet beter van stickers of stempels gebruik gemaakt kunnen worden? Bij doosproducten wordt stempelen bij de meeste vestigingen geaccepteerd mits alle eenmalige fusten (duidelijk) gestempeld worden.

Na de invoering van de UAB gaat er nogal eens wat mis bij met name de aanvoer en veilvolgorde van GP's. Soms blijven karren zelfs staan tot de volgende dag. Wat wordt er gedaan om dit probleem op te lossen? Met het verdwijnen van het gele GP-document is het onderscheid tussen moederkar en volgkar niet meer in een oogopslag zichtbaar. Hierdoor worden bij het splitsen van moederkar en volgkar sinds de invoering van de Uniforme Aanvoerbrief meer fouten gemaakt. Hoewel er van uitgegaan wordt dat het een kwestie van gewenning is voor medewerkers, is in Naaldwijk besloten om voorlopig een markering aan de kar te hangen, zodat fouten bij het splitsen worden voorkomen. De sleutelaars nemen deze extra taak op zich. Overigens is het de taak van de aanvoerder om de producten in de goede volgorde aan te leveren. Ofwel moederkar voorop en daarna de volgwagens. Dit gaat niet altijd goed en we vragen om aandacht hiervoor bij aanvoerder en transporteurs.

Er moet op dit moment nog met karnummers gewerkt worden op de nieuwe aanvoerbrief en wat zijn de consequenties wanneer een foutief karnummer op de aanvoerbrief is vermeld?
Het invullen van het karnummer is niet verplicht maar mag wel. Indien er een foutief nummer ingevuld is zal dit hoogstwaarschijnlijk bij de binnenkomstscan (kowala-scan) overschreven worden waardoor het geen probleem geeft. Als om een of andere reden deze scan niet heeft plaats gevonden zou een foutief ingevuld karnummer mogelijk op een bepaalde vestiging een probleem kunnen geven.

De suggestie is gedaan om bij grote partijen met meer stapelwagens te werken met één brief met barcode-stickers voor de volgwagens. Principe is dat er een document bij een stapelwagen zit (vergelijk pakbon bij de post). Als er alleen een sticker op zit dan is alleen briefnummer volgkar en barcode zichtbaar. Deze
gegevens zijn zonder scanner niet leesbaar. Dit betekent dat medewerkers niet in een oogopslag kunnen zien waar de betreffende stapelwagen naar toe moet. Dit geeft problemen in de logistieke processen.

Overige zaken

In hoeverre is het mogelijk een eigen bedrukking voor Gerberadozen te ontwikkelen?
In principe mogen gerberakwekers dozen aanvoeren met een eigen bedrukking, deze zullen echter niet verrekend worden. Importkwekers van Gerbera's hebben veelal een eigen doos welke wel verrekend wordt. Hier komt echter binnenkort verandering in. Voor deze importkwekers is een VBN-bedrukking ontwikkeld vergelijkbaar met de huidige gerberabedrukking. Ook zij hebben een deel op de doos waar ze het bedrijfslogo kunnen drukken. Vanaf 1 september krijgen alleen importkwekers, die dozen met de nieuwe VBN-bedrukking aanvoeren, de doos verrekend. Ook voor deze importkwekers zal gelden: je mag een doos met een eigen bedrukking wel aanvoeren, maar de doos wordt niet verrekend. Hiermee wordt ook voor de importgerbera's een uniforme uitstraling bewerkstelligd en het verpakkingsbeleid gelijkgetrokken met het Nederlandse product.

Wanneer wordt de handel verplicht om afwasbare stickers te gebruiken? De handel wordt nu geïnformeerd wat er verwacht wordt. Overigens heeft meer dan 50% van de handelaren al afwasbare stickers besteld bij hun leveranciers. Dit zijn met name de grootste handelaren en dit betreft dus veel meer dan 50% van het fustgebruik! De deelname van de handel is dus zeer hoog. Als de oude voorraden zijn opgebruikt zullen de effecten hiervan merkbaar worden. De komende maanden wordt dit gevolgd. In het najaar van 2005 zal dan de verplichting ingaan. Tot die tijd zullen handelaren die deze stickers nog niet gebruiken hier op aangesproken worden.

Op zaterdag is er op vestiging Naaldwijk geen toezicht op dockboards. Kan hier iets aan gedaan worden?
Er loopt gedurende de gehele piek 2005 een proef waarbij de bezetting van de docktoren is uitgebreid en er tevens een tweetal dockbeheerders zijn aangesteld om de binnenkant van de docks te beheren. Verder zijn hun roosters aangepast zodat zij ook zaterdagochtend aanwezig zijn.

Klok Naaldwijk

Heeft FloraHolland het voornemen om een transactieheffing in te voeren en vindt hier overleg over plaats met de handel? Hierbij is opgemerkt dat de handel steeds vaker meerdere transacties koopt van een partij. Er loopt op dit moment een onderhandelingsproces met de handel, waarbij ook de transactieheffing aan de orde is.

Met name op klok 1 (lelies) vinden veel verstoringen van het veilproces plaats. Wat is de oorzaak hiervan en wat doet de veiling er aan om dit op te lossen?
De continuïteit van het veilproces is doorlopend onder de aandacht. In de eerste periode van dit jaar zijn er meer procesverstoringen geweest als gevolg van de invoering van de uniforme aanvoerbrief. Inmiddels is dat onder controle, mede door een aantal aanpassingen in de werkwijze. Het grotere aantal verstoringen bij klok 1 is met name het gevolg van kettingbaanverstoringen door defecte stapelwagens. Klok 1 en 2 hebben daar meer last van als gevolg van een lange kettingbaan en hellingbaan. De veiling heeft de afgelopen periode zeer veel energie gestopt in de reparatie van stapelwagens.

Is het beleid erop gericht om in navolging van Metz nog meer onderdelen te verkopen?
Nee, het is geen beleid om bestaande onderdelen van het handelscomplex te verkopen. Alleen bij hoge uitzondering en als het 'perceel/gebouw' het toelaat.

Zijn in de berekening van de kosten voor het veilen op Deense containers eveneens de ketenvoordelen meegenomen? De berekening van het veilen van planten op Deense containers is inderdaad uitgevoerd op de keten van aanvoerder, veilen en koper. Dat is ook de reden dat de veiling niet heeft gekozen voor 100% denen veilen bij planten, omdat zeker niet voor alle partijen en producten een ketenvoordeel te behalen is.

Hoe wordt de veilvolgorde voor de klok bepaald. Wordt hierbij rekening gehouden met het binden van koopkracht tot het einde van de veiltijd? Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met het binden van de koopkracht. Het blijft echter moeilijk om alle partijen tevreden te stellen.

Gaat de veiling iets doen aan het late tijdstip van de tulpen op vestiging Naaldwijk?
Het antwoord op deze vraag is ja. Er is inmiddels een project gestart met als doelstelling de eindtijd van de snijbloemenklokken zo weinig mogelijk te laten verschillen. Voor het begin van het tulpenseizoen moet dit opgelost zijn.

Product-Markt en Relatiemanagement

Nadere informatie is gevraagd over het initiatief Exclusive Flowers en de betrokkenheid van FloraHolland hierbij. Aanvullend is gevraagd welke criteria FloraHolland hanteert bij de ondersteuning van dergelijke activiteiten. Specifieke vraag hierbij is welke (financiële) risico's de veiling hierbij loopt. Exclusive Flowers, een initiatief vanuit kwekers om exclusieve marktsegmenten te beleveren met exclusieve bloemen, wordt door zowel FloraHolland als de VBA (financieel) ondersteund. Dit initiatief wordt gezien als een kansvol nieuw concept om de afzet van (exclusieve) bloemen in het (exclusieve) bloemistenkanaal te stimuleren. Hiermee krijgt dit kanaal weer een goede impuls om haar positie ten opzichte van het groeiende grootwinkelbedrijf te behouden/versterken. De gehele sierteeltsector kan hiervan profiteren en dus ook de leden (aanvoerders) en klanten (handel) van FloraHolland. Dit wordt dan ook als criterium gezien om dit initiatief te ondersteunen. FloraHolland is als aandeelhouder van Exclusive Flowers betrokken bij de verdere ontwikkeling.

Vraag wat de functie van de FPC's is en wat er van de individuele FPC-leden wordt verwacht.
De FloraHolland Product Commissies hebben de volgende taken/functies:
- Analyseren markt- en productieontwikkelingen
- Toetsen en adviseren product/marktplannen
- Volgen ontwikkelingen verkoopsystemen

- Adviseren fust- en verpakkingszaken

- Bespreken specificaties met betrekking tot productkwaliteit
- Betrokkenheid bij praktijktoetsen en pilots
- Signaleren knelpunten in bedrijfsproces met betrekking tot het product

- Gevraagd en ongevraagd advies geven (op persoonlijke titel)

De suggestie is gedaan om bij het product anjers een GP van 2 x 9 fusteenheden mogelijk te maken. Deze suggestie is al eerder gedaan binnen de FPC Anjers en dit bleek toen niet mogelijk te zijn. Deze suggestie is uitgebreid besproken binnen de FPC Anjer en wordt meegenomen in een notitie over vernieuwing van het veilschema anjers Naaldwijk, waaraan momenteel wordt gewerkt.

Wat zijn de achtergronden van het verlies aan marktaandeel en wat gaat FloraHolland hieraan doen? Hierbij is het belang van de versterking van de koopkracht benadrukt.
Door middel van een aantal commerciële taskforces wordt zowel aan aanbodsversterking als aan koopkrachtbenutting gewerkt.

Wat gaat er gebeuren met de Betrouwbaarheidsindex voor het product Zomerbloemen?
Naar aanleiding van een discussie met zomerbloemenkwekers is, samen met Aalsmeer, een overleg gestart met vertegenwoordigers van deze aanvoerders van beide veilingen om landelijk afspraken te maken over de indeling van de BI-groep Zomerbloemen. Onderzocht wordt de invoering van een BI-groep Zomerbloemen.

Wanneer je als aanvoerder een zware negatieve keurcode (B1) meegeeft en de keurmeester verandert dit in twee lichtere codes, zijn dit meerdere fouten voor de BI? Moet de keurmeester zich hier wel mee bemoeien?
In principe hanteert de keurmeester bij zelfkeur de werkwijze dat hij dit niet corrigeert en de teler adviseert de volgende keer de juiste codering te gebruiken. Betreft het een vergissing van de kweker die de prijsvorming sterk nadelig beïnvloedt, dan kan de keurmeester besluiten toch te corrigeren. Indien per partij meer dan één fout wordt gemaakt, dan telt dit voor de BI toch maar voor één fout.

Is het systeem van de BI en correctie van fouten van aanvoerinformatie niet wat kinderachtig? Zeker als het om verschil van interpretatie (gebogen of krom) of een correctie in een lichtere keurcode gaat. De basis van zelfkeur is de koper te voorzien van de juiste informatie. Dit is de verantwoordelijkheid van de kweker. De keurmeester en de kwekerbegeleider helpen de aanvoerder hierbij. Bij verschil van interpretatie krom of gebogen wordt de kweker veelal geadviseerd de volgende keer de juiste codering te gebruiken. Om te komen tot een uniforme beoordeling van wat gebogen of krom is, wordt op dit moment door de kwaliteitsdienst een protocol ontwikkeld.

Klopt het dat bij een BI > 90% geen correctiekosten in rekening worden gebracht?
Ja, maar de kosten worden wel eerst in rekening gebracht. Indien achteraf blijkt dat een aanvoerder per periode per BI-groep gemiddeld 90% of meer van de partijen van de juiste aanvoerinformatie heeft voorzien, ontvangt hij de doorbelaste correctiekosten terug.

Vrijwel alle tulpen zijn voor wat betreft de rijpheidssortering te classificeren in rijpheidscode 2-3. Is het geen tijd voor een verdere verfijning van dit systeem?
Het systeem is het afgelopen jaar reeds verfijnd. De vroegere rijpheidstadia 1,2 en 3 zijn uitgebreid naar 5 stadia waarvan de middelste 3 de gewenste aanvoerstadia zijn. De meeste aanvoerders voeren momenteel aan met rijpheid 2 en/of 3.

Wanneer je op twee vestigingen aanvoert, is er dan sprake van een of twee verschillende BI's?
De Betrouwbaarheidsindex wordt per vestiging opgebouwd.

Als slechts een deel van de partij retour komt (zeg 10%), is het dan terecht dat de partij teruggenomen wordt en dat er ook nog kosten (10,--) in rekening gebracht worden?
De correctiekosten zijn afgeleid van de kosten die de veiling maakt bij een correctie op de aanvoerinformatie. Daarbij maakt het nauwelijks tot niet uit of deze handeling voor een emmer of een hele partij moet worden uitgevoerd. Bij meerdere correcties in een partij telt per partij maximaal 1 fout, waarvan die met het hoogste tarief wordt doorbelast.

Bemiddelingsbureau

Ingeleverde brief
Op dit moment geldt tot eind 2006 voor de oud Flora aanvoerders voor de ingeleverde brief een tarief van 2,5%. Wordt er al nagedacht over het tarief na 2006. Specifieke vraag hierbij is of na afloop van deze overgangsregeling de partijheffing bij dergelijke transacties in rekening gebracht wordt?
FloraHolland gaat 1 januari 2006 haar provisie (bij de klokken en het BB) sterk verlagen (onder voorwaarde van goedkeuring van de Algemene Ledenvergadering). Daarvan profiteren alle aanvoerders. Daarnaast wordt de staffel van het BB verder doorgezet (tot een minimum van 1%). Met die maatregelen wil FloraHolland nog beter aansluiten bij de ontwikkelingen in de markt.
De overgangsregeling Ingeleverde Brief is een tijdelijke maatregel, die eindigt op 31 december 2006. Daarna zijn alle uitzonderingen op de standaard afspraken vervallen. Iedere kweker betaalt dan (een lagere) provisie én partij- en stapelwagenheffing.

Er is na de verlaging van de provisie op 1 januari 2006 geen aanleiding om een vergelijkbare regeling voort te zetten voor deze selecte groep aanvoerders. Met de aanpassing van de provisie is FloraHolland in staat om standaarddienstverlening te leveren voor een tarief, dat vrijwel gelijk of lager is dan het oude Ingeleverde Brief tarief.

IEAB

Waarom moet bij het BB naast de EAB verzonden brief de brief nog gefaxed worden?
Op dit moment worden de transacties, die via het Bemiddelingsbureau van FloraHolland plaatsvinden, administratief afgehandeld door de afdeling BB Financieel. In 15% van de gevallen vindt de uitbetaling geheel automatisch plaats via de gegevens uit de Elektronische Aanvoerbrief. De komende jaren werkt het BB aan de uitbreiding van het 'leidend maken' van de Elektronische Aanvoerbrief. De afdeling BB Financieel krijgt nu nog 85% van de aanvoerbrieven onder ogen. Op dit moment doen hoofdzakelijk snijbloemenkwekers mee aan het direct factureren vanuit EAB. In het administratieve systeem van de veiling worden momenteel nog enkele knelpunten opgelost. Daarna kunnen kwekers, die op Deense Containers aanvoeren, vooral potplantenkwekers, ook meedoen. Alleen als betrouwbaar bekend staande aanvoerders - met betrekking tot het juist invullen van de aanvoergegevens - mogen meedoen met het direct factureren vanuit EAB. Meer informatie 0174 - 63 58 51

Daghandel

Bemiddelaars moeten vroeger bereikbaar zijn om vroege bestellingen voor daghandel ook aan verder gelegen aanvoerders door te kunnen geven, zodat daghandel gerealiseerd kan worden. In de voorjaarspiek heeft BB Planten een verruimde openingstijd. Dat houdt dienstverlening buiten de gebruikelijke openingstijd van 8.00 tot 17.00 uur gedurende maandag t/m vrijdag in. Dit betekent, dat in die verruimde openingstijd bemiddelaars vanuit de marktteams commercieel actief zijn ten behoeve van kwekers en kopers. Per marktteam wordt dit nader ingevuld, waarbij behoeften en werkwijzen van klanten leidend zijn. De piekperiode loopt van 14 maart t/m 1 juni (week 11 t/m 22).

Ikea

Wat zijn de achtergronden dat bedrijven zoals Ikea zich steeds meer rechtstreeks richten op de producent. Bestaat hierbij het gevaar dat de veiling uitgeschakeld wordt?
De meeste ketens (retailers) kopen bij voorkeur alle producten rechtstreeks bij de producent in. Dat is zonder tussenkomst van derden. Ze hebben de indruk, dat dit de goedkoopste werkwijze is. Het inkoopvoordeel, dat zij realiseren bij het eventueel uitschakelen van tussenpersonen, vertalen ze direct naar lagere consumentenprijzen of meer rendement voor hun eigen organisatie. De sierteeltsector is voor retailers echter complex en ondoorzichtig. Er is sprake van kleinschaligheid, productie is soms onvoorspelbaar en vrije marktprijzen en kostprijzen lopen niet altijd parallel. Hierdoor hebben tussenhandelaren en exporteurs meerwaarde. Ze ondervangen deze specifieke knelpunten. Tegen relatief lage kosten leveren tussenhandelaren een pakket diensten en overbruggen ze deze risico's voor kwekers en retailers.
Er is toenemende druk op consumentenprijzen als gevolg van felle concurrentie tussen retailers. Dit noodzaakt retailers om alle ketenkosten en functies opnieuw te beoordelen. In sommige situaties blijft na een onderzoek alles zoals het was. In andere situaties worden functies verschoven of komen deze te vervallen. Dit is afhankelijk van de relatie, die er is tussen toegevoegde waarde en toegevoegde kosten.
Indien een schakel in de keten in de ogen van retailers of kwekers geen toegevoegde waarde heeft of de kosten in relatie tot de geboden dienstverlening te hoog zijn, kan deze in de toekomst worden uitgeschakeld.
Van de eerste ervaringen, die wij inmiddels opdoen in gesprekken met retailers, handelaren en kwekers, leren wij, dat de veiling heel veel toegevoegde waarde kan leveren in rechtstreekse contacten tussen partijen.

De veiling beschikt over markt, product en marketingkennis, waar retailers, tussenhandelaren en kwekers graag gebruik van willen maken. Om hun functie beter of tegen lagere kosten te kunnen vervullen. Specifieke retailkennis wordt momenteel binnen de veiling ontwikkeld om gericht in te kunnen spelen op retailers, die achterwaarts bewegen en kwekers die voorwaarts willen bewegen. Dit gebeurt altijd in open overleg met hun huidige leveranciers.

Facility Management

In hoeverre zijn er garanties verstrekt voor de bouw van een of meerdere volgende kantoortorens?
Met projectontwikkelaar AM Vastgoed is destijds afgesproken dat zij kantoorgebouw 1 konden ontwikkelen. Hierbij zijn er specifieke afspraken gemaakt ten aanzien van de prijs die AM Vastgoed voor de grond heeft betaald in combinatie met zekerheden rond de verhuur. Bovendien is met AM Vastgoed, onder voorwaarden, een voorkeurspositie afgesproken ten aanzien van de ontwikkeling van de overige kantoren op TPW fase 1 en 2. Inmiddels is met AM Vastgoed afgesproken dat er op TPW fase 2 geen kantoorgebouwen ontwikkeld zullen worden. Voor het 2e kantoorgebouw op TPW fase 1 heeft AM, onder voorwaarden, een voorkeurspositie ten aanzien van de ontwikkeling. Deze voorwaarden hebben voornamelijk betrekking op het deel dat verhuurd dient te zijn voor de aanvang van de bouw.
Daarnaast heeft het Bestuur besloten dat FloraHolland, samen met een drietal andere partijen, het eigendom van het Horti Business Center van AM Vastgoed overneemt. FloraHolland zal hierin een minderheidsbelang nemen. Door middel van de participatie heeft FloraHolland wel zeggenschap over de huurders die hun intrek gaan nemen in het pand.

Informatiemanagement & Automatisering

Vraag op welke wijze je als aanvoerder direct na het veilen de prijsinformatie kan opvragen.
Voor alle vestigingen kan hier de Internetdienst FloraNet voor gebruikt worden, zowel voor de eigen prijsinformatie als voor de veilingprijzen.

De eerste weken van het nieuwe jaar waren er problemen met de terugkoppeling vande EAB. Deze fout werd (onterecht) toegeschreven aan de software leverancier. Waarom geeft de veiling in zo'n geval niet direct haar fouten toe?
Bedoeld wordt waarschijnlijk het laat verzenden van de opbrengstgegevens (EPT) en het elektronische dagafschrift (IDA) voor de vestigingen Naaldwijk en Bleiswijk. Probleem wordt al langer onderkend. Er loopt momenteel een vervangingstraject voor de infrastructuur waarover berichten met de ketenpartners uitgewisseld worden. De problemen met de te late verzending zouden hiermee direct worden opgelost. Helaas loopt de uitwerking hiervan onvoorziene vertraging op, waardoor het probleem niet op de gewenste termijn opgelost kan worden. Daarom is nu besloten alsnog in de huidige infrastructuur aanpassingen door te voeren om het probleem op kortere termijn tot aanvaardbare normen terug te brengen

Wat is de oorzaak van de vele storingen in Floranet en wat wordt hier aan gedaan?
De storingen betreffen hoofdzakelijk het te laat aanwezig of onvolledig zijn van de informatie van de vestigingen Naaldwijk, Bleiswijk, Venlo en Eelde. De applicatie draait op Rijnsburg. De infrastructuur voor de toelevering van de informatie van de overige vestigingen is de oorzaak van de problemen. Er vinden op dit moment verbeteringen in deze infrastructuur plaats. Daarnaast worden de procedures voor het aanleveren aangescherpt.

FloraHolland heeft sinds 1 januari een EAB. Echter, sinds 1 januari vindt er een aparte terugkoppeling van transactiegegevens plaats vanuit Naaldwijk en Bleiswijk. Dit is ook nog eens in verschillende formaten (Excel en PDF). Dit is eigenlijk weer een stap terug. Kan dit nog eens opnieuw bekeken worden?
Het uniformeren van de informatie in de elektronische dagafschriften is een aandachtspunt van Keteninformatisering. De realisatie hiervan vergt echter geruime tijd, met name door de verschillende systemen op de vestigingen. De standaardisatie van de lay-out die verzonden wordt, kan sneller vorm gegeven worden: de PDF versie (alleen lezen-bestand) is reeds als standaard vastgesteld, de overige lay-outs die verzonden worden zullen uitgefaseerd worden.

Verzoek om op de vestiging in Naaldwijk bij Florinet de begin en eindtijd van de veilgroepen bekend te maken. Voor de vestiging Rijnsburg is deze informatie wel beschikbaar.
FloraHolland is voornemens om deze informatie ook voor vestiging Naaldwijk via Florinet beschikbaar te stellen. Op dit moment is er echter nog geen concrete planning wanneer dit gerealiseerd gaat worden.

Communicatie en Coöperatiezaken

Staan Bestuur en Directie niet te ver af van de dagelijkse praktijk (lees telers) en kan het contact niet regelmatiger plaatsvinden? Bestuur en Directie staan dicht bij de praktijk. Er vindt veelvuldig overleg plaats met zowel aanvoerders als kopers, onder andere via de ledenkringen, de productcommissies en de commissies van de handel. Daarnaast wordt er ook veel tijd en energie gestoken in bezoeken aan individuele aanvoerders en kopers en vinden er regelmatig marktbezoeken plaats. Dit jaar is nog specifiek aandacht besteed aan de grotere aanvoerders. In de periode januari t/m april zijn ca. 15 grote aanvoerders bezocht.

Hoe is de omzetverhouding leden-niet-leden op vestiging Venlo? In 2004 werd op vestiging Venlo 48 procent van de omzet opgebracht door de leden. 52 procent van de omzet kwam voor rekening van gastzenders, importzenders en
overige niet-leden.

De belangstelling voor de kringavond op vestiging Venlo valt nu wat tegen. Geldt dit eveneens voor de overige regio's? Gebleken is dat de belangstelling voor de kringavonden in het voorjaar beperkt is. Gezien de opgedane ervaringen is afgesproken dat in het najaar met de kringbesturen zal worden gesproken over de opzet en de organisatie van de kringbijeenkomsten in het voorjaar.

De website van FloraHolland ziet er in vergelijking tot andere websites nogal amateuristisch uit en is daarbij slecht leesbaar. Wordt de website binnenkort verbeterd?
Over het uiterlijk van de lay-out kan gezegd worden dat sommige achtergrondkleuren niet goed leesbaar zijn. Ook zijn niet alle logo's even helder in hun betekenis. Verder is het uiterlijk conform huisstijl en dit blijkt vaak een kwestie van smaak. Ten aanzien van de navigatie, het terugvinden van informatie, is inderdaad het nodige te verbeteren. Er is destijds, voor de fusie, gekozen voor een navigatie gebaseerd op zoekgedrag vanuit de vijf vestigingen. In de praktijk blijkt, zeker tegenwoordig, dat men niet meer zoekt via de vestigingen. De navigatiestructuur moet worden aangepast waardoor de informatie ontvangergericht wordt aangeboden. Aanpassing brengt hoge kosten met zich mee, maar staat op de planning. Via deeloplossingen wordt wel zoveel mogelijk ontvangergericht gecommuniceerd. Denk daarbij aan de nieuwspagina en e-mailmarketing (wekelijkse nieuwsbrief). Verder staat op de site 'veilingwijzer' waarop de dienstverlening van FloraHolland is te vinden.

Vestiging Rijnsburg

Sierteelttransporteurs hebben veel moeite om op vestiging Rijnsburg de gewenste stapelwagens (met 3 of 4 legborden) te krijgen. Deze staan vaak achter in de hal en zijn moeilijk te vinden. Wanneer is dit naar verwachting opgelost?
Voor het tulpenseizoen zijn er 8.000 stapelwagens met 3 legborden uitgevoerd. Hiermee zijn wij grotendeels het tulpenseizoen goed doorgekomen, ondanks de grote aanvoerstijging. Op sommige dagen is het enigszins spannend geweest. Na de piek in 2005 wordt gestart met het uniformeren van de stapelwagens naar standaard 3 vaste legborden en zal het probleem de wereld uit zijn.

Sinds de fusie zijn er op vestiging Rijnsburg geen zomerbloemenbijeenkomsten meer georganiseerd, maar wel in Naaldwijk. Waarom gebeurt dit niet meer in Rijnsburg?
Het organiseren van zomerbloemenbijeenkomsten wordt afgestemd met de FloraHolland Product Commissie Zomerbloemen. Er is vorig jaar geen grote bijeenkomst georganiseerd, maar er zijn wel enkele kleine bijeenkomsten in het land geweest. Zoals gebruikelijk met grote productdagen wordt elke keer afgewogen waar het beste de zomerbloemenbijeenkomst kan plaatsvinden. In het laatste geval is gekozen voor Naaldwijk en een volgende keer wellicht weer in Rijnsburg.

Vraag of het gerucht juist is dat Logistiek Plan Rijnsburg duurder uitvalt dan begroot.
Dit gerucht berust niet op waarheid. Het Logistiek Plan Rijnsburg loopt financieel gezien binnen het budget. Overigens zijn geruchten meestal niet de objectieve bronnen.

Er ligt veel vuil op de karren die van vestiging Rijnsburg afkomstig zijn. Het lijkt erger dan voorheen. Worden hier maatregelen tegen genomen?
Helaas zijn in de afgelopen periode niet alle lege karren door de karrenblazer gereden. Hier wordt verscherpt controle op gehouden.

Er wordt gestreefd naar maximale uniformering van administratieve, logistieke en overige dienstverlening vanuit de vestigingen van FloraHolland. Waarom kan een aanvoerder in Rijnsburg geen fust halen op de dag dat het besteld wordt en in Naaldwijk wel? Ook in Rijnsburg kan een aanvoerder dezelfde dag fust bestellen en halen, mits het fust vóór 10.30 uur wordt besteld.

Gewezen is op de beperkte ruimte die beschikbaar is voor de aanvoerprocessen op vestiging Rijnsburg.
In de aanvoerruimte en de aanvoerroute vinden op dit moment diverse andere activiteiten plaats, waaronder de verlading van kopers en de opslag van Deense containers. Op drukke dagen is er op sommige momenten van de dag sprake van krapte omdat kopers er ook wat langer staan dan gebruikelijk. Op die momenten is er echter wel ruimte aanwezig, maar moet men soms iets verder rijden of lopen.

Vestiging Bleiswijk

Vestiging Bleiswijk heeft een nieuw automatiseringssysteem in gebruik genomen. Intern mag dit voordelen opleveren, extern is het "een ramp". Bij aanvoer op Bleiswijk en Naaldwijk krijgt een aanvoerder nu twee verschillende dag- en/of weekafschriften,
die bovendien nog in een verschillend formaat (pdf en excel) verzonden worden.
Daarnaast staan er veel fouten op de weekafrekening. In hoeverre is er bij de keuze voor een nieuw systeem rekening gehouden met de gevolgen voor de kweker.
De invoering van het PAS-systeem is inmiddels geheel afgerond. Alle systeemfouten zijn hersteld en alle fouten richting aanvoerders zijn gecorrigeerd. Wat resteert zijn systeem- verbeteringen. Deze worden gezamenlijk met Eelde en Venlo besloten. Daarnaast is vanuit de Directie het project 'Uniformering administratieve output FloraHolland aanvoerders' gestart om voor de aanvoerders tot een uniforme en overzichtelijke dag- en weekafrekening te komen voor de 5 vestigingen en het Bemiddelingsbureau.

Vraag om welke reden op de vestiging Bleiswijk wel geveild wordt op Hemelvaartsdag en op vestiging Naaldwijk niet?
Dit levert voor de collectief vervoerders problemen op bij de collectie van het product. De reden voor het veilen op Hemelvaartdag is gelegen in de datum van moederdag. Gelet op de kopersdoelgroep van vestiging Bleiswijk (binnenland) ligt het voor de hand om op donderdag een koopmoment te creëren voor haar klanten. Ook voor de aanvoerders van vestiging Bleiswijk is dit een goede dag gezien de prijsvorming. Alle regionale vestigingen van FloraHolland zijn op Hemelvaartsdag geopend en onderstrepen daarmee het "binnenlands belang" van deze dag. Het collectief vervoer is vroegtijdig op de hoogte gebracht van deze koopdag en heeft dus alle kans hier op in te spelen.

Vestiging Venlo

Het vervoer van daghandel vanuit de regio Venlo naar de andere vestigingen is een probleem en vormt een nadeel. De veiling kan dit verbeteren door hier beter op in te spelen met haar dienstverlening door volle vrachten te realiseren voor de vervoerders? Door middel van het project Vervoerder/telercluster/FloraHolland gaan we deze problematiek scherper in beeld krijgen. Daarbij willen we onder andere door een betere informatie tussen de schakels komen tot een betere planning en een bredere dienstverlening.

Het gevoel bestaat dat de aanvoerders na de integratie van veiling ZON in FloraHolland minder informatie krijgen dan er voor. Hierbij is tevens opgemerkt dat voor de integratie met FloraHolland er meer veilingmensen op het bedrijf kwamen dan nu het geval is. Vestiging Venlo heeft een eigen Nieuwsbrief naar kwekers en kopers die één keer per vier weken verschijnt. Daarnaast worden aanvoerders regelmatig geïnformeerd via FloraHolland visie. Tevens heeft vestiging Venlo vorig jaar zomer een aantal kantinebijeenkomsten georganiseerd. Het doel van deze kantinebijeenkomsten is om de contacten met de aanvoerders verder te versterken. Naast beleidsmatige onderwerpen zijn eveneens veel praktische zaken besproken. Wanneer de indruk bestaat dat leden van vestiging Venlo na
de integratie met veiling ZON minder informatie ontvangen dan er voor is het gewenst om inzicht te krijgen waaruit die extra informatiebehoefte moet bestaan, (marktinformatie, het bedrijf vestiging Venlo, de regio Venlo), zodat daar adequaat op ingespeeld kan worden.

Financieel en Economische Zaken

In maart 2004 is de begroting naar beneden bijgesteld. Wanneer de financiële cijfers in maart 2005 gunstiger blijken te zijn dan verwacht wordt de begroting dan naar boven bijgesteld? In de Planning & Control cyclus van FloraHolland wordt in mei een prognose opgesteld. In 2004 is dit vervroegd naar maart in verband met de tegenvallende omzetontwikkeling.
In 2005 wordt als gevolg van de meevallende omzetontwikkeling weer een meiprognose opgesteld waarbij wordt uitgegaan van een toename van de omzet met 3 procent.

Gelijktijdige uitbetaling van veilinggeld op vestiging Naaldwijk en Rijnsburg was toegezegd, maar er zit op dit moment nog een dag verschil tussen de uitbetaling.
De veilinggelden worden wel degelijk gelijktijdig uitbetaald op de vestigingen Naaldwijk en Rijnsburg. Er kan echter een verschil optreden omdat vestiging Naaldwijk gebruik maakt van de diensten van een andere bank dan vestiging Rijnsburg. Overboekingen tussen verschillende banken levert een dag vertraging op. Deze effecten zijn door FloraHolland niet te ondervangen.

Waarom zijn er nu twee verschillende administratieve systemen op vestiging Naaldwijk en Bleiswijk? Dit geeft alleen maar aanleiding tot fouten.
Op vestiging Bleiswijk is als gevolg van verouderde systemen besloten over te gaan op het PAS systeem. Dit heeft tot gevolg gehad dat er eveneens diverse andere systemen, waaronder het administratieve systeem, aangepast moesten worden. De komende
maanden wordt er veel tijd en energie gestoken om het PAS-systeem verder te optimaliseren. Overigens wordt met de introductie van PAS een stap voorwaarts gezet
met de harmonisering van de veilingsystemen op de 'kleine vestigingen'.

Het brievenlokaal gaat dicht. Komt er nog een alternatief voor de algemene prijslijsten?
Voor de algemene prijslijsten zijn diverse alternatieven. De algemene prijslijsten informatie kan verkregen worden door middel van ons prijsinformatiesysteem via Internet, het zogenaamde Floranet. Een abonnement kost 75 euro op jaarbasis en daarvoor krijg je als aanvoerder niet alleen deze 'algemene' statistieken, maar kan eveneens specifieke informatie worden opgevraagd over een bepaald product op alle vestigingen van FloraHolland. Daarnaast kan de kweker ook contact opnemen met PMI om op basis van specifieke informatiebehoefte een week- of dagabonnement af te sluiten. Ook kunnen aanvoerders op de hoogte blijven door het lezen van de Westlandsche Courant, het Agrarisch Dagblad of het vakblad van de Bloemisterij.

Komt er op termijn wel één FloraHolland dagafschrift en één FloraHolland weekafrekening?
Op dit moment zijn er diverse (financiële) projecten in uitvoering. Zo wordt er o.a. hard gewerkt aan electronische facturen en centraal salderen. Ook wordt een studie opgestart naar de uniformering van facturen binnen FloraHolland. Het dagafschrift en de weekafrekening worden hierin meegenomen.


---