Print
Nieuwe 2.2 D-4D dieselmotoren voor Toyota Avensis
(13-5-2005)
Toyota maakt de Avensis nog aantrekkelijker met twee compleet nieuwe
2,2 liter dieselmotoren. Beide geheel uit aluminium opgetrokken
motoren leveren vermogens van 150 en 177 pk. De 177 pk âD-CAT Clean
Powerâ vormt de start van een dieselrevolutie.
Deze 400 Nm sterke diesel is uitgerust met Toyota's Diesel Clean
Advanced Technology wat de uitstoot van stikstofoxide (NOx) en
roetdeeltjes tegelijkertijd aanzienlijk vermindert. Hierdoor heeft de
motor de laagste gecombineerde uitstoot van NOx en roetdeeltjes ter
wereld. De reductie van stikstofoxide is noodzaak omdat het onder meer
leidt tot de opwarming van de aarde. Iets dat in de Verenigde Staten
en Japan al ruiterlijk onderkend wordt.
De 177 pk versie heeft de laagste compressieverhouding van alle
dieselmotoren ter wereld, keramische gloeibougies en een
injectiesysteem met piëzo-elektrische verstuivers. Beide 2.2 D-4D
motoren zijn gekoppeld aan een nieuwe zesversnellingsbak. Deze is
extreem compact en draagt bij aan een laag brandstofverbruik. De
nieuwe motoren worden geproduceerd in Polen, Toyota's achtste Europese
productiefaciliteit.
De consumentenprijzen van de Toyota Avensis 2.2 D-4D mogen gerust
scherp genoemd worden. Ze starten voor de 150 pk en 177 pk D-CAT Clean
Power Linea Luna bij respectievelijk 31.100 en 33.100 euro.
Toyota Avensis aanbod
- Complete serie benzine- (1.6, 1.8, 2.0) en dieselmotoren (2.0, twee
maal 2.2)
- Een van de bestverkopende modellen in zijn klasse
- Debuut van de Clean Power dieseltechnologie
In Europa is 2004 tot nu toe het beste hele verkoopjaar voor de Toyota
Avensis geweest met ruim 145.000 verkochte eenheden. Dat betekent een
stijging van maar liefst 25 procent vergeleken met het jaar daarvoor.
Bovendien voert de Avensis met benzinemotor zijn segment met glans
aan. In 2004 zijn in Nederland 5.986 Toyota's Avensis op naam gesteld.
Dit jaar (tot en met april) is de Toyota Avensis in Nederland de op
twee na bestverkochte auto in het D-segment.
De toevoeging van twee geheel nieuwe 2.2 D-4D dieselmotoren vergroot
het dieselaanbod in het D-segment. Toyota Avensis klanten hebben nu
keus uit drie moderne D-4D diesels. De bestaande 116 pk 2.0 D-4D,
gevolgd door de 150 pk 2.2 D-4D en ten slotte de 177 pk 2.2 D-4D D-CAT
Clean Power.
Uiterst scherpe prijstelling, hoogste koppel en laagste uitstoot
Met de komst van de 2.2 D-4D versies worden niet alleen zeer krachtige
diesels aan het Avensis-gamma toegevoegd, ze hebben ook nog eens een
uiterst scherpe prijs. De 2.2 D-4D 150 pk Sedan Linea Luna begint bij
31.100 euro. De motor beschikt over een koppel van 310 Nm. De 177 pk
2.2 D-4D D-CAT Clean Power start met een prijs die slechts 2.000 euro
hoger ligt, kortom 33.100 euro (inclusief 600 euro BPM-korting).
Daarvoor krijg je met 400 Nm trekkracht en 177 pk de meest krachtige
diesel die in het viercilindersegment te koop is én de dieselauto met
de laagste gecombineerde uitstoot van roetdeeltjes en NOx. Er is geen
concurrent die op deze punten zo gunstig scoort. Concurrenten hebben
een hogere consumentenprijs in combinatie met minder vermogen en
trekkracht.
De milieuprestaties van de 177 pk versie in verband met roetdeeltjes
en NOx liggen respectievelijk 92 procent en 56 procent onder de EURO
IV norm. De absolute waarden voor uitstoot van roet en NOx bedragen
respectievelijk: 0,002 en 0,11 g/km.*)
*) Homologatie testcijfers
D-CAT: Diesel Clean Advanced Technology
- Vermindert tegelijkertijd de uitstoot van NOx en roetdeeltjes
- Standaard op de 177 pk sterke 2.2 D-4D Clean Power
- Techniek omvat 1.622 nieuwe patenten voor Toyota
Toyota D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology) bestaat uit een aantal
geïntegreerde technologieën die gezamenlijk de uitstoot van
schadelijke gassen beperken tot de laagste waarden van welke moderne
diesel dan ook. Het voldoen aan de Euro IV norm is dan ook geen
probleem dankzij de belangrijk verminderde uitstoot van
koolwaterstoffen (HC), koolstofmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx) en
roetdeeltjes (PM).
Bouw van de motor
- Geheel van aluminium
- Laagste compressieverhouding van alle dieselmotoren ter wereld
- Keramische gloeibougies
In 2001 heeft Toyota het aluminium motorblok van de Yaris met 1,5
liter motor gebruikt als basis voor de 1.4 D-4D dieselmotor. Voor de
nieuwe 2.2 D-4D motoren heeft Toyota het aluminium blok van de
benzinemotorenfamilie gebruikt waartoe ook de 2.0 en 2.4
benzinemotoren van de Toyota Avensis behoren. Als gevolg hiervan zijn
de 150 en 177 pk 2.2 D-4D motoren lichter dan vergelijkbare motoren
van de concurrentie, die bestaan uit traditionele gietijzeren
motorblokken.
Een van de speerpunten van de hoge efficiëntie en het lage geluids-
en trillingsniveau van de 2.2 D-4D motoren is hun lage
compressieverhouding. Met 15,8:1 heeft de 177 pk Clean Power motor 's
werelds laagste compressieverhouding van productiedieselmotoren. De
versie met 150 pk heeft een compressieverhouding van 16,8:1. Dit is
ook nog altijd één van de laagste waarden.
Toyota heeft de 2.2 D-4D Clean Power met 177 pk voorzien van
keramische gloeibougies. Deze kunnen veel hogere temperaturen aan; 100
ºC meer dan de vorige generatie keramische gloeibougies. Ze zorgen
voor een verminderde uitstoot en een betere koude start.
Injectie- en inductiesystemen
- Piëzo-elektrische technologie
- Elektronisch aangestuurde turbo
- Turbinewiel met lage weerstand
De nieuwe 177 pk 2.2 D-4D Clean Power motor maakt gebruik van
inspuiting met piëzo-elektrische technologie. Piëzo-elektrische
injectoren kunnen grotere hoeveelheden brandstof aan en zijn tot
tweemaal zo snel als elektromagnetische injectoren. Dit komt omdat de
verstuivernaald sneller opent en sluit. Toyota's piëzo-elektrische
systeem produceert de hoogste injectiedruk van dit type motoren: 1.800
bar. Het technisch hoogstaande common rail injectiesysteem vormt een
centrale factor in het bereiken van het beste vermogen en koppel in
zijn klasse - tezamen met een enorme brandstofefficiëntie. Daarbij
staat de Avensis ook nog eens aan de top van zijn segment voor wat
betreft de demping van geluid en trillingen.
De motor is voorzien van een elektrisch aangestuurde turbo met
variabele geometrie. Hierdoor kan het motormanagement de vanen
preciezer aansturen, wat de efficiëntie van de turbo ten goede komt.
Vergeleken met de 2.0 D-4D is de inwendige weerstand van de turbo
afgenomen met 30 procent. Dit komt door de toepassing van een kleiner
aantal vanen, die tevens dunner zijn.
Volledig nieuwe zesversnellingsbak
- Verbeterd schakelgedrag
- Uitzonderlijk compact
- Draagt bij tot een verminderd brandstofverbruik
Beide 2.2 D-4D motoren zijn gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde
handgeschakelde zesversnellingsbak die uitblinkt in een soepel, snel
en precies schakelgedrag. Dit is mede mogelijk door de toepassing van
synchromeshringen met meervoudige conussen voor de eerste vier
versnellingen. De constructie van de nieuwe versnellingsbak is
uitzonderlijk compact. Hij is slechts 384 millimeter lang en maakt
gebruik van olie met de laagste viscositeit die tegenwoordig voor
handgeschakelde versnellingsbakken leverbaar is. De maatregel maakt de
2.2 D-4D één procent zuiniger.
De toepassing van een zelfregulerend systeem vermindert de druk op de
drukgroep. Dit vermindert slijtage en vergt minder pedaaldruk op het
koppelingspedaal. Daarbij zorgt het voor een verbeterd gevoel tijdens
het schakelen.
Uitstoot CO
Beide motoren hebben uitstekende prestaties qua CO -uitstoot.
Respectievelijk 156 en 161 g/km. In Nederland kent de 2.2 D-4D D-CAT
Clean Power (177 pk) een significant belastingvoordeel van 600 euro
dankzij de standaard Toyota D-CAT, waarin onder meer een roetfilter is
opgenomen. Dit voordeel is in de consumentenprijs verwerkt.
De 150 pk 2.2 D-4D motor
- Kracht en efficiëntie in balans
- Bedoeld voor het midden van het dieselsegment
- Veel trekkracht over een breed toerenbereik
De 150 pk 2.2 D-4D biedt klanten een goede balans tussen een krachtige
motor en optimale efficiëntie. Deze krachtbron deelt 85% van zijn
componenten met zijn 177 pk sterke broer en is gepositioneerd tussen
de 2.0 D-4D met 116 pk en de 177 pk sterke 2.2 D-4D Clean Power. Het
sterke punt van de 150 pk D-4D is zijn souplesse. Tussen 2.000 en
3.200 tpm levert de motor een maximumkoppel van 310 Nm.
Ondanks het feit dat deze motor niet is uitgerust met D-CAT
technologie voldoet hij uiteraard aan de Euro IV norm. In
tegenstelling tot de 177 pk versie komt de 150 pk versie niet in
aanmerking voor de 600 euro BPM-korting.
Comfort en rijeigenschappen
- Lage compressieverhouding
- Verbeterde isolatie van geluid en trillingen
- Stijvere stabilisatorstang voor
De 177 pk 2.2 D-4D D-CAT Clean Power motor heeft de laagste
compressieverhouding van alle dieselmotoren ter wereld. Dit zorgt voor
een minder grote drukopbouw boven de zuiger, wat tot gevolg heeft dat
de verbranding een lager geluids- en trillingsniveau veroorzaakt. Dit
effect wordt nog versterkt door het hoogwaardige elektronische
piëzo-elektrische injectiesysteem dat meerdere inspuitingen bij
weinig en half gas kan leveren. In beide 2.2 D-4D motoren zijn twee
balansassen toegepast die vooral tussen 2.000 en 3.000 tpm voor een
gunstiger geluidsniveau van de motor zorgen.
Om het optimale effect uit de nieuwe motoren te halen, heeft Toyota de
rijeigenschappen van de Avensis eveneens verbeterd. De
stabilisatorstang voor is 20 procent stijver, wat zorgt voor minder
overhellen. De dempkracht van de voorste schokdempers is toegenomen en
de capaciteit van de pomp van de stuurbekrachtiging is vergroot,
hetgeen zorgt voor een snellere reactie op stuurbewegingen.
Nieuwe fabriek in Polen
- Productie in Polen
- Investering van 200 miljoen euro
- 950 nieuwe banen gecreëerd
De nieuwe dieselmotoren worden geproduceerd in een eveneens nieuwe
fabriek in Jelcz-Laskowice, Polen. Er is 200 miljoen euro
geïnvesteerd. TMIP (Toyota Motor Industries Poland) is Toyota's
achtste productiefaciliteit in Europa. TMIP heeft 330 banen in de
regio gecreëerd. Een aantal dat in de nabije toekomst nog eens met
620 wordt uitgebreid. Het personeel is jong en dynamisch (gemiddelde
leeftijd: 27 jaar), en goed opgeleid. Dit zijn de noodzakelijke
ingrediënten voor een hoge productiviteit en kwaliteit van de
producten. De aanwezigheid in Europa illustreert Toyota's
vastbeslotenheid om de Europese consument de beste dieselmotoren te
bieden.
1. Toyota D-CAT: 's werelds schoonste dieseltechnologie
Na de schone Toyota Prius doet Toyota weer een stap op het gebied van
het milieu. Toyota komt met de 177 pk 2,2 liter met de D-CAT
technologie die zorgt voor de laagste gecombineerde uitstoot van
roetdeeltjes en stikstofoxide (NOx). Toyota stelde 's werelds
schoonste dieseltechnologie al in november 2003 voor. Aan de basis van
Toyota D-CAT staat DNPR (Diesel Particulate NOx Reduction System). Dit
is de enige katalysator ter wereld die tegelijk de uitstoot van NOx en
roetdeeltjes aanpakt. Een Exhaust Port Injector helpt de DPNR om de
opgeslagen NOx te verwerken. De Exhaust Gas Recirculation is in dit
systeem voorzien van een omloopklep waardoor het zelfs onder koude
omstandigheden zijn nuttige werk verricht.
Laagste gecombineerde uitstoot van roetdeeltjes en NOx
- Toyota D-CAT Clean Power standaard op de 177 pk 2.2 D-4D
- Aanzienlijke verminderde uitstoot van NOx en roet
- 1.622 nieuwe patenten voor Toyota D-CAT
Toyota D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology) omvat een aantal
gecombineerde technologieën die samen de uitstoot van schadelijke
gassen beperken tot het laagste niveau van alle diesels. Het voldoen
aan de Euro IV-emissienormen is dan ook geen enkel probleem dankzij de
aanzienlijk verminderde uitstoot van koolwaterstoffen (HC),
koolstofmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx) en roetdeeltjes (PM).
Noodzaak van NOx reductie
De reductie van stikstofoxide (NOx) is noodzakelijk omdat het een van
de veroorzakers is van onder meer de opwarming van de aarde, smog en
problemen aan de luchtwegen.
De Toyota Avensis 2.0 D-4D werd in november 2003 als eerste voertuig
ter wereld voorzien van de Toyota D-CAT. Het was destijds een optie in
Duitsland en Groot-Brittannië. Minder dan twee jaar later rust Toyota
iedere 177 pk sterke 2.2 D-4D Clean Power standaard uit met deze
trendsettende technologie.
DNPR vierwegkatalysator
- Het hart van het D-CAT concept is een uitvinding van Toyota
- Vermindert de uitstoot van zowel NOx als roetdeeltjes
- Onderhoudsvrij
Het hart van Toyota D-CAT bestaat uit DPNR (Diesel Particulate NOx
Reduction System). Dit systeem vermindert tegelijkertijd de uitstoot
van roet, NOx, HC en CO. Wederom een wereldprimeur van Toyota in de
ontwikkeling van geavanceerde autotechnologie.
De katalysator is voorzien van een poreus keramische filter met een
dichtheid van 47 cellen per vierkante centimeter. Dit filter is dicht
bij het uitlaatspruitstuk gemonteerd voor een optimale werking.
Verderop in het uitlaatsysteem is een simpele, maar zeer effectieve
oxidatiekatalysator gemonteerd. In het DPNR zuiveringsproces - tijdens
een normale, arme verbranding - wordt roet eerst geoxideerd met behulp
van actieve zuurstof. Die is gecreëerd door NOx tijdelijk op te slaan
in de katalysator. Als de motor vervolgens tijdelijk naar een rijk
mengsel overschakelt - dankzij Exhaust Port Injection - wordt de
opgeslagen NOx verminderd, zodat meer actieve zuurstof ontstaat. Deze
extra zuurstof wordt gebruikt om het roet dat nog in de katalysator
aanwezig is verder te oxideren. In tegenstelling tot enkele andere
roetfilters op de markt, is DPNR onderhoudsvrij en hoeft ook niet
vervangen te worden.
Exhaust Port Injection (EPI)
- Vijfde verstuiver
- Optimale controle over het verbrandingsproces
De effectieve werking van de DPNR katalysator berust op de
mogelijkheid van het motormanagement om de lucht-brandstofverhouding
in de uitlaatgassen te variëren. Daarom is een vijfde verstuiver
toegevoegd en geplaatst in de uitlaatpoort. Op het kritische moment
wordt brandstof onder een druk van 7 tot 10 bar in het
uitlaatspruitstuk gespoten om stoïchiometrische condities in de DPNR
katalysator te creëren. Dankzij deze rijke piek kan de DPNR
katalysator de opgeslagen NOx verminderen.
De injectie in de uitlaatpoort wordt ook gebruikt om zwavel te
ontladen. Als een bepaald zwavelgehalte is bereikt, wordt de
rechtstreekse injectie in de uitlaatpoort toegepast om de temperatuur
van de katalysator te verhogen tot waarden waarbij de zwavel wordt
ontladen.
Uitlaatgasrecirculatie (EGR)
De Toyota D-CAT maakt gebruik van een zeer gevoelige
uitlaatgasrecirculatieklep (EGR-klep). De doorlaat van deze klep is
twee maal groter dan de klep die in de 2.0 D-4D motor wordt toegepast.
Hierdoor is de uitlaatgasrecirculatie veel effectiever. Deze nieuwe
EGR-klep heeft ook een snellere reactietijd: hij schakelt veel sneller
tussen volledig open en gesloten. Hierdoor reageert het systeem veel
beter op veranderende omstandigheden. In het EGR-circuit van de 177 pk
2.2 D-4D Clean Power zit een omloopklep. Deze maakt het ook mogelijk
de uitlaatgassen buiten de koeler om te leiden. Daardoor mist het
systeem zijn effectieve werking ook bij een koude motor niet.
Andere technologieën in het Toyota D-CAT systeem
- Meting van de lucht-brandstofverhouding bij de uitgang van de DPNR
- Drukverschil meten in het DPNR
- In totaal 15 sensoren (177 pk 2.2 D-4D Clean Power)
De werking van Toyota D-CAT berust op een constante stroom gegevens
die het motormanagement verzamelt. Deze gegevens komen van in totaal
15 sensoren waaronder een lucht-brandstofmeter (achter de uitgang van
de DPNR-katalysator), gastemperatuursensoren (voor en achter de DPNR
katalysator) en een drukverschilsensor. Die laatste meet het
drukverschil tussen de in- en uitlaatkant van de DPNR-katalysator.
2. Toyota Avensis: het vlaggenschip van Toyota
De Toyota Avensis staat - t/m april 2005 - in de Nederlandse
verkoopranglijst op de derde plaats in het D-segment. Z'n succes is
onder meer te danken aan de complete range van motor- en
carrosserievarianten. Maar de Avensis is ook de veiligste auto in zijn
klasse. Bij de Euro NCAP-botsproeven behaalde de Toyota Avensis vijf
sterren.
Een concurrerend aanbod
- Een compleet gamma: 4 benzine- en 3 dieselmotoren, 3
carrosserievarianten
- Een van de veiligste auto's in het segment; inclusief knie-airbag
- Een van de best verkopende auto's in het D-segment
Veiligheid
De Toyota Avensis is voorzien van een uitgebreide
veiligheidsuitrusting. Daaronder valt bijvoorbeeld de Minimal
Intrusion Cabin System (MICS). Dit is een door Toyota ontwikkelde
veiligheidsstructuur, die het risico van ernstig letsel bij
aanrijdingen in belangrijke mate beperkt. Een andere belangrijke
vernieuwing die tot de standaarduitrusting behoort, is de knieairbag
voor de bestuurder. Deze airbag heeft een inhoud van 18 liter. Mede
dankzij deze voorziening heeft de Toyota Avensis tijdens de
veeleisende Euro NCAP-botsproeven een score van vijf sterren (34
punten) behaald. Als aanvulling op deze veiligheidsvoorzieningen is de
Avensis uitgerust met het stabiliteitsprogramma VSC (Vehicle Stability
Control) en tractiecontrole (TRC). Twee voorzieningen die voor
grensverleggende veiligheid zorgen.
Onderstel: sportief en comfortabel
Dankzij de verfijnde geometrie van de wielophangingen beschikt de
Toyota Avensis over goede stuureigenschappen en tegelijkertijd een
uitstekend comfort. De achterwielophanging is een geëvolueerde versie
van de wielophanging van de sportieve Celica. Bij de Avensis wordt er
echter een extra 'toe-control arm' toegepast.
Toyota maakt nieuwe start met dieselmotoren
In 2003 werd de Avensis de eerste auto ter wereld waarvan de complete
range motoren aan de EURO IV-emissienormen voldeed. De toevoeging van
twee gloednieuwe 2.2 D-4D dieselmotoren is weer een belangrijke stap
voorwaarts. De 177 pk-versie van de 2.2 D-4D D-CAT motor behoort tot
de familie van Clean Power-diesels. Ze zijn het begin van een nieuw
tijdperk in de ontwikkeling van Toyota dieselmotoren die extra
vermogen combineren met lagere emissiewaarden.
De 150 pk sterke Avensis 2.2 D-4D is een uitgebalanceerde auto die
zich richt op het hart van het D-segment. Deze auto biedt een
geavanceerde dieselmotor die zich kan meten met menig andere
krachtbron in de inhoudsklasse van 1,9 tot 2,2 liter. De 2.2 D-4D
D-CAT Clean Power motor heeft een maximumkoppel van 400 Nm tussen
2.000 en 2.600 tpm.
3. Lichte motorconstructie en efficiënt
De nieuwe 2.2 D-4D krachtbron is zeer compact en efficiënt. De motor
is volledig van aluminium gemaakt. Om nog meer gewicht te besparen en
afmetingen te beperken is een aantal componenten, zoals de olie- en
waterpomp, volledig in het blok geïntegreerd. De 177 pk versie heeft
met 15,8 : 1 de laagste compressieverhouding van alle dieselmotoren
ter wereld. Bovendien is de krachtbron ook voorzien van de nieuwste,
zeer efficiënte keramische gloeibougies.
Gewichtsbesparende maatregelen
- Constructie volledig van aluminium
- Afgeleid van een benzinemotorblok
Om het brandstofverbruik en de emissie van schadelijke stoffen te
beperken zijn beide 2.2 D-4D motoren zo licht en compact mogelijk
ontworpen. Het gewichtsbesparende aluminium motorblok heeft ook een
positieve invloed op de voertuigdynamiek, omdat de auto een betere
gewichtsverdeling tussen de voor- en de achterkant heeft. Ook de
oliekoeler is volledig uit aluminium vervaardigd. Verder hebben de
motoren ook nieuwe (2 mm dikke) zuigerveren met een lagere
voorspanning, waardoor de wrijvingsverliezen beperkt worden. De
cilindervoeringen zijn overigens wel van gietijzer gemaakt, omdat dit
een betere slijtagebestendigheid heeft.
Integratie water- en oliepomp
Dit zijn normaal gesproken twee aparte onderdelen, maar nu zijn de
water- en oliepomp volledig geïntegreerd in het distributiedeksel.
Hierdoor is de oliepomp 5 procent lichter en 20 procent compacter.
Door al deze ontwikkelingen zijn beide motoren lichter dan de motoren
van de concurrenten die nog een gietijzeren motorblok gebruiken.
Laagste compressieverhouding ter wereld voor 177 pk: 15,8:1
- Efficiënter
- Lagere NOX-emissie
- Lager geluids- en trillingsniveau
De lage compressieverhouding draagt in belangrijke mate bij aan een
laag geluids- en trillingsniveau. De 150 pk-versie heeft eveneens een
zeer lage compressieverhouding, die 16,8:1 bedraagt. Bij een lage
compressieverhouding kost het de motor minder moeite het mengsel te
comprimeren. Dat verhoogt het rendement, geeft meer vermogen en
beperkt het brandstofverbruik.
Motoren die op arme mengsels draaien, zoals dieselmotoren, produceren
doorgaans veel NOX (stikstofoxide), omdat ze niet genoeg brandstof
krijgen om de temperaturen in de verbrandingskamer te verlagen. Dit
leidt tot hoge verbrandingstemperaturen. Door de compressieverhouding
te verlagen, wordt de verbrandingstemperatuur beperkt, hetgeen de
productie van NOX vermindert.
Als de drukopbouw in de cilinder lager is, verlaagt dat ook de
productie van geluid en trillingen bij elke verbranding. Bovendien is
de belasting op de bewegende delen in het motorblok een stuk kleiner,
zodat deze lichter kunnen worden geconstrueerd, zonder dat dit een
negatieve invloed op de betrouwbaarheid en de levensduur heeft.
Keramische gloeibougies
- Langere levensduur
- Snellere koude start
- Geen emissie van witte rook
De 177 pk-versie van de nieuwe 2.2 D-4D D-CAT motor is voorzien van
nieuw ontwikkelde keramische gloeibougies. Toyota pionierde al eerder
met het gebruik van keramische materialen voor de productie van
gloeibougies, toen de dieselmotoren van de L- en C-familie in 1982
werden geïntroduceerd. De eerste motoren van dit type werden in 1982
in Europa ingezet in de HiAce en de HiLux en in de 1,8 liter Corolla
motor. Nu wordt de techniek in de meeste Toyota diesels toegepast. Er
zijn maar weinig materialen die zo goed tegen hitte kunnen als
keramiek. Dit materiaal wordt dan ook niet voor niets gebruikt op de
Space Shuttle, ter bescherming van de onderkant. Het is bestand tegen
veel hogere temperaturen, waardoor ze veel langer efficiënt blijven
werken dan metalen gloeibougies. Het zorgt dus voor een langere
levensduur. Nog een voordeel is dat de hittegeleiding van keramiek
veel beter is dan dat van metalen. Daardoor bereiken keramische
gloeibougies hun ideale werktemperatuur veel eerder dan metalen
gloeibougies. Dat vertaalt zich in snellere koude starts bij lagere
buitentemperaturen. De nieuwe generatie keramische gloeibougies zorgt
niet alleen voor een betere koude start, maar beperkt tevens de
uitstoot van witte rook. Dat komt doordat de verbrandingskamers
sneller op de ideale werktemperatuur komen.
4. Injectiesysteem en luchtinlaat: efficiënt vermogen
De nieuwe dieselmotoren van Toyota zijn voorzien van een aantal
geavanceerde systemen. Zo zijn de motoren nu uitgevoerd met
piëzo-elektrische injectoren die tweemaal zo snel werken als de
zogenaamde elektromagnetische injectoren. Bovendien werken ze met een
injectiedruk van 1.800 bar, de hoogste druk van alle
piëzo-elektrische systemen die er op de markt zijn. Door deze
technieken kunnen meerdere dieselinjecties per verbrandingsslag worden
gegeven, waarbij het interval tussen de injecties veel korter is dan
gebruikelijk (0,1 ms). Ook aan de inlaatzijde van de motor is het een
en ander verbeterd: een elektrisch gestuurde turbolader zorgt voor
meer precisie en een verbeterde koppelafgifte in het lagetoerengebied.
De inlaatlucht wordt gekoeld door een nieuwe intercooler met een
oppervlak dat 8 groter is dan dat van z'n voorganger.
Geavanceerd common-railsysteem
- Piëzo-elektrische injectoren
- Hoogste inspuitdruk
- Tot vijf injecties per verbrandingscyclus
De meeste common-railsystemen werken met elektromagnetische
injectoren. Deze injectoren worden geactiveerd door een magnetisch
veld, dat wordt opgewekt door een elektrische stroom. De nieuwe 177 pk
motor is echter voorzien van piëzo-elektrische technologie; een
noviteit bij motoren van deze afmetingen. De werking berust op de
eigenschappen van bepaalde materialen, die vervormen als ze onder
stroom staan. In elke injector bevindt zich een stapel van deze
keramische, piëzo-elektrische elementen. Als hier een elektrische
spanning op wordt gezet, zetten deze elementen uit. Daardoor wordt de
injectornaald opgelicht en wordt de dieselolie, die zich met 1.800 bar
in het common-railsysteem bevindt, in de cilinder geïnjecteerd.
Piëzo-elektrische injectoren kunnen grotere volumes brandstof
injecteren, terwijl ze tweemaal zo snel reageren als
elektromagnetische injectoren. Daardoor kan de injector sneller open
en dicht gaan. Elke injector heeft 10 openingen (diameter 0,13 mm), 4
meer dan de elektromagnetische injector van de 2.0 D-4D. Dankzij deze
verbeteringen wordt de brandstof beter verneveld en verdampt, waardoor
de verbranding bij een lagere druk tot stand komt. Dit is het geheim
achter de superlage compressieverhouding van de 177 pk D-4D D-CAT
Clean Power motor.
Het nieuwe piëzo-elektrische common-railsysteem kan tot vijf keer per
verbrandingscyclus injecteren. Bij vollast en bij stationair toerental
met warme motor vindt een enkele voorinjectie plaats, bij lichte en
middelmatige belasting wordt meervoudig geïnjecteerd. Dankzij de
piëzo-elektrische technologie kan de timing van de voorinjectie
worden geoptimaliseerd, wat geluidsvermindering oplevert.
Dit hypermoderne common-railsysteem speelt een centrale rol bij het
bereiken van een vermogens- en koppelafgifte, die uniek zijn voor een
diesel in deze klasse. Ook het brandstofverbruik is laag, terwijl ook
het geluids- en trillingsniveau dermate laag is dat de Avensis hiermee
tot de top van het D-segment behoort.
Elektrisch gestuurde turbolader
- Preciezere sturing vanen
- Hoger koppel bij lage toeren
- Lagere massatraagheid van het turbinewiel
De 177 pk motor maakt gebruik van een turbolader met variabele
geometrie (Variable Nozzle Turbocharger of VNT), die elektrisch wordt
aangestuurd. Deze turbolader heeft een aantal luchtgeleiders, vanen
genoemd, die in het turbinehuis zijn ondergebracht. Deze vanen richten
de hoek van de uitlaatgasstroom afhankelijk van de snelheid van die
gasstroom. Normaal gesproken worden die vanen bediend door een
stappenmotor, maar in dit geval worden ze direct aangestuurd door een
elektrische gelijkstroommotor. Dit stelt de boordcomputer in staat om
de bediening van de vanen preciezer en progressiever aan te sturen,
waardoor de turbolader efficiënter werkt. Bovendien kunnen de vanen
als het nodig is ook bij lagere toerentallen worden bediend.
De massatraagheid van het turbinewiel is daarnaast met 30 procent
verlaagd ten opzichte van de turbine van de 2.0 D-4D. Dit is bereikt
door het aantal bladen en de dikte ervan te verminderen, waardoor de
turbo bij lage toeren sneller actief wordt.
Een efficiëntere intercooler
- Oppervlak warmtewisselaar 8 keer zo groot
- Een hoog rendement van 88 procent
- Verbetering van de vullingsgraad van de motor
Bij de nieuwe intercooler, die op beide 2.2 D-4D motoren is
gemonteerd, is het oppervlak van de warmtewisselaar 8 maal zo groot
als voorheen. Dit heeft tot gevolg dat het rendement van de
warmtewisselaar van 68 procent naar 88 procent is gestegen. De
stijging speelt een belangrijke rol in de toename van de vullingsgraad
van de motor en daarmee in de verbetering van de motorprestaties.
5. Nieuwe zesbak: precisie, prestatie en brandstofbesparing
Voor de nieuwe dieselmotoren in Avensis is een nieuwe, handgeschakelde
zesversnellingsbak ontworpen. De zeer compact gebouwde transmissie
heeft een lengte van slechts 384 mm. En dat voor een versnellingsbak
met een capaciteit van 400 Nm. De transmissie kent een opstelling met
drie assen, waardoor deze 20% korter kon worden geconstrueerd. Om het
verbruik te beperken, past Toyota een olie met ultralage viscositeit
toe, wat een brandstofbesparing tot 1% oplevert. Verder zorgt een
aluminium oliescheider voor minder olieturbulentie in de
versnellingsbak en wordt het brandstofverbruik ook verlaagd door de
toepassing van een zeer lange eindoverbrenging (meer dan 7:1).
Soepel en exact schakelen
- Synchromesh met meervoudige conussen van de eerste tot de vierde
versnelling
- Toepassing van kogel-glijbaanlagers voor grote schakelprecisie
- Geleideplaten reduceren de hoeveelheid speling
De 2.2 D-4D motoren worden gekoppeld aan een nieuwe, handgeschakelde
zesversnellingsbak die soepel, snel en precies schakelt. Dit wordt
mogelijk gemaakt doordat de synchromeshringen van de eerste tot en met
de vierde versnelling zijn voorzien van meervoudige conussen. Hierdoor
kost het schakelen beduidend minder kracht. Om de precisie nog verder
te verbeteren is de bak verder voorzien van een kogel-glijbaanlager op
de schakelas en op de gaffelas. Geleideplaten verminderen hierbij de
hoeveelheid speling na het schakelen. De nieuw ontworpen
transmissiedemper draagt bij aan een beter schakelgedrag. Beide
motoren hebben overigens dezelfde overbrengingsverhoudingen, behalve
op de zesde versnelling. De 177 pk versie heeft een langere zesde
versnelling dan de 150 pk versie.
Compacte constructie
- Opstelling met drie assen reduceert de lengte met 20 procent
- Lengte: 384 mm
- Hetzelfde aandrijftandwiel voor verschillende versnellingen
Door de toepassing van een opstelling met drie assen kon de
versnellingsbak korter worden gebouwd dan een transmissie met twee
versnellingsbakassen. Ook wordt een aandrijftandwiel in sommige
gevallen voor meerdere versnellingen gebruikt. Dat is het geval bij de
vierde en vijfde versnelling en bij de eerste en de
achteruitversnelling. Door deze keuze kon de versnellingsbak niet
alleen korter worden gebouwd, maar ook lichter. Om diezelfde reden is
het transmissiehuis helemaal van aluminium gemaakt.
Brandstofbesparing
- Toepassing van olie met de laagste viscositeit
- Aluminium oliescheider
- Bijzonder groot bereik versnellingsbak
De nieuwe zesversnellingsbak is voorzien van transmissieolie met de
laagste viscositeit die verkrijgbaar is. Door toepassing van deze olie
kan het brandstofverbruik tot één procent zuiniger uitvallen. Verder
beperkt een aluminium oliescheider in de versnellingsbak de verliezen
door turbulentie. Het voorkomt dat de olie in het carter door de
uitgaande as wordt opgeklopt. Daarnaast hebben de versnellingsbakassen
lagers met een lagere wrijvingscoëfficiënt dan de lagers in de
vijfversnellingsbak van de 2.0 D-4D motor.
Prestaties van de koppeling
- Zelfstellend systeem
- Kleinere belasting op de drukgroep
De koppeling is voorzien van een zelfstellend mechanisme, waardoor de
belasting op de drukgroep wordt gereduceerd. Dit leidt tot minder
slijtage van het oppervlak, bovendien kost het indrukken van het
koppelingspedaal minder kracht, hetgeen de doseerbaarheid aanzienlijk
verbetert.
6. De 2.2 D-4D 150 pk motor
De 150 pk sterke 2.2 D-4D motor levert zijn maximale koppel van 310 Nm
over een breed toerenbereik tussen 2.000 en 3.200 tpm. De lage
compressieverhouding verbetert het rendement en maakt de motor stiller
en comfortabeler. De nieuwe turbo levert 20 procent meer druk en een
efficiëntere koeler voor de uitlaatgasrecirculatie (EGR) en een
grotere oxidatiekatalysator verminderen de emissies.
De 150 pk 2.2 D-4D is afgestemd op een ideale balans tussen vermogen
en verbruik. De motor is voor 85 procent gelijk aan de 177 pk Clean
Power motor. De 150 pk-versie valt tussen de bestaande 2.0 D-4D met
116 pk en de 2.2 D-4D D-CAT Clean Power met 177 pk. De 2.2 D-4D kent
circa dezelfde waarden qua verbruik als de 2.0 D-4D, maar levert 29
procent meer vermogen en een koppel van 310 tegenover 280 Nm.
Ondanks het feit dat deze motor niet is uitgerust met D-CAT
technologie voldoet hij uiteraard aan de Euro IV norm.
Hardware
- Volledig aluminium bouw
- Lage compressieverhouding
- Volledig nieuwe turbo
De 150 pk aluminium motor is 13 procent lichter dan de 2.0 D-4D. De
elektromagnetische injectoren hebben negen openingen (zes bij de 2.0
D-4D). De negen kleinere openingen staan een grotere toevoer toe en
zorgen voor een fijnere verneveling van de brandstof. De geheel nieuwe
turbo heeft een grotere capaciteit, zodat de turbodruk 20% hoger is
dan bij de 2.0 D-4D motor. De metalen gloeibougies bereiken een 12
procent hogere temperatuur dan voorheen, waardoor de koude start
vlotter verloopt. In vergelijking tot het basismodel 2.0 D-4D zijn
talloze componenten verbeterd met het oog op lagere emissie, zoals de
efficiëntere tussenkoeler op het systeem van de
uitlaatgasrecirculatie.
7. Betere rijeigenschappen, meer finesse qua geluid en trilling
Bij de nieuwe 2.2 D-4D dieselmotoren zijn diverse maatregelen genomen
om de motor geraffineerder te laten lopen en om het rijplezier te
vergroten. Zo elimineren balansassen de dreungeluiden die tussen 2.000
en 3.000 tpm optreden en vermindert een akoestische voorruit het
geluidsniveau in de auto. Voor een beter rijcomfort is de
veerstijfheid van de voorveren vergroot. Ook werd de
torsiestabilisator 20 procent stijver waardoor de auto in bochten
minder overhelt. Ook de vooras is stijver uitgevoerd, wat bij hogere
snelheiden leidt tot een grotere stabiliteit. Verder is de
dempingskarakteristiek van de voorschokdempers aangepast zodat de auto
rustiger rijdt. En tot slot is de capaciteit van de oliepomp van de
stuurbekrachtiging vergroot, waardoor de Avensis in bochten sneller
reageert op stuurbewegingen.
Alle Avensis-modellen die met de nieuwe dieselmotoren zijn uitgevoerd,
profiteren van verbeterde maatregelen tegen geluid en trillingen:
* Het isolatiemateriaal van de motorkap heeft een grotere dichtheid
* Een extra viltlaag is toegevoegd aan de motorafdekking
* De vloerisolatie is nu driemaal zo dik
* De tunneldemper is vergroot en vervaardigd van 38 procent dikker
materiaal
* Toepassing van een akoestische voorruit
De akoestische voorruit is voorzien van een geluidsabsorberend
materiaal, dat tussen twee glazen lagen is ingebed. Hierdoor wordt 75
procent van het geluid met lage frequenties geabsorbeerd. Dankzij deze
maatregelen rijdt de Avensis 2.2 D-4D nog stiller dan de 2.0 D-4D
versie en zijn er nog minder trillingen te bespeuren.
8. Variabele kosten
De kwaliteit en betrouwbaarheid van de Toyota Avensis vinden overal in
Europa erkenning. De ADAC in Duitsland heeft de Avensis onderscheiden
met een 'Gelbe Engel'. De Engelse vakpers heeft zich meerdere keren
lovend uitgelaten over de betrouwbare Avensis. Het blad Fleet
Management heeft de Avensis in het jaar van zijn introductie de titel
'Leaseauto van het Jaar' toegekend. In een onderzoek van het eveneens
Engelse weekblad Fleet News kwam de Avensis als beste uit een analyse
van 739.000 leaseauto's. In Nederland werd de Toyota Avensis in 2004
door ING Car Lease uitgeroepen tot 'Lease Car of the Year'.
Lage reparatiekosten
- Speciale, afbreekbare koplampbevestiging
- Vervormbare elementen in ophanging van voorbumper
De nieuwe Toyota Avensis 2.2 D-4D profiteert net als iedere andere
Avensis van bewezen lage reparatiekosten. Zo zijn de koplampen
bevestigd aan steunen die afbreken bij een ongeluk, nog voordat de
lamp beschadigd raakt. De grote voorbumper verkleint de kans dat de
motorkap bij kleine aanrijdingen schade oploopt; de achterbumper heeft
versterkingen van aluminium, die speciaal ontwikkeld zijn met het oog
op lagere reparatiekosten. Opgeschroefde, vervormbare elementen in de
ophanging van de voorbumper maken een reparatie mogelijk zonder snij-
en laswerk.
De 2.2 D-4D motoren hebben een oliecontrolesysteem (OMMS) dat continu
bijhoudt hoe de motor belast wordt. Het vervangen van de olie kan
voortaan veel sneller dankzij een speciaal aftapsysteem. De 2,2 liter
D-4D motoren nemen genoegen met minerale of gedeeltelijk synthetische
motorolie, die voordeliger is dan volledig synthetische oliën.
Periodieke controle van de V-snaar is overbodig door de toepassing van
een automatisch stelmechanisme. De hydraulische klepstoters zijn
volledig onderhoudsvrij. Ook de koppeling stelt zichzelf bij en heeft
altijd de juiste afstelling. De 177 pk 2.2 D-4D Clean Power heeft
keramische gloeibougies die hittebestendiger en duurzamer zijn dan
conventionele bougies.
9. Nieuwe Poolse fabriek voor nieuwe motor
In maart 2005 startte de productie van de nieuwe dieselmotor. Daarvoor
is in Polen een compleet nieuwe fabriek gebouwd, die in 2007 op volle
capaciteit zal draaien en dan goed is voor een productie van 180.000
motoren per jaar. Deze nieuwe fabriek, die een investering van 200
miljoen euro vergde, levert werkgelegenheid aan 950 mensen. De fabriek
in Polen is de tweede productiefaciliteit die Toyota in dat land heeft
geopend. Toyota heeft nu in totaal acht fabrieken in Europa.
Achtste productiefaciliteit in Europa
- Investering van 200 miljoen euro
- 950 nieuwe banen, gemiddelde leeftijd werknemers: 27 jaar
De nieuwe 2.2 D-4D motoren worden geproduceerd in een compleet nieuwe
fabriek, die zich bevindt in het Poolse Jelcz-Laskowice. TMIP (Toyota
Motor Industries Poland) is de achtste productiefaciliteit van Toyota
in Europa, in aanvulling op de volgende lijst:
Toyota Motor Manufacturing UK (Burnaston) GB Avensis, Corolla
Hatchback Toyota Motor Manufacturing UK (Deeside) GB Motoren en
onderdelen voor motoren Toyota Motor Manufacturing France Frankrijk
Yaris, motoren Toyota Motor Manufacturing Turkey Turkije Corolla
Sedan, Wagon en Verso Salvador Caetano, Ovar-fabriek Portugal Dyna,
HiAce (assemblage) Toyota Motor Manufacturing Poland Polen Motoren,
transmissies Toyota Peugeot Citroën Automobile Tsjechië AYGO Dat
Toyota een totaal nieuwe fabriek neerzet voor de fabricage van deze
gloednieuwe motorfamilie onderstreept de vastberadenheid van Toyota om
de Europese klanten te voorzien van de beste dieselmotoren die er te
koop zijn. De nieuwe TMIP-vestiging genereerde direct 330
arbeidsplaatsen in de regio en zal in de toekomst naar verwachting
werk bieden aan nog eens 620 werknemers. Het personeel is jong,
dynamisch en hooggekwalificeerd. Daarmee beschikt de fabriek over alle
benodigde ingrediënten voor de fabricage van hoogwaardige producten
in combinatie met een hoge productiviteit. Vijfjarenplan - Oktober
2002: officiële aankondiging - Maart 2005: start productie - 2007:
volledige productiecapaciteit In oktober 2002 werd de oprichting van
TMIP officieel aangekondigd tijdens een bijeenkomst in
Jelcz-Laskowice, Polen, op de locatie waar de nieuwe fabriek zou
worden gevestigd. Vervolgens begon in april 2004 de bouw van het
complex, dat in een recordtijd van acht maanden werd neergezet. In
augustus 2004 was de installatie van alle apparatuur al klaar. Tussen
augustus 2004 en maart 2005 werd het personeel getraind en werden
proefproducties gedraaid. De productie van de nieuwe 2.2 D-4D motoren
begon vervolgens op 21 maart 2005 met de gebruikelijke opstartcyclus.
Op dit moment zorgt TMIP voor de bewerking van twee hoofdcomponenten
en voor de volledige assemblage van de motor. Vanaf begin 2006 zullen
de werkzaamheden worden uitgebreid. Er zullen meer onderdelen in de
fabriek zelf worden bewerkt en ook het gieten van belangrijke
onderdelen zal tegen die tijd bij TMIP plaatsvinden. In 2007 wordt de
volledige productiecapaciteit van 180.000 units bereikt, als een
tweede productieploeg wordt ingezet.
AutoRai