AutoRai

Print

Nieuwe 2.2 D-4D dieselmotoren voor Toyota Avensis

(13-5-2005)

Toyota maakt de Avensis nog aantrekkelijker met twee compleet nieuwe 2,2 liter dieselmotoren. Beide geheel uit aluminium opgetrokken motoren leveren vermogens van 150 en 177 pk. De 177 pk âD-CAT Clean Powerâ vormt de start van een dieselrevolutie.

Deze 400 Nm sterke diesel is uitgerust met Toyota's Diesel Clean Advanced Technology wat de uitstoot van stikstofoxide (NOx) en roetdeeltjes tegelijkertijd aanzienlijk vermindert. Hierdoor heeft de motor de laagste gecombineerde uitstoot van NOx en roetdeeltjes ter wereld. De reductie van stikstofoxide is noodzaak omdat het onder meer leidt tot de opwarming van de aarde. Iets dat in de Verenigde Staten en Japan al ruiterlijk onderkend wordt.

De 177 pk versie heeft de laagste compressieverhouding van alle dieselmotoren ter wereld, keramische gloeibougies en een injectiesysteem met piëzo-elektrische verstuivers. Beide 2.2 D-4D motoren zijn gekoppeld aan een nieuwe zesversnellingsbak. Deze is extreem compact en draagt bij aan een laag brandstofverbruik. De nieuwe motoren worden geproduceerd in Polen, Toyota's achtste Europese productiefaciliteit.

De consumentenprijzen van de Toyota Avensis 2.2 D-4D mogen gerust scherp genoemd worden. Ze starten voor de 150 pk en 177 pk D-CAT Clean Power Linea Luna bij respectievelijk 31.100 en 33.100 euro.

Toyota Avensis aanbod

- Complete serie benzine- (1.6, 1.8, 2.0) en dieselmotoren (2.0, twee maal 2.2)

- Een van de bestverkopende modellen in zijn klasse
- Debuut van de Clean Power dieseltechnologie

In Europa is 2004 tot nu toe het beste hele verkoopjaar voor de Toyota Avensis geweest met ruim 145.000 verkochte eenheden. Dat betekent een stijging van maar liefst 25 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Bovendien voert de Avensis met benzinemotor zijn segment met glans aan. In 2004 zijn in Nederland 5.986 Toyota's Avensis op naam gesteld. Dit jaar (tot en met april) is de Toyota Avensis in Nederland de op twee na bestverkochte auto in het D-segment.

De toevoeging van twee geheel nieuwe 2.2 D-4D dieselmotoren vergroot het dieselaanbod in het D-segment. Toyota Avensis klanten hebben nu keus uit drie moderne D-4D diesels. De bestaande 116 pk 2.0 D-4D, gevolgd door de 150 pk 2.2 D-4D en ten slotte de 177 pk 2.2 D-4D D-CAT Clean Power.

Uiterst scherpe prijstelling, hoogste koppel en laagste uitstoot Met de komst van de 2.2 D-4D versies worden niet alleen zeer krachtige diesels aan het Avensis-gamma toegevoegd, ze hebben ook nog eens een uiterst scherpe prijs. De 2.2 D-4D 150 pk Sedan Linea Luna begint bij 31.100 euro. De motor beschikt over een koppel van 310 Nm. De 177 pk 2.2 D-4D D-CAT Clean Power start met een prijs die slechts 2.000 euro hoger ligt, kortom 33.100 euro (inclusief 600 euro BPM-korting). Daarvoor krijg je met 400 Nm trekkracht en 177 pk de meest krachtige diesel die in het viercilindersegment te koop is én de dieselauto met de laagste gecombineerde uitstoot van roetdeeltjes en NOx. Er is geen concurrent die op deze punten zo gunstig scoort. Concurrenten hebben een hogere consumentenprijs in combinatie met minder vermogen en trekkracht.

De milieuprestaties van de 177 pk versie in verband met roetdeeltjes en NOx liggen respectievelijk 92 procent en 56 procent onder de EURO IV norm. De absolute waarden voor uitstoot van roet en NOx bedragen respectievelijk: 0,002 en 0,11 g/km.*)


*) Homologatie testcijfers

D-CAT: Diesel Clean Advanced Technology

- Vermindert tegelijkertijd de uitstoot van NOx en roetdeeltjes
- Standaard op de 177 pk sterke 2.2 D-4D Clean Power
- Techniek omvat 1.622 nieuwe patenten voor Toyota

Toyota D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology) bestaat uit een aantal geïntegreerde technologieën die gezamenlijk de uitstoot van schadelijke gassen beperken tot de laagste waarden van welke moderne diesel dan ook. Het voldoen aan de Euro IV norm is dan ook geen probleem dankzij de belangrijk verminderde uitstoot van koolwaterstoffen (HC), koolstofmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx) en roetdeeltjes (PM).

Bouw van de motor

- Geheel van aluminium

- Laagste compressieverhouding van alle dieselmotoren ter wereld
- Keramische gloeibougies

In 2001 heeft Toyota het aluminium motorblok van de Yaris met 1,5 liter motor gebruikt als basis voor de 1.4 D-4D dieselmotor. Voor de nieuwe 2.2 D-4D motoren heeft Toyota het aluminium blok van de benzinemotorenfamilie gebruikt waartoe ook de 2.0 en 2.4 benzinemotoren van de Toyota Avensis behoren. Als gevolg hiervan zijn de 150 en 177 pk 2.2 D-4D motoren lichter dan vergelijkbare motoren van de concurrentie, die bestaan uit traditionele gietijzeren motorblokken.

Een van de speerpunten van de hoge efficiëntie en het lage geluids- en trillingsniveau van de 2.2 D-4D motoren is hun lage compressieverhouding. Met 15,8:1 heeft de 177 pk Clean Power motor 's werelds laagste compressieverhouding van productiedieselmotoren. De versie met 150 pk heeft een compressieverhouding van 16,8:1. Dit is ook nog altijd één van de laagste waarden.

Toyota heeft de 2.2 D-4D Clean Power met 177 pk voorzien van keramische gloeibougies. Deze kunnen veel hogere temperaturen aan; 100 ºC meer dan de vorige generatie keramische gloeibougies. Ze zorgen voor een verminderde uitstoot en een betere koude start.

Injectie- en inductiesystemen

- Piëzo-elektrische technologie

- Elektronisch aangestuurde turbo

- Turbinewiel met lage weerstand

De nieuwe 177 pk 2.2 D-4D Clean Power motor maakt gebruik van inspuiting met piëzo-elektrische technologie. Piëzo-elektrische injectoren kunnen grotere hoeveelheden brandstof aan en zijn tot tweemaal zo snel als elektromagnetische injectoren. Dit komt omdat de verstuivernaald sneller opent en sluit. Toyota's piëzo-elektrische systeem produceert de hoogste injectiedruk van dit type motoren: 1.800 bar. Het technisch hoogstaande common rail injectiesysteem vormt een centrale factor in het bereiken van het beste vermogen en koppel in zijn klasse - tezamen met een enorme brandstofefficiëntie. Daarbij staat de Avensis ook nog eens aan de top van zijn segment voor wat betreft de demping van geluid en trillingen.

De motor is voorzien van een elektrisch aangestuurde turbo met variabele geometrie. Hierdoor kan het motormanagement de vanen preciezer aansturen, wat de efficiëntie van de turbo ten goede komt. Vergeleken met de 2.0 D-4D is de inwendige weerstand van de turbo afgenomen met 30 procent. Dit komt door de toepassing van een kleiner aantal vanen, die tevens dunner zijn.

Volledig nieuwe zesversnellingsbak

- Verbeterd schakelgedrag

- Uitzonderlijk compact

- Draagt bij tot een verminderd brandstofverbruik

Beide 2.2 D-4D motoren zijn gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesversnellingsbak die uitblinkt in een soepel, snel en precies schakelgedrag. Dit is mede mogelijk door de toepassing van synchromeshringen met meervoudige conussen voor de eerste vier versnellingen. De constructie van de nieuwe versnellingsbak is uitzonderlijk compact. Hij is slechts 384 millimeter lang en maakt gebruik van olie met de laagste viscositeit die tegenwoordig voor handgeschakelde versnellingsbakken leverbaar is. De maatregel maakt de 2.2 D-4D één procent zuiniger.

De toepassing van een zelfregulerend systeem vermindert de druk op de drukgroep. Dit vermindert slijtage en vergt minder pedaaldruk op het koppelingspedaal. Daarbij zorgt het voor een verbeterd gevoel tijdens het schakelen.

Uitstoot CO
Beide motoren hebben uitstekende prestaties qua CO -uitstoot. Respectievelijk 156 en 161 g/km. In Nederland kent de 2.2 D-4D D-CAT Clean Power (177 pk) een significant belastingvoordeel van 600 euro dankzij de standaard Toyota D-CAT, waarin onder meer een roetfilter is opgenomen. Dit voordeel is in de consumentenprijs verwerkt.

De 150 pk 2.2 D-4D motor

- Kracht en efficiëntie in balans

- Bedoeld voor het midden van het dieselsegment
- Veel trekkracht over een breed toerenbereik

De 150 pk 2.2 D-4D biedt klanten een goede balans tussen een krachtige motor en optimale efficiëntie. Deze krachtbron deelt 85% van zijn componenten met zijn 177 pk sterke broer en is gepositioneerd tussen de 2.0 D-4D met 116 pk en de 177 pk sterke 2.2 D-4D Clean Power. Het sterke punt van de 150 pk D-4D is zijn souplesse. Tussen 2.000 en 3.200 tpm levert de motor een maximumkoppel van 310 Nm.

Ondanks het feit dat deze motor niet is uitgerust met D-CAT technologie voldoet hij uiteraard aan de Euro IV norm. In tegenstelling tot de 177 pk versie komt de 150 pk versie niet in aanmerking voor de 600 euro BPM-korting.

Comfort en rijeigenschappen

- Lage compressieverhouding

- Verbeterde isolatie van geluid en trillingen
- Stijvere stabilisatorstang voor

De 177 pk 2.2 D-4D D-CAT Clean Power motor heeft de laagste compressieverhouding van alle dieselmotoren ter wereld. Dit zorgt voor een minder grote drukopbouw boven de zuiger, wat tot gevolg heeft dat de verbranding een lager geluids- en trillingsniveau veroorzaakt. Dit effect wordt nog versterkt door het hoogwaardige elektronische piëzo-elektrische injectiesysteem dat meerdere inspuitingen bij weinig en half gas kan leveren. In beide 2.2 D-4D motoren zijn twee balansassen toegepast die vooral tussen 2.000 en 3.000 tpm voor een gunstiger geluidsniveau van de motor zorgen.

Om het optimale effect uit de nieuwe motoren te halen, heeft Toyota de rijeigenschappen van de Avensis eveneens verbeterd. De stabilisatorstang voor is 20 procent stijver, wat zorgt voor minder overhellen. De dempkracht van de voorste schokdempers is toegenomen en de capaciteit van de pomp van de stuurbekrachtiging is vergroot, hetgeen zorgt voor een snellere reactie op stuurbewegingen.

Nieuwe fabriek in Polen

- Productie in Polen

- Investering van 200 miljoen euro

- 950 nieuwe banen gecreëerd

De nieuwe dieselmotoren worden geproduceerd in een eveneens nieuwe fabriek in Jelcz-Laskowice, Polen. Er is 200 miljoen euro geïnvesteerd. TMIP (Toyota Motor Industries Poland) is Toyota's achtste productiefaciliteit in Europa. TMIP heeft 330 banen in de regio gecreëerd. Een aantal dat in de nabije toekomst nog eens met 620 wordt uitgebreid. Het personeel is jong en dynamisch (gemiddelde leeftijd: 27 jaar), en goed opgeleid. Dit zijn de noodzakelijke ingrediënten voor een hoge productiviteit en kwaliteit van de producten. De aanwezigheid in Europa illustreert Toyota's vastbeslotenheid om de Europese consument de beste dieselmotoren te bieden.


1. Toyota D-CAT: 's werelds schoonste dieseltechnologie

Na de schone Toyota Prius doet Toyota weer een stap op het gebied van het milieu. Toyota komt met de 177 pk 2,2 liter met de D-CAT technologie die zorgt voor de laagste gecombineerde uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxide (NOx). Toyota stelde 's werelds schoonste dieseltechnologie al in november 2003 voor. Aan de basis van Toyota D-CAT staat DNPR (Diesel Particulate NOx Reduction System). Dit is de enige katalysator ter wereld die tegelijk de uitstoot van NOx en roetdeeltjes aanpakt. Een Exhaust Port Injector helpt de DPNR om de opgeslagen NOx te verwerken. De Exhaust Gas Recirculation is in dit systeem voorzien van een omloopklep waardoor het zelfs onder koude omstandigheden zijn nuttige werk verricht.

Laagste gecombineerde uitstoot van roetdeeltjes en NOx
- Toyota D-CAT Clean Power standaard op de 177 pk 2.2 D-4D
- Aanzienlijke verminderde uitstoot van NOx en roet
- 1.622 nieuwe patenten voor Toyota D-CAT

Toyota D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology) omvat een aantal gecombineerde technologieën die samen de uitstoot van schadelijke gassen beperken tot het laagste niveau van alle diesels. Het voldoen aan de Euro IV-emissienormen is dan ook geen enkel probleem dankzij de aanzienlijk verminderde uitstoot van koolwaterstoffen (HC), koolstofmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx) en roetdeeltjes (PM).

Noodzaak van NOx reductie
De reductie van stikstofoxide (NOx) is noodzakelijk omdat het een van de veroorzakers is van onder meer de opwarming van de aarde, smog en problemen aan de luchtwegen.

De Toyota Avensis 2.0 D-4D werd in november 2003 als eerste voertuig ter wereld voorzien van de Toyota D-CAT. Het was destijds een optie in Duitsland en Groot-Brittannië. Minder dan twee jaar later rust Toyota iedere 177 pk sterke 2.2 D-4D Clean Power standaard uit met deze trendsettende technologie.

DNPR vierwegkatalysator

- Het hart van het D-CAT concept is een uitvinding van Toyota
- Vermindert de uitstoot van zowel NOx als roetdeeltjes
- Onderhoudsvrij

Het hart van Toyota D-CAT bestaat uit DPNR (Diesel Particulate NOx Reduction System). Dit systeem vermindert tegelijkertijd de uitstoot van roet, NOx, HC en CO. Wederom een wereldprimeur van Toyota in de ontwikkeling van geavanceerde autotechnologie.

De katalysator is voorzien van een poreus keramische filter met een dichtheid van 47 cellen per vierkante centimeter. Dit filter is dicht bij het uitlaatspruitstuk gemonteerd voor een optimale werking. Verderop in het uitlaatsysteem is een simpele, maar zeer effectieve oxidatiekatalysator gemonteerd. In het DPNR zuiveringsproces - tijdens een normale, arme verbranding - wordt roet eerst geoxideerd met behulp van actieve zuurstof. Die is gecreëerd door NOx tijdelijk op te slaan in de katalysator. Als de motor vervolgens tijdelijk naar een rijk mengsel overschakelt - dankzij Exhaust Port Injection - wordt de opgeslagen NOx verminderd, zodat meer actieve zuurstof ontstaat. Deze extra zuurstof wordt gebruikt om het roet dat nog in de katalysator aanwezig is verder te oxideren. In tegenstelling tot enkele andere roetfilters op de markt, is DPNR onderhoudsvrij en hoeft ook niet vervangen te worden.

Exhaust Port Injection (EPI)

- Vijfde verstuiver

- Optimale controle over het verbrandingsproces

De effectieve werking van de DPNR katalysator berust op de mogelijkheid van het motormanagement om de lucht-brandstofverhouding in de uitlaatgassen te variëren. Daarom is een vijfde verstuiver toegevoegd en geplaatst in de uitlaatpoort. Op het kritische moment wordt brandstof onder een druk van 7 tot 10 bar in het uitlaatspruitstuk gespoten om stoïchiometrische condities in de DPNR katalysator te creëren. Dankzij deze rijke piek kan de DPNR katalysator de opgeslagen NOx verminderen.

De injectie in de uitlaatpoort wordt ook gebruikt om zwavel te ontladen. Als een bepaald zwavelgehalte is bereikt, wordt de rechtstreekse injectie in de uitlaatpoort toegepast om de temperatuur van de katalysator te verhogen tot waarden waarbij de zwavel wordt ontladen.

Uitlaatgasrecirculatie (EGR)
De Toyota D-CAT maakt gebruik van een zeer gevoelige uitlaatgasrecirculatieklep (EGR-klep). De doorlaat van deze klep is twee maal groter dan de klep die in de 2.0 D-4D motor wordt toegepast. Hierdoor is de uitlaatgasrecirculatie veel effectiever. Deze nieuwe EGR-klep heeft ook een snellere reactietijd: hij schakelt veel sneller tussen volledig open en gesloten. Hierdoor reageert het systeem veel beter op veranderende omstandigheden. In het EGR-circuit van de 177 pk
2.2 D-4D Clean Power zit een omloopklep. Deze maakt het ook mogelijk de uitlaatgassen buiten de koeler om te leiden. Daardoor mist het systeem zijn effectieve werking ook bij een koude motor niet.

Andere technologieën in het Toyota D-CAT systeem
- Meting van de lucht-brandstofverhouding bij de uitgang van de DPNR
- Drukverschil meten in het DPNR

- In totaal 15 sensoren (177 pk 2.2 D-4D Clean Power)

De werking van Toyota D-CAT berust op een constante stroom gegevens die het motormanagement verzamelt. Deze gegevens komen van in totaal 15 sensoren waaronder een lucht-brandstofmeter (achter de uitgang van de DPNR-katalysator), gastemperatuursensoren (voor en achter de DPNR katalysator) en een drukverschilsensor. Die laatste meet het drukverschil tussen de in- en uitlaatkant van de DPNR-katalysator.


2. Toyota Avensis: het vlaggenschip van Toyota

De Toyota Avensis staat - t/m april 2005 - in de Nederlandse verkoopranglijst op de derde plaats in het D-segment. Z'n succes is onder meer te danken aan de complete range van motor- en carrosserievarianten. Maar de Avensis is ook de veiligste auto in zijn klasse. Bij de Euro NCAP-botsproeven behaalde de Toyota Avensis vijf sterren.

Een concurrerend aanbod

- Een compleet gamma: 4 benzine- en 3 dieselmotoren, 3 carrosserievarianten

- Een van de veiligste auto's in het segment; inclusief knie-airbag
- Een van de best verkopende auto's in het D-segment

Veiligheid
De Toyota Avensis is voorzien van een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Daaronder valt bijvoorbeeld de Minimal Intrusion Cabin System (MICS). Dit is een door Toyota ontwikkelde veiligheidsstructuur, die het risico van ernstig letsel bij aanrijdingen in belangrijke mate beperkt. Een andere belangrijke vernieuwing die tot de standaarduitrusting behoort, is de knieairbag voor de bestuurder. Deze airbag heeft een inhoud van 18 liter. Mede dankzij deze voorziening heeft de Toyota Avensis tijdens de veeleisende Euro NCAP-botsproeven een score van vijf sterren (34 punten) behaald. Als aanvulling op deze veiligheidsvoorzieningen is de Avensis uitgerust met het stabiliteitsprogramma VSC (Vehicle Stability Control) en tractiecontrole (TRC). Twee voorzieningen die voor grensverleggende veiligheid zorgen.

Onderstel: sportief en comfortabel
Dankzij de verfijnde geometrie van de wielophangingen beschikt de Toyota Avensis over goede stuureigenschappen en tegelijkertijd een uitstekend comfort. De achterwielophanging is een geëvolueerde versie van de wielophanging van de sportieve Celica. Bij de Avensis wordt er echter een extra 'toe-control arm' toegepast.

Toyota maakt nieuwe start met dieselmotoren
In 2003 werd de Avensis de eerste auto ter wereld waarvan de complete range motoren aan de EURO IV-emissienormen voldeed. De toevoeging van twee gloednieuwe 2.2 D-4D dieselmotoren is weer een belangrijke stap voorwaarts. De 177 pk-versie van de 2.2 D-4D D-CAT motor behoort tot de familie van Clean Power-diesels. Ze zijn het begin van een nieuw tijdperk in de ontwikkeling van Toyota dieselmotoren die extra vermogen combineren met lagere emissiewaarden.

De 150 pk sterke Avensis 2.2 D-4D is een uitgebalanceerde auto die zich richt op het hart van het D-segment. Deze auto biedt een geavanceerde dieselmotor die zich kan meten met menig andere krachtbron in de inhoudsklasse van 1,9 tot 2,2 liter. De 2.2 D-4D D-CAT Clean Power motor heeft een maximumkoppel van 400 Nm tussen
2.000 en 2.600 tpm.


3. Lichte motorconstructie en efficiënt

De nieuwe 2.2 D-4D krachtbron is zeer compact en efficiënt. De motor is volledig van aluminium gemaakt. Om nog meer gewicht te besparen en afmetingen te beperken is een aantal componenten, zoals de olie- en waterpomp, volledig in het blok geïntegreerd. De 177 pk versie heeft met 15,8 : 1 de laagste compressieverhouding van alle dieselmotoren ter wereld. Bovendien is de krachtbron ook voorzien van de nieuwste, zeer efficiënte keramische gloeibougies.

Gewichtsbesparende maatregelen

- Constructie volledig van aluminium

- Afgeleid van een benzinemotorblok

Om het brandstofverbruik en de emissie van schadelijke stoffen te beperken zijn beide 2.2 D-4D motoren zo licht en compact mogelijk ontworpen. Het gewichtsbesparende aluminium motorblok heeft ook een positieve invloed op de voertuigdynamiek, omdat de auto een betere gewichtsverdeling tussen de voor- en de achterkant heeft. Ook de oliekoeler is volledig uit aluminium vervaardigd. Verder hebben de motoren ook nieuwe (2 mm dikke) zuigerveren met een lagere voorspanning, waardoor de wrijvingsverliezen beperkt worden. De cilindervoeringen zijn overigens wel van gietijzer gemaakt, omdat dit een betere slijtagebestendigheid heeft.

Integratie water- en oliepomp
Dit zijn normaal gesproken twee aparte onderdelen, maar nu zijn de water- en oliepomp volledig geïntegreerd in het distributiedeksel. Hierdoor is de oliepomp 5 procent lichter en 20 procent compacter. Door al deze ontwikkelingen zijn beide motoren lichter dan de motoren van de concurrenten die nog een gietijzeren motorblok gebruiken.

Laagste compressieverhouding ter wereld voor 177 pk: 15,8:1
- Efficiënter

- Lagere NOX-emissie

- Lager geluids- en trillingsniveau

De lage compressieverhouding draagt in belangrijke mate bij aan een laag geluids- en trillingsniveau. De 150 pk-versie heeft eveneens een zeer lage compressieverhouding, die 16,8:1 bedraagt. Bij een lage compressieverhouding kost het de motor minder moeite het mengsel te comprimeren. Dat verhoogt het rendement, geeft meer vermogen en beperkt het brandstofverbruik.

Motoren die op arme mengsels draaien, zoals dieselmotoren, produceren doorgaans veel NOX (stikstofoxide), omdat ze niet genoeg brandstof krijgen om de temperaturen in de verbrandingskamer te verlagen. Dit leidt tot hoge verbrandingstemperaturen. Door de compressieverhouding te verlagen, wordt de verbrandingstemperatuur beperkt, hetgeen de productie van NOX vermindert.

Als de drukopbouw in de cilinder lager is, verlaagt dat ook de productie van geluid en trillingen bij elke verbranding. Bovendien is de belasting op de bewegende delen in het motorblok een stuk kleiner, zodat deze lichter kunnen worden geconstrueerd, zonder dat dit een negatieve invloed op de betrouwbaarheid en de levensduur heeft.

Keramische gloeibougies

- Langere levensduur

- Snellere koude start

- Geen emissie van witte rook

De 177 pk-versie van de nieuwe 2.2 D-4D D-CAT motor is voorzien van nieuw ontwikkelde keramische gloeibougies. Toyota pionierde al eerder met het gebruik van keramische materialen voor de productie van gloeibougies, toen de dieselmotoren van de L- en C-familie in 1982 werden geïntroduceerd. De eerste motoren van dit type werden in 1982 in Europa ingezet in de HiAce en de HiLux en in de 1,8 liter Corolla motor. Nu wordt de techniek in de meeste Toyota diesels toegepast. Er zijn maar weinig materialen die zo goed tegen hitte kunnen als keramiek. Dit materiaal wordt dan ook niet voor niets gebruikt op de Space Shuttle, ter bescherming van de onderkant. Het is bestand tegen veel hogere temperaturen, waardoor ze veel langer efficiënt blijven werken dan metalen gloeibougies. Het zorgt dus voor een langere levensduur. Nog een voordeel is dat de hittegeleiding van keramiek veel beter is dan dat van metalen. Daardoor bereiken keramische gloeibougies hun ideale werktemperatuur veel eerder dan metalen gloeibougies. Dat vertaalt zich in snellere koude starts bij lagere buitentemperaturen. De nieuwe generatie keramische gloeibougies zorgt niet alleen voor een betere koude start, maar beperkt tevens de uitstoot van witte rook. Dat komt doordat de verbrandingskamers sneller op de ideale werktemperatuur komen.


4. Injectiesysteem en luchtinlaat: efficiënt vermogen

De nieuwe dieselmotoren van Toyota zijn voorzien van een aantal geavanceerde systemen. Zo zijn de motoren nu uitgevoerd met piëzo-elektrische injectoren die tweemaal zo snel werken als de zogenaamde elektromagnetische injectoren. Bovendien werken ze met een injectiedruk van 1.800 bar, de hoogste druk van alle piëzo-elektrische systemen die er op de markt zijn. Door deze technieken kunnen meerdere dieselinjecties per verbrandingsslag worden gegeven, waarbij het interval tussen de injecties veel korter is dan gebruikelijk (0,1 ms). Ook aan de inlaatzijde van de motor is het een en ander verbeterd: een elektrisch gestuurde turbolader zorgt voor meer precisie en een verbeterde koppelafgifte in het lagetoerengebied. De inlaatlucht wordt gekoeld door een nieuwe intercooler met een oppervlak dat 8 groter is dan dat van z'n voorganger.

Geavanceerd common-railsysteem

- Piëzo-elektrische injectoren

- Hoogste inspuitdruk

- Tot vijf injecties per verbrandingscyclus

De meeste common-railsystemen werken met elektromagnetische injectoren. Deze injectoren worden geactiveerd door een magnetisch veld, dat wordt opgewekt door een elektrische stroom. De nieuwe 177 pk motor is echter voorzien van piëzo-elektrische technologie; een noviteit bij motoren van deze afmetingen. De werking berust op de eigenschappen van bepaalde materialen, die vervormen als ze onder stroom staan. In elke injector bevindt zich een stapel van deze keramische, piëzo-elektrische elementen. Als hier een elektrische spanning op wordt gezet, zetten deze elementen uit. Daardoor wordt de injectornaald opgelicht en wordt de dieselolie, die zich met 1.800 bar in het common-railsysteem bevindt, in de cilinder geïnjecteerd.

Piëzo-elektrische injectoren kunnen grotere volumes brandstof injecteren, terwijl ze tweemaal zo snel reageren als elektromagnetische injectoren. Daardoor kan de injector sneller open en dicht gaan. Elke injector heeft 10 openingen (diameter 0,13 mm), 4 meer dan de elektromagnetische injector van de 2.0 D-4D. Dankzij deze verbeteringen wordt de brandstof beter verneveld en verdampt, waardoor de verbranding bij een lagere druk tot stand komt. Dit is het geheim achter de superlage compressieverhouding van de 177 pk D-4D D-CAT Clean Power motor.

Het nieuwe piëzo-elektrische common-railsysteem kan tot vijf keer per verbrandingscyclus injecteren. Bij vollast en bij stationair toerental met warme motor vindt een enkele voorinjectie plaats, bij lichte en middelmatige belasting wordt meervoudig geïnjecteerd. Dankzij de piëzo-elektrische technologie kan de timing van de voorinjectie worden geoptimaliseerd, wat geluidsvermindering oplevert.

Dit hypermoderne common-railsysteem speelt een centrale rol bij het bereiken van een vermogens- en koppelafgifte, die uniek zijn voor een diesel in deze klasse. Ook het brandstofverbruik is laag, terwijl ook het geluids- en trillingsniveau dermate laag is dat de Avensis hiermee tot de top van het D-segment behoort.

Elektrisch gestuurde turbolader

- Preciezere sturing vanen

- Hoger koppel bij lage toeren

- Lagere massatraagheid van het turbinewiel

De 177 pk motor maakt gebruik van een turbolader met variabele geometrie (Variable Nozzle Turbocharger of VNT), die elektrisch wordt aangestuurd. Deze turbolader heeft een aantal luchtgeleiders, vanen genoemd, die in het turbinehuis zijn ondergebracht. Deze vanen richten de hoek van de uitlaatgasstroom afhankelijk van de snelheid van die gasstroom. Normaal gesproken worden die vanen bediend door een stappenmotor, maar in dit geval worden ze direct aangestuurd door een elektrische gelijkstroommotor. Dit stelt de boordcomputer in staat om de bediening van de vanen preciezer en progressiever aan te sturen, waardoor de turbolader efficiënter werkt. Bovendien kunnen de vanen als het nodig is ook bij lagere toerentallen worden bediend. De massatraagheid van het turbinewiel is daarnaast met 30 procent verlaagd ten opzichte van de turbine van de 2.0 D-4D. Dit is bereikt door het aantal bladen en de dikte ervan te verminderen, waardoor de turbo bij lage toeren sneller actief wordt.

Een efficiëntere intercooler

- Oppervlak warmtewisselaar 8 keer zo groot
- Een hoog rendement van 88 procent

- Verbetering van de vullingsgraad van de motor

Bij de nieuwe intercooler, die op beide 2.2 D-4D motoren is gemonteerd, is het oppervlak van de warmtewisselaar 8 maal zo groot als voorheen. Dit heeft tot gevolg dat het rendement van de warmtewisselaar van 68 procent naar 88 procent is gestegen. De stijging speelt een belangrijke rol in de toename van de vullingsgraad van de motor en daarmee in de verbetering van de motorprestaties.


5. Nieuwe zesbak: precisie, prestatie en brandstofbesparing

Voor de nieuwe dieselmotoren in Avensis is een nieuwe, handgeschakelde zesversnellingsbak ontworpen. De zeer compact gebouwde transmissie heeft een lengte van slechts 384 mm. En dat voor een versnellingsbak met een capaciteit van 400 Nm. De transmissie kent een opstelling met drie assen, waardoor deze 20% korter kon worden geconstrueerd. Om het verbruik te beperken, past Toyota een olie met ultralage viscositeit toe, wat een brandstofbesparing tot 1% oplevert. Verder zorgt een aluminium oliescheider voor minder olieturbulentie in de versnellingsbak en wordt het brandstofverbruik ook verlaagd door de toepassing van een zeer lange eindoverbrenging (meer dan 7:1).

Soepel en exact schakelen

- Synchromesh met meervoudige conussen van de eerste tot de vierde versnelling

- Toepassing van kogel-glijbaanlagers voor grote schakelprecisie
- Geleideplaten reduceren de hoeveelheid speling

De 2.2 D-4D motoren worden gekoppeld aan een nieuwe, handgeschakelde zesversnellingsbak die soepel, snel en precies schakelt. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat de synchromeshringen van de eerste tot en met de vierde versnelling zijn voorzien van meervoudige conussen. Hierdoor kost het schakelen beduidend minder kracht. Om de precisie nog verder te verbeteren is de bak verder voorzien van een kogel-glijbaanlager op de schakelas en op de gaffelas. Geleideplaten verminderen hierbij de hoeveelheid speling na het schakelen. De nieuw ontworpen transmissiedemper draagt bij aan een beter schakelgedrag. Beide motoren hebben overigens dezelfde overbrengingsverhoudingen, behalve op de zesde versnelling. De 177 pk versie heeft een langere zesde versnelling dan de 150 pk versie.

Compacte constructie

- Opstelling met drie assen reduceert de lengte met 20 procent
- Lengte: 384 mm

- Hetzelfde aandrijftandwiel voor verschillende versnellingen

Door de toepassing van een opstelling met drie assen kon de versnellingsbak korter worden gebouwd dan een transmissie met twee versnellingsbakassen. Ook wordt een aandrijftandwiel in sommige gevallen voor meerdere versnellingen gebruikt. Dat is het geval bij de vierde en vijfde versnelling en bij de eerste en de achteruitversnelling. Door deze keuze kon de versnellingsbak niet alleen korter worden gebouwd, maar ook lichter. Om diezelfde reden is het transmissiehuis helemaal van aluminium gemaakt.

Brandstofbesparing

- Toepassing van olie met de laagste viscositeit
- Aluminium oliescheider

- Bijzonder groot bereik versnellingsbak

De nieuwe zesversnellingsbak is voorzien van transmissieolie met de laagste viscositeit die verkrijgbaar is. Door toepassing van deze olie kan het brandstofverbruik tot één procent zuiniger uitvallen. Verder beperkt een aluminium oliescheider in de versnellingsbak de verliezen door turbulentie. Het voorkomt dat de olie in het carter door de uitgaande as wordt opgeklopt. Daarnaast hebben de versnellingsbakassen lagers met een lagere wrijvingscoëfficiënt dan de lagers in de vijfversnellingsbak van de 2.0 D-4D motor.

Prestaties van de koppeling

- Zelfstellend systeem

- Kleinere belasting op de drukgroep

De koppeling is voorzien van een zelfstellend mechanisme, waardoor de belasting op de drukgroep wordt gereduceerd. Dit leidt tot minder slijtage van het oppervlak, bovendien kost het indrukken van het koppelingspedaal minder kracht, hetgeen de doseerbaarheid aanzienlijk verbetert.


6. De 2.2 D-4D 150 pk motor

De 150 pk sterke 2.2 D-4D motor levert zijn maximale koppel van 310 Nm over een breed toerenbereik tussen 2.000 en 3.200 tpm. De lage compressieverhouding verbetert het rendement en maakt de motor stiller en comfortabeler. De nieuwe turbo levert 20 procent meer druk en een efficiëntere koeler voor de uitlaatgasrecirculatie (EGR) en een grotere oxidatiekatalysator verminderen de emissies.

De 150 pk 2.2 D-4D is afgestemd op een ideale balans tussen vermogen en verbruik. De motor is voor 85 procent gelijk aan de 177 pk Clean Power motor. De 150 pk-versie valt tussen de bestaande 2.0 D-4D met 116 pk en de 2.2 D-4D D-CAT Clean Power met 177 pk. De 2.2 D-4D kent circa dezelfde waarden qua verbruik als de 2.0 D-4D, maar levert 29 procent meer vermogen en een koppel van 310 tegenover 280 Nm.

Ondanks het feit dat deze motor niet is uitgerust met D-CAT technologie voldoet hij uiteraard aan de Euro IV norm.

Hardware

- Volledig aluminium bouw

- Lage compressieverhouding

- Volledig nieuwe turbo

De 150 pk aluminium motor is 13 procent lichter dan de 2.0 D-4D. De elektromagnetische injectoren hebben negen openingen (zes bij de 2.0 D-4D). De negen kleinere openingen staan een grotere toevoer toe en zorgen voor een fijnere verneveling van de brandstof. De geheel nieuwe turbo heeft een grotere capaciteit, zodat de turbodruk 20% hoger is dan bij de 2.0 D-4D motor. De metalen gloeibougies bereiken een 12 procent hogere temperatuur dan voorheen, waardoor de koude start vlotter verloopt. In vergelijking tot het basismodel 2.0 D-4D zijn talloze componenten verbeterd met het oog op lagere emissie, zoals de efficiëntere tussenkoeler op het systeem van de uitlaatgasrecirculatie.


7. Betere rijeigenschappen, meer finesse qua geluid en trilling

Bij de nieuwe 2.2 D-4D dieselmotoren zijn diverse maatregelen genomen om de motor geraffineerder te laten lopen en om het rijplezier te vergroten. Zo elimineren balansassen de dreungeluiden die tussen 2.000 en 3.000 tpm optreden en vermindert een akoestische voorruit het geluidsniveau in de auto. Voor een beter rijcomfort is de veerstijfheid van de voorveren vergroot. Ook werd de torsiestabilisator 20 procent stijver waardoor de auto in bochten minder overhelt. Ook de vooras is stijver uitgevoerd, wat bij hogere snelheiden leidt tot een grotere stabiliteit. Verder is de dempingskarakteristiek van de voorschokdempers aangepast zodat de auto rustiger rijdt. En tot slot is de capaciteit van de oliepomp van de stuurbekrachtiging vergroot, waardoor de Avensis in bochten sneller reageert op stuurbewegingen.

Alle Avensis-modellen die met de nieuwe dieselmotoren zijn uitgevoerd, profiteren van verbeterde maatregelen tegen geluid en trillingen:
* Het isolatiemateriaal van de motorkap heeft een grotere dichtheid
* Een extra viltlaag is toegevoegd aan de motorafdekking
* De vloerisolatie is nu driemaal zo dik

* De tunneldemper is vergroot en vervaardigd van 38 procent dikker materiaal

* Toepassing van een akoestische voorruit

De akoestische voorruit is voorzien van een geluidsabsorberend materiaal, dat tussen twee glazen lagen is ingebed. Hierdoor wordt 75 procent van het geluid met lage frequenties geabsorbeerd. Dankzij deze maatregelen rijdt de Avensis 2.2 D-4D nog stiller dan de 2.0 D-4D versie en zijn er nog minder trillingen te bespeuren.


8. Variabele kosten

De kwaliteit en betrouwbaarheid van de Toyota Avensis vinden overal in Europa erkenning. De ADAC in Duitsland heeft de Avensis onderscheiden met een 'Gelbe Engel'. De Engelse vakpers heeft zich meerdere keren lovend uitgelaten over de betrouwbare Avensis. Het blad Fleet Management heeft de Avensis in het jaar van zijn introductie de titel 'Leaseauto van het Jaar' toegekend. In een onderzoek van het eveneens Engelse weekblad Fleet News kwam de Avensis als beste uit een analyse van 739.000 leaseauto's. In Nederland werd de Toyota Avensis in 2004 door ING Car Lease uitgeroepen tot 'Lease Car of the Year'.

Lage reparatiekosten

- Speciale, afbreekbare koplampbevestiging

- Vervormbare elementen in ophanging van voorbumper

De nieuwe Toyota Avensis 2.2 D-4D profiteert net als iedere andere Avensis van bewezen lage reparatiekosten. Zo zijn de koplampen bevestigd aan steunen die afbreken bij een ongeluk, nog voordat de lamp beschadigd raakt. De grote voorbumper verkleint de kans dat de motorkap bij kleine aanrijdingen schade oploopt; de achterbumper heeft versterkingen van aluminium, die speciaal ontwikkeld zijn met het oog op lagere reparatiekosten. Opgeschroefde, vervormbare elementen in de ophanging van de voorbumper maken een reparatie mogelijk zonder snij- en laswerk.

De 2.2 D-4D motoren hebben een oliecontrolesysteem (OMMS) dat continu bijhoudt hoe de motor belast wordt. Het vervangen van de olie kan voortaan veel sneller dankzij een speciaal aftapsysteem. De 2,2 liter D-4D motoren nemen genoegen met minerale of gedeeltelijk synthetische motorolie, die voordeliger is dan volledig synthetische oliën.

Periodieke controle van de V-snaar is overbodig door de toepassing van een automatisch stelmechanisme. De hydraulische klepstoters zijn volledig onderhoudsvrij. Ook de koppeling stelt zichzelf bij en heeft altijd de juiste afstelling. De 177 pk 2.2 D-4D Clean Power heeft keramische gloeibougies die hittebestendiger en duurzamer zijn dan conventionele bougies.


9. Nieuwe Poolse fabriek voor nieuwe motor

In maart 2005 startte de productie van de nieuwe dieselmotor. Daarvoor is in Polen een compleet nieuwe fabriek gebouwd, die in 2007 op volle capaciteit zal draaien en dan goed is voor een productie van 180.000 motoren per jaar. Deze nieuwe fabriek, die een investering van 200 miljoen euro vergde, levert werkgelegenheid aan 950 mensen. De fabriek in Polen is de tweede productiefaciliteit die Toyota in dat land heeft geopend. Toyota heeft nu in totaal acht fabrieken in Europa.

Achtste productiefaciliteit in Europa

- Investering van 200 miljoen euro

- 950 nieuwe banen, gemiddelde leeftijd werknemers: 27 jaar

De nieuwe 2.2 D-4D motoren worden geproduceerd in een compleet nieuwe fabriek, die zich bevindt in het Poolse Jelcz-Laskowice. TMIP (Toyota Motor Industries Poland) is de achtste productiefaciliteit van Toyota in Europa, in aanvulling op de volgende lijst:

Toyota Motor Manufacturing UK (Burnaston) GB Avensis, Corolla Hatchback Toyota Motor Manufacturing UK (Deeside) GB Motoren en onderdelen voor motoren Toyota Motor Manufacturing France Frankrijk Yaris, motoren Toyota Motor Manufacturing Turkey Turkije Corolla Sedan, Wagon en Verso Salvador Caetano, Ovar-fabriek Portugal Dyna, HiAce (assemblage) Toyota Motor Manufacturing Poland Polen Motoren, transmissies Toyota Peugeot Citroën Automobile Tsjechië AYGO Dat Toyota een totaal nieuwe fabriek neerzet voor de fabricage van deze gloednieuwe motorfamilie onderstreept de vastberadenheid van Toyota om de Europese klanten te voorzien van de beste dieselmotoren die er te koop zijn. De nieuwe TMIP-vestiging genereerde direct 330 arbeidsplaatsen in de regio en zal in de toekomst naar verwachting werk bieden aan nog eens 620 werknemers. Het personeel is jong, dynamisch en hooggekwalificeerd. Daarmee beschikt de fabriek over alle benodigde ingrediënten voor de fabricage van hoogwaardige producten in combinatie met een hoge productiviteit. Vijfjarenplan - Oktober 2002: officiële aankondiging - Maart 2005: start productie - 2007: volledige productiecapaciteit In oktober 2002 werd de oprichting van TMIP officieel aangekondigd tijdens een bijeenkomst in Jelcz-Laskowice, Polen, op de locatie waar de nieuwe fabriek zou worden gevestigd. Vervolgens begon in april 2004 de bouw van het complex, dat in een recordtijd van acht maanden werd neergezet. In augustus 2004 was de installatie van alle apparatuur al klaar. Tussen augustus 2004 en maart 2005 werd het personeel getraind en werden proefproducties gedraaid. De productie van de nieuwe 2.2 D-4D motoren begon vervolgens op 21 maart 2005 met de gebruikelijke opstartcyclus. Op dit moment zorgt TMIP voor de bewerking van twee hoofdcomponenten en voor de volledige assemblage van de motor. Vanaf begin 2006 zullen de werkzaamheden worden uitgebreid. Er zullen meer onderdelen in de fabriek zelf worden bewerkt en ook het gieten van belangrijke onderdelen zal tegen die tijd bij TMIP plaatsvinden. In 2007 wordt de volledige productiecapaciteit van 180.000 units bereikt, als een tweede productieploeg wordt ingezet.