CENTRAAL BROUWERIJ KANTOOR
Nederlandse Brouwers starten bijzondere BOB-campagne
De Nederlandse bierbrouwerijen zullen deze zomer op een bijzondere
wijze een extra impuls geven aan de BOB-campagne. Vanaf de start van
de BOB zomercampagne 2005, half juni, vervangen zij gedurende één
maand de viltjes die aan cafés, bars en restaurants geleverd worden
door een speciale serie BOB-viltjes. De viltjes sporen op een ludieke
manier de bezoekers aan een BOB te kiezen. Bijzonder is dat de
consument precies op het juiste moment met de keuze wordt
geconfronteerd: 'Bestel ik een bier, of ben ik vanavond de BOB?' Het
is voor het eerst dat de Nederlandse bierbrouwerijen samenwerken in
een landelijke viltjescampagne. In totaal zullen ruim vijf miljoen
viltjes worden ingezet.
In de BOB-campagne werken o.a. het ministerie van Verkeer en
Waterstaat, 3VO, de brouwers, Koninklijk Horeca Nederland en de
producenten en importeurs van wijn en gedistilleerd samen om de
combinatie van alcohol en verkeer te voorkomen. De gezamenlijke
Nederlandse brouwers stellen zich op het standpunt dat rijden en
drinken absoluut niet samengaan. De aanpak werkt: sinds het begin van
de BOB-campagne in 2001 is het percentage drankrijders gedaald van 4,6
% in 2000 naar 3,9 % in 2003. Binnenkort worden de resultaten voor
2004 bekend gemaakt door het Ministerie.
De Nederlandse bierbrouwerijen, verenigd in het Centraal Brouwerij
Kantoor, zijn vanaf de start van de campagne nauw bij BOB betrokken.
Niet alleen door steun aan de algemene campagnes, maar ook door
bijzondere activiteiten, waarvan de viltjes campagne een voorbeeld
is.
Bijlage: BOB krijgt praatjes, de viltjes
Amsterdam, 13 mei 2005