PERSBERICHT - 2005-05-12
'Maatschappij voldoet aan internationale eisen voor onderhoud'
Onur Air noemt vliegverbod 'onterecht'
Onur Air vindt het vliegverbod onterecht dat de inspectie Verkeer en
Waterstaat dinsdag gedurende een maand heeft opgeleged aan de Turkse
luchtvaartmaatschappij Onur Air. "Onze maatschappij staat voor
veiligheid, betrouwbaarheid en service. Het onderhoud van de
toestellen voldoet aan alle internationale eisen", aldus Esat Aksak,
General Manager van Onur Air in Nederland, in een persbericht.
De volledige tekst van het dinsdagmiddag uitgegeven persbericht luidt
als volgt:
Vanmiddag kondigde de Inspectie Verkeer en Waterstaat een vliegverbod
aan van een maand voor de sinds 1992 actieve Turkse
luchtvaartmaatschappij Onur Air. Onur Air vervoert jaarlijks 1.400
miljoen passagiers, waarvan circa 350.000 vanuit Nederland. Andere
landen zijn; België, Duitsland, Zwitserland, Groot-Brittannië,
Ierland, Italië, Spanje en Oostenrijk waar zich geen problemen
voordoen, ondanks de daar ook geldende veiligheidseisen. Wekelijks
zijn er 300 vluchten naar Europa, waarvan 75 naar Nederland. De
luchtvaartmaatschappij is zeer teleurgesteld in het besluit van de
inspectie en bekijkt wat voor stappen er genomen kunnen worden.
Onterecht beeld
Onur Air is een luchtvaartmaatschappij die staat voor veiligheid,
betrouwbaarheid en service. Door het aangekondigde vliegverbod en de
berichtgeving in de afgelopen weken is helaas een ander beeld
ontstaan. Onterecht, want wij doen er alles aan om onze vliegtuigen in
goede technische staat te houden, aldus Esat Aksak, General Manager
van Onur Air in Nederland.
Al Sinds 1992 voert Onur Air vluchten uit tussen Turkije en diverse
Europese landen en daarbij hebben zich tot dusver geen serieuze
incidenten voorgedaan. Als zich iets voordeed heeft ons personeel
steeds adequaat en professioneel gehandeld. Dat geldt zowel voor de
terugkeer naar Schiphol op 3 mei 2005 als voor het afbreken van de
start in Turkije op 11 mei. Wij accepteren het aangezegde verbod dan
ook niet en beraden ons op de te nemen stappen.
Onderhoud en Veiligheid
Onur Air benadrukt dat de maatschappij zich voor wat betreft het
onderhoud van haar toestellen volledig aan de internationale
richtlijnen houdt. Vluchtveiligheid heeft bij Onur Air de hoogste
prioriteit. In dat kader worden ook de meest strikte
voorzorgsmaatregelen genomen om passagiers zo veilig mogelijk te
vervoeren. Het onderhoud aan vliegtuigen en motoren wordt gedaan door
maatschappijen die daartoe internationaal volledig gekwalificeerd en
gecertificeerd zijn zoals Turkish Airlines, Air France en Rolls Royce.
Onderscheiding
Begin april 2005 ontving Onur Air zelfs een mededeling van Airbus dat
de maatschappij een onderscheiding heeft ontvangen voor de uitstekende
staat waarin haar vloot van 10 Airbussen A321 zich bevindt. De prijs
wordt deze maand uitgereikt op Rhodos tijdens een symposium van
Airbus. Al eerder ontving Onur Air onderscheidingen van Airbus en ook
van Boeing Company
Airbus
De motor van de op 3 mei 2005 naar Schiphol Airport teruggekeerde
Airbus is inmiddels onderzocht door de Duitse organisatie MTU. De
oorzaak van de problemen met de motor zijn op dit moment nog niet
bekend, maar niet uitgesloten wordt dat de schade is veroorzaakt door
een voorwerp van buitenaf. De betrokken motor had er 5920 vlieguren en
1980 vluchten opzitten, terwijl de gemiddelde levensduur van dit type
motor op 10.000 vlieguren en 2500 vluchten staat.
Kwaliteit personeel
Naast de zorgvuldigheid rond het onderhoud van de vliegtuigen besteedt
Onur Air ook veel aandacht aan de kwaliteit van haar personeel.
Directeur Vluchtveiligheid en Kwaliteit, Seza Yaliz, wijst er dan ook
op dat de piloten van Onur Air de enige juiste beslissing hebben
genomen door tijdens een motorstoring op 3 mei 2005 terug te keren
naar Schiphol Airport.
Daarnaast heeft ook de piloot op Turkse luchthaven juist gehandeld
door een start af te breken. De handelswijze van de piloten wijst er
op dat ze goed op hun taken zijn berekend. Zij hebben steeds gehandeld
volgens de normen en procedures zoals die voor de desbetreffende
toestellen gelden én volgens de voorschriften van de
Rijksluchtvaartdienst, zegt Aksak.
Consequenties vakantiegangers
Aksak: De beslissing van de Nederlandse regering heeft ook gevolgen
voor de circa 8.000 Nederlandse vakantiegangers, die momenteel in
Turkije verblijven. Wij onderzoeken momenteel alle mogelijkheden om
deze passagiers op een gepaste manier terug te krijgen in Nederland.
Kijk voor meer informatie op www.onurair.com.tr, www.onurair.nl of de
website van de Inspectie Vekeer en Waterstaat; www.ivw.nl.