PERSBERICHT - 2005-05-13
Consumentenbond: Sterrensysteem veiligheid vliegmaatschappijen
De Consumentenbond wil een sterrensysteem voor
luchtvaartmaatschappijen dat aangeeft hoe veilig de maatschappij is.
De bond is tevreden over het verscherpte toezicht van de Inspectie
Verkeer en Waterstaat op de veiligheid van luchtvaartmaatschappijen en
de recente maatregelen tegen Onur Air en Phuket Air, maar pleit voor
meer transparantie.
Dit stelt consumenten in staat om veiligheid te betrekken bij de keuze
van een luchtvaartmaatschappij en zal de industrie stimuleren om meer
aandacht te besteden aan veiligheidsmaatregelen.
Sinds de liberalisering van de luchtvaartsector en de opkomst van tal
van nieuwe maatschappijen neemt de vraag van consumenten naar
informatie over veiligheidsaspecten toe. Hoewel vliegen relatief
veilig is en de aantallen slachtoffers de laatste jaren afnemen,
blijkt uit onderzoek van de internationale luchtvaartautoriteiten dat
het aantal gebreken het afgelopen jaar bijna is verdubbeld.
Recentelijk is de veiligheid van vliegmaatschappijen volop in het
nieuws, vooral naar aanleiding van Onur Air. Al geruime tijd pleit de
Consumentenbond daarom voor meer en toegankelijker informatie over dit
onderwerp. Intussen heeft ook de Europese overheid het onderwerp hoger
op de agenda. Vanaf 2007 moeten consumenten bij het boeken op de
hoogte worden gesteld van de naam van hun luchtvaartmaatschappij.
Vanaf deze zomer al moeten autoriteiten beter samenwerken bij het
uitwisselen van de resultaten van inspecties en komt er een
gemeenschappelijke Europese database met veiligheidsinformatie.
De bond wil dat de Nederlandse autoriteiten eerder al overgaan tot het
toegankelijk maken van veiligheidsinformatie in de vorm van een
sterrensysteem. Hoe meer sterren hoe veiliger de maatschappij is. De
ondergrens is wel dat een maatschappij sowieso aan de minimale
veiligheidseisen moet voldoen. Alleen dan kan van de consument
verwacht worden dat deze zijn eigen verantwoordelijkheid neemt, zoals
de IVW in zijn jaarbericht bepleit. Een consument kan immers niet aan
de buitenkant zien of een toestel veilig is en ook een lage
ticketprijs hoeft niet te betekenen dat een maatschappij niet veilig
is.
De Consumentenbond wil over dit onderwerp graag in gesprek raken met
de IVW en zal hierover een brief sturen.
Consumenten die van hun reis af willen omdat ze twijfels hebben aan de
veiligheid kunnen overigens in principe niet gratis annuleren en zijn
dan afhankelijk van coulancebeleid van de reisorganisaties. Wel heeft
deze uiteraard de verantwoordelijkheid om een reis veilig uit te
voeren.