ART SPACE WITZENHAUSEN

Jemima en Dolly Brown

PERSBERICHT

Nieuwe Gezichten
Jemima en Dolly Brown

Artspace Witzenhausen
13 mei tot en met 17 juni 2005

Opening: 13 mei, 20.00 - 23.00 u. De kunstenaar is aanwezig.

Een figuur zit in een stoel. Met haar rug tegen een zuil van de galerie geleund observeert ze rustig alles wat er in de ruimte gebeurt. Na een vluchtige tweede blik verandert de figuur in onze geest, want wat op het eerste gezicht een suppoost leek of een bezoeker die even uitrust, blijkt in werkelijkheid een haastig aangeklede mannequin, het rokje rond haar middel gewikkeld, niet meer dan een klein stukje bruin stof dat één kunstbeen bedekt en een hooggehakte voet. Dat laatste houdt de gemoederen bezig omdat het gemakkelijker is om het plaatje in te vullen met een tweevoetige figuur.
Jemima Browns Brown Girl (2004) vervult met al haar onbewogen schijn de toeschouwer met onzekerheid. Er moet zeker sprake zijn van een misverstand, hoe kan een figuur zo rustig blijven gegeven de toestand waarin ze verkeert?
Onzekerheid of haar voorbode the uncanny (in het Nederlands kennen we geen vertaling van dit woord. Het woord uncanny is op haar beurt weer een vertaling van het Duitse Unheimlichkeit is een centraal gegeven in het werk van Brown. De laatste tien jaar wordt Brown vergezeld door haar levenloze dubbelgangster, een levensgrote pop die eenvoudigweg Dolly heet. Gemodelleerd naar Browns trekken en vaak in dezelfde kleren, vertegenwoordigt Dolly een ongemakkelijke en zwijgende medewerker. Een beschermende geest of een bevragende schaduw? Hoe dan ook, ze is erg aanwezig. Rondhangend in de galerie, poserend voor fotosessies of geïnstalleerd op de gezinsbank. Samengesteld uit was en kunstledematen belichaamt Dolly alles wat de Franse theoretica Julia Kristeva heeft beschreven als het abjecte als datgene dat geen grenzen, posities en regels respecteert. Dat wat ergens tussenin zit, het tweeslachtige, het samengestelde. Als een object van transitie of doorgang wordt Dolly gewoonlijk geassocieerd met de activiteit van het kind, een punt tussen het kind en haar uiterlijke wereld. Er is absoluut iets griezeligs aan een volwassen vrouw wier beste maatje een pop is.
Freud beschrijft in zijn essay The Uncanny (1925) het gebruik van het dubbelbeeld, of het nu gaat om een reflectie in de spiegel of een gelijkende pop als een verzekering tegen de energetische ontkenning van de macht van de dood. Misschien wordt de eerste dubbelganger wel vertegenwoordigd door de onsterfelijke ziel. Een deel van het zelf dat blijft bestaan nadat het vlees al lang is vergaan. Al sinds Hofman s robotpop zonder ogen Olympia, de beestachtige schepsels die we tegenkomen in Het eiland van Dr. Moreau van H.G. Well s (1968) tot de horror van de moeder van Norman Bates in haar
schommelstoel, bestaat er een fascinatie met de geanimeerde en niet geanimeerde dubbelganger van de mensheid. Als ze al niet in staat blijkt het onvermijdelijke af te weren voor zichzelf en de wereld, dan heeft Brown misschien wel een effectieve manier gevonden om haar alter ego te benadrukken. En door dit te doen creëert ze een plek voor zichzelf in de wereld. Een verwrongen familieboom die eindeloos reproduceert en de kamer vult met facsimile s die wezenloos en zonder commentaar de ruimte in staren. Brown spreidt het verlangen ten toon om een gevoel van het zelf te versterken dat de grens verkent tussen de liefde en de haat voor dit zelf.

Mark Beasly 2004

Het werk van Jemima Brown met haar artificiële tweelingzuster en kompaan Dolly Brown omvat sculpturale video - en fotografie projecten. Een obsessieve preoccupatie met de eigen identiteit is al sinds jaar en dag kenmerk van het werk van Jemima en Dolly Brown. In haar meest recente werk ligt de nadruk op de familie en de plaats van de familie binnen individuele identiteiten en de verhalen die hierin besloten liggen. Met invloeden die het interieur design uit de jaren 70 omhelzen, alsmede de franjes van de Arts & Crafts bewegingen en de lange Engelse traditie van huiselijke portretten, is er een nieuwe serie geboren van wandsculpturen met ontlichaamde hoofden die zweven in zeer gedetailleerde camee s of rozetten van afgedankt beddengoed en plastic bloemen.

Artspace Witzenhausen presenteert een nieuwe installatie van werken waaronder sculpturen, behangpapier en tekeningen van vrijdag 13 mei tot en met 17 juni 2005.